Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+7
MartinLindgren
Susz X
Corven
bing
Regndrottning
blueheaven
RedCloud
11 posters

    Ekonomistyrningsverket meddelar

    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Ekonomistyrningsverket meddelar - Sida 2 Empty Sv: Ekonomistyrningsverket meddelar

    Inlägg  blueheaven 2009-04-03, 00:14

    Regndrottning skrev:
    Corven skrev:
    blueheaven skrev:
    Jag tror att bästa lösningen att hantera krisen är att avvakta och inte ogenomtänkt sätta igång och spendera skattebetalarnas pengar på allsköns mer eller mindre jippobetonade förlustprojekt!

    Man skall vara varsam med skattebetalarnas pengar!

    Det är väl ingen som tycker att dom ska satsa på ogenomtänkta projekt heller? Men dom borde åtminstone göra något. Och just nu ser jag inte att dom gör nånting....

    Jag tar åter fram min käpphäst.

    Ekonomin står just nu stilla. Folk är rädda för att konsumera, vilket gör att tillverkarna inte säljer något, vilket gör att dom måste säga upp folk. Vi har en situation där det råder bostadsbrist. Man kan slå två flugor i en smäll. För att stimulera konsumtion, måste folk ha jobb.

    Starta ett nytt miljonprogram. Vi behöver massor av bostäder. För att bygga bostäder behövs det folk som dels tillverkar det husen ska byggas av, sen behövs det folk som faktiskt bygger husen också. Och när nya bostadsområden växer fram, så skapas ytterligare arbeten genom att det ska byggas affärer, som sen ska drivas av någon, som måste ha anställda för att kunna bedriva verksamheten. Och vårdcentraler, restauranger, apotek, osv osv.

    Ja, det kostar. Med det vore väl satsade pengar, som genererar fart i de ekonomiska hjulen. Jag anser att det vore värt att satsa dom pengarna. Även om man måste låna för att kunna starta upp det hela.

    Corven tar upp något jätteviktigt! för hon ahr helt rätt!

    Jag har själv förespråkat detta på gamla AB forumet.

    Åtminstone ett halv-miljonprogram.... Vi kan ta lärdom av de felaktigheter som begicks under gamla miljonprogrammet. Istället bygga trevliga områden med blandat hyres- och borätter samt villor i en bra miljö.


    queen

    Som jag m.fl. tidigare konstaterat så är corven en mycket bra debattör, även om hon inte alltid löper hela linan ut!


    Senast ändrad av blueheaven den 2009-04-03, 00:29, ändrad totalt 1 gång
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Ekonomistyrningsverket meddelar - Sida 2 Empty Sv: Ekonomistyrningsverket meddelar

    Inlägg  blueheaven 2009-04-03, 00:27

    Corven skrev:
    Det är väl ingen som tycker att dom ska satsa på ogenomtänkta projekt heller? Men dom borde åtminstone göra något. Och just nu ser jag inte att dom gör nånting....

    Jag tar åter fram min käpphäst.

    Ekonomin står just nu stilla. Folk är rädda för att konsumera, vilket gör att tillverkarna inte säljer något, vilket gör att dom måste säga upp folk. Vi har en situation där det råder bostadsbrist. Man kan slå två flugor i en smäll. För att stimulera konsumtion, måste folk ha jobb.

    Starta ett nytt miljonprogram. Vi behöver massor av bostäder. För att bygga bostäder behövs det folk som dels tillverkar det husen ska byggas av, sen behövs det folk som faktiskt bygger husen också. Och när nya bostadsområden växer fram, så skapas ytterligare arbeten genom att det ska byggas affärer, som sen ska drivas av någon, som måste ha anställda för att kunna bedriva verksamheten. Och vårdcentraler, restauranger, apotek, osv osv.

    Ja, det kostar. Med det vore väl satsade pengar, som genererar fart i de ekonomiska hjulen. Jag anser att det vore värt att satsa dom pengarna. Även om man måste låna för att kunna starta upp det hela.

    Anledningen till att en konjunkturcykel uppstår är att en majoritet av aktörerna agerar på samma vis, efter en investeringsfas kommer en återhållsamhetsfas, som är mycket svår att påverka via "åtgärder" om folk inte ser investeringsmöjligheter så kommer inga investeringar att ske.
    En uppgång kommer att ske när allt fler folk kommer att se investeringsbehov och affärsmöjligheter och tydligen är den punkten inte här än!

    Dock ser jag inte att det skulle vara fel med offentliga upprustningar, vägar, byggen, vindkraftverk etc i nuvarande läge!
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Ekonomistyrningsverket meddelar - Sida 2 Empty Sv: Ekonomistyrningsverket meddelar

    Inlägg  formsvackan 2009-04-04, 20:18

    blueheaven skrev:Anledningen till att en konjunkturcykel uppstår är att en majoritet av aktörerna agerar på samma vis, efter en investeringsfas kommer en återhållsamhetsfas, som är mycket svår att påverka via "åtgärder" om folk inte ser investeringsmöjligheter så kommer inga investeringar att ske.
    En uppgång kommer att ske när allt fler folk kommer att se investeringsbehov och affärsmöjligheter och tydligen är den punkten inte här än!
    Dock ser jag inte att det skulle vara fel med offentliga upprustningar, vägar, byggen, vindkraftverk etc i nuvarande läge!

    Hög och lågkonjunkturer är ett resultat av mängden tillgänglig valuta, inget annat.
    .
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Ekonomistyrningsverket meddelar - Sida 2 Empty Sv: Ekonomistyrningsverket meddelar

    Inlägg  Regndrottning 2009-04-04, 21:46

    formsvackan skrev:
    blueheaven skrev:Anledningen till att en konjunkturcykel uppstår är att en majoritet av aktörerna agerar på samma vis, efter en investeringsfas kommer en återhållsamhetsfas, som är mycket svår att påverka via "åtgärder" om folk inte ser investeringsmöjligheter så kommer inga investeringar att ske.
    En uppgång kommer att ske när allt fler folk kommer att se investeringsbehov och affärsmöjligheter och tydligen är den punkten inte här än!
    Dock ser jag inte att det skulle vara fel med offentliga upprustningar, vägar, byggen, vindkraftverk etc i nuvarande läge!

    Hög och lågkonjunkturer är ett resultat av mängden tillgänglig valuta, inget annat.
    .

    Tillgänglig valuta?

    Ettor och nollor utan täckning på ett kontoutdrag är inte valuta. Fast leksakspengar är Olofssons favorit'valuta'.


    queen
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Ekonomistyrningsverket meddelar - Sida 2 Empty Sv: Ekonomistyrningsverket meddelar

    Inlägg  RedCloud 2009-04-04, 21:52

    "Ettor och nollor utan täckning på ett kontoutdrag är inte valuta."

    Där har du källan till valutakrisen.....

    Sponsored content


    Ekonomistyrningsverket meddelar - Sida 2 Empty Sv: Ekonomistyrningsverket meddelar

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-13, 17:10