Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+7
MartinLindgren
Susz X
Corven
bing
Regndrottning
blueheaven
RedCloud
11 posters

    Ekonomistyrningsverket meddelar

    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Ekonomistyrningsverket meddelar Empty Ekonomistyrningsverket meddelar

    Inlägg  RedCloud 2009-04-02, 14:19

    149 000 000 000:- etthundraförtionio miljarder i underskott spår Ekonomistyrningsverket.

    "- Statsfinanserna försvagas nu snabbt. "

    När ska högertomtarna begripa att sänkta skatter ger staten sänkta intäkter.
    Intäkter som ska betala vår välfärd ?
    ex:
    Vi ska ha världens bästa skola (Moderaterna)
    Och då sparkar vi 1000 tals lärare.....

    När ska deras formulärpolitik någonsin förankras i verkligheten?
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Ekonomistyrningsverket meddelar Empty Sv: Ekonomistyrningsverket meddelar

    Inlägg  blueheaven 2009-04-02, 14:25

    RedCloud skrev:149 000 000 000:- etthundraförtionio miljarder i underskott spår Ekonomistyrningsverket.

    "- Statsfinanserna försvagas nu snabbt. "

    När ska högertomtarna begripa att sänkta skatter ger staten sänkta intäkter.
    Intäkter som ska betala vår välfärd ?
    ex:
    Vi ska ha världens bästa skola (Moderaterna)
    Och då sparkar vi 1000 tals lärare.....

    När ska deras formulärpolitik någonsin förankras i verkligheten?

    Och hur mycket hade det varit med sossarna?

    När skall vänster cyclops fatta någonting?
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Ekonomistyrningsverket meddelar Empty Sv: Ekonomistyrningsverket meddelar

    Inlägg  Regndrottning 2009-04-02, 14:29

    blueheaven skrev:
    RedCloud skrev:149 000 000 000:- etthundraförtionio miljarder i underskott spår Ekonomistyrningsverket.

    "- Statsfinanserna försvagas nu snabbt. "

    När ska högertomtarna begripa att sänkta skatter ger staten sänkta intäkter.
    Intäkter som ska betala vår välfärd ?
    ex:
    Vi ska ha världens bästa skola (Moderaterna)
    Och då sparkar vi 1000 tals lärare.....

    När ska deras formulärpolitik någonsin förankras i verkligheten?

    Och hur mycket hade det varit med sossarna?


    När skall vänster cyclops fatta någonting?

    Nä, nä...

    Att undvika svara på frågor som ställs är ett vanligt, men patetisk försök att skjuta på fokusen och ämnet.

    Varför kan aldrig högern diskutera sin egen politik och konsekvenser därav? Alltid är det 'Än Mona då?'.... Som om det skulle vara något svar... cyclops


    queen
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Ekonomistyrningsverket meddelar Empty Sv: Ekonomistyrningsverket meddelar

    Inlägg  RedCloud 2009-04-02, 14:30

    "Och hur mycket hade det varit med sossarna?"

    En hypotetisk fråga naturligtvis, eftersom vi styrts av en högerregim sedan sep 2006. Men kanske inte ens det verkar att ha gått hem hos högertomtarna.
    avatar
    bing


    Antal inlägg : 138
    Join date : 09-03-25

    Ekonomistyrningsverket meddelar Empty Sv: Ekonomistyrningsverket meddelar

    Inlägg  bing 2009-04-02, 14:34

    RedCloud skrev:En hypotetisk fråga naturligtvis.

    från 2003-2005, mitt under en av de största högkonjkturerna världen skådat så ÖKADE sossarna statsskulden...

    på en hyotetisk frågan kan vi alltså, baserat på fakta från när sossarna regerade senast, göra en relevant gissning...

    ökade skulden under goda tider så skulle ökningen varit katastrofal under de dåliga tider vi har nu. Som tur är så slipper vi få ett riktigt svar på den frågan
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Ekonomistyrningsverket meddelar Empty Sv: Ekonomistyrningsverket meddelar

    Inlägg  RedCloud 2009-04-02, 14:50

    "ån 2003-2005, mitt under en av de största högkonjkturerna världen skådat så ÖKADE sossarna statsskulden."

    och kopplingen till dagens ökande statsskuld var ?

    "på en hyotetisk frågan kan vi alltså, baserat på fakta från när sossarna regerade senast, göra en relevant gissning."

    och ?
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Ekonomistyrningsverket meddelar Empty Sv: Ekonomistyrningsverket meddelar

    Inlägg  Corven 2009-04-02, 15:42

    1910 Sverige lånade utomlands för att göra investeringar i infrastruktur: järnvägar, vattenkraft och telefonsystem. Därför hade vi en relativt stor valutaskuld.
    1970-talet Oljepriset chockhöjdes 1973 och 1979. Det ledde till en internationell lågkonjunktur, och den svenska ekonomin kom ur balans. Sverige lånade i utlandet för att finansiera underskott i statsbudgeten och räntorna växte snabbt.
    1990-1994

    Statsfinanserna var dåliga och statsskulden fördubblades från 600 till 1 300 miljarder kronor (eller från 44 till 78 procent som andel av BNP).
    1990-talets slut och 2000-talets början Efter hårda nedskärningar i statens utgifter återhämtade sig ekonomin och statens underskott minskade. Under en femårsperiod kring millennieskiftet hade statsbudgeten överskott, mycket tack vare stora skatteintäkter.
    2005 Statsbudgeten visade återigen överskott, efter ett par år med relativt stora underskott.

    Källa: Riksgälden.


    Sossarna lämnade alltså en statsskuld i balans efter sig....
    Notera att statsskulden har ökat mest när borgarna har suttit vid makten....
    Visst, det har varit globala kriser, men är det inte värt en fundering på varför borgarna har suttit vid makten, och vad det har lett till? Vem har egentligen fått reda upp efter vem? Om ni tänker efter noga alltså..... Det är ett blocköverskridande problem, och inte alls så relaterat till de enskilda blockens politik.....
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Ekonomistyrningsverket meddelar Empty Sv: Ekonomistyrningsverket meddelar

    Inlägg  blueheaven 2009-04-02, 15:52

    Regndrottning skrev:
    blueheaven skrev:
    RedCloud skrev:149 000 000 000:- etthundraförtionio miljarder i underskott spår Ekonomistyrningsverket.

    "- Statsfinanserna försvagas nu snabbt. "

    När ska högertomtarna begripa att sänkta skatter ger staten sänkta intäkter.
    Intäkter som ska betala vår välfärd ?
    ex:
    Vi ska ha världens bästa skola (Moderaterna)
    Och då sparkar vi 1000 tals lärare.....

    När ska deras formulärpolitik någonsin förankras i verkligheten?

    Och hur mycket hade det varit med sossarna?


    När skall vänster cyclops fatta någonting?

    Nä, nä...

    Att undvika svara på frågor som ställs är ett vanligt, men patetisk försök att skjuta på fokusen och ämnet.

    Varför kan aldrig högern diskutera sin egen politik och konsekvenser därav? Alltid är det 'Än Mona då?'.... Som om det skulle vara något svar... cyclops


    queen

    Jasså och hur vet du då om det är dåligt eller bra om man inte jämför med alternativet?
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Ekonomistyrningsverket meddelar Empty Sv: Ekonomistyrningsverket meddelar

    Inlägg  RedCloud 2009-04-02, 16:02

    "och hur vet du då om det är dåligt eller bra om man inte jämför med alternativet?"

    eftersom tokhögern tror att hypotetiska funderingar utgör ett jämnförbart alternativ.
    Ta ansvar för den politik ni förordar ist för att hela tiden skylla ifrån er.
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Ekonomistyrningsverket meddelar Empty Sv: Ekonomistyrningsverket meddelar

    Inlägg  blueheaven 2009-04-02, 16:10

    RedCloud skrev:"och hur vet du då om det är dåligt eller bra om man inte jämför med alternativet?"

    eftersom tokhögern tror att hypotetiska funderingar utgör ett jämnförbart alternativ.
    Ta ansvar för den politik ni förordar ist för att hela tiden skylla ifrån er.

    Är det inte det vi gör?
    Jag tror att bästa lösningen att hantera krisen är att avvakta och inte ogenomtänkt sätta igång och spendera skattebetalarnas pengar på allsköns mer eller mindre jippobetonade förlustprojekt!

    Man skall vara varsam med skattebetalarnas pengar!
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Ekonomistyrningsverket meddelar Empty Sv: Ekonomistyrningsverket meddelar

    Inlägg  RedCloud 2009-04-02, 16:43

    "Är det inte det vi gör?"

    öhhh, nej

    "Jag tror att bästa lösningen att hantera krisen är att avvakta och inte ogenomtänkt sätta igång och spendera skattebetalarnas pengar på allsköns mer eller mindre jippobetonade förlustprojekt"

    säg det till de hundratusentals arbetslösa (och spring)

    "Man skall vara varsam med skattebetalarnas pengar"

    och inte använda dom till valfläsk tex
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Ekonomistyrningsverket meddelar Empty Sv: Ekonomistyrningsverket meddelar

    Inlägg  Corven 2009-04-02, 21:13

    blueheaven skrev:
    Jag tror att bästa lösningen att hantera krisen är att avvakta och inte ogenomtänkt sätta igång och spendera skattebetalarnas pengar på allsköns mer eller mindre jippobetonade förlustprojekt!

    Man skall vara varsam med skattebetalarnas pengar!

    Det är väl ingen som tycker att dom ska satsa på ogenomtänkta projekt heller? Men dom borde åtminstone göra något. Och just nu ser jag inte att dom gör nånting....

    Jag tar åter fram min käpphäst.

    Ekonomin står just nu stilla. Folk är rädda för att konsumera, vilket gör att tillverkarna inte säljer något, vilket gör att dom måste säga upp folk. Vi har en situation där det råder bostadsbrist. Man kan slå två flugor i en smäll. För att stimulera konsumtion, måste folk ha jobb.

    Starta ett nytt miljonprogram. Vi behöver massor av bostäder. För att bygga bostäder behövs det folk som dels tillverkar det husen ska byggas av, sen behövs det folk som faktiskt bygger husen också. Och när nya bostadsområden växer fram, så skapas ytterligare arbeten genom att det ska byggas affärer, som sen ska drivas av någon, som måste ha anställda för att kunna bedriva verksamheten. Och vårdcentraler, restauranger, apotek, osv osv.

    Ja, det kostar. Med det vore väl satsade pengar, som genererar fart i de ekonomiska hjulen. Jag anser att det vore värt att satsa dom pengarna. Även om man måste låna för att kunna starta upp det hela.
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Ekonomistyrningsverket meddelar Empty Sv: Ekonomistyrningsverket meddelar

    Inlägg  Susz X 2009-04-02, 21:20

    blueheaven skrev:
    RedCloud skrev:"och hur vet du då om det är dåligt eller bra om man inte jämför med alternativet?"

    eftersom tokhögern tror att hypotetiska funderingar utgör ett jämnförbart alternativ.
    Ta ansvar för den politik ni förordar ist för att hela tiden skylla ifrån er.

    Är det inte det vi gör?
    Jag tror att bästa lösningen att hantera krisen är att avvakta och inte ogenomtänkt sätta igång och spendera skattebetalarnas pengar på allsköns mer eller mindre jippobetonade förlustprojekt!

    Man skall vara varsam med skattebetalarnas pengar!

    Jaha- gäller det valfläskpengar oxå? Och partistöden till naziztiska sekter då?
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Ekonomistyrningsverket meddelar Empty Sv: Ekonomistyrningsverket meddelar

    Inlägg  MartinLindgren 2009-04-02, 21:40

    Ett genomgående problem för hela forumhögern är ju att kräva en massa svar på allt möjligt, men själva svarar man men Mona gjorde, eller Sossarna då, och när inget av det fungerar så är det Lars Ohly som får stå i skottgluggen! No

    Så man får verkligen hoppas att forumhögern är representativa, för då finns det inget att oroa sig för,

    Bättre kan det inte bli framtill valet 2010, så man får väl fortsätta vara snäll mot dom, Very Happy
    Klia dom små liven under hakan och bakom öronen, och fortsätta viska snällt i deras öron! Very Happy
    Sossar-e-lata
    Sossar-e-lata


    Antal inlägg : 1357
    Join date : 09-03-15
    Ort : Djursholm

    Ekonomistyrningsverket meddelar Empty Redcloud

    Inlägg  Sossar-e-lata 2009-04-02, 21:41

    Som vanligt är du dummare än IQ fiskmås! du förstår ingenting om någonting så varför sitta här och jollra!!?? gå ut i skogen där du bor och fiska eller jaga, det är ju det enda ni gör däruppe i skogen, jaja ett varv med epatraktorn till posten och hämta bidraget blir det ju en gång i månaden också....
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Ekonomistyrningsverket meddelar Empty Sv: Ekonomistyrningsverket meddelar

    Inlägg  Susz X 2009-04-02, 21:49

    Sossar-e-lata skrev:Som vanligt är du dummare än IQ fiskmås! du förstår ingenting om någonting så varför sitta här och jollra!!?? gå ut i skogen där du bor och fiska eller jaga, det är ju det enda ni gör däruppe i skogen, jaja ett varv med epatraktorn till posten och hämta bidraget blir det ju en gång i månaden också....

    Hittade en riktigt bra länk..vassego..
    https://acbladet.swedishforum.se/-f9/ett-pajkastarforum-t412.htm#11566
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Ekonomistyrningsverket meddelar Empty Sv: Ekonomistyrningsverket meddelar

    Inlägg  MartinLindgren 2009-04-02, 22:11

    Ser man på, S-e-L, fortsätter vara nedlåtande mot andra, samtidigt som han höjer sig själv till skyarna med handen innan för brallan? No

    Du är en stor djävla besvikelse hela du, No
    Tänka sig att slå sig för bröstet och pladdra om sina golfbanor, det stora huset som givit stora skattelättnader, sänkt inkomstskatt, och det egna lönsamma företaget med alla högavlönade anställda, Skumpa och skaldjur, varvat med flera utlandsresor varje år?

    Och ändå sitter med handen innan för brallorna och bara ylar och gnäller på människor som inte kommer i närheten av hans påstådda standard, No

    Jag påstår att då är man en stor och sann skitstövel av den högre skolan, klassens snille och mammas stoltet, No
    avatar
    bing


    Antal inlägg : 138
    Join date : 09-03-25

    Ekonomistyrningsverket meddelar Empty Sv: Ekonomistyrningsverket meddelar

    Inlägg  bing 2009-04-02, 22:12

    Susz X skrev:Och partistöden till naziztiska sekter då?

    forumets lilla afa-troll slår till igen
    Sossar-e-lata
    Sossar-e-lata


    Antal inlägg : 1357
    Join date : 09-03-15
    Ort : Djursholm

    Ekonomistyrningsverket meddelar Empty Kan någon tala om för mig

    Inlägg  Sossar-e-lata 2009-04-02, 22:14

    Vad regndrottning har gjort på sin bild? man blir ju skraj när man ser henne!!
    eller ser alla AFA muppar ut så?
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Ekonomistyrningsverket meddelar Empty Sv: Ekonomistyrningsverket meddelar

    Inlägg  Redvictory 2009-04-02, 22:21

    Sossar-e-lata skrev:Vad regndrottning har gjort på sin bild? man blir ju skraj när man ser henne!!
    eller ser alla AFA muppar ut så?

    Sök hjälp S-E-L! det finns KBT där du kan bearbeta din traumatiska uppväxt!
    Lycka till!
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Ekonomistyrningsverket meddelar Empty Sv: Ekonomistyrningsverket meddelar

    Inlägg  Susz X 2009-04-02, 22:22

    bing skrev:
    Susz X skrev:Och partistöden till naziztiska sekter då?

    forumets lilla afa-troll slår till igen

    Självklart vill inte jag att mina skattepengar ska gå till att möjliggöra för dessa sekter att bygga upp en verksamhet av föörtryck. Det är ju faan absurd! I Tyskland har de vett att inse det- att skattebetalarna utnyttjas i syfte att etablera en nazzeverksamhet- en diktatur i demokratin.
    Skulle jag välja att utan att öppna ögat gå med på sån skit- vore jag inte bättre än hitler persionifierad. Jag accepterar aldrig att stöd ges till att bygga en naziverksamhet för mina skattepengar. De pengarna skall gå till människor som behöver dem- barnen- äldre- ungdomar.
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Ekonomistyrningsverket meddelar Empty bakom flötet

    Inlägg  theward 2009-04-02, 22:42

    Sossar-e-lata skrev:Som vanligt är du dummare än IQ fiskmås! du förstår ingenting om någonting så varför sitta här och jollra!!?? gå ut i skogen där du bor och fiska eller jaga, det är ju det enda ni gör däruppe i skogen, jaja ett varv med epatraktorn till posten och hämta bidraget blir det ju en gång i månaden också....

    Nja fiska o jaga, kräver betydligt mer än du tror S-E-L.
    Sen är det ju så att har man dessa kunskaper, behöver man aldrig svälta ihjäl.
    Man är inte som mannen i olwreklamen, var det kanske du?
    Som tror att man friterar bladen på potatisblasten o de blir chips

    Finns dessutom nästan inga epatraktorer längre, det finns A-traktorer.
    Sen är de flesta postkontor nedlagda och de allra flesta får sina pengar insatta på sitt konto.

    Fast har man iq fiskpinne som du har, så förstår jag att det är svårt att hänga med
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Ekonomistyrningsverket meddelar Empty Sv: Ekonomistyrningsverket meddelar

    Inlägg  RedCloud 2009-04-02, 22:46

    "jaja ett varv med epatraktorn till posten och hämta bidraget blir det ju en gång i månaden också"

    Nja, det är så fiffigt ordnat att min arbetsköpare en gång i månaden sätter in mitt lön på ett bankkonto.
    Men har du aldrig jobbat förstår jag att det är ny kunskap för dig.
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Ekonomistyrningsverket meddelar Empty Sv: Ekonomistyrningsverket meddelar

    Inlägg  blueheaven 2009-04-02, 23:54

    Susz X skrev:
    blueheaven skrev:
    RedCloud skrev:"och hur vet du då om det är dåligt eller bra om man inte jämför med alternativet?"

    eftersom tokhögern tror att hypotetiska funderingar utgör ett jämnförbart alternativ.
    Ta ansvar för den politik ni förordar ist för att hela tiden skylla ifrån er.

    Är det inte det vi gör?
    Jag tror att bästa lösningen att hantera krisen är att avvakta och inte ogenomtänkt sätta igång och spendera skattebetalarnas pengar på allsköns mer eller mindre jippobetonade förlustprojekt!

    Man skall vara varsam med skattebetalarnas pengar!

    Jaha- gäller det valfläskpengar oxå? Och partistöden till naziztiska sekter då?

    Tramsa och pajas! geek
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Ekonomistyrningsverket meddelar Empty Sv: Ekonomistyrningsverket meddelar

    Inlägg  Regndrottning 2009-04-03, 00:08

    Corven skrev:
    blueheaven skrev:
    Jag tror att bästa lösningen att hantera krisen är att avvakta och inte ogenomtänkt sätta igång och spendera skattebetalarnas pengar på allsköns mer eller mindre jippobetonade förlustprojekt!

    Man skall vara varsam med skattebetalarnas pengar!

    Det är väl ingen som tycker att dom ska satsa på ogenomtänkta projekt heller? Men dom borde åtminstone göra något. Och just nu ser jag inte att dom gör nånting....

    Jag tar åter fram min käpphäst.

    Ekonomin står just nu stilla. Folk är rädda för att konsumera, vilket gör att tillverkarna inte säljer något, vilket gör att dom måste säga upp folk. Vi har en situation där det råder bostadsbrist. Man kan slå två flugor i en smäll. För att stimulera konsumtion, måste folk ha jobb.

    Starta ett nytt miljonprogram. Vi behöver massor av bostäder. För att bygga bostäder behövs det folk som dels tillverkar det husen ska byggas av, sen behövs det folk som faktiskt bygger husen också. Och när nya bostadsområden växer fram, så skapas ytterligare arbeten genom att det ska byggas affärer, som sen ska drivas av någon, som måste ha anställda för att kunna bedriva verksamheten. Och vårdcentraler, restauranger, apotek, osv osv.

    Ja, det kostar. Med det vore väl satsade pengar, som genererar fart i de ekonomiska hjulen. Jag anser att det vore värt att satsa dom pengarna. Även om man måste låna för att kunna starta upp det hela.

    Corven tar upp något jätteviktigt! för hon ahr helt rätt!

    Jag har själv förespråkat detta på gamla AB forumet.

    Åtminstone ett halv-miljonprogram.... Vi kan ta lärdom av de felaktigheter som begicks under gamla miljonprogrammet. Istället bygga trevliga områden med blandat hyres- och borätter samt villor i en bra miljö.


    queen

    Sponsored content


    Ekonomistyrningsverket meddelar Empty Sv: Ekonomistyrningsverket meddelar

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-04-28, 13:16