Sniperace 2009-11-24, 17:56
Dao skrev: Sniperace skrev: Dao skrev: Sniperace skrev: martin7lindgren skrev:Appropå Apartheid, såg jag en bra filmi går kväll, som handlade om frihetskampen i sydafrika mot rasismen och apartheid, innan systemet föll ihop,
Säkerhetspolisen sköt skarpt mot demonstranterna utan urskiljning, barn, gamla!
Dom som hamnade hos polisen och torterades fick inget bra slut här i livet?
Nej, det var absolut inte bra, tur att detta försvann, men olyckligt att det idag gått åt andra hållet där vita nu sitter i samma situation, men tyvärr brukar det ju bli så när det blir en maktförskjutning då svänger det ofta för långt åt andra hållet.
Jag minns gäldjen är den regimen föll, liksom när nästan samma sak hände i USA, jag lyssnar relativt ofta på MLK,s tal "I have a dream"
Vita i samma situation som svarta då???
Nu överdriver du så du spricker...
I själva verket är svarta i stort nästan lika förtryckta nu som då - fast idag är det det ekonomiska systemet som är "apartheidregimen" - vilket Naomi Klein i sin senaste bok "Chockdoktrinen" så tydligt lyfte fram!
Fast hur förklarar detta ert stöd för apartheid i Israel och i de zoner de ockuperar???
Inte i exakt samma, men ändå har det blivit ofördelaktigt att vara vit....
vi har ex att vitas egendomar konfiskeras, även om dessa inte är "stulna" osv, men sådant räknas förstås inte?
vad tycker du själv om Mugabeland?
är det så mycket bättre nu?
det är inte mycket annorlunda mot ex fd sovjetunionen, att svänga från det korrupta kommunistsystemet, till ett äckligt kapitalistsystem med våld och terror åt andra hållet, även om det i det fallet är samma människor som står för djävelskapet...
det är ganska naturligt att det blir så, att det svänger för långt.
angående apartheid är det nog sju resor värre i Palestina från Hamas håll mot JUdar och kristna än vad det är i Israel mot araber som där är medborgare
Du verkar sprida ut dina konstigheter över hela världen. Låt oss hålla oss till Palestina nu, så kan du ta upp hur illa vita blir behandlade i Afrika på en egen tråd...
Angående Hamas, så har du garanterat fel. Hamas ockuperar inget, och har inte en etnisk terror gentemot några - även om de minsann inte är några trevliga människor. Att skylla bort Israels övervåld, som är helt klart VÄRST och mest omfattande i regionen, med de inre konflikter som sker i Gaza är faktiskt riktigt otrevligt av dig!!! Och enormt kyligt gentemot de drabbade. Märk väl att situationen i Gaza är en direkt följd av Israels övervåld och deras skapande av ett palestinskt koncentrationsläger - så även OM du hade haft rätt, så kommer Israel inte ifrån sitt ansvar där heller!!!
Har DU varit Ii Israel och Palestina själv?
Har DU upplevt hur rasismen/apartheiden är på de platserna, eller är det bara vad du läst/hört?
JAG har varit både i Israel och Palestina (Västbanken) och jag kan garantera att just rasism/apartheifd är minst sju gånger värre på palestinskt område än vad det är inne i Israel.
I israel hittar du massor av araber som alla har rösträtt, de kan väljas in i Knesset och görs också, de äger hus, tomter, affärer, företag, retauranger osv osv, de får göra militärtjänst, de får vara poliser mm mm
Kommar man sedan till Palestina, så kan man som JUDE inte få äga mark, inte ha företag inte rösta osv, och nu talar jag INTE om medborgare från ISRAEL, utan folkgruppen judar...
Som kristen blir man väldigt utsatt, det är INTE att rekommendera att vara kristen i Palestina, och allt detta stöder du framför hur det är I Israel?
Att sedan Israel bär sig illa åt i Palestina har inte med apartheid i Israel att göra, för DÄR är den fan så mycket mindre än den apartheid som utövas I palestina av Palestinierna (Hamas och andra grupperingar)