Pengarna räcker inte till allt.
Är det DÄRFÖR högerregimen annonserar NYA skattesänkningar, som man dessutom måste låna till ?
Ja jävlar....
Pengarna räcker inte till allt.
Lånen är bara tillfälliga.
Det var inte länge sedan staten hade rekordstora överskott.
Secrist skrev:Jag vet, och de inkompetenta i Rosenbad sjabblade bort det....
Öh, de rekordstora överskotten kom till under alliansen. Jag vet av erfarenhet att vissa vänstermänniskor har minne som en guldfisk men det var ju bara två år sedan!
Statens finanser blir allt starkare mot bakgrund av den goda tillväxten, en snabb sysselsättningsökning och privatiseringsinkomster. För 2007 räknar vi med ett budgetöverskott (ett negativt lånebehov) på 138 miljarder kronor, vilket skulle vara det största överskottet genom tiderna. Det är en förbättring med 26 miljarder kronor jämfört med vår februariprognos. Skillnaden beror främst på att skatteinkomsterna blir större än väntat.
Innan finanskrisen gjorde tvärstopp i ekonomin.
lazy skrev:Dao on ons nov 11, 2009 3:07 pm
Javisst! Det finns mycket ont som alltid kommer att finnas. Men det jag tar upp är varför vi här väljer att UNDERLÄTTA för de som inte vill gott???
Neddragningarna av offentliga sektorn spelar extremisterna i händerna, vare sig det är islamister eller SD!
Jag tror inte att det beror på några nedskärningar att fanatiker får fritt
spelrum, snarare är det oviljan att diskutera att de ö.h.t finns som är
det stora problemet.
SiP skrev:Dao skrev:Secrist skrev:Givetvis är det en spekulation från min sida!
Men jag tycker den är logisk, då skola och ungdomsverksamheten med profesionella pedagoger får mindre möjligheter att suga upp ungdomarna, så öppnar sig möjligheterna för privata initiativ - både bra och dåliga!
Bra att du erkänner det då. Detta problemet kommer alltid att finnas. Oavsett hur mycket pengar man skjuter till.
Javisst! Det finns mycket ont som alltid kommer att finnas. Men det jag tar upp är varför vi här väljer att UNDERLÄTTA för de som inte vill gott???
Neddragningarna av offentliga sektorn spelar extremisterna i händerna, vare sig det är islamister eller SD!
Ditt problem är att du inte kan erkänna att dessa neddragningar redan började under sossarna styre, så detta är inget som skett de sista tre åren och det inte kommer bli någon ändring vem som än kommer till makten 2010..
Secrist skrev:Neddragningarna av offentliga sektorn spelar extremisterna i händerna, vare sig det är islamister eller SD!
Samtidigt så är vi inne i den värsta globala lågkonjukturen i modern tid. Pengarna räcker inte till allt. Tyvärr...
Sedan ska man komma ihåg att pengar inte löser allt.
Kriser som denna har alltid inneburit en egendomsöverföring från de mindre bemedlade till de mera. Ju större "kris" desto större transferering. Längre fram väntar kanske "chockdoktrinen" på dem som har något kvar.Dao skrev:Secrist skrev:Neddragningarna av offentliga sektorn spelar extremisterna i händerna, vare sig det är islamister eller SD!
Samtidigt så är vi inne i den värsta globala lågkonjukturen i modern tid. Pengarna räcker inte till allt. Tyvärr...
Säg det till de rikaste som blivit än rikare på "finanskrisen"!!!
Nedskärningarna av offentliga sektorn har skett OAVSETT om det varit hög- eller lågkonjenktur, det har helt och håller följt linjerna i det som kallas nyliberalism!
Regndrottning skrev:Secrist skrev:Jag vet, och de inkompetenta i Rosenbad sjabblade bort det....
Öh, de rekordstora överskotten kom till under alliansen. Jag vet av erfarenhet att vissa vänstermänniskor har minne som en guldfisk men det var ju bara två år sedan!
Statens finanser blir allt starkare mot bakgrund av den goda tillväxten, en snabb sysselsättningsökning och privatiseringsinkomster. För 2007 räknar vi med ett budgetöverskott (ett negativt lånebehov) på 138 miljarder kronor, vilket skulle vara det största överskottet genom tiderna. Det är en förbättring med 26 miljarder kronor jämfört med vår februariprognos. Skillnaden beror främst på att skatteinkomsterna blir större än väntat.
Innan finanskrisen gjorde tvärstopp i ekonomin.
Och alliansen själva sade att de tog över en välskött ekonomi när de tog över.... Minns du inte detta?
Dao skrev:Secrist skrev:Neddragningarna av offentliga sektorn spelar extremisterna i händerna, vare sig det är islamister eller SD!
Nedskärningarna av offentliga sektorn har skett OAVSETT om det varit hög- eller lågkonjenktur, det har helt och håller följt linjerna i det som kallas nyliberalism!
foliesvackan skrev:Kriser som denna har alltid inneburit en egendomsöverföring från de mindre bemedlade till de mera. Ju större "kris" desto större transferering. Längre fram väntar kanske "chockdoktrinen" på dem som har något kvar.Dao skrev:Secrist skrev:Neddragningarna av offentliga sektorn spelar extremisterna i händerna, vare sig det är islamister eller SD!
Dao skrev:foliesvackan skrev:Kriser som denna har alltid inneburit en egendomsöverföring från de mindre bemedlade till de mera. Ju större "kris" desto större transferering. Längre fram väntar kanske "chockdoktrinen" på dem som har något kvar.Dao skrev:Secrist skrev:Neddragningarna av offentliga sektorn spelar extremisterna i händerna, vare sig det är islamister eller SD!
Det håller jag iofs med om. Just därför är dessa "kriser" en del av systemet! Chockdoktrinen är just vad dessa "kriser" är en del av!
Inte sjutton resulterar kriserna i större jämlikhet och ökad demokrati, inte!!!
Secrist skrev:Nedskärningarna av offentliga sektorn har skett OAVSETT om det varit hög- eller lågkonjenktur, det har helt och håller följt linjerna i det som kallas nyliberalism!
Vilket betyder att i princip alla partier utom vänsterpartiet bedriver nyliberalism.
Dao skrev:Secrist skrev:Nedskärningarna av offentliga sektorn har skett OAVSETT om det varit hög- eller lågkonjenktur, det har helt och håller följt linjerna i det som kallas nyliberalism!
Vilket betyder att i princip alla partier utom vänsterpartiet bedriver nyliberalism.
Nej - Inte Mp!
Dessutom är det bara den ekonomiska delen som drevs av s, utan att de förstod att de därmed var tvungen att "anpassa sig" i övrigt också!
För alliansen förstår de vad de håller på med, men använder motsatt retorik för att dölja detta. Alltså vad som i dagligt tal kallas lögn!
???blueheaven skrev:Dao skrev:foliesvackan skrev:Kriser som denna har alltid inneburit en egendomsöverföring från de mindre bemedlade till de mera. Ju större "kris" desto större transferering. Längre fram väntar kanske "chockdoktrinen" på dem som har något kvar.Dao skrev:Secrist skrev:Neddragningarna av offentliga sektorn spelar extremisterna i händerna, vare sig det är islamister eller SD!
Det håller jag iofs med om. Just därför är dessa "kriser" en del av systemet! Chockdoktrinen är just vad dessa "kriser" är en del av!
Inte sjutton resulterar kriserna i större jämlikhet och ökad demokrati, inte!!!
Jasså hur kommer det sig då att vi troligen aldrig har haft större jämlikhet och demokrati än vad vi har för tillfället?
Dao skrev:lazy skrev:Dao on ons nov 11, 2009 3:07 pm
Jag tror inte att det beror på några nedskärningar att fanatiker får fritt
spelrum, snarare är det oviljan att diskutera att de ö.h.t finns som är
det stora problemet.
De enda som är ovilliga i att diskutera problemet är SD och deras wannabees, som enbart kan diskutera det hela om man enbart utgår från DERAS åsikter! Inga alternativ är tillåtna, så de som kommer med sådana skall man tracka ner och förlöjliga...