Sniperace 2009-11-11, 14:13
Dao skrev: Sniperace skrev: Dao skrev: Sniperace skrev: RedCloud skrev:Gulag
Odemokratiskt läger för demokratiska element
Guantanamo
Demokratiskt läger för odemokratiska element
men LIIIITE skillnad på vilka som sattes i respektive, samt lite skillnad i storlek kan jag gissa att det var.....
N¨ågon skillnad i vilka som hamnade i den finns inte direkt, mer än att Sovjet satte sin egen befolkning där - annars är det samma. Sovjet kanske var mer ärliga och hade även fler vanliga brottslingar där.
Storleken kan diskuteras också. Gulag var stort, men det är även USA:s alla fängelser som Guantanamo också. Det finns flera i Irak och Afghanistan, i en del abndra lydregimer i regionen och i otaliga amerikanska militäbaser runt världen. Lägg sedan till den form av delegering som sker, när USA för över fångar till vänskapligt sinnade diktatoriska regimers fängelser...
Ni kan kalla det för Gulag, Guantanamo, Auswisch och liknande. Skit är de allesammans...
men sovjetunionen var ärligare, jo vi vet att du beundrar dem..... det behöver du inte berätta, för det har vi förstått!
javisst var det kriminellt att ha annan åsikt ....
Varför har du plötsligt börjat bete dig som GA, BH och Blåfront, Sniper..?
Jag tyckte bättre om dig när du mötte mina argument med egna...
du leder det dit med ditt försvar av sovjets terror mot sin och sina lydstaters befolkning, du skrev SJÄLV att sovjet var ärligare, eller hur? och att det inte blev bättre efter murens fall
Jag får uppfattningen stärkt för varje inlägg där usa är den store djävulen och sovjet frälsaren...
Det visade sig att det FORTFARANDE var deras gamla regenter som i ny skepnad fortfarande förtrycker samma människor som fick gratulationstelegram från den gamla vänstern osv...
de visar sina rätta ansikten, och tyvärr så lär det ta tid innan de bekämpats, om det nu lyckas, men som sagt det är SAMMA personer som nu driver sitt eget drev efter pengar och välgång, samma som innan berikade sig på folket.
för det är väl fråga om försvar?
eller är det så att du har svårt att uttrycka det?
alla är överens om att det inte blivit bra, men det KAN förbättras, och jag ser friheten som mer värd, nu hindras de åtminstone inte att fly längre av beväpnade vakter längs gränserna, de förflyttas inte längre pga åsikt, kanske skulle det gjorts som vid revolutionerna, alla ledare mot muren
Nej jag HOPPAS och ber för att det går mot tider utan dessa despoter och utan åsiktsförtryck osv