Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+7
Kakmonstret
Dao
Thrakath
RedCloud
berralarzon
MartinLindgren
Blåfront
11 posters

Sossar kommer bli ersatta :)

Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Sossar kommer bli ersatta :) - Sida 2 Empty Sv: Sossar kommer bli ersatta :)

Inlägg  Dao 2009-11-08, 20:58

Sniperace skrev:
    Dao skrev:
    Sniperace skrev:
    Dao skrev:
    TMB skrev:Indien har massvis med IT-kunniga människor. Något som man inte tror, då de flesta förknippar Indien som ett fattigt land. Det finns även många högutbildade Indier i Tyskland t.ex.

Ett land som Indien kommer dock aldrig kunna utvecklas fullt ut om vi i den rika världen dränerar länder som Indien på kompetetenta och högkvalificerade personer.

Exakt! Detta brukar kallas för "nykolonialism" och går hand i hand med begrepp som "frihandel" och "nyliberalism"!

MEN när vi låter dem utföra arbete i sina hemländer dränerar vi inte, det bör istället föra fram dem, för en sak är säker, de HAR en väldigt bra kompetens, och så länge de stannar i Indien är de bra för landet, och tar vi hit dem ska de ju ha svensk nivå på lönen, vilket kanske påverkar var de vill köpa...
    är det billigare i Indien, väljer de flesta att köpa det därifrån

Arbetskraften OCH det de utför, måste stanna i Indien. Alltså en motsatts till frihandelstanken. Protektionismen gav västeuropa möjlighet att bygga upp sin rikedom, och även u-länderna måste få samma chans!

Enda gången "konkurrens"-idén till fullo fungerar, är i formen låglönekonkurrens. Detta är konsekvensen av nykolonialismen (och frihandeln, nyliberalismen). I själva verket skall alla nationer i världen ha möjöighet att utveckla sin egen kompetens och sin egen ekonomi baserad på sina egna traditioner och behov!

All form av likformning är detsamma som diktatur!

Med andra ord ska vi INTE anlita it-killar i Indien att ex utveckla programvaror osv till oss?
    och att vi aldrig ska ha handelsutbyte med andra länder, att gå till att var och en är sin lyckas smed INOM SITT EGET LAND?

säg att jag missuppfattat dig!!

Ja, du har missuppfattat mig!

Vi är inget u-land, och har inte samma behov av protektionism som de har! Det betyder att vi kan anlita dem hur mycket vi och de vill - men på DERAS promisser, inte utifrån enbart VÅRA behov, som fallet är i dag!

DE däremot skall inte vara TVUGNA att handla via oss i väst, som är fallet idag! De ska kunna priritera sin egen infrastruktur och ekonomi. Vi kan ha med dem att göra, om vi godtar och erkänner deras självbestämmande över sitt eget folk, sina råvaror och sin industri!
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2009-11-08, 21:04

Dao skrev:
    Sniperace skrev:
    Dao skrev:
    Sniperace skrev:
    Dao skrev:
    TMB skrev:Indien har massvis med IT-kunniga människor. Något som man inte tror, då de flesta förknippar Indien som ett fattigt land. Det finns även många högutbildade Indier i Tyskland t.ex.

Ett land som Indien kommer dock aldrig kunna utvecklas fullt ut om vi i den rika världen dränerar länder som Indien på kompetetenta och högkvalificerade personer.

Exakt! Detta brukar kallas för "nykolonialism" och går hand i hand med begrepp som "frihandel" och "nyliberalism"!

MEN när vi låter dem utföra arbete i sina hemländer dränerar vi inte, det bör istället föra fram dem, för en sak är säker, de HAR en väldigt bra kompetens, och så länge de stannar i Indien är de bra för landet, och tar vi hit dem ska de ju ha svensk nivå på lönen, vilket kanske påverkar var de vill köpa...

Arbetskraften OCH det de utför, måste stanna i Indien. Alltså en motsatts till frihandelstanken. Protektionismen gav västeuropa möjlighet att bygga upp sin rikedom, och även u-länderna måste få samma chans!

Enda gången "konkurrens"-idén till fullo fungerar, är i formen låglönekonkurrens. Detta är konsekvensen av nykolonialismen (och frihandeln, nyliberalismen). I själva verket skall alla nationer i världen ha möjöighet att utveckla sin egen kompetens och sin egen ekonomi baserad på sina egna traditioner och behov!

Med andra ord ska vi INTE anlita it-killar i Indien att ex utveckla programvaror osv till oss?
    och att vi aldrig ska ha handelsutbyte med andra länder, att gå till att var och en är sin lyckas smed INOM SITT EGET LAND?

Vi är inget u-land, och har inte samma behov av protektionism som de har! Det betyder att vi kan anlita dem hur mycket vi och de vill - men på DERAS promisser, inte utifrån enbart VÅRA behov, som fallet är i dag!

DE däremot skall inte vara TVUGNA att handla via oss i väst, som är fallet idag! De ska kunna priritera sin egen infrastruktur och ekonomi. Vi kan ha med dem att göra, om vi godtar och erkänner deras självbestämmande över sitt eget folk, sina råvaror och sin industri!

Tack, för min åsikt var just att det är BRA att vi köper denna tjänst av dem, utan krav på att de ska köpa av oss....

vad jag vet har inte de som jag känner till som köper deras kunskap några krav på att sälja till dem...
    och jag tror knappt att Sverige ställer krav på Indien för att vi köper denna tjänst, en immateriell vara, dvs kunskap...
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Inlägg  RedCloud 2009-11-08, 21:15

Dao skrev:Det håller jag INTE med om!!!
    Att leva i trygghet och säkerhet i ett välmående land, är inte detsamma som att bli bortslämd!!!

Med bortskämd menar jag att de inte tar studierna på allvar, de svenska eleverna alltså.
    De har aldrig frusit, aldrig gått hungriga, alltid haft kläder på kroppen osv
    De vet ínte om ngt annat än välstånd, och agerar därefter, som om vårt välstånd skulle vara för evigt.
    Mina fördomar säger mig att de indiska eleverna vet skillnaden mellan välstånd och outsäglig fattigdom, och agerar därefter.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2009-11-08, 21:18

Sniperace skrev:
    Dao skrev:
    Sniperace skrev:
    Dao skrev:
    Sniperace skrev:
    Dao skrev:

Tack, för min åsikt var just att det är BRA att vi köper denna tjänst av dem, utan krav på att de ska köpa av oss....

vad jag vet har inte de som jag känner till som köper deras kunskap några krav på att sälja till dem...
    och jag tror knappt att Sverige ställer krav på Indien för att vi köper denna tjänst, en immateriell vara, dvs kunskap...

De krav jag talar om brukar ofta komma i förtäckt form, inte sällan genom Världsbanken och IMF. Avtal som skrivs mellan parter som inte varit jämställda och liknande.

I u-länderna brukar "frihandeln" tvinga de fattiga länderna att sälja sina råvaror billigt till västerländska företag, som sedan säljer tillbaka färdiga varor till detta land för skyhöga priser. De som sätter sig emot detta blir inte sällan drabbade av olika former av sanktioner - inte sällan helt olagliga sådana. I värsta fall hittas det på ett "hot" och väst går in med militärer och ställer iordning allt till deras fördel. Typexeplet här är Irak. Liknande kan man se vid Somalias kust, där främst EU:s fiskeriflottor fiskar slut på bytet i havet, så att lokala fiskare står utan eget arbete - och därmed till stor del lockas till att bli "sjörövare". Vi i väst försöker inte komma tillrätta med överfiskandet av kusterna, utan skickar istället militär för att straffa sjörövarna. Samtidigt ökar katastrofen i området.

Dumpning av mijöfarligt avfall är också stort, då vissa högt uppsatta chefer i regionen får mutor för att ta emot avfall, som sedan är en katastrof för folket i närheten. Den som fick mutorna bor givetvis en bra bit därifrån!

Indien har fått smaka en hel del på både kolonialismen och nykolonialismen. Så ycket att det fnns ett allt större folkligt motstånd i landet mot vad som sker. "Genmodifieringar" och miljöskadorna är fruktansvärda landet - vilket inte blir bättre att landet styrs av en högerextremistisk regering!

Det finns massor av fler exempel på hur nyliberalismen fungerar, både i Indien och i övriga världen. Exempelvis är slavmarknaden större idag än den någonsin varit tidigare...
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2009-11-08, 21:21

RedCloud skrev:
    Att leva i trygghet och säkerhet i ett välmående land, är inte detsamma som att bli bortslämd!!!

Med bortskämd menar jag att de inte tar studierna på allvar, de svenska eleverna alltså.
    De vet ínte om ngt annat än välstånd, och agerar därefter, som om vårt välstånd skulle vara för evigt.
    Mina fördomar säger mig att de indiska eleverna vet skillnaden mellan välstånd och outsäglig fattigdom, och agerar därefter.

Så har även jag uppfattat det, jag märker samma sak när det gäller ungdomar på vår ort, nykomna invandrare blir mycket gladare för det lilla, än vad de vanliga ungdomarna blir..
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2009-11-08, 21:44

RedCloud skrev:

Det du skriver handlar inte om bortskämdhet! Jag önskar verkligen att ALLA barn fick den möjlighet som de svenska barnen har! Att de saknar kunskap och förståelse om att vårt samhälle i själva verket är lite av ett undantag, ch kan raseras när som helst, är för att vi vuxna inte lär dem detta!

Istället har vi något som myntats som "Bröd och Skådespel" i avancerad form! Det är där problemet ligger. Ine i att barn inte fryser, inte går hungriga och inte förstår fattigdom!
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Inlägg  RedCloud 2009-11-08, 21:46

Jag kan gå med på att ordet "bortskämd" kan var felaktigt, men själva problemet kvarstår.
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Sossar kommer bli ersatta :) - Sida 2 Empty SD

Inlägg  Secrist 2009-11-08, 21:52

SD är just nu mode bland de som gillar att agera motvalls, precis som NyD var så tidigare. Det är ett tillstånd som brukar gå över

Tveksamt. De är nog här för att stanna, förutsatt att de sköter sina kort rätt. De enda som kan fälla dem är de själva.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2009-11-08, 23:17

RedCloud skrev:Jag kan gå med på att ordet "bortskämd" kan var felaktigt, men själva problemet kvarstår.

Ett visst problem kan det vara, men det beror på att vi skyddar våra ungar från verkligheten!

Genom att skolorna åter kan få bestämma om sin egen metodik igen, kan man komma över detta reellt!!!
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2009-11-08, 23:25

Secrist skrev:SD är just nu mode bland de som gillar att agera motvalls, precis som NyD var så tidigare. Det är ett tillstånd som brukar gå över

Tveksamt. De är nog här för att stanna, förutsatt att de sköter sina kort rätt. De enda som kan fälla dem är de själva.

Hade det varit fallet, hade de varit borta för lääänge sedan! Smile

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 02:30