jag berättar lite mera än själva julafton, tar med hela jul
dagen före dopparedan hämtar jag/vi mina barn...
Vi myser lite härhemma, kokar bla gröt åt tomten och ställer ut i boden..
är det väder till det är vi ute och tex spelar lite landbandy eller åker pulka. Eller åker och synar mörtstugan
när barnen lagt sig, så fixar jag undan gröten
och lägger ett par små paket under granen...(de får alltid varsin sak på morgonen)
Sen slappar jag en stund tillsammans med tjejen framför teven och äter en skinkmacka och dricker julmust till...
julaftonsmorgon brukar ungarna faktiskt sova länge, jag är först upp och fixar frukost och tänder en brasa i pannan...
Sen kommer resten av gänget upp och ungarna får öppna sina paket.
Sen äter vi frukost...
De brukar få typ tv-spel på morgonen..så det blir en del spela tillsammans med em på förmiddagen
Sedan tar vi ett julbad i badkaret
Framåt 12 draget börjar vi gå ner till min mamma, eller åker bil det beror på om jag kört ner paketen dan före eller inte
Där nere äter vi julmat tillsammans med mamma, hennes gubbe och mina två bröder och den enes två barn
Det blir typiskt svensk julmat kan man säga
Kalle Anka har vi mest på i periferin och vid halv 4-4 tiden brukar tomten komma ....
Det blir mindre kalabalik när det är 4 ungar som ska öppna paket samtidigt
Det blir lite paket kan man säga, eftersom ungarna får av alla möjliga...
De får ju en omgång till på kvällen när de kommer hem till sina mammor
Vi försöker definitivt att hålla paketen i lagom nivå
typ 500-1000 per barn brukar jag o tjejen köpa, sen skämmer ju farmor bort dem också
vid halv 6-6 så ska barnen hem till sina mammor.....och fira jul en gång till
resten av julafton spenderar vi antingen själva hemma , eller går ner till morsan en sväng igen
ibland jobbar tjejen också och iår verkar det bli så att barnens mamma jobbar också..
Så i år får barnen vara kvar en timme extra...
på juldan brukar det normalt bli en lugn dag, med nån promenad och på kvällen kan det bli fest om man är på det humöret..
det är alltid fest i folkets hus på på juldan
kan även bli fiske på juldagsmorgonen om väder och isföärhållande tillåter...
i år har vi iaf planerat för fiske, då barnens mor eventuellt ska jobba på juldan också...
Då får hon köra hit ungarna innan hon börjar vi 7 tiden
då blir det angling o korvgrillning, plus lite annat
annandan brukar vara vigt för angling eller pimpling...(utan barnen)
om man inte är för seg sedan juldan
Fast frisk luft är bara gött
men tjejen dricker inte öht, så hon får köra om jag nu skulle ha festat lite dan före
Det var mina jultraditioner
ps tjejens föräldrar brukar komma innan jul eller efter, det är en bit att åka och de har "fullt" upp på sitt håll