marxisten 2009-11-04, 17:14
Regndrottning skrev: marxisten skrev: blueheaven skrev: marxisten skrev: Regndrottning skrev:Marxisten... Jag håller med att mycket ont har skett i religionens namn.
Däremot är inte religionen orsak till krig. Krig är baserat på politik, makt och girighet.....
Religion ger uppskov till konflikter. Det går inte komma ifrån.
Skönt när man har religion och kapitalism att skylla på?
P.S. du glömde kommunismen den störste banditen!
Vad menar du nu, att religion inte skulle ge uppskov till olika konflikter?
Det om något finns det väl bevis för genom hela jävla historien.
Jag har bett dig nämna några bevis... vilket du inte har gjort.
Jag hävdar att det är inte religionen som ger upphov till krig. Även om de olika kontrahenterna skulle vara av olika religiösa inriktiningar så är det inte av religiösa skäl de krigar!
Krig är baserad på makt! Makt över resurser, landområden, ekonomi. Krig har förts av så simpla saker att 'jag har rätt och du har fel'.... Krig förekommer för att man inte kan låta andra leva ifred om motståndaren åsikt om fred och frihet skiljer sig från det 'jag' anser vara rätt.
Religion skapar konflikter, tyvärr... Om inte direkt, så indirekt... Dyster sanning, men tyvärr är det på det viset.
Hetsjakten på folk av judiskt ursprung i Europa under århundraden (inte under nazismen, medeltiden snarare) för de skulle ha dödat Jesus är väl ett typexempel. Asatron och dö i strid ett annat. Sen har det ju dödat via t.ex. offer till gudarna, men det gör väl ingen nuförtiden iaf.
Ett nutida exempel är ju Nord Irland, Protestantism vs. katolicism. Som tur är verkar de lugnat sig nu iaf.