Maud Olofsson har i debatten om SAAB´s framtid de senaste dagarna sagt att hon inte är beredd att spela Monopol med skattepengar. Tydligen är hon istället beredd att spela rysk roulett med ca 15.000 arbetstilfällen.Hmmm.
+3
palmevara
lazy
Rainman
7 posters
Spela monopol?
lazy- Antal inlägg : 12772
- Inlägg 2
Sv: Spela monopol?
x
Senast ändrad av lazy den 2010-01-18, 17:31, ändrad totalt 1 gång
Rainman- Antal inlägg : 123
- Inlägg 3
Visst är det trist att SAAB inte säljer de bilar man producerar, det håller naturligtvis inte i längden. Vad staten borde göra är att gå in och stötta SAAB till dess att deras nya modellprogram har släpps, visar det sig att även detta är osäljbart bör man med statligt stöt succsesivt avveckla företaget. Detta i akt och mening att inte låta en redan skral arbetsmarknad plötsligt stå med ytterligare ett stort antal arbetslösa.
palmevara- Antal inlägg : 82
- Inlägg 4
Alla bilförsäljare går förlust just nu. Men kommer bilförsäljningen att försvinna?
Kommer det inte tillverkas bilar i framtiden?
Jag har hört regeringen tala åtskilliga gånger om den så kallade "Övervintringen"
Men bara när det gäller banker och statskassan. Vad ska dom utanför idet göra då?
Dom som inte får hjälp att "övervintra"? Är dessa utelämnade att frysa ihjäl under denna kalla vinter?
Vad händer med alla kommuner som nu tvingas varsla personal från sjukhus mm?
Vad händer med de myndigheter som inte får stöd att betala ut medborgarnas lagligt berättade pengar?
Jag har sagt det förut, men säger det åter igen!
Vi kan inte komma ur krisen utan att investera!
Detta har hela världen insett idag. Stater jagar arbetskraftstillfällen mera än de oroar sig för pengarna!
Varför? Jo för att utan arbeten så sjunker valutans värde till otroligt låg nivå! Så även om summan är stor på valörerna, så är värdet inte någonting om inte arbete finns!
Tro mig när jag säger att detta sätt att låta arbetskraften försvinna kommer sänka Kronans värde likt Zloty sjönk efter polens förfall!
Arbete är första saken en stat idag bör jaga!
Så att inte stötta SAAB kommer kosta hela svenska folket betydligt mer än vad de ansett. Även de med arbeten kommer att drabbas av Kronans värdeminskning.
Jag har hört regeringen tala åtskilliga gånger om den så kallade "Övervintringen"
Men bara när det gäller banker och statskassan. Vad ska dom utanför idet göra då?
Dom som inte får hjälp att "övervintra"? Är dessa utelämnade att frysa ihjäl under denna kalla vinter?
Vad händer med de myndigheter som inte får stöd att betala ut medborgarnas lagligt berättade pengar?
Detta har hela världen insett idag. Stater jagar arbetskraftstillfällen mera än de oroar sig för pengarna!
Varför? Jo för att utan arbeten så sjunker valutans värde till otroligt låg nivå! Så även om summan är stor på valörerna, så är värdet inte någonting om inte arbete finns!
Tro mig när jag säger att detta sätt att låta arbetskraften försvinna kommer sänka Kronans värde likt Zloty sjönk efter polens förfall!
Arbete är första saken en stat idag bör jaga!
Så att inte stötta SAAB kommer kosta hela svenska folket betydligt mer än vad de ansett. Även de med arbeten kommer att drabbas av Kronans värdeminskning.
fredrik rahm70- Antal inlägg : 3811
- Inlägg 5
Alla bilförsäljare går förlust just nu. Men kommer bilförsäljningen att försvinna?
kallas för att ANPASSA sig till en marknad.. tvärt emot MONOPOL (minns du traubi och lada??)
du har "hört"?
Att KOmmuner tänker kortsiktigt är kommunernas styrandes fel och ANSVAR
samma inom landsting . tex har ju karolinska gått med allt mer förlust i 25 år!! TROTS allt mer pengar (paradox)
Det investeras för fullt dock förstatligar vi ej , för detta är ganska väl bevisat att det ej fungerar
Varför? Jo för att utan arbeten så sjunker valutans värde till otroligt låg nivå! Så även om summan är stor på valörerna, så är värdet inte värt någonting om inte arbete finns!
här blandar vi ämnen friskt minsann och glider runt i ämnena
Nope jag tror ej på DEJ dock tror jag på FAKTA
kallas för att ANPASSA sig till en marknad.. tvärt emot MONOPOL (minns du traubi och lada??)
du har "hört"?
Att KOmmuner tänker kortsiktigt är kommunernas styrandes fel och ANSVAR
samma inom landsting . tex har ju karolinska gått med allt mer förlust i 25 år!! TROTS allt mer pengar (paradox)
Det investeras för fullt dock förstatligar vi ej , för detta är ganska väl bevisat att det ej fungerar
Varför? Jo för att utan arbeten så sjunker valutans värde till otroligt låg nivå! Så även om summan är stor på valörerna, så är värdet inte värt någonting om inte arbete finns!
här blandar vi ämnen friskt minsann och glider runt i ämnena
Nope jag tror ej på DEJ dock tror jag på FAKTA
lazy- Antal inlägg : 12772
- Inlägg 6
x
Senast ändrad av lazy den 2010-01-18, 17:32, ändrad totalt 1 gång
Corven- Antal inlägg : 1827
- Inlägg 7
Visst kan det låta vettigt att hjälpa Saab, men med tanke på att Saab gick med förlust tom under den värsta högkonjunkturen, så verkar möjligheterna för att få det på fötter inte särskilt stora.
Saabs hopp stod väl just till att GM skulle kunna rädda dom, genom att kunna sprida kostnaderna.
Men dom lyckades inte, varför inbillar sig någon att den svenska regeringen ska kunna göra Saab vinstdrivande?
Att inte stötta Saab idag ger på kort sikt arbetslöshet, ja, utan tvekan. Men Saab är redan förlorat, om staten skjuter till flera miljarder nu, så kommer dom ändå få ta smällen med arbetslöshet längre fram, och då är de miljarder man la idag bara bortkastade.
Saabs hopp stod väl just till att GM skulle kunna rädda dom, genom att kunna sprida kostnaderna.
Men dom lyckades inte, varför inbillar sig någon att den svenska regeringen ska kunna göra Saab vinstdrivande?
Att inte stötta Saab idag ger på kort sikt arbetslöshet, ja, utan tvekan. Men Saab är redan förlorat, om staten skjuter till flera miljarder nu, så kommer dom ändå få ta smällen med arbetslöshet längre fram, och då är de miljarder man la idag bara bortkastade.
Regndrottning- Antal inlägg : 6691
- Inlägg 8
Kanske Maud skulle sluta spela monopol och börja spela TP?
Där krävs det kunskap!
Där krävs det kunskap!
x-medborgare- Antal inlägg : 4745
- Inlägg 9
nä spelar bara skit gubbe
» Ingen förtidspension innan 58 kräver sosseriet, snacka om att kasta ut folk på bar backe!!
» Varför kan vi inte anpassa samhället efter oss människor?
» Jag kommer få rätt som vanligt!!! ni ska lyssna på mig, lyssna & lär så kommer ni långt....
» Nån som vill spela Svarte Petter?
» Otrygg framtid för unga med Alliansstyre!
» Varför kan vi inte anpassa samhället efter oss människor?
» Jag kommer få rätt som vanligt!!! ni ska lyssna på mig, lyssna & lär så kommer ni långt....
» Nån som vill spela Svarte Petter?
» Otrygg framtid för unga med Alliansstyre!