ANNA2LINK skrev:Efter 1:e Januari 2010 får dom som är utförsäkrade och inte igång med någon aktivitet bara ut 260/dagen. Hur ska folk klara sig på en sådan liten summa??? Vad kommer inte ske då i stället? Jo människor kommer att behöva att söka socialbidrag. Är det inte bättre att folk får i alla fall lika mycket som en a-kassa eller aktivitetsersättning samtidigt som dom försökar att så fort som möjligt att komma igång med någonting??? Blir det billigare för samhället om många får söka socialbidrag i stället??? Det är ju pengar som pengar.Folk måste ju klara sig med mat,räkningar och hyra i vilken situation som dom än är i.
Ärligt talat så tror inte jag att folk klarar sig. Bättre vore som sagt att folk slipper att söka socialbidrag. Högern som är emot bidragssamhälle också. Jag förstår inte hur dom tänker här för folk kommer inte att klara sig på 260/dag, vilken vuxen i arbetsför ålder gör det???
Jobbgarantin för ungas ersättning är inte bättre.
90 dagar utan ersättning till att börja med. Sen:
Under 20 år utan fullständigt gymnasiebetyg får 49 kronor per arbetsdag...
Fullständigt gymnasiebetyg eller över 20 år 139 kronor per arbetsdag.
Jag har dock beslut på aktivitetsersättning fr.o.m. Juli i år. Men har inte fått ut ett öre ännu, så det blir några månader retroaktivt jag kommer att få.