Hej.
Jag har berättat lite om min bakgrund som blandmissbrukare tidigare,
https://acbladet.swedishforum.se/-f2/infor-statligt-monopol-t221.htmmen eftersom ni även tagit upp frågan huruvida det finns nån medicinsk nytta med cannabis tänkte jag berätta lite om min bakgrund som epileptiker också.
EP´n satte igång 1976 under OS i Montreal, var då väldigt påtänd av amfetamin sen flera dygn när första anfallet kom så ingen tyckte det var konstigt.
Sen kom anfallen sporadiskt, oftast på helgerna då man tog tyngre saker. Jag gick så småningeom till doktorn som trodde jag fått nån blödning i samband med intensivt amfetaminmissbruk och därefter nån ärrbildning på nån nerv med EP som resultat.
Det ledde till att jag drog ner användningen av amfetamin o alkohol till enstaka tillfällen och slutade helt med LSD, svamp o annat och blev snudd på heltidsflummare. Jag fick ju medicin också och anfallen upphörde nästan helt.
Sen hamnade jag på kåken, Österåkers drogfria. Hade då varit utan hasch i häktet nån dryg månad och på Österåker kom anfallen tillbaka, 1-2 ggr mån.
Sen var det muck, 2 v senare var allt som vanligt och efter ett par månaders flummande upphörde anfallen.
Ca 1,5 år senare blev min flickvän gravid och gav mig två val: Sluta med missbruk o kriminalitet och bilda familj alt glöm familjlivet. Jag valde familjen.
Tog några månader sen kom anfallen tillbaka lagom tills jag fick körkortstillstånd som då blev återkallat. Dom fortsatte med några veckors mellanrum ca 7 år då jag ganska nyskild fick en period med återfall i missbruk. I slutet på den ca 6 mån perioden fick jag bara 1 anfall på 2 mån. Sen slutade jag, mest för att ungarna skulle slippa hälsa på mig på kåken, jag insåg att det bara var en tidsfråga.
Sen fortsatte anfallen ett par ggr mån i ca 5 år till, sen kom dom på att det var en tumör som orsakade EP och opererade bort den. Den fick jag förmodligen för att jag under dom första 2 åren som missbrukare även sniffade lösningsmedel.
Dryga 15 av dom 17 år jag hade EP åt jag mediciner, om dom hade nån effekt vet jag egentligen inte men jag var under hela den tiden tvungen att alltid ha med mig ett läkarintyg som förutom sjukdomen intygade att jag kunde ge ett drogat intryck pga medicineringen. Det sista fick dom skriva till eftersom jag ofta blev nekad inträde på krogar o restauranger, vid några tillfällen också plockad och visiterad av polisen då dom trodde jag gick på tyngre saker.
En biverkan av medicinen som finns kvar ännu är tandlossning, har tappat 7 st hittills.
Vad jag ville ha sagt med detta är att jag är mycket osäker på om medicinen under denna tid hade någon effekt, däremot är jag säker på att det blev en märkbar positiv skillnad när jag rökte hasch. Tog även upp detta vid flera tillfällen med läkaren som inte var så pigg på att kommentera det men han konstaterade att hasch liksom den medicin jag åt hade en "dämpande effekt". Så småningeom medgav han att det kanske kunde ha nån effekt på EP´n också.
Jag vet vad jag tror men har ingen forskning att stödja åsikterna på men min och så många andras liknande erfarenheter av cannabis ihop med sjukdomar borde vara mer än nog för att man skulle forska i huruvida det kan finnas nån nytta av cannabis för medicinskt bruk.