Loooping skrev:Intressant Martin, jag kommer att lyssna.
Jag också, garanterat.
Loooping skrev:Intressant Martin, jag kommer att lyssna.
martin7lindgren skrev:Själv har jag aldrig ens funderat på Infras vandel, då han alltid låter minst sagt vid sinna sinnens "fulla" bruk!
Loooping skrev:varför är Du Marxist??? ett sökande efter mål och mening?
Regndrottning skrev:Jag har inga problem med treenigheten....
Precis som en klass kan bestå av 20 elever så är det fortfarande EN klass.
Tre individer som samarbetar kan mycket väl vara EN Gud.
Redvictory skrev:marxisten skrev:Loooping skrev:marxisten skrev:Ja, enligt vår kyrka och tro är det så men inte enligt alla. Enligt vissa inom judendomen och Islam så är treenigheten fel, är kristna inte monotister utan har TRE gudar. Fadern (Gud), Sonen (Jesus) och Anden (Den heliga anden). Elnigt oss är alla en del av gud, enlgit judarna så finns det endast EN gud. Därav så har vi inte samma GUD som de inom Islam och Judendom.Israels GUD är vår GUD
"Inom judendomen och islam kritiseras treenighetsläran för att undergräva den för de abrahamitiska religionerna mycket grundläggande monoteistiska bekännelsen som den kommer till uttryck i det första budet. Även ett antal kristna rörelser och rörelser som erkänner Nya Testamentet som helig skrift förnekar treenighetstanken av samma skäl. Dit hör bland annat Jesu Kristi kyrka av sista dagars heliga, Jehovas vittnen, swedenborgianismen och unitarismen. Dessa lyfter gärna fram Jesu egna ord "Hör, Israel! Herren är vår Gud, Herren är en" (Markusevangeliet 12:29)."
Vad jag vet, så finns det bara en Gud!.
Beror på hur man ser det.
Hur man tolkar treenigheten (Fadern ("GUD",) Sonen (Jesus), den heliga ande) som tre olika personer eller tre olika yttringar av en gud. Beroende på vem som tolkar så blir det olika om vi har en gud eller tre.
Tre olika gudar
Treengihet
Kristendomen och treenigheten.
Intressant att en marxist kommenterar och intresserar sig i "flummiga" religiösa tveksamheter.
Dina kommentarer är intressant intilligenta, livsgåtor dyker tillsist alltid upp i hjärnvindlingarna, tydligen även hos planekonomer.
En marxist som hade Religion som ett av sina bästa ämnen i skolan.
Och ja, det är flummigt. Precis lika flummigt som att du säger vi och Judarna har samma Gud. Säker på det, enligt Judar är endast fadern av de tre i treenigheten Gud och de två övriga är något annat, typ profet eller liknande. Enligt oss är det bara tre olika yttringar av samma person. Så flummigt är det. Därför anser jag det är intressant.
Eftersom det är så flummigt är min metod enklast. Skit i vilket, bli ateist.
om man väljer att ha tex tre gudar så gäller det att hålla reda på vilken av dem man tillber eller så får man be till alla tre!
Redvictory Today at 21:21
om man väljer att ha tex tre gudar så gäller det att hålla reda på vilken av dem man tillber eller så får man be till alla tre!
lazy skrev:Redvictory Today at 21:21
Treenigheten är en enda. Vi tror inte på tre gudar, utan på en enda Gud i tre personer. Treenigheten av ett och samma väsen. De gudomliga personerna delar inte upp den gudomliga enheten mellan sig, utan var och en av dem är Gud helt och hållet: Fadern är detsamma som Sonen, Sonen är detsamma som Fadern, Fadern och Sonen är detsamma som den helige Ande, det vill säga, när det gäller naturen en enda Gud. Var och en av de tre personerna är denna verklighet, det vill säga, den gudomliga substansen, det gudomliga väsendet eller den gudomliga naturen
marxisten skrev:lazy skrev:Redvictory Today at 21:21
Eller påstå det är tre personer eller yttringar av samma individ.
Enligt katekesen, väldigt krångligt sätt att säga det på.
Treenigheten är en enda. Vi tror inte på tre gudar, utan på en enda Gud i tre personer. Treenigheten av ett och samma väsen. De gudomliga personerna delar inte upp den gudomliga enheten mellan sig, utan var och en av dem är Gud helt och hållet: Fadern är detsamma som Sonen, Sonen är detsamma som Fadern, Fadern och Sonen är detsamma som den helige Ande, det vill säga, när det gäller naturen en enda Gud. Var och en av de tre personerna är denna verklighet, det vill säga, den gudomliga substansen, det gudomliga väsendet eller den gudomliga naturen
Infra skrev:marxisten skrev:lazy skrev:Redvictory Today at 21:21
Eller påstå det är tre personer eller yttringar av samma individ.
Enligt katekesen, väldigt krångligt sätt att säga det på.
En bra sammanfattning. Du är en smart ung man.
Loooping skrev:Undra om kyrkan och kristendomen menar Gud har multipel personlighet? 1 individ, flera personligheter
SVAR: ja
Loooping skrev:Gud är en HON::::utvecklar vidare mitt resonemang senare,,,Marsissten, en självtänkande kommunist,,,äntligen...Nu blir det att avnjuta den goda dunbäddens fantasidröm,,,kl 11 möte i tempelhuset imorgon...jag lovar Dig en bön...
Infra skrev:Då är du troende Snipe. Hur kan man annars vara kritisk mot nån siom inte finns. Hur kan man vara arg på nån som inte finns. Den som svär "jävla gud" - han är troende!SiP skrev:Regndrottning skrev:Hur kan man VETA att det bara finns en Gud?
Man kan TRO det, man kan ha blivit LÄRD detta, men ingen kan VETA att det bara finns en Gud...
"Du skall icke hava andra gudar jämte mig"... Det tyder på att det finns flera gudar. Men då vår Gud är en svartsjuk Gud, vill han inte att vi skall ha andra gudar..men de finns, tydligen.
Om det nu bara finns en Gud så borde han/hon få sparken, eftersom han/hon så grovt missköter sitt "jobb"...
Sniperace skrev:Infra skrev:Då är du troende Snipe. Hur kan man annars vara kritisk mot nån siom inte finns. Hur kan man vara arg på nån som inte finns. Den som svär "jävla gud" - han är troende!SiP skrev:Regndrottning skrev:Hur kan man VETA att det bara finns en Gud?
Man kan TRO det, man kan ha blivit LÄRD detta, men ingen kan VETA att det bara finns en Gud...
"Du skall icke hava andra gudar jämte mig"... Det tyder på att det finns flera gudar. Men då vår Gud är en svartsjuk Gud, vill han inte att vi skall ha andra gudar..men de finns, tydligen.
Om det nu bara finns en Gud så borde han/hon få sparken, eftersom han/hon så grovt missköter sitt "jobb"...
QUE?
jag har inte skrivit i denna tråd, varför lägger du ord i min mun som jag aldrig uttalat?
å andra sidan var jag en gång troende, men den tiden ligger ett antal år tillbaka i tiden....
marxisten skrev:Regndrottning skrev:Jag har inga problem med treenigheten....
Precis som en klass kan bestå av 20 elever så är det fortfarande EN klass.
Tre individer som samarbetar kan mycket väl vara EN Gud.
Jag har inte heller problem med just treenigheten, jag har problem med allt som har med religion att göra.
Jag kan därför säga, jag varken är för eller emot. Låt de som är intresserade utforska det själva. Jag tog iaf. upp det för att påvisa att uppfattningen om att vi har samma gud inte alltid är delad av båda sidor.
Redvictory skrev:Sniperace skrev:Infra skrev:Då är du troende Snipe. Hur kan man annars vara kritisk mot nån siom inte finns. Hur kan man vara arg på nån som inte finns. Den som svär "jävla gud" - han är troende!SiP skrev:Regndrottning skrev:Hur kan man VETA att det bara finns en Gud?
QUE?
jag har inte skrivit i denna tråd, varför lägger du ord i min mun som jag aldrig uttalat?
å andra sidan var jag en gång troende, men den tiden ligger ett antal år tillbaka i tiden....
Lugn bara Sniper! Regndrottningen råkade nog bara skriva fel! sip och snipe är ju ganska lika
Regndrottning skrev:Redvictory skrev:Sniperace skrev:Infra skrev:Då är du troende Snipe. Hur kan man annars vara kritisk mot nån siom inte finns. Hur kan man vara arg på nån som inte finns. Den som svär "jävla gud" - han är troende!SiP skrev:Regndrottning skrev:Hur kan man VETA att det bara finns en Gud?
QUE?
Lugn bara Sniper! Regndrottningen råkade nog bara skriva fel! sip och snipe är ju ganska lika
NÄNÄ... Blanda inte in mig i detta. Jag har inte riktat mitt inlägg mot någon... Jag tycker att det var Infra som skrev fel. Låt dig inte luras av den vita texten. Jag har inte monopol på den.
Redvictory skrev:Regndrottning skrev:Redvictory skrev:Sniperace skrev:Infra skrev:Då är du troende Snipe. Hur kan man annars vara kritisk mot nån siom inte finns. Hur kan man vara arg på nån som inte finns. Den som svär "jävla gud" - han är troende!SiP skrev:Regndrottning skrev:Hur kan man VETA att det bara finns en Gud?
QUE?
NÄNÄ... Blanda inte in mig i detta. Jag har inte riktat mitt inlägg mot någon... Jag tycker att det var Infra som skrev fel. Låt dig inte luras av den vita texten. Jag har inte monopol på den.
Förlåt Regndrottningen! jag såg det nu! det var infra som råkat skriva fel namn:D
Regndrottning skrev:Redvictory skrev:Sniperace skrev:Infra skrev:Då är du troende Snipe. Hur kan man annars vara kritisk mot nån siom inte finns. Hur kan man vara arg på nån som inte finns. Den som svär "jävla gud" - han är troende!SiP skrev:Regndrottning skrev:Hur kan man VETA att det bara finns en Gud?
QUE?