Sniperace 2009-09-26, 12:49
theward skrev: Sniperace skrev: theward skrev: Sossar-e-lata skrev:det är 2009 nu lilla vän, som sagt V70 av äldre modell kör nog Red C
Så nu gör vi oss lustiga över att folk inte har nya bilar också
Du som vill halvera bidragen... hur går det ihop med att du hånar folk med 8-10 år gamla bilar?
Själv har jag en 245:a från 1993 värd c.a 8000 kr...
Den går bra och lastar mkt grejor och rymlig att sitta i när vi är hela familjen...
hur tror du man ska ha råd med en nyare bil i dessa tider??
faktum är att det KAN löna sig att låna till en dyrare riktigt bensinsnål bil med låg skatt om man är tvungen att köra ett eller tvåtusen mil per år, en halverad bensinförbrukning gör att det går mer än jämt ut....
å andra sidan blir det mindre plats för grejor, men det fixar ju släpet
Du vet väl att släp slukar bensin, liksom takräck och takboxar
Sen måste man få låna också vilket inte är det lättaste just nu..
En annan aspekt är vad reparationer och reservdelar kostar, även däck..
De är mkt dyrare på nyare bilar...
Så jag vet iaf att min bil är det billigaste altenativet för mig
även om jag skulle åka ganska mkt..
Men det gör jag ju inte nu iaf
Javisst ökar ett släp bensinförbrukningen, men inte så väldigt mycket, och sedan har man ju långt ifrån alltid släpet kopplat
Vad gäller däck kan jag inte förstå varför samma 15" däck till en bil av årsmodell 06 skulle vara dyrare än samma däck till en volvo från 88
reservdelar JA, liksom reparationer, det stämmer, jag saknar min gamla volvo med vanlig förgasare och b18, men även b20 duger, där kan man göra ALLT själv... men bensinförbrukningen blir ju som sagt större.
Jag har möjlighet att låna fullt utrustad verkstad där jag själv kan göra det mesta utom elektroniken och större motorarbeten, så vanliga fel ger inga större problem....
Tyvärr är jag hänvisad att använda bilen mycket eftersom jag inte klarar av att cykla, vi bor i en liten landsort utan någon bra kollektivtrafik så det blir en del mil per år om jag inte väljer att bara sitta hemma.
Själv har vi inga problem att få lån OM det behövs, eftersom huset ger oss en bra säkerhet, banken är villig att ge oss lån upp till nästan miljonen som det är nu, men det är ju idioti att låna så mycket, det ska ju betalas tillbaka också.....