RedCloud skrev:Få se nu.
Mona är inbjuden till ett födelsedagskalas, på Mallis.
Födelsedagsbarnet chartar ett plan.
Mona åker med.
Och det har ni problem med, blåmögel ?
Jag har inga problem med det, däremot är många inom S och LO väldigt kritiska, dvs. kritiken är framförallt intern. Hos högern råder mer skadeglädje
Mona Sahlin säger i partiets kyrkovalsfolder att Kyrkovalet är lika viktigt som riksdagsvalet. Är det någon som tror att hon skulle åka bort på en tre dagars fest tre dagar innan riksdagsvalet?
Röster om Mona
"- Det är uppseendeväckande att hon gör så här under slutspurten till kyrkovalet, säger Ulf Bjereld, professor i statsvetenskap och aktiv som kristen socialdemokrat, till Expressen."
Ungefär samtidigt som Sahlin, anlände statsminister Fredrik Reinfeldt till Arlanda. Reinfeldt var på väg till ett EU-toppmöte i Bryssel.
- Det som är känsligt med hennes resa är tajmningen. Man kan säga att hon lämnar politisk walk-over till Fredrik Reinfeldt under hans toppmöte i Bryssel, säger Bjereld.
"- Det är helt förkastligt av henne att göra en sådan här resa nu. Vi har kristider och det här är en väldigt dum tajming, säger Harry Rantakyrkö, ordförande för LO-förbundet Gruvs avdelning 12 i Kiruna, till tidningen."
"– När det händer så mycket politik just nu kommer det här bara förstärka bilden av henne som partyledare istället för partiledare. Hon får givetvis göra som hon vill, men jag tror hon gör väldigt fel, säger medierådgivaren Paul Ronge.
– Jag tycker att om Mona Sahlin ska åka bort så skulle hon hellre kunna åka till Grythyttan eller Malmberget och hälsa på arbetare och vanligt folk, det vore bättre för henne. "
"Det är inte första gången Mona Sahlin hamnar i blåsväder på grund av Micael Bindefelds kalas. För tio år lät hon sig bjudas till hans födelsedagsfirande på en grekisk ö.
Den här gången betalar Mona Sahlin resan själv, betonar hennes presschef Anna Hellsén.
Men kritiken är ändå hård mot S-ledaren.
- Hon borde ha undvikit att göra den här resan om hon blev kritiserad för en liknande resa för tio år sedan när Bindefeld fyllde 40. Det här verkar dumt av henne mot den bakgrunden, kommenterar statsvetaren Olof Ruin."