Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+8
Regndrottning
x-medborgare
marxisten
Blåfront
Kakmonstret
DMustaine
RedCloud
formsvackan
12 posters

    GustavAnder, DMustaine

    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    GustavAnder, DMustaine Empty GustavAnder, DMustaine

    Inlägg  formsvackan 2009-09-13, 14:47

    Vem dikterar idag vilka villkor ?


    http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article5784763.ab

    Ryske presidenten förhandlar om gas

    Turkmenbashi. Rysslands president Dmitrij Medvedev kom till den naturgasrika förra sovjetrepubliken Turkmenistan i dag, ett besök som innebär visst hopp om förbättring av de båda staternas ansträngda relationer.

    Främsta samtalsämnet under besöket blir gasexporten från Turkmenistan via rysk mark. Den har gett upphov till en konflikt med Moskva som stått Turkmenistan dyrt.

    I fredags kom ett tecken på en möjlig förbättring, då Kreml meddelade att Medvedev och Turkmenistans president Gurbanguly Berdymuchamedov ska närvara vid undertecknandet av ett avtal mellan ryska energigruppen Itera och den turkmenska regeringen för utvinning av ett gasfält i Kaspiska havet.

    Den ryska statliga energijätten Gazprom säger att krisen bara kan lösas om Turkmenistan går med på sänkt gaspris.
    Gazprom har nästintill monopol på turkmenisk gas, som fraktas genom Ryssland via ett åldrande sovjetiskt nätverk.

    En stor del av gasen går vidare från Ryssland till EU-länder, vilket har lett till att EU förordat Nabucco, ett ledningsbygge som om det blir färdigt kan leda gasen direkt till Europa.

    Turkmenistan har förlorat uppemot 7 miljarder kronor per månad på grund av konflikten, beräknar analytiker. Landet riskerar att snart inte kunna lagra mer av den naturgas som utvinns.

    Det förekom antydningar om att Turkmenistan nog kommer att sänka sitt gaspris. President Berdymuchamedov sade i samband med mötet med Medvedev, som inleddes redan i Turkmenbasji:

    – Jag tror att det står klart för alla att priserna kommer att anpassas.

    Han sade inte åt vilket håll. Men Kreml-tjänstemannen Sergej Prichodko sade att priset kan komma att revideras nedåt, rapporterar den ryska nyhetsbyrån Interfax.

    – Jag tar då hänsyn till förändringar i prisparametrarna på marknaden.

    Den turkmeniske presidenten sade att de tekniska frågorna har lösts när det gäller gasledningen.

    – Ledningarna genomgår nu slutlig kontroll.

    Turkmenistan ansåg att Gazprom bar skulden till explosionen genom att utan förvarning kraftigt minska uttaget av turkmenisk gas.

    Enligt Interfax har gasleveranserna inte återupptagits ännu eftersom parterna fortfarande diskuterar prisfrågan.
    Avtalet mellan internationella gruppen Itera och Turkmenistan för utvinning ur Block 21 i Kaspiska havet skrevs som planerat på i närvaro av de båda presidenterna.

    TT-AFP
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    GustavAnder, DMustaine Empty Sv: GustavAnder, DMustaine

    Inlägg  RedCloud 2009-09-13, 14:59

    Inte fan kommer du få något seriöst svar på det här Svackan.

    Gustav Ander & Dumstain tror ju fortfarande att USA ockuperar Afghanistan för att befria kvinnorna från burkan och för att sprida västerländsk demokrati o frihet.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    GustavAnder, DMustaine Empty Sv: GustavAnder, DMustaine

    Inlägg  formsvackan 2009-09-13, 15:05

    RedCloud skrev:Inte fan kommer du få något seriöst svar på det här Svackan.

    Gustav Ander & Dumstain tror ju fortfarande att USA ockuperar Afghanistan för att befria kvinnorna från burkan och för att sprida västerländsk demokrati o frihet.
    Tyvärr är det väl så, men chans till upplysning och bättre leverne bör man väl ändå unna dem Very Happy
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    GustavAnder, DMustaine Empty Sv: GustavAnder, DMustaine

    Inlägg  RedCloud 2009-09-14, 11:49

    min spaning på det här, så fort det kommer lite mer allvarliga frågeställningar flyr forumets extremhöger ner i pottan och gömmer sig.

    Fegisar är ett för snällt ord i sammanhanget.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    GustavAnder, DMustaine Empty Sv: GustavAnder, DMustaine

    Inlägg  formsvackan 2009-09-14, 17:01

    RedCloud skrev:min spaning på det här, så fort det kommer lite mer allvarliga frågeställningar flyr forumets extremhöger ner i pottan och gömmer sig.
    Kanske det, men kommunism har aldrig fungerat, eller vad det nu är de ylar om i vart och varannat inlägg.
    RedCloud skrev:Fegisar är ett för snällt ord i sammanhanget.
    Vad beträffar bröderna Ynkedom och Hyckleri, är alla ord för snälla Very Happy
    DMustaine
    DMustaine


    Antal inlägg : 3914
    Join date : 09-04-07

    GustavAnder, DMustaine Empty Sv: GustavAnder, DMustaine

    Inlägg  DMustaine 2009-09-15, 00:19

    På vilket sätt förändrar detta USA:s och över 40 andra nationers agenda i Afghanistan? Man är där för att förhindra talibanerna och al qaida ta över landet och skaffa sig förutsättningar att globalt sprida sin terror!
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    GustavAnder, DMustaine Empty Sv: GustavAnder, DMustaine

    Inlägg  formsvackan 2009-09-15, 17:33

    DMustaine skrev:På vilket sätt förändrar detta USA:s och över 40 andra nationers agenda i Afghanistan?
    Varför är det helt omöjligt för högersympatisörer att se den dolda agendan och de bakomliggande orsakerna till denna ?
    DMustaine skrev:Man är där för att förhindra talibanerna och al qaida ta över landet och skaffa sig förutsättningar att globalt sprida sin terror!
    Detta vore lättare att acceptera om man samtidigt tog avstånd från sitt eget tidigare agerande för att bygga upp det man nu påstår sig bekämpa.
    Kakmonstret
    Kakmonstret


    Antal inlägg : 4120
    Join date : 09-02-18
    Age : 48

    GustavAnder, DMustaine Empty Sv: GustavAnder, DMustaine

    Inlägg  Kakmonstret 2009-09-15, 17:37

    DMustaine skrev:På vilket sätt förändrar detta USA:s och över 40 andra nationers agenda i Afghanistan? Man är där för att förhindra talibanerna och al qaida ta över landet och skaffa sig förutsättningar att globalt sprida sin terror!

    Men du vet väl att Al Qaida bara är en myt påhittad av USA med understöd av Israel. Och talibanerna är egentligen riktigt trevliga, de är bara missförstådda. Lite hustruaga har aldrig skadat någon kvinna, en dask i rumpan gör varje kvinna glad Smile
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    GustavAnder, DMustaine Empty Sv: GustavAnder, DMustaine

    Inlägg  formsvackan 2009-09-15, 19:17

    TMB skrev:Men du vet väl att Al Qaida bara är en myt påhittad av USA med understöd av Israel. Och talibanerna är egentligen riktigt trevliga, de är bara missförstådda. Lite hustruaga har aldrig skadat någon kvinna, en dask i rumpan gör varje kvinna glad Smile
    Förståelse existerar helt klart på olika nivåer. Var och en må naturligtvis ge uttryck för sin egen.
    DMustaine
    DMustaine


    Antal inlägg : 3914
    Join date : 09-04-07

    GustavAnder, DMustaine Empty Sv: GustavAnder, DMustaine

    Inlägg  DMustaine 2009-09-15, 19:27

    Så om nu ändå hoppet är ute för USA att få till den här ledningen och ryssarna tar hand om kalaset borde det innebära att man packar ihop sina saker och åker hem inom 2 veckor! Gör di det så lovar jag att krypa och fjäska året ut!! Ja vaffan hela 2010 också!!
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    GustavAnder, DMustaine Empty Sv: GustavAnder, DMustaine

    Inlägg  formsvackan 2009-09-15, 19:55

    DMustaine skrev:Så om nu ändå hoppet är ute för USA att få till den här ledningen och ryssarna tar hand om kalaset borde det innebära att man packar ihop sina saker och åker hem inom 2 veckor! Gör di det så lovar jag att krypa och fjäska året ut!! Ja vaffan hela 2010 också!!
    Krypa och fjäska får många göra. Den som kontrollerar energin, kontrollerar världen.

    Oavsett dina och andras små lustifikationer så har vi väl nått så här långt.

    Jag hävdar att USA's närvaro i Afghanistan baseras på ett behov av att komma åt energireserverna vid Kaspiska havet. Detta har jag stött med ett stort antal referenser och citat, bl.a. från den amerikanska administrationen.

    Du hävdar att USA's närvaro i Afghanistan baseras på ett behov av att samla tomburkor samt radera ut en terroristorganisation vars existens är mycket omdiskuterad. Detta har du stött med ingenting mer än repeterad skräckpropaganda.
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    GustavAnder, DMustaine Empty Sv: GustavAnder, DMustaine

    Inlägg  RedCloud 2009-09-15, 20:51

    Jag hävdar att USA's närvaro i Afghanistan baseras på ett behov av att komma åt energireserverna vid Kaspiska havet. Detta har jag stött med ett stort antal referenser och citat, bl.a. från den amerikanska administrationen.

    det där med orsak --> verkan --> konsekvens verkar fortfarande vara okänd begrepp för bombhögern

    kanske de skulle testa att lyfta blicken lite och se världen som den är och hur inte de tror att den är
    avatar
    Blåfront


    Antal inlägg : 5440
    Join date : 09-04-07

    GustavAnder, DMustaine Empty Sv: GustavAnder, DMustaine

    Inlägg  Blåfront 2009-09-15, 20:53

    RedCloud skrev:Inte fan kommer du få något seriöst svar på det här Svackan.

    Gustav Ander & Dumstain tror ju fortfarande att USA ockuperar Afghanistan för att befria kvinnorna från burkan och för att sprida västerländsk demokrati o frihet.

    Seriösa svar?

    säger han som förstör var och varannan tråd
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    GustavAnder, DMustaine Empty Sv: GustavAnder, DMustaine

    Inlägg  marxisten 2009-09-15, 20:54

    Blåfront skrev:
    RedCloud skrev:Inte fan kommer du få något seriöst svar på det här Svackan.

    Gustav Ander & Dumstain tror ju fortfarande att USA ockuperar Afghanistan för att befria kvinnorna från burkan och för att sprida västerländsk demokrati o frihet.

    Seriösa svar?

    säger han som förstör var och varannan tråd

    Du förstör ju varje tråd så öppna fan inte käften!
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    GustavAnder, DMustaine Empty Sv: GustavAnder, DMustaine

    Inlägg  marxisten 2009-09-15, 20:55

    RedCloud skrev:västerländsk demokrati o frihet.

    Du menar västerländsk illusion om frihet!

    Jag har rätten till mycket i västvärlden, men jag kan sällan nyttja rätten för till det behöver jag pengar. Och pengar är inget alla kan få så mycket av, därför betyder det att friheten i västvärlden består i vad som är i plånboken och då är friheten inte frihet! Den borgliga frihet vi lever i bestäms av marknaden och kapitalismen vilket leder till att den inte är fri! Att ha rätten till mycket är inte frihet innan alla kan nyttja den. Det kan inte alla göra idag och därmed så är det inte frihet i västvärlden. Det är bara en borgerlig illusion! Det kanske är friare än i andra delar av världen, men det är ändå inte frihet innan alla har rätten/möjligheten att nyttja den!

    Tror nu inte jag motsätter mig vår frihet eller våra rättigheter. Jag motsätter mig bara att alla inte kan nyttja den och därmed anser jag det är en illusion om frihet! Frihet för många, men långt ifrån alla! Att ha rätten men inte möjligheten räknar jag ej som frihet!


    Senast ändrad av marxisten den 2009-09-15, 21:11, ändrad totalt 4 gånger
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    GustavAnder, DMustaine Empty Sv: GustavAnder, DMustaine

    Inlägg  formsvackan 2009-09-15, 20:56

    RedCloud skrev:
    Jag hävdar att USA's närvaro i Afghanistan baseras på ett behov av att komma åt energireserverna vid Kaspiska havet. Detta har jag stött med ett stort antal referenser och citat, bl.a. från den amerikanska administrationen.

    det där med orsak --> verkan --> konsekvens verkar fortfarande vara okänd begrepp för bombhögern

    kanske de skulle testa att lyfta blicken lite och se världen som den är och hur inte de tror att den är
    Det enda som skulle få dessa figurer att lyfta blicken, vore nog en högre bänk till TV:n Very Happy
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    GustavAnder, DMustaine Empty Sv: GustavAnder, DMustaine

    Inlägg  x-medborgare 2009-09-15, 21:00

    formsvackan skrev:
    RedCloud skrev:
    Jag hävdar att USA's närvaro i Afghanistan baseras på ett behov av att komma åt energireserverna vid Kaspiska havet. Detta har jag stött med ett stort antal referenser och citat, bl.a. från den amerikanska administrationen.

    det där med orsak --> verkan --> konsekvens verkar fortfarande vara okänd begrepp för bombhögern

    kanske de skulle testa att lyfta blicken lite och se världen som den är och hur inte de tror att den är
    Det enda som skulle få dessa figurer att lyfta blicken, vore nog en högre bänk till TV:n Very Happy
    Very Happy
    DMustaine
    DMustaine


    Antal inlägg : 3914
    Join date : 09-04-07

    GustavAnder, DMustaine Empty Sv: GustavAnder, DMustaine

    Inlägg  DMustaine 2009-09-15, 21:20

    cheers Jaaaa hela alltihopet är en enda soppa av konspirationer som ni så klockrent listat ut pig pig
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    GustavAnder, DMustaine Empty Sv: GustavAnder, DMustaine

    Inlägg  RedCloud 2009-09-15, 21:23

    Dumstain skrev:Jaaaa hela alltihopet är en enda soppa av konspirationer som ni så klockrent listat ut

    Om du lever i villfarelsen att tillvaron och verkligheten skulle vara en konspiration, så begriper jag din svar och "argument" lite bättre.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    GustavAnder, DMustaine Empty Sv: GustavAnder, DMustaine

    Inlägg  formsvackan 2009-09-15, 21:45

    DMustaine skrev:cheers Jaaaa hela alltihopet är en enda soppa av konspirationer som ni så klockrent listat ut pig pig
    Äntligen börjar en av oss förstå. Världens behov av energi i form av olja och gas existerar egentligen inte.

    GustavAnder, DMustaine Cover07




    Kanske Afghanistan heller inte finns ?
    DMustaine
    DMustaine


    Antal inlägg : 3914
    Join date : 09-04-07

    GustavAnder, DMustaine Empty Sv: GustavAnder, DMustaine

    Inlägg  DMustaine 2009-09-16, 02:40

    Min motfråga blir ju då: Varför har man inte för länge sedan sett till att dessa tillgångar hamnat i USA:s ägo? Man har ju verkligen styrkan att göra det. IRAK kom emellan och där kan jag se att det fanns diffusa anledningar. Men jag tror inte oljan var det viktigaste...hellre snarare Bush Sr oavslutade jobb och det faktum att Saddam behövdes flyttas från office. Vad kan ha hindrat OSA från att sköljt över Afghanistan med trupper för att säkerställa en pipeline? Nu gjorde man ju bara det som var nödvändigt för att omkullkasta talibanernas makt. Hur kan man idag hålla denna agenda dold och samtidigt ta hjälp av över 40 nationer? Alla lr de flesta som får ses som demokratiskt valda regeringar som anser det viktigt att försvara västvärlden mot terror? Jo jag ska berätta för er att den yttersta prioriteten är att förhindra terrorn få ett "safehaven" i Afghainstan att operera ifrån! Det är en agenda som står över vilken pipeline som helst!! Det är ni som måste lyfta era ansikten så ni når tv apparaten! Varför startade man då inte omedelbart arbetet med att bygga en pipeline efter segern över talibanerna 2002? Och vad får er att tro att Obama administrationens högsta prioritet tagit över ett arv som säger att en pipeline är nr1 i Afghanistan? Det är min tro att det handlar om terrorn som riskerar att spridas globalt! Det är iaf alla utrikesministrars tro för de länder som deltar i aktionen i landet. Ljuger dom och har ni rätt?
    DMustaine
    DMustaine


    Antal inlägg : 3914
    Join date : 09-04-07

    GustavAnder, DMustaine Empty Sv: GustavAnder, DMustaine

    Inlägg  DMustaine 2009-09-16, 02:47

    Ett efterföljande scenario hade ju kunnat vara att en pipeline blev byggd. No doubt att det finns ekonomiska intressen. Men den visionen verkar ju försvinna nu när Ryssland verkar ha tagit över det arbetet. Då återstår det ju att se om USA och över 40 andra nationer lämnar landet vind för våg. Ett Afghanistan som med största sannorlikhet blir en terrorstat som opererar globalt! Jag tror inte det! Man för hellre kampen mot terrorn på deras slagfält än att uppleva bomber på de egna gatorna. Jag minns iaf 9/11 och förstår vilken ansträngning som görs för att förhindra det att hända igen!! Men ni kommer att få rätt och jag kommer att fjäska i över ett år om man nu drar sig ur Afghanistan!
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    GustavAnder, DMustaine Empty Sv: GustavAnder, DMustaine

    Inlägg  formsvackan 2009-09-18, 19:46

    DMustaine
    DMustaine


    Antal inlägg : 3914
    Join date : 09-04-07

    GustavAnder, DMustaine Empty Sv: GustavAnder, DMustaine

    Inlägg  DMustaine 2009-09-18, 21:17

    RedCloud skrev:Inte fan kommer du få något seriöst svar på det här Svackan.

    Gustav Ander & Dumstain tror ju fortfarande att USA ockuperar Afghanistan för att befria kvinnorna från burkan och för att sprida västerländsk demokrati o frihet.


    Och nu förvränger falskvänstern det igen!! RC och FS:s vanliga ingång i en debatt!!
    USA är där för att förhindra talibanerna ta över landet och göra det till en terrorstat som opererar globalt. Jag undrar om jag ens EN gång nämnt burqan annat i flykten.
    Svammlet om linan kommer bevisa sig vara sann om USA och ca 40 andra nationer drar sig ur inom kort nu när ändå Ryssarna lagt beslag på 'godbiten'? Fortsätter kriget i Afghanistan visar det ju sig att den agenda jag pekat på stämmer!! Det torde visa sig på några veckor grabbar så håll tummarna....
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    GustavAnder, DMustaine Empty Sv: GustavAnder, DMustaine

    Inlägg  RedCloud 2009-09-18, 21:26

    DuMstaine skrev:USA är där för att förhindra talibanerna ta över landet och göra det till en terrorstat som opererar globalt.

    En terrorstat som redan opererar globalt vill förhindra att några andra bildar en terrorstat som opererar globalt ?

    Bara vanligt hederligt revirpinkande då ?

    Sponsored content


    GustavAnder, DMustaine Empty Sv: GustavAnder, DMustaine

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-09-22, 20:41