Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+12
DMustaine
Regndrottning
råttan.
ANNA2LINK
RedCloud
GustavAnder
blueheaven
captaincodd
Blåfront
MartinLindgren
theward
Redvictory
16 posters

Pengar styr våra liv!

blueheaven

Antal inlägg : 5228

Pengar styr våra liv! - Sida 2 Empty Sv: Pengar styr våra liv!

Inlägg  blueheaven 2009-09-09, 09:26

Pengar är smörjmedlet som får samhällsmaskineriet att fungera!

Anna förstår du detta? Laughing

Senast ändrad av blueheaven den 2009-09-09, 09:38, ändrad totalt 2 gånger
    theward
    theward

Antal inlägg : 6709

Inlägg  theward 2009-09-09, 09:33

blueheaven skrev:Pengar är smörjmedlet som får samhällsmaskineriet att fungera!

BH det är bara vad du tror och har blivit inpräntad att tro..
    Det finns tydliga tendenser på att det inte funkar med ett samhälle så ensidigt byggt på konsumtion och spekulation..

Fast det är klart ser man bara till sig själv och sin egen livstid, då kan man ju fortsätta på den inslagna vägen..

Men personligen vill jag att mina barn och kommande generationer ska ha en bra jord att leva på också

Falsk frihet baserat på att man måse tjäna en viss summa pengar för att klara sig, är inte frihet

Frihet är snarare trygghet, där pengar iofs spelar en viss roll. Men det är inte det enda som betyder nåt
    DMustaine
    DMustaine

Antal inlägg : 3914

Inlägg  DMustaine 2009-09-09, 09:35

theward skrev:

BH det är bara vad du tror och har blivit inpräntad att tro..
    Det finns tydliga tendenser på att det inte funkar med ett samhälle så ensidigt byggt på konsumtion och spekulation..

Fast det är klart ser man bara till sig själv och sin egen livstid, då kan man ju fortsätta på den inslagna vägen..

Men personligen vill jag att mina barn och kommande generationer ska ha en bra jord att leva på också

Falsk frihet baserat på att man måse tjäna en viss summa pengar för att klara sig, är inte frihet

Frihet är snarare trygghet, där pengar iofs spelar en viss roll. Men det är inte det enda som betyder nåt

Vem har sagt att det är det enda som betyder nåt?
    GustavAnder
    GustavAnder

Antal inlägg : 2835

Pengar styr våra liv! - Sida 2 Empty ett mått.

Inlägg  GustavAnder 2009-09-09, 09:36

Pengar är det verktyg som är nödvändigt för att samhället ska fungera .

Om man känner sig styrd är väl nåt man själv råder över.
    blueheaven

Inlägg  blueheaven 2009-09-09, 09:38

Pengar är smörjmedlet som får samhällsmaskineriet att fungera!

theward förstår du detta? Laughing

Senast ändrad av blueheaven den 2009-09-09, 09:39, ändrad totalt 1 gång
    råttan.

Antal inlägg : 4318

Inlägg  råttan. 2009-09-09, 09:39

Regndrottning skrev:
    råttan skrev:Är det inte bra att pengar styr våra liv?

Nej, jag skulle vilja att frihet styrde våra liv!

queen

Och du tror på fullaste allvar att Lars Ohly är mannen som kan öka människors frihet?
    råttan.

Inlägg  råttan. 2009-09-09, 09:43

Redvictory skrev:
    råttan skrev:Är det inte bra att pengar styr våra liv?

Nej det är det verkligen INTE! jag hade en arbetsgivare en gång som sa att han
    uppskattade när människor hade många dyra banklån för de ställer alltid upp och jobbar över! så var det också! de ställde upp och jobbade alla obekväma tider fast de inte gillade det egentligen! det är att vara en slav till banken! RD nämnde frihet och det håller jag med om! min frihet är dyrbar!

Detta är ju ett jättebra exempel på hur bra det är att pengar styr våra liv. Den som bosatt sig i ett hus han/hon har råd med behöver inte vara med och betala för den jöns som överskattat sin förmåga.
    blueheaven

Inlägg  blueheaven 2009-09-09, 09:52

Ta inte på dig större kostnader/lån än vad du har råd med så har man sin frihet i behåll!

P.S. redvictory, den som har skuld är inte fri, något som inte minst socialdemokraterna skickligt har tagit fasta på! Laughing

Och då skall du veta att vänsterpartiet är etter värre! Laughing
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2009-09-09, 20:43

råttan skrev:Detta är ju ett jättebra exempel på hur bra det är att pengar styr våra liv. Den som bosatt sig i ett hus han/hon har råd med behöver inte vara med och betala för den jöns som överskattat sin förmåga.
    Detta styrs helt av vårt ekonomiska systems inbyggda behov av en accelererande utlåning i syfte att skapa ny valuta. I och med dagens finanskris får vi alla betala för de jönsar som överskattat "systemets förmåga".
    ANNA2LINK

Antal inlägg : 10893

Inlägg  ANNA2LINK 2009-09-09, 20:46

Ja men hur fungerar smörjmedlet då?
    Redvictory
    Redvictory

Antal inlägg : 12028

Inlägg  Redvictory 2009-09-09, 21:06

Man kan säga såhär! pengar och högerpolitik är roten till allt ont! Very Happy
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2009-09-09, 21:10

Redvictory skrev:Man kan säga såhär! pengar och högerpolitik är roten till allt ont! Very Happy
    "Tillskriv aldrig något ont uppsåt, när det är tillräckligt att förklara det med dumhet" Very Happy
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2009-09-09, 21:22

visst styr pengar mångas liv, de kämpar lånar stjäl och bedrar för att kunna åka sin resa till Thailand, för att leva lyxigt, ha en finare bil, dyra märkeskläder osv........

En annan sak som styr väldigt mångas liv är TV,n att inte kunna göra något innan de kollat vad som är på tv....

och detta helt utan några politiska ställningstagande, röd som blå färgen kvittar för det mesta i båda fallen

jag då?
    Näää, tv betyder inget för mig, det är något jag bara ser någon gång då och då, utlandsresor? Nääää, var på kanarieöarna EN gång, enbart för att vara ledsagare till min rullstolsbundne far som fick resan av Röda korset, min betalade jag själv ur egen ficka.

men jag ser inte det som att pengar styr mitt liv, jag saknar inget, jag har den mat vi behöver, tak över huvudet och ser inget behov av lyx och resor...
    Redvictory
    Redvictory

Inlägg  Redvictory 2009-09-09, 21:33

Sniperace skrev:visst styr pengar mångas liv, de kämpar lånar stjäl och bedrar för att kunna åka sin resa till Thailand, för att leva lyxigt, ha en finare bil, dyra märkeskläder osv........

En annan sak som styr väldigt mångas liv är TV,n att inte kunna göra något innan de kollat vad som är på tv....

och detta helt utan några politiska ställningstagande, röd som blå färgen kvittar för det mesta i båda fallen

jag då?
    Näää, tv betyder inget för mig, det är något jag bara ser någon gång då och då, utlandsresor? Nääää, var på kanarieöarna EN gång, enbart för att vara ledsagare till min rullstolsbundne far som fick resan av Röda korset, min betalade jag själv ur egen ficka.

men jag ser inte det som att pengar styr mitt liv, jag saknar inget, jag har den mat vi behöver, tak över huvudet och ser inget behov av lyx och resor...

Om du är skuldfri och har en buffert undanlagd så kan du kanske säga att pengar styr ditt liv mindre! tänk efter själv! om du skulle bli sjuk och efter ett år hamna hos kronofogden betalningsanmärkningar och socialbidrag! hur länge skulle du klara dig på ett par tusen i mån?
    ANNA2LINK

Antal inlägg : 10893

Inlägg  ANNA2LINK 2009-09-09, 21:38

Redvictory skrev:Man kan säga såhär! pengar och högerpolitik är roten till allt ont! Very Happy

Ja den högerpolitik som Moderaterna styr leder till det klassamhälle som vi har i dag.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2009-09-09, 21:46

Redvictory skrev:
    Sniperace skrev:visst styr pengar mångas liv, de kämpar lånar stjäl och bedrar för att kunna åka sin resa till Thailand, för att leva lyxigt, ha en finare bil, dyra märkeskläder osv........

jag då?

Om du är skuldfri och har en buffert undanlagd så kan du kanske säga att pengar styr ditt liv mindre! tänk efter själv! om du skulle bli sjuk och efter ett år hamna hos kronofogden betalningsanmärkningar och socialbidrag! hur länge skulle du klara dig på ett par tusen i mån?

JAg är INTE skuldfri, jag (vi) har huslån, inte högt eftersom hus var billiga här när vi köpte det, vi bor billigare än i lägenhet....

Buffer har vi ingen, men vi HAR planerat våra levnadskostander till att klara oss även om frugan skulle gå ner till mindre än halva sin inkomst. att min sjukpension skulle dras in är det nog ingen som tror.....

JAg sjukpensionerades 1988 och då jobbade frugan bara halvtid som vanlig industriarbetare så vi VET hur man lever på en låg inkomst, prästen kom och undrade hur vi klarade osss, och jag förklarade att vi klarar oss bra, vi har aldrig behövt hungra eller frysa, han kom tillbaka till julen med en klädcheck att köpa nya kläder till barnen

Det ska ytterst mycket till för att vi ska hamna hos fogden, vi skulle klara oss på mina 120.000 om året om det knep.....bakar allt bröd själva, kör inte halvfabrikat, odlar potatis och grönt, föder upp kaniner som mat *s* och har haft ett par grisar per år förr, det går att börja igen.

Smile

Som sagt vi har INGA stora krav.....
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2009-09-09, 21:50

ANNA2LINK skrev:

Ja den högerpolitik som Moderaterna styr leder till det klassamhälle som vi har i dag.

Som jag ser det har inget förändrats för min familj iallafall, mer än att pensionen höjdes MER efter alliansens övertagande, men samtidigt har det inte inneburit någon större förbättring eller försömring, kort sagt, jag märker ingen skillnad, vi lever inte annorlunda idag än under sossarnas tid, jag undrar om det har någon större betydelse
    råttan.

Inlägg  råttan. 2009-09-09, 21:51

Om inte pengar styr, vad ska då styra?

Jag har inte råd med den bil jag helst skulle vilja ha. Det är okej för mig att dessa bilar går till de som har råd.

Alternativet är att kommunistiska korruptionen styr vem som skall "få" dessa bilar.
    råttan.

Inlägg  råttan. 2009-09-09, 21:52

formsvackan skrev:
    råttan skrev:Detta är ju ett jättebra exempel på hur bra det är att pengar styr våra liv. Den som bosatt sig i ett hus han/hon har råd med behöver inte vara med och betala för den jöns som överskattat sin förmåga.
    Detta styrs helt av vårt ekonomiska systems inbyggda behov av en accelererande utlåning i syfte att skapa ny valuta. I och med dagens finanskris får vi alla betala för de jönsar som överskattat "systemets förmåga".

Det deflationssystem du förespråkar skulle orsaka ett kaos som på nolltid riskerar ödelägga stora delar av världen om det infördes.
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2009-09-09, 21:55

råttan skrev:Det deflationssystem du förespråkar skulle orsaka ett kaos som på nolltid riskerar ödelägga stora delar av världen om det infördes.
    QUE ????

Har GA låtit dig provköra fantasigeneratorn ?
    berralarzon
    berralarzon

Antal inlägg : 6964

Inlägg  berralarzon 2009-09-09, 21:58

formsvackan skrev:
    råttan skrev:Det deflationssystem du förespråkar skulle orsaka ett kaos som på nolltid riskerar ödelägga stora delar av världen om det infördes.
    QUE ????

Har GA låtit dig provköra fantasigeneratorn ?

Smile
    //berra
    råttan.

Inlägg  råttan. 2009-09-09, 21:58

Svarslös är du.
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2009-09-09, 22:00

råttan skrev:Svarslös är du.
    QUE ????

Hur svarar man på ett påstående ?
    Redvictory
    Redvictory

Inlägg  Redvictory 2009-09-09, 22:01

råttan skrev:Om inte pengar styr, vad ska då styra?

Jag har inte råd med den bil jag helst skulle vilja ha. Det är okej för mig att dessa bilar går till de som har råd.

Alternativet är att kommunistiska korruptionen styr vem som skall "få" dessa bilar.

Att en högerdebattör ser bilar och prylar som något avundsvärt är ju inte direkt förvånande! själv ser jag hälsa mat och tak över huvudet m,m som något viktigt!
    Jag har råd med utlandsresor jag har motorcykel två båtar och en bra bil stor villa men det är inget i jämförelse med det förstnämnda! jag tänker på alla sjuka och arbetslösa som hamnat i kläm då FK dels är sen med utbet av pengar de har rätt till upp till 6 mån har jag hört talas om!

Sen alla de som utförsäkras! de som skadat sig och slitit ut sin kropp då de ställt upp på arbetsgivarens krav på fexibilitet m,m och som tack hamnat i utanförskap
    kronofogden m,m! många har barn som också får lida för detta! ett sånt samhälle vill jag INTE ha! alla skall ha rätt att kunna klara sig framförallt då det inte är självförvållat!
    råttan.

Inlägg  råttan. 2009-09-09, 22:01

Det kan du fundera på.

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 05:02