Redvictory skrev: Sniperace skrev:Självklart är det BRA om någon kan gå i pension tidigare, för att på så sätt bereda plats för yngre arbetslösa...
det negativa är att från pensiondagen är det pensionskassorna som försörjer denne, och han tillför inte längre pengar till pensionssystemet
Allt är en balansgång som kopplas till konjunktur och hur många arbetande det finns osv..
Bra att du tycker det! men som jag ser det så måste väl samhället ändå tjäna på att någon går i pension
något år tidigare! denne har ju bidragit till sin avtalspension eller hur? men de som väljer att lämna plats till yngre skall inte känna att de är en belastning!tvärt om! de skall känna att de gjort en välgärning! sen kan ju vissa
välja att gå ner på halvtid! det är talas alldeles för lite om detta tycker jag! speciellt nu då ungdomar tvingas bo hemma tills de är 25-30 år och lever utanför systemet! det är ju de som en dag ska ta över!
Jovisst, men samtidigt är ju ett stort problem att pensionskassorna räcker inte till...
är en höjning av skatt eller andra avgifter till pension en utväg?
Självklart ska man inte behöva arbeta tills man dör, eller ens arbeta när kroppen säger till att nu klarar den inte mer osv.
och kan man ekonomiskt klara att pensionera sig tidigare ärt det naturligtvis en välgärning gentemot den som kan få platsen, men vi har ju även många som INTE vill pensioneras, de vill jobba längre eftersom de känner sig friska, och ser med fasa på ett liv utan arbete, det finns ju även sådana
Ett sätt att få in ungdom är nog någon typ av lärlingssystem, tyvärr missbrukas sådant av giriga som utnyttja sådana som billig arbetskraft...
en konstig sak, tre av mina barn, 20, 25 och 27 har inte gått en enda dag arbetslösa, ändå är vi en vanlig låglönefamilj där jag är sjukpensionerad osv.
20-åringen är lastbilschaufför, 25-åringen undersköterska, och 27-åringen idag it-tekniker, men har gått från jobb till jobb på eget bevåg, allt från truckförare/lagerarbetare, till svetsare, brödutkörare, tidningsutdelare osv, men allt utan någon mellanliggande arbetslöshet.
23-åringen har haft jobb, men varit mammaledig, och har pga sjukdom svårt att få ett nytt, hon har NF1 och lider dessutom av borderline.
sedan har jag även en 17-åring, hon går på skola, och hoppas sedan livnära sig som fotograf, och hon är DUKTIG, betygen är höga, så jag tror chanserna finns även för henne