Enligt källor fanns det redan för någon vecka sedan uppgifter om att demonstrationer kommer ske mot Israel i helgens tennis arrangemang i Malmö.
Man pratade då om 10.000 demonstranter. För att säkra tryggheten i Malmö kommer 1000 poliser att vara på plats. Men bara för någon dag sedan kom uppgifter om att högerextremistiska grupper också kommer att infinna sig.
Någonting som enligt min mening kan sluta i katastrof om inte säkerheten är noga planerad. Själv har jag en bokad tripp till Malmö på lördag. Men har bestämt mig för att skjuta upp det besöket. Det sista som jag vill är att irra omkring i ett avspärrat Malmö med min bil. Jag tycker andra borde göra det samma.
Jag hoppas verkligen att vår poliskår fått de resurser som behövs. Samt att det är rätt sorts poliser som sätts in. Hade det inte varit lättare att bara ställa in tennisen? Det kommer ju kosta skjortan så som det är planerat redan idag. Tänk om demonstrationen urartar. Då kommer man kritisera demonstranterna.
Detta med all rätt om de varit våldsamma, men samtidigt borde man kritisera de som beslutat att risken varit värd att ta. Det drabbar ju trotts allt Malmös befolkning i första hand.
Mvh Palmevara