Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+11
SiP
Regndrottning
Thetaxpayer
theward
blueheaven
MartinLindgren
RedCloud
GustavAnder
KickTheRasist
Sniperace
Susz X
15 posters

"Scientologer ljuger"

Infra
    Infra

Antal inlägg : 29644

"Scientologer ljuger" - Sida 3 Empty Sv: "Scientologer ljuger"

Inlägg  Infra 2009-07-11, 09:09

DanielStark skrev:Har svårt att se hur Scientologin utmärker sig från alla andra religioner. Alltså ett politiskt verktyg för att skapa makt och pengar åt några få i toppen genom att bryta ner svaga och utnyttja människors rädsla (ofta för döden). Visst deras metoder för att ”rekrytera” är hemska, men det är alla religioners, hjärntvätt av barn innan de är gamla nog att själva utvärdera det som sägs. Men av någon anledning anses det ok att hjärntvätta barn om man har en bibel eller koran i handen. Att det kan vara lagligt och accepterat är skamligt. Religioner i alla dess slag är ett mentalt fängelse.

Ska man se något positivt med Scientologin så är väl deras förklarning till var vi människor kommer ifrån inte lika fånig och kräver att man förnekar varenda fält av vetenskap som hos de tre dödsdyrkande ökenreligionerna. Med andra ord arbetar inte Scientologin med att hindra utveckling, kunskap och ny teknik så som kristendomen, islam och judendomen gör. Och inte heller har de någon gud som är rasist, kvinnoförnedrare, homofob och älskar att döda och tortera människor som inte delar samma åsikt. Så ska vi kritisera någon religion så börja med den som försökte förstörde all kunskap grekerna samlat på sig och skickade tillbaka oss en sådär 1000 år i utvecklingen.

Trådrubriken "scientologin ljuger" skulle lika gärna kunna vara "scientologin suger".
    Jag kan hålla med dig, daniel stark, om en del av din religionskritik. Men hur var det nu med det elaka rymdmonstret som sitter fången i ett stoftmoln på planeten "Si-och-Så"? Du vet, det där man får lära sig på den avslutande och avgörande halvmilionkronorskursen på Scientologernas kurscenter?
    Susz X
    Susz X

Antal inlägg : 6327

Inlägg  Susz X 2009-07-13, 01:59

martin7lindgren skrev:Mr. Gustav Ander, mammas och pappas lilla solstråle!

Han har säkert satt sprätt på alla pengar som tidningsförsäljninen av- därför häckar han här i vredesmod..
    Susz X
    Susz X

Inlägg  Susz X 2009-07-13, 02:01

Infra skrev:
    DanielStark skrev:Har svårt att se hur Scientologin utmärker sig från alla andra religioner. Alltså ett politiskt verktyg för att skapa makt och pengar åt några få i toppen genom att bryta ner svaga och utnyttja människors rädsla (ofta för döden). Visst deras metoder för att ”rekrytera” är hemska, men det är alla religioners, hjärntvätt av barn innan de är gamla nog att själva utvärdera det som sägs. Men av någon anledning anses det ok att hjärntvätta barn om man har en bibel eller koran i handen. Att det kan vara lagligt och accepterat är skamligt. Religioner i alla dess slag är ett mentalt fängelse.

Ska man se något positivt med Scientologin så är väl deras förklarning till var vi människor kommer ifrån inte lika fånig och kräver att man förnekar varenda fält av vetenskap som hos de tre dödsdyrkande ökenreligionerna. Med andra ord arbetar inte Scientologin med att hindra utveckling, kunskap och ny teknik så som kristendomen, islam och judendomen gör. Och inte heller har de någon gud som är rasist, kvinnoförnedrare, homofob och älskar att döda och tortera människor som inte delar samma åsikt. Så ska vi kritisera någon religion så börja med den som försökte förstörde all kunskap grekerna samlat på sig och skickade tillbaka oss en sådär 1000 år i utvecklingen.

Trådrubriken "scientologin ljuger" skulle lika gärna kunna vara "scientologin suger".
    Jag kan hålla med dig, daniel stark, om en del av din religionskritik. Men hur var det nu med det elaka rymdmonstret som sitter fången i ett stoftmoln på planeten "Si-och-Så"? Du vet, det där man får lära sig på den avslutande och avgörande halvmilionkronorskursen på Scientologernas kurscenter?

Är det en religion- eller en sekt? I mina ögon är det mer rätt att det är en sekt!
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2009-07-13, 06:16

En sekt som gör anspråk på religionsstatus.
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2009-07-13, 12:11

Är det en religion- eller en sekt? I mina ögon är det mer rätt att det är en sekt!

Sekter består av utövare av religioner, så den frågan var väl lite konstig?
    Susz X
    Susz X

Inlägg  Susz X 2009-07-13, 15:00

Sniperace skrev:

Inte nazisekter.
    Du vet inte skillnaden på en sekt och en religion märker jag.
    Sök på sekt - på oole eller Wikipedia vettja!
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2009-07-13, 15:55

Med sekt menar man normalt utövare av en religion, inte politik....

wiki

Så är det någon som borde lära sig vad saker betyder så är det nog du Susz Very Happy
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2009-07-14, 15:31

Sniperace skrev:

Frågan är fri. Jag skulle säga att sekter inte behöver vara religösa. Sekter kan sluta sig samman runt vilken underlighet som helst.

Sekt definieras som en grupp som skilt ut sig från större samfund. Sekten kan omfatta en avvikande mening i frågor av kulturell, politisk och annan natur.

Sekt, Snipe, kan också vara vitt mousserande ryskt vin. Allt enligt min blygsamma husbibel BONNIER COMPACT LEXICON från 1996.

Så SuszX:s fråga är fullt relevant, besservisser!
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2009-07-14, 15:46

Sekt, Snipe, kan också vara vitt mousserande ryskt vin

Snarare TYSKT.....

och ändå är den fastställda betydelsen att en sekt som här menas en del från religiösa samfund som har en hårdare syn på religionen och lydnad för denna och dess företrädare, detta ses på både WIKI NE och svensks familjelexikon

men visst kalla du gärna en boll för spade också om du känner för det, jag bryr mig inte så mycket!

mot dumheten kämpar gudarna förgäves!! Very Happy

NE

dessutom går det INTE att hitta någon seriös källa som hänvisar att någon nazistsekt skulle finnas, för jag räknar inte Susz som seriös
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2009-07-14, 16:12

Sniperace skrev:
    Sekt, Snipe, kan också vara vitt mousserande ryskt vin

Snarare TYSKT.....

och ändå är den fastställda betydelsen att en sekt som här menas en del från religiösa samfund som har en hårdare syn på religionen och lydnad för denna och dess företrädare, detta ses på både WIKI NE och svensks familjelexikon

men visst kalla du gärna en boll för spade också om du känner för det, jag bryr mig inte så mycket!

mot dumheten kämpar gudarna förgäves!! Very Happy

NE

dessutom går det INTE att hitta någon seriös källa som hänvisar att någon nazistsekt skulle finnas, för jag räknar inte Susz som seriös

Då citerar jag ordagrant Husbibeln. Det här skall fan mig redas ut! :
    "Trossamfund som avskillt sig ur större samfund (observera att "samfund" inte är detsamma som religiöst samfund utan betyder helt enkelt sammanslutning. [min anm]); grupp av personer med avvikande mening i politiska, kulturella eller andra frågor."

Husbibeln fortsätter:
    "Sekt: mousserande tyskt vin." Där hade du rätt, men endast där, Snipe!

Senast ändrad av Infra den 2009-07-14, 21:12, ändrad totalt 1 gång
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2009-07-14, 16:17

jag är inte mycket för att låta ord få annan mening än avsett, i ett samhälle ändras många ord betydelse genom missbruk av dessa, och som du själv så så säger både WIKI och NE annat än din.
    husbibel....

Så jag vidhåller MIN uppfattning om vad en sekt är, jag tror du är väldigt ensam om att kalla en nassegrupp för sekt
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2009-07-14, 16:17

För övrigt anser jag, Snipe, att det citat du anförde från Wikipedia i stort sa samma sak som står i min husbibel - nämligen att sekt alls inte behöver vara något religöst.

Än en gång: SuszX:s förförståelse av frågan var alltså större än din egen.
    Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Inlägg  Regndrottning 2009-07-14, 16:23

Jag får nog hålla med Infra om detta.

För mig är en sekt en mindre sammanslutning av människor som har valt att leva enligt sina egna normer. Dessa sekter ägnar sig åt starkt indoktrinering och uppmuntrar inte sina medlemmar att umgås med folk från det övriga samhället.

En sekt är en grupp som har dragit sig undan från det 'normala' samhället och lever enligt sina egna 'lagar'. All kontakt med andra är i stort sett förbjuden.

En sekt lever i strikt hierarki.... och sekten är oftast av religiös natur men behöver inte vara det.

queen
    Redvictory
    Redvictory

Antal inlägg : 12028

Inlägg  Redvictory 2009-07-14, 16:26

Regndrottning skrev:Jag får nog hålla med Infra om detta.

För mig är en sekt en mindre sammanslutning av människor som har valt att leva enligt sina egna normer. Dessa sekter ägnar sig åt starkt indoktrinering och uppmuntrar inte sina medlemmar att umgås med folk från det övriga samhället.

En sekt är en grupp som har dragit sig undan från det 'normala' samhället och lever enligt sina egna 'lagar'. All kontakt med andra är i stort sett förbjuden.

En sekt lever i strikt hierarki.... och sekten är oftast av religiös natur men behöver inte vara det.

queen

Vad jag vet är en sekt en grupp människor som styrs av en mänsklig ledare "sektledare"
    det är vanligt att de är religiösa men de behöver inte vara det! eller har jag fel?
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2009-07-14, 16:29

Kan du visa EN ENDA sådan grupp som har fått stämpeln sekt?

Inte en enda av de som utmålas som destruktiva sekter är politisk......
    alla utan undantag ÄR de facto religiösa sådana.
    Men politiska grupper kan ha sekteristiska drag, men uppfyller inte de andra kriterierna för att definieras som en sekt
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2009-07-14, 16:30

Redvictory skrev:

queen

Vad jag vet är en sekt en grupp människor som styrs av en mänsklig ledare "sektledare"
    det är vanligt att de är religiösa men de behöver inte vara det! eller har jag fel?

Du har rätt RV.
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2009-07-14, 16:31

queen

Very Happy
    Redvictory
    Redvictory

Antal inlägg : 12028

Inlägg  Redvictory 2009-07-14, 16:38

"Scientologer ljuger" - Sida 3 Regeringen_360

Kan detta vara en sekt?
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2009-07-14, 16:40

Redvictory skrev:"Scientologer ljuger" - Sida 3 Regeringen_360

Kan detta vara en sekt?

Laughing
    DanielStark
    DanielStark

Antal inlägg : 4

Inlägg  DanielStark 2009-07-15, 14:49

Infra skrev:Men hur var det nu med det elaka rymdmonstret som sitter fången i ett stoftmoln på planeten "Si-och-Så"? Du vet, det där man får lära sig på den avslutande och avgörande halvmilionkronorskursen på Scientologernas kurscenter?

Jo jag vet vad de tror på, men som jag skrev, det är inte alls i närheten av lika fånigt som de sagor vi har i bibeln. Noak, Jona anyone?
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2009-07-15, 21:57

DanielStark skrev:
    Infra skrev:Men hur var det nu med det elaka rymdmonstret som sitter fången i ett stoftmoln på planeten "Si-och-Så"? Du vet, det där man får lära sig på den avslutande och avgörande halvmilionkronorskursen på Scientologernas kurscenter?

Jo jag vet vad de tror på, men som jag skrev, det är inte alls i närheten av lika fånigt som de sagor vi har i bibeln. Noak, Jona anyone?

Ok. Jag respekterar din ståndpunkt och åsikt. Själv är jag en inbiten monoteist, om alls religös.

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 06:34