Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


3 posters

    Husmanskost av idag?

    avatar
    Rainman


    Antal inlägg : 123
    Join date : 09-02-17

    Husmanskost av idag? Empty Husmanskost av idag?

    Inlägg  Rainman 2009-03-02, 00:58

    "Den enkle mannens mat."

    Begreppet husmanskost har ofta används om enkel, energirik och billig mat. I dagligt tal använder vi ordet husmanskost om rätter som ärtsoppa, kålpudding, pannbiff osv. Så har det sett ut i många år men med nya influenser i det svenska köket borde väl detta ha förändrats?

    Hur ser det ut idag, vad är vår tids husmanskost? Vilka rätter tycker ni skall platsa i listan över dagens husmanskost?

    Skriv förslag och motivera gärna.

    Mvh
    Rainman
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Husmanskost av idag? Empty mmm

    Inlägg  Susz X 2009-03-03, 12:45

    Fläsk med löksås och rårörda lingon!

    Äkta husmanskost- och det är mumsigt värre!
    Ett litet tips : Skär tunna skivor och panera dem i mjöl med sal/ peppar- stek gärna i olja..mmmmmmmmm
    Givetvis ska det vara svenskt kött- helst direkt från utegrisar..
    och varför inte lite rårivna motrrötter. Tallriksmodellen är nog det bästa när det handlar om näringsinnehållet..
    avatar
    Rainman


    Antal inlägg : 123
    Join date : 09-02-17

    Husmanskost av idag? Empty Sv: Husmanskost av idag?

    Inlägg  Rainman 2009-03-03, 23:07

    Se där! Efter 25 år fick jag en förklaring!

    När jag i mitten på 80-talet bodde i Varberg berättade en kamrat för mig om sin barndoms Panerade fläsk. I mina öron lät det helmysko eftersom jag framför mig såg en bit stekfläsk panerad i ströbröd. Hon berättade aldrig att det handlade om en mjölpanering vilket naturligtvis ger fläsket en vackert gyllene ton.

    Så skönt, nu kan jag fundera över något annat. scratch

    Tack Susz X!
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Husmanskost av idag? Empty Sv: Husmanskost av idag?

    Inlägg  Susz X 2009-03-04, 13:48

    Rainman skrev:Se där! Efter 25 år fick jag en förklaring!

    När jag i mitten på 80-talet bodde i Varberg berättade en kamrat för mig om sin barndoms Panerade fläsk. I mina öron lät det helmysko eftersom jag framför mig såg en bit stekfläsk panerad i ströbröd. Hon berättade aldrig att det handlade om en mjölpanering vilket naturligtvis ger fläsket en vackert gyllene ton.

    Så skönt, nu kan jag fundera över något annat. scratch

    Tack Susz X!

    Hahahaha- det var ju nicee att Du efter alla dessa år får något annat att fundera över.. lol!
    Men hemligheten med mormors saftiga superrunda köttbullar har jag inte lyckats lösa
    - kanske vet du råd?
    avatar
    Rainman


    Antal inlägg : 123
    Join date : 09-02-17

    Husmanskost av idag? Empty Sv: Husmanskost av idag?

    Inlägg  Rainman 2009-03-04, 20:36

    Hur din Mormor gjorde har jag ingen aning om men det här kan vara ett sätt att få runda och saftiga köttbullar:

    Gör en ganska lös smet som du trillar (med händerna, inget tjafs med teskedar) till runda och fina bullar. Lägg dem efterhand i en vid panna med sjudande vatten och låt dem sjuda till dess de är "stadiga". När köttbullarna stelnat plockar du upp dem i en form.

    När alla köttbullar är kokta är det dags för stekpannan. Stek på medelvärme i mycket smör och olja (smör för smaken och olja för värmeöverföringen) till dess köttbullarna är vackert bruna.

    Poängen med att koka köttbullarna är att de behåller den runda formen (förutsatt att det är så mycket vatten att köttbullarna kan flyta fritt) och att ytskiktet stängs fort så att saftigheten bevaras.

    Lycka till
    Rainman
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Husmanskost av idag? Empty Sv: Husmanskost av idag?

    Inlägg  lazy 2009-03-04, 22:30

    Fast med det receptet Rainman så kommer vi in på mina favoriter
    som är ett mellanting av svenska köttbullar o italienska
    fricadelli som jag verkligen älskar, mycket vitlök i smeten
    o sen puttra i tomatsås med mycket basilika.
    avatar
    Rainman


    Antal inlägg : 123
    Join date : 09-02-17

    Husmanskost av idag? Empty Sv: Husmanskost av idag?

    Inlägg  Rainman 2009-03-04, 23:55

    Låter hur gott som helst, lazy. Very Happy

    Sponsored content


    Husmanskost av idag? Empty Sv: Husmanskost av idag?

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-04-27, 00:05