Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


5 posters

    Jonas Gardell vill inte ha sänkt skatt på bekostnad av sjuka

    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Jonas Gardell vill inte ha sänkt skatt på bekostnad av sjuka Empty Jonas Gardell vill inte ha sänkt skatt på bekostnad av sjuka

    Inlägg  F.I.S.T 2010-09-07, 01:02

    I valet och kvalet
    06 september 2010, kl 09:06 Skrivet av Jonas Gardell Anmäl !

    Jag har, som jag tidigare skrivit, våndats över hur jag ska rösta i år.
    Den där rannsakningen och nystarten sossarna talade om efter förra valets förlust har man ju inte sett något av över huvud taget. Jag läste Monas bok ”Möjligheternas land”. Där skriver hon att det är bra med rannsakning och självkritik. På ett par hundra sidor räknade jag sedan till sammanlagt två rader självkritik, sen var det liksom slut.
    Vem vet, kanske ämnet var uttömt.

    Nu ska jag emellertid sluta vara så negativ mot sossarna. Jag har verkligen våndats, men jag har nog våndats klart nu. Detta kom jag fram till:

    Jag är trött på privatiseringar av utmärkt fungerande institutioner som elbolag, apotek, skolor, vårdcentraler och sjukhus.

    Alliansen är osunt fixerade vid att privat ägande alltid och utan undantag är bättre för mänskligheten, som vore det en naturlag, och denna sjuka övertro tror jag är till stor skada för dig och mig.

    Jag tycker att det är upprörande att riskbolag kan ta ut 3 miljarder av våra skattepengar i vinst på de skolor de driver.

    Jag skäms över att ha fått såna stora skattesänkningar de sista fyra åren samtidigt som sjuka människor fasas ut ur försäkringssystemet och inte har något alls att leva på.

    Jag skäms över att jag betalar mindre skatt samtidigt som nedskärningar inom förskolan gör att barngrupperna blir större och större.

    Käre Fredrik, tack för skattesänkningarna, men det var inte på bekostnad av barnen, de sjuka och gamla som jag skulle få det bättre.

    Jag ryggar tillbaka inför Alliansens revidering och relativisering av begreppet Välfärd när man nu talar om ”Välfärdens kärna”.

    Jag tycker att borgerligheten ska ha en vision om kulturen, och att det är en skam att man inte har det.

    Så ja, jag har bestämt mig. Kanske är det i botten en fråga om anständighet.

    Inte så att jag är utan kritik, jag önskar att de rödgröna undviker folkomröstning om – och därmed försening och fördyring av Förbifart Stockholm som en förkrossande majoritet stockholmare faktiskt vill ha, jag tycker att RUT-avdraget ska vara kvar och lite såna saker, och jag önskar verkligen att någon regering någon gång kunde underlätta för oss enmansföretagare och skapa enklare regler, mindre byråkrati och förmå skattemyndigheterna att sluta betrakta oss som tjuvar – men i övrigt är valet klart för min del.

    Jag kommer att rösta på de rödgröna.
    Jag hoppas på en rödgrön seger.


    http://blogg.aftonbladet.se/jonasgardell

    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Jonas Gardell vill inte ha sänkt skatt på bekostnad av sjuka Empty Jaha?

    Inlägg  Secrist 2010-09-07, 01:18

    Och poängen med detta inlägget är...?
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Jonas Gardell vill inte ha sänkt skatt på bekostnad av sjuka Empty Sv: Jonas Gardell vill inte ha sänkt skatt på bekostnad av sjuka

    Inlägg  F.I.S.T 2010-09-07, 01:21

    Secrist skrev:Och poängen med detta inlägget är...?

    Att det är bra sagt av Jonas Gardell...... och att han tar tydlig ställning mot orättvisor,... samt även är kritisk mot enstaka förslag från de rödgröna...
    så även jag......

    ... och liksom jag så även om rödgröna kan lämna mycket i övrigt att önska på vissa plan, så anser han att alternativet är otänkbart...


    har du läst inlägget ?
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Jonas Gardell vill inte ha sänkt skatt på bekostnad av sjuka Empty Läsa

    Inlägg  Secrist 2010-09-07, 01:24

    har du läst inlägget ?

    Japp. Och han berättar att han tänker rösta på de rödgröna. Kul för honom. Sleep
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Jonas Gardell vill inte ha sänkt skatt på bekostnad av sjuka Empty Sv: Jonas Gardell vill inte ha sänkt skatt på bekostnad av sjuka

    Inlägg  F.I.S.T 2010-09-07, 01:26

    Secrist skrev:har du läst inlägget ?

    Japp. Och han berättar att han tänker rösta på de rödgröna. Kul för honom. Sleep

    Men ingen kommentar till det han skrev ... hihi ... surprice Shocked
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Jonas Gardell vill inte ha sänkt skatt på bekostnad av sjuka Empty Kommentar

    Inlägg  Secrist 2010-09-07, 01:32

    Men ingen kommentar till det han skrev ... hihi ... surprice

    Öh, vad exakt vill du att jag ska kommentera? Det är hans åsikter och de har han rätt till.

    Jag kan ju kommentera det faktum att de rödgröna accepterar de flesta skattesänkningarna och dessutom späder på med ytterligare skattesänkningar vilket kanske inte riktigt framgår i hans inlägg.

    Jag kan kommentera det faktum att både S och Mp är positiva till privata, vinstdrivande företag för både vård och skola. Vilket inte heller framgår i hans inlägg.

    Överhuvudtaget så ger hans inlägg ett intryck av att han röstar på ett rödgrönt alternativ som han önskar att det såg ut mer än hur det verklighen ser ut. Verklighetsfrånvänd kallas det.
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Jonas Gardell vill inte ha sänkt skatt på bekostnad av sjuka Empty Sv: Jonas Gardell vill inte ha sänkt skatt på bekostnad av sjuka

    Inlägg  F.I.S.T 2010-09-07, 11:47

    Secrist skrev:Men ingen kommentar till det han skrev ... hihi ... surprice

    Öh, vad exakt vill du att jag ska kommentera? Det är hans åsikter och de har han rätt till.

    Jag kan ju kommentera det faktum att de rödgröna accepterar de flesta skattesänkningarna och dessutom späder på med ytterligare skattesänkningar vilket kanske inte riktigt framgår i hans inlägg.

    Jag kan kommentera det faktum att både S och Mp är positiva till privata, vinstdrivande företag för både vård och skola. Vilket inte heller framgår i hans inlägg.

    Överhuvudtaget så ger hans inlägg ett intryck av att han röstar på ett rödgrönt alternativ som han önskar att det såg ut mer än hur det verklighen ser ut. Verklighetsfrånvänd kallas det.

    Nåja det är nog du som inte riktigt har rödgrön politik klart för dig, och inte heller allianspolitiken klart för dig.....
    För det första finns det inget alternativ som innehåller ALLT MAN SJÄLV VILL HA .... det borde en vuxen människa förstå.....
    Alltså om det nu är så att S och MP vill dessa saker du säger, så kan till en början visa detta genom källa/länk, så kan man ta ställning till hur de då utformat sin skolpolitik, och skattepolitik...

    ... men ,,,nä just det , det var Secrist vi pratade med här han kräver länkar, men ger dem nästan aldrig själv Shocked

    Så Jonas Gardell röstar rödgrönt, där ingår 3 partier, med delvis olika åsikter, men med kompromisser till en gemensam politik...

    ... få se nu har alla Allianspartier exakt samma politik ??.... i s¨å fall ... varför olika partier ???
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Jonas Gardell vill inte ha sänkt skatt på bekostnad av sjuka Empty Sv: Jonas Gardell vill inte ha sänkt skatt på bekostnad av sjuka

    Inlägg  MartinLindgren 2010-09-07, 12:00

    Jonas Gardell är inte ensam att tycka det, har varit ute så pass och jag kan bekräfta att många människor har sagt samma sak!

    Man hade helt enkel gärna avstått dessa skattesänkningar till förmån att många sluppit kliva ner i diket med mössan i handen, men om 12 dagar har vi chansen att ändra på det!
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Jonas Gardell vill inte ha sänkt skatt på bekostnad av sjuka Empty Sv: Jonas Gardell vill inte ha sänkt skatt på bekostnad av sjuka

    Inlägg  Sniperace 2010-09-07, 12:10

    Men ändå är jag nog villig att slå vad om att han gör sina legala avdrag på skatten i sin deklaration...

    mer än så skäms han nog inte, utan tar gärna tillvara varje krona han kan få tillbaka.
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Jonas Gardell vill inte ha sänkt skatt på bekostnad av sjuka Empty Sv: Jonas Gardell vill inte ha sänkt skatt på bekostnad av sjuka

    Inlägg  F.I.S.T 2010-09-07, 12:13

    Sniperace skrev:Men ändå är jag nog villig att slå vad om att han gör sina legala avdrag på skatten i sin deklaration...

    mer än så skäms han nog inte, utan tar gärna tillvara varje krona han kan få tillbaka.

    Bevis ?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Jonas Gardell vill inte ha sänkt skatt på bekostnad av sjuka Empty Sv: Jonas Gardell vill inte ha sänkt skatt på bekostnad av sjuka

    Inlägg  Sniperace 2010-09-07, 12:16

    F.I.S.T skrev:
    Sniperace skrev:Men ändå är jag nog villig att slå vad om att han gör sina legala avdrag på skatten i sin deklaration...

    mer än så skäms han nog inte, utan tar gärna tillvara varje krona han kan få tillbaka.

    Bevis ?

    Behövs det?

    hur många tror du medvetet avstår från att göra sina legala avdrag i deklarationen?

    nu var det ett antagande som jag var villig att slå vad om, inte ett fastslagande av fakta.

    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Jonas Gardell vill inte ha sänkt skatt på bekostnad av sjuka Empty Sv: Jonas Gardell vill inte ha sänkt skatt på bekostnad av sjuka

    Inlägg  F.I.S.T 2010-09-07, 12:19

    Sniperace skrev:
    F.I.S.T skrev:
    Sniperace skrev:Men ändå är jag nog villig att slå vad om att han gör sina legala avdrag på skatten i sin deklaration...

    mer än så skäms han nog inte, utan tar gärna tillvara varje krona han kan få tillbaka.

    Bevis ?

    Behövs det?

    hur många tror du medvetet avstår från att göra sina legala avdrag i deklarationen?

    nu var det ett antagande som jag var villig att slå vad om, inte ett fastslagande av fakta.


    Ja precis ett antagande utan grund, nåt som inte är allt för ovanligt från forumhöger.
    Och som vanligt ansyftar det antagandet utan grund från dig, till att förminska... i detta fall Jonas Gardells uttalande om skattesänkningar...

    .... således har det betydelse att du antar saker utan grund
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Jonas Gardell vill inte ha sänkt skatt på bekostnad av sjuka Empty Sv: Jonas Gardell vill inte ha sänkt skatt på bekostnad av sjuka

    Inlägg  Sniperace 2010-09-07, 12:23

    F.I.S.T skrev:
    Sniperace skrev:
    F.I.S.T skrev:
    Sniperace skrev:Men ändå är jag nog villig att slå vad om att han gör sina legala avdrag på skatten i sin deklaration...

    mer än så skäms han nog inte, utan tar gärna tillvara varje krona han kan få tillbaka.

    Bevis ?

    Behövs det?

    hur många tror du medvetet avstår från att göra sina legala avdrag i deklarationen?

    nu var det ett antagande som jag var villig att slå vad om, inte ett fastslagande av fakta.


    Ja precis ett antagande utan grund, nåt som inte är allt för ovanligt från forumhöger.
    Och som vanligt ansyftar det antagandet utan grund från dig, till att förminska... i detta fall Jonas Gardells uttalande om skattesänkningar...

    .... således har det betydelse att du antar saker utan grund

    Bevis?
    kan du bevisa att han INTE gör de legala avdragen i sin deklaration?
    du kan ANTA att han INTE gör det, men fakta är att det är väldigt sällsynt att detta INTE görs, ex ränteavdrag för lån, arbetsresor osv osv.

    vad tror du själv om du ska vara ÄRLIG?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Jonas Gardell vill inte ha sänkt skatt på bekostnad av sjuka Empty Sv: Jonas Gardell vill inte ha sänkt skatt på bekostnad av sjuka

    Inlägg  Dao 2010-09-07, 12:47

    Upp
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Jonas Gardell vill inte ha sänkt skatt på bekostnad av sjuka Empty Sv: Jonas Gardell vill inte ha sänkt skatt på bekostnad av sjuka

    Inlägg  Sniperace 2010-09-07, 13:08

    Dao skrev:Upp
    upp
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Jonas Gardell vill inte ha sänkt skatt på bekostnad av sjuka Empty Sv: Jonas Gardell vill inte ha sänkt skatt på bekostnad av sjuka

    Inlägg  Dao 2010-09-07, 14:12

    Upp
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Jonas Gardell vill inte ha sänkt skatt på bekostnad av sjuka Empty Enade?

    Inlägg  Secrist 2010-09-07, 15:33

    Så Jonas Gardell röstar rödgrönt, där ingår 3 partier, med delvis olika åsikter, men med kompromisser till en gemensam politik...

    Du menar bortsett från de frågor som de antingen har överlämnat till folkomröstning eller de frågor de inte lämnar besked om eftersom de inte kan komma överens. Neutral

    Alltså om det nu är så att S och MP vill dessa saker du säger, så kan till en början visa detta genom källa/länk, så kan man ta ställning till hur de då utformat sin skolpolitik, och skattepolitik...

    Ska jag behöva länka till att de accepterar jobbskatteavdraget till 90% och att de utlovar skattesänkningar till pensionärer och sänkt tjänstemoms? Det måste du väl ändå veta utan länkar? scratch

    Sponsored content


    Jonas Gardell vill inte ha sänkt skatt på bekostnad av sjuka Empty Sv: Jonas Gardell vill inte ha sänkt skatt på bekostnad av sjuka

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-19, 22:22