Krönika | Publicerad: 2009-02-23 kl 21:11
Det står nu klart att regeringen inte har för avsikt att hjälpa biltillverkaren SAAB genom den ekonomiska krisen, utan istället riskerar inte bara de anställda att förlora sina arbeten – även underleverantörer drabbas och Sverige tappar ett av sina internationellt starka flaggskepp.
Det var näringsminister Maud Olofsson som kom med den slutgiltiga dolkstöten mot de tusentals svenskar som kan komma att drabbas av arbetslöshet.
– Vi stänger dörren när det gäller att ta över bilfabriker, sa Olofsson under en presskonferens under förra tisdagen. Olofsson menar att det inte är monopolpengar det handlar om, utan om pengar som ska gå till skolor, daghemsplatser och pensioner, detta låter ju riktigt beundransvärt men detta resonemang bleknar när man med facit i hand vet att regeringen för två veckor sedan presenterade ett stödpaket till bankerna på 50 miljarder kronor, att det statliga biståndsorganet Sida (Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete) för bara en månad sedan delade ut 1,3 miljarder i biståndet till utlandet samt att Sverige förra året tog emot över 100 000 invandrare, något som även det innebär ofantliga kostnader.
När General Motors (GM) meddelade att man önskar göra sig av med Saab skakade det om rejält i den svenska bilindustrin. Bara i Trollhättan riskerar 4000 personer att bli av med sina arbeten. Branschorganisationen Fordonskomponentgruppen räknar med att mellan 6-8000 arbetstillfällen kommer att försvinna från underleverantörer om Saab försvinner. Redan nu har minst 10 000 personer varslats hos 125 underleverantörer. Ett företag har flyttat utomlands, fem har gått i konkurs och två sitter i rekonstruktion och ytterligare ett har lagts ner.
Svenska aeroplan aktiebolagets historia
Företaget Saab (Svenska aeroplan aktiebolaget), grundades 1937 som flygplanstillverkare, men när andra världskriget tog slut överproducerade man flygplan, vilket ledde till nya idéer. 20 stycken flygingenjörer fick därför i uppdrag att utveckla en personbil. Bilen presenterades i Linköping 1947 och började serietillverkas 1949 under namnet SAAB 92.
Saab var under många år väldigt framgångsrika i Rally och har tagit hemma många stora segrar under Monte Carlo-rallyt, RAC-rallyt och Svenska Rallyt. 1981 lade man dock ner den officiella tävlingsverksamheten.
1990 såldes Saab till General Motors, världens näst största biltillverkare, med huvudkontor i Detroit, Michigan USA. Saabs växellåda visade sig väldigt populär hos GM och tog till sig den till sina andra bilmärken nästan omedelbart.
Saab gå under – Sverige förlorar 4,5 miljarder per år
En konsult har för bilföretagets räkning gjort en kalkyl på de ekonomiska konsekvenser som skulle drabba samhället om Saab läggs ner. I kalkylen har konsulten tagit i beaktande skatteintänker, arbetsgivaravgifter, bolagsskatt, moms, arbetslöshetsersättning m.m. Resultatet visar att Sverige skulle förlora fyra och en halv miljard kronor årligen.
Inom bilbranschorganisationerna är man mycket skeptiska till regeringens agerande, eller snarare brist på agerande. Man kallar regeringen handlingsförlamad och drar paralleller till de övriga biltillverkarländerna i Europa där regeringarna har agerat betydligt kraftigare för att ge sin industri ett bättre läge inför framtiden.
Sverige är troligtvis det land i Europa som är mest beroende av sin bilindustri, men trots det verkar staten göra allt de kan för att sätta käppar i hjulet. Man sprider negativa uttalanden om våra egna biltillverkare, man skrotar miljöbilspremien, har lagt skrotbilspremien på is och verkar inte hysa det minsta uns av empati för de tusentals oroliga svenskar som riskerar att lämna sina hem vid en massarbetslöshet.
Saab och Volvo – svenska varumärken
Hela fordonsindustrin upplever just nu en av sina värsta kriser, även Fordägda Volvo personvagnar är drabbat, och från Fords sida är man också intresserad av att sälja Volvo som de köpte 1999. Enligt många inom fordonsindustrin skulle det vara väldigt fördelaktigt att återköpa både Saab och Volvo. Det skulle innebära en säkrare framtid för svensk fordonsindustri och på sikt leda till nya arbetstillfällen, en stärkt ekonomi och en ökad fordonsforskning. Detta grundar sig i att svensk fordonsindustri lyckat hävda sig väl, trots den kris hela världens fordonsindustri har, att vi har en bra utbildad arbetskraft och en gedigen kunskap.
Sista ordet är dock inte skrivet i vare sig Saab eller Volvos blad. Från flera andra länder har det visats intresse för de bägge bolagen och de två möjliga scenariona som står närmast till hands är konkurs eller att säljas till någon annan aktör, och inte heller då finns det någon säkerhet för att bolagen kommer att stanna kvar i Sverige utan möjligheterna är stora att tillverkningen flyttar någon annanstans, vilket skulle få katastrofala följder för svenskarna.
Regeringen har nu en chans, som kanske aldrig kommer att komma igen, att köpa tillbaka två av våra internationellt sett viktigaste varumärken och trygga jobben för de tusentals svenskar arbetar där och samtidigt stärka den svenska ekonomin, men istället vänder de ryggen till.
Konsekvenserna av detta kommer att göra sig hörda. När sista ordet är sagt kommer ingen svensk att ha missat det, för vi kommer alla att påverkas av deras framtid – låt oss hoppas att det är en positiv sådan!
/Stefan Jacobsson