+5
formsvackan
lazy
Susz X
RedCloud
Blåfront
9 posters
Talibaner fortsätter döda oskyldiga i Pakistan
formsvackan- Antal inlägg : 14778
Senast ändrad av formsvackan den 2009-05-29, 17:43, ändrad totalt 1 gång
Blåfront- Antal inlägg : 5440
x-medborgare skrev:Blåfront skrev:Trots att Talibanerna efter flera års våld fått igenom sharia lagar i SWAT dalen i Pakistan så fortsätter man med terrordåd o kringliggande områden
Hur var det nu... islam är inte våldspräglad religin
Inga protester från rödingar, ty här hemma gömmer de sig bakom samma vidriga wahhabism!
Hum hu talibaner... Och jag som har vänner där i pakistan muslimer vet du..
Hoppas dom klara sig undan talibanerna också muslimer nu blev det körigt
Du kan ju fråga dom varför dom stryker talibanernas skägg medhårs då?
Eller varför de lägger ner mer energi mot otrogna kuffar i väst än mot talibanerna?
Eller vad jag ska se på något positivt när de vill förbjuda musik, dans, tv m.m.
Det som jag antar ÄVEN DU ser som en mänsklig rättighet?
x-medborgare- Antal inlägg : 4745
Blåfront skrev:x-medborgare skrev:Blåfront skrev:Trots att Talibanerna efter flera års våld fått igenom sharia lagar i SWAT dalen i Pakistan så fortsätter man med terrordåd o kringliggande områden
Inga protester från rödingar, ty här hemma gömmer de sig bakom samma vidriga wahhabism!
Eller varför de lägger ner mer energi mot otrogna kuffar i väst än mot talibanerna?
Eller vad jag ska se på något positivt när de vill förbjuda musik, dans, tv m.m.
Ja du fria fantasier tror du lokalbefolkningen stryker medhårs..???
Men jag skall fråga familjefadern jobbar ju på amrikanska ambasaden.
Så jag förmodar att talibanerna älskar dem och detsamma tillbaka..
Och mig veterligen har mina vänner inte förbjudit en enda dans eller låt heller..
Du tror inte det är andra som styr än mina vänner den vanliga medelklass familjen????
lazy- Antal inlägg : 12772
Behöver man veta mer?
http://www.proletaren.se/index.php?option=com_content&task=view&id=1650&Itemid=30
http://www.proletaren.se/index.php?option=com_content&task=view&id=1650&Itemid=30
Susz X- Antal inlägg : 6327
Jisses- det är väl inga som stryker talibanerna medhårs- dumstrut..Blåfront skrev:x-medborgare skrev:Blåfront skrev:Trots att Talibanerna efter flera års våld fått igenom sharia lagar i SWAT dalen i Pakistan så fortsätter man med terrordåd o kringliggande områden
Talibaner och militär för ett krig- och mänder av människor- civila ocxå som valt muslimsk tro är tvingade att fly..
Susz X- Antal inlägg : 6327
Hundratusentals flyktingar tas emot i hemmen
"Bland pashtunerna i Pakistan är gästfriheten en stark tradition och även främlingar får ett varmt välkomnande. I distriktet Swabi har nästan 300 000 flyktingar - sex gånger så många som bor i flyktingläger i området - tagits emot i olika hem, rapporterar nyhetsbyrån IPS.
Det beräknas att mellan två och tre miljoner människor är på flykt i Swatdalen, Buner- och Dirdistrikten i Pakistan i och med de senaste veckornas strider mellan landets militär och talibanstyrkor.
Regeringen har upprättat 17 flyktingläger utanför stridszonen, men de allra flesta flyktingar har sökt sin tillflykt till offentliga byggnader eller i andra människors hem.
Enligt människorättsorganisationen Human Rights Watch är hundratusentals människor fortfarande kvar i krigszonen. Organisationen uppmanar militären att se till att civila kan lämna stridsområdet."
http://www2.amnesty.se/andranyheter.nsf/apnotiser/7BABA3455E2933C6C12575C4004E60CA
"Bland pashtunerna i Pakistan är gästfriheten en stark tradition och även främlingar får ett varmt välkomnande. I distriktet Swabi har nästan 300 000 flyktingar - sex gånger så många som bor i flyktingläger i området - tagits emot i olika hem, rapporterar nyhetsbyrån IPS.
Det beräknas att mellan två och tre miljoner människor är på flykt i Swatdalen, Buner- och Dirdistrikten i Pakistan i och med de senaste veckornas strider mellan landets militär och talibanstyrkor.
Regeringen har upprättat 17 flyktingläger utanför stridszonen, men de allra flesta flyktingar har sökt sin tillflykt till offentliga byggnader eller i andra människors hem.
Enligt människorättsorganisationen Human Rights Watch är hundratusentals människor fortfarande kvar i krigszonen. Organisationen uppmanar militären att se till att civila kan lämna stridsområdet."
http://www2.amnesty.se/andranyheter.nsf/apnotiser/7BABA3455E2933C6C12575C4004E60CA
DMustaine- Antal inlägg : 3914
Istället för allt svammel om vem som är dyslektisk lr analfabet lr inte så vill jag åter fokusera på problemet med Talibanerna. En uppgörelse mellan Pakistans regering och talibanerna för att få vapenstillestånd så slöts en vapenvila i Swatdalen. Där Talibanerna tilläts införa sharia. Det visade sig att talibanerna inte är idealistiska islamister/muslimer utan mer av ett rövarband med vapen. Vapenvilan till trots fortsatte de mörda och plundra allt i sin väg och försökte vinna allt större områden. Jag kan inte se annat än att en utrotning av dessa mördare är nödvändigt. Den vänsterorinterade som vill debattera detta hör gärna av sig.
lazy skrev:Behöver man veta mer?
Förmodar att din länk var menad för den vanliga familjen..
men jag reagerade mera på denna bit,,
Kan man stödja talibanerna?
Kommunister och andra progressiva krafter har lite gemensamt med en reaktionär fundamentalistisk rörelse som talibanerna. Däremot stödjer kommunisterna helhjärtat ockuperade folks kamp för att befria sina länder från ockupation, och det oavsett om det är islamister, borgerliga nationalister eller marxist-leninister som leder befrielsekampen.
Idag utgör motståndet mot ockupationen av Afghanistan, precis som motståndet i Irak, en viktig kraft mot USA-imperialismen. Om inte afghanerna och irakierna bundit upp den amerikanska krigsmakten hade USA kunnat gå vidare i erövrandet av strategiskt viktiga länder.
Visst hade vi kommunister hellre sett att befrielsekampen leddes av vänsterkrafter, såsom i Vietnam på 1960- och 70-talen. Men det är önsketänkande som inte har med verkligheten i Afghanistan att göra
I det afghanska motståndet spelar talibanerna en central roll. Som antiimperialister måste vi stödja deras rättmätiga kamp för att befria Afghanistan från USA:s och Natos ockupation. Men det betyder inte att vi står bakom varje handling talibanerna utför, och det betyder inte att vi står bakom deras övriga religiösa och politiska agenda.
Vilket flum som att vilja äta kakan och ha den kvar,,
På den biten kan jag inte hålla med västern för mig känns det lite som att inte våga ta ställning..
DMustaine- Antal inlägg : 3914
Om USA hade en imperialistisk agenda under Bush så är den över nu. Det Obama syftar till är att skapa en demokratisk fred. Men hur göra det i Afghanistan där talibaner våldför sig på allt vad demokrati står för!? Vem här tror att ett återtåg av alliansens trupper skulle leda till något gott? Vem här vill ta ansvar för, och argumentera för, att flickor inte får gå i skolan i Afghainstan?
Och så har en moskee i södra Iran sprängts...
Nära den pakistanska gränsen.... kan det vara talibaner tro?
Nära den pakistanska gränsen.... kan det vara talibaner tro?
Varför får man aldrig höra muslimer kritisera talibaner? Varför är muslimer en homogen folkgrupp?
DirtyDog- Antal inlägg : 5089
Talibaner är Sunni och i Iran är de Shia. De älskar inte varann precis.Blåfront skrev:Varför får man aldrig höra muslimer kritisera talibaner? Varför är muslimer en homogen folkgrupp?
Blåfront skrev:Varför får man aldrig höra muslimer kritisera talibaner? Varför är muslimer en homogen folkgrupp?
Ja du tyvärr blåfront.. men dom är det för att det finns sådana som du..
Som bara ser saker i svart eller vitt.
lazy- Antal inlägg : 12772
x-medborgare Today at 12:34 am
På den biten kan jag inte hålla med västern för mig känns det lite som att inte våga ta ställning..
Just därför som jag gillar att diskutera med dej, du är inte
så "låst" i din uppfattning så att du inte klarar av att
kritisera när det är berättigat att göra så.
lazy skrev:x-medborgare Today at 12:34 am
Just därför som jag gillar att diskutera med dej, du är inte
så "låst" i din uppfattning så att du inte klarar av att
kritisera när det är berättigat att göra så.
Tja det visslar sådant mellan öronen om jag inte använder huvudet..
Regndrottning- Antal inlägg : 6691
DMustaine skrev:Istället för allt svammel om vem som är dyslektisk lr analfabet lr inte så vill jag åter fokusera på problemet med Talibanerna. En uppgörelse mellan Pakistans regering och talibanerna för att få vapenstillestånd så slöts en vapenvila i Swatdalen. Där Talibanerna tilläts införa sharia. Det visade sig att talibanerna inte är idealistiska islamister/muslimer utan mer av ett rövarband med vapen. Vapenvilan till trots fortsatte de mörda och plundra allt i sin väg och försökte vinna allt större områden. Jag kan inte se annat än att en utrotning av dessa mördare är nödvändigt. Den vänsterorinterade som vill debattera detta hör gärna av sig.
Där sade du något! Du har lyckats tydliggöra min uppfatttning om talibanerna bättre än vad jag har kunnat göra.
Jag har inget emot att muslimerna får styra och ställa i deras egna länder, (vi vill inte att någon annan skall bestämma åt oss?), men ett rövarband skall inte få utöva terror över ett helt land.
Jag bara undrar... Hur många är talibanerna? Hur stark ställning har de och hur mycket opinion finns för deras sak?