Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+7
Vercingetorix
enigma
Kakmonstret
formsvackan
RedCloud
KickTheRasist
GustavAnder
11 posters

Varför är det så här.

GustavAnder
    GustavAnder

Antal inlägg : 2835

Varför är det så här. Empty Varför är det så här.

Inlägg  GustavAnder 2009-05-28, 01:30

Statsskulden är idag lägre än på 18 år. Den var som högst under sosseriet 1998,
    mitt under brinnande högkonjunktur.

Varför är det så ?

Hur blir ödet för Sveriges ekonomi om den rödgröna röran får makten ?

Kan man öppna bankkonto utanför Sverige så sosseriet inte kan lägga rabarber på våra inarbetade pengar i alltför hög grad ?Smile
    KickTheRasist
    KickTheRasist

Antal inlägg : 3622

Varför är det så här. Empty Sv: Varför är det så här.

Inlägg  KickTheRasist 2009-05-28, 02:25

GustavAnder skrev:Statsskulden är idag lägre än på 18 år. Den var som högst under sosseriet 1998,

Varför är det så ?

Kan man öppna bankkonto utanför Sverige så sosseriet inte kan lägga rabarber på våra inarbetade pengar i alltför hög grad ?Smile

Och du har säkerligen en pålitligt källa för din påstående??
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Inlägg  RedCloud 2009-05-28, 07:55

"så sosseriet inte kan lägga rabarber på våra inarbetade pengar i alltför hög grad "

är det dina svartpengar du är rädd att bli av med ?
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2009-05-28, 19:48

GustavAnder skrev:Statsskulden är idag lägre än på 18 år. Den var som högst under sosseriet 1998, mitt under brinnande högkonjunktur.
    Varför är det så ?
    Det där med kopplingen mellan konjunktur, tillgänglig valutavolym samt hur denna valuta skapas har du tydligen ännu inte snappat upp, trots all utbildning du fick på AB forum.
    GustavAnder skrev:Hur blir ödet för Sveriges ekonomi om den rödgröna röran får makten ?
    Det kommer inte att bli någon märkbar förändring efter nästa val eftersom hela etablissemanget är underställda bank och valutasystemet. Det monetära slaveriet måste brytas innan vi kan se ljuset i andra änden av tunneln.
    GustavAnder skrev:Kan man öppna bankkonto utanför Sverige så sosseriet inte kan lägga rabarber på våra inarbetade pengar i alltför hög grad ?Smile
    Oh ja, i Zimbabwe tar bankerna gärna emot dina svarta pengar Very Happy
    Kakmonstret
    Kakmonstret

Antal inlägg : 4120

Inlägg  Kakmonstret 2009-05-29, 01:24

KickTheRasist skrev:
    GustavAnder skrev:Statsskulden är idag lägre än på 18 år. Den var som högst under sosseriet 1998,

Varför är det så ?

Och du har säkerligen en pålitligt källa för din påstående??

Svårt att hitta fakta själv.

https://www.riksgalden.se/templates/RGK_Templates/Popup____1748.aspx
    enigma
    enigma

Antal inlägg : 96

Inlägg  enigma 2009-12-20, 04:52

Varför är det så ?

Nu 2009-12-20 är Sveriges statskuld högre än den någonsin varit. Detta tack vare att kronans värde rasat gentemot övriga europeiska valutor samt dollarn.
    Varför?
    Jo eftersom Sverige inte investerat ett öre på att bevara arbeten och skapa nya arbeten. Allt man har investerat i är att sänka kostnaderna för arbetsgivarna och pressa ner löner.Detta har ju aldrig i historien lett till nya jobb förut, så varför man trodde att det skulle göra det nu vet jag inte. Det ända det lätt till är högre avkastning för aktieägarna samt arbetsgivarna själva i form av bonusar etc etc.

Man har också sett till att avveckla trygghetssystemet och montera ner fackföreningsskydden.

Stats skulden utgörs inte av kronor, utan kronor gentemot övriga valutor så som dollar/Euro. Dvs när kronan är svag så ökar vår statsskuld. Vad var det nu borg sa, Vi håller hårt i slantarna, det har vi gott av senare. När då senare? När Svenska kronan är värd lika mycket som Polska slotty? Nu är Saab redo att nermonteras och det är 9 månader kvar till valet, kanske nu det är gått att ha en svag krona?

Så det var kanske lite tidigt att börja hurra och starta denna tråd.
    enigma
    enigma

Antal inlägg : 96

Inlägg  enigma 2009-12-20, 04:58

Varför är det så ?

Jo glömde säga varför den var så hög 1998.
    Det var för att Sverige höll på att städa upp efter Alliansens katastrof från mandat perioden 1991-1995.
    Den har du väll inte glömt? Den glömmer man nog inte i första taget.
    Fast det är klart, gemfört med 2006-2010 så lär det ju varit en barnsjukdom. Då menar jag att 2006 – 2010 är att klassa som Ebola.
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Antal inlägg : 4633

Inlägg  Vercingetorix 2009-12-20, 06:22

enigma skrev:

Varför är det så ?

Jo glömde säga varför den var så hög 1998.
    Det var för att Sverige höll på att städa upp efter Alliansens katastrof från mandat perioden 1991-1995.
    Den har du väll inte glömt? Den glömmer man nog inte i första taget.
    Fast det är klart, gemfört med 2006-2010 så lär det ju varit en barnsjukdom. Då menar jag att 2006 – 2010 är att klassa som Ebola.

Du menar den krisen på nittiotalet sossarna själva tagit på sig skulden för? Regeringen Bildt var absolut inte felfri, men nu får du ge dig... Äras den som äras bör...
    Intressant artikel från 2001:
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17078.ab
    Infra
    Infra

Antal inlägg : 29644

Inlägg  Infra 2009-12-20, 10:26

Ursäktar du V-torix, om jag påpekar
    att K-O Feldt inte är nåt sanningsvittne precis,
    utom möjligen i sina egna ögon.

Feldt var en av folkhemmets främsta dödgrävare
    som gjorde stora ansträngningar för att föra
    landet ut ur den relativa folkhemstryggheten
    till de internationella spelplanerna där moral
    och människovärde får stå tillbaka för
    kapitalets ohämmade expansion.

Han avskaffade valutaregleringen och lät kapital
    flöda in och ut ur landet (mest ut) litet som det
    själv ville. Den där Feldt, han höjdes ju till
    skyarna i borgarpressen var och varannan dag.
    Han var en olycka för landet och är pappa till de
    flesta av dagens ekonomiska problem i Sverige.

Var det inte under hans regemennte som SAAB såldes
    till Jänkarna i någon slags missriktasd övertro på
    kapitalismens förmåga att åstadkomma Gud vet vad.
    I dag står vi med facit på det äventyret. Under
    honom avveclades löntagarfonderna
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2009-12-20, 10:34

Kjell Olov Feldt var tillsammans med Erik Åsbrink de "bovar" som släppte in de nyliberala idéerna i det svenska regerandet. Dett resulterade bl.a. i den kreditavreglering som genomfördes under kuppartade former 1985.

Novemberrevolutionen är en uppvisning i konsten att kringgå demokratin.
    Ordföranden i Riksbankens styrelse, riksbanksfullmäktige, var före detta finansministern Gunnar Sträng. Han sa nej till avregleringen, eftersom han förutsåg vad den skulle leda till. Men hösten 1985 gick Sträng i pension. Till efterträdare utsåg finansminister Kjell-Olof Feldt nu sin egen närmaste medarbetare i Finansdepartementet – den unge Erik Åsbrink.
    Nu var det fritt fram för Bengt Dennis, Feldt och Åsbrink att driva igenom sin avreglering.

De berättade inte för den socialdemokratiska riksdagsgruppen vad som pågick och inte för partistyrelsen heller. Tillsammans med riksbankens ekonomer lurade Erik Åsbrink de socialdemokratiska ledamöterna i Riksbanksfullmäktige att tro att avregleringen var en teknisk bagatell som inte skulle få några konsekvenser alls. I protokollen från sammanträdena kan man se hur de förs bakom ljuset.

Paradnumret blev dock att ta sig runt statsminister Olof Palme. I sin självbiografi berättar Kjell-Olof Feldt om hur han den 16 november 1985, bara fem dagar innan avregleringen blev verklighet, talade med Olof Palme om saken. Enligt Feldt var Palme helt ointresserad av frågan och sa till slut "Gör som ni vill. Jag begriper ändå ingenting".
    Efteråt har bland andra Ingvar Carlsson konstaterat att Olof Palme knappast kan lastas för att han inte begrep vad som pågick. Hela det socialdemokratiska partiet inklusive dess ledning hade ju i ett år hållits ovetande om avregleringsplanerna.

Det hela liknar därför en kupp.

Kreditavregleringen klubbades av Riksbanken den 21 november 1985. Regeringen informerades samma dag som beslutet togs, och Riksdagen några dagar senare.

Nu var det fritt fram för bankerna att låna ut hur mycket pengar de ville till företag och hushåll. Vad som sedan hände beskrivs så här i en utredning:

"… utlåningstillväxten steg kraftigt omedelbart efter slopandet av utlåningstaket i november 1985 för att sedan falla tillbaka något under 1987. Under 1988 ökade tillväxten åter igen och det i en närmast explosionsartad takt."
    Sverige dränktes i pengar. Inflationen steg våldsamt, från fem procent 1985 till över tio procent 1990. Facket försökte höja lönerna för att kompensera sina medlemmar för prisökningarna, men då steg inflationen ännu mer. Hela balansen i ekonomin slogs omkull och politikerna kunde bara stå och titta på, maktlösa.

Företagen lånade pengar till fastighetsköp och byggde på några år upp en gigantisk spekulationsbubbla där nyköpta hus användes som säkerhet för ständigt nya lån. Det fanns ingen gräns för hur mycket bankerna ville låna ut. Strax innan bubblan brast var svenska banker lönsammast i världen och de svenska fastighetsbolagen dammsög Europas storstäder på kontorsfastigheter. Svenskarna köpte allt de kom över, till vilket pris som helst.

Det gick åt h-vete den gången, det har gått åt h-vete nu igen. Så länge som man lyckas få en allt för stor del av valmanskåren att inbilla sig att de själva tillhör den elit som ska kunna profitera på denna galenskap lär den tyvärr fortsätta.
    Infra
    Infra

Antal inlägg : 29644

Inlägg  Infra 2009-12-20, 10:46

Jag kan bara dunka rygg, utbristandes: du har så rätt Svackan. Neutral
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Inlägg  Vercingetorix 2009-12-20, 13:50

Således var den tidigare analysen att regeringen Bildt ensamma skulle ha varit skuld till nittiotalskrisen felaktig. De fick ta över en av Socialdemokratin snitslad bana. Precis som jag sa....
    Redvictory
    Redvictory

Antal inlägg : 12028

Inlägg  Redvictory 2009-12-20, 13:59

Vercingetorix skrev:Således var den tidigare analysen att regeringen Bildt ensamma skulle ha varit skuld till nittiotalskrisen felaktig. De fick ta över en av Socialdemokratin snitslad bana. Precis som jag sa....

För Vercingetorix inlägg kan jag bara hitta ett ord! Förnekelse! när skall ni blå erkänna och fatta att ni är helt ute och cyklar (igen)
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2009-12-20, 14:03

Redvictory skrev:
    Vercingetorix skrev:Således var den tidigare analysen att regeringen Bildt ensamma skulle ha varit skuld till nittiotalskrisen felaktig. De fick ta över en av Socialdemokratin snitslad bana. Precis som jag sa....

För Vercingetorix inlägg kan jag bara hitta ett ord! Förnekelse! när skall ni blå erkänna och fatta att ni är helt ute och cyklar (igen)

men den delen har ju Socialdemokraterna officiellt erkänt, säger du mot dem och vet annat?
    Hade de fel när de erkände detta? lol!

att aldrig erkänna egna sidans fel är väl lite av hyckleri eller?
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2009-12-20, 14:41

Så kan man kanske se det, men lik förbaskat lyckades de springa vilse Very Happy
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2009-12-20, 14:45

Sniperace skrev:att aldrig erkänna egna sidans fel är väl lite av hyckleri eller?
    Jo, men man ska ha klart för sig att skiten som Feldt och Åsbrink åstadkom var exakt det som högern under en lång tid propagerat för. Naturligtvis bara förändringen av ekonomistyrningen, inte konsekvenserna. Nyliberala teorier prövades, med känt resultat. Detta kan förmodligen inte forumhögern ta till sig, inte ens när vi nu genomlider reprisen Very Happy
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Inlägg  Dao 2009-12-20, 14:52

Ja, sossarna lät sig lite bli lurade... tyvärr...

Jag bara hoppas de insett detta vid detta laget, annars blir det rödgröna alternativet bara en mindre bättring än det nuvarande...
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Inlägg  Vercingetorix 2009-12-20, 15:01

Dao skrev:

Jag bara hoppas de insett detta vid detta laget, annars blir det rödgröna alternativet bara en mindre bättring än det nuvarande...

Och det är lite där jag ställer mig tveksam till kompetensen i det rödgröna lägret...
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Inlägg  Vercingetorix 2009-12-20, 15:03

Redvictory skrev:

Att dåvarande (s)-finansministern Kjell-Olof Feldt själv officiellt gått ut och erkänt skulden i detta väger förstås lätt i förhållande till vad ett anonymt nick på ett ocensurerat dvärgforum säger?

Förnekelse, sa Bull....
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Inlägg  Dao 2009-12-20, 15:11

Vercingetorix skrev:
    Dao skrev:

Och det är lite där jag ställer mig tveksam till kompetensen i det rödgröna lägret...

Hoppas du har fel!!! Men även jag är lite sktaj över vilken attityd sossarna kommer att ha...
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2009-12-20, 15:12

Vercingetorix skrev:Att dåvarande (s)-finansministern Kjell-Olof Feldt själv officiellt gått ut och erkänt skulden i detta väger förstås lätt i förhållande till vad ett anonymt nick på ett ocensurerat dvärgforum säger?
    Vem f*n litar på en avdankad sosse Very Happy
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2009-12-20, 15:13

Vercingetorix skrev:
    Dao skrev:

Men kompetensen i det andra laget har du inga problem med, trots att de öppet och ivrigt förordar denna skit.
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Inlägg  Vercingetorix 2009-12-20, 15:24

formsvackan skrev:
    Vercingetorix skrev:
    Dao skrev:

Men kompetensen i det andra laget har du inga problem med, trots att de öppet och ivrigt förordar denna skit.

The lesser of two evils...
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2009-12-20, 15:31

Vercingetorix skrev:
    formsvackan skrev:
    Vercingetorix skrev:
    Dao skrev:

The lesser of two evils...
    Exakt min åsikt, men sett från andra sidan Very Happy
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Inlägg  Vercingetorix 2009-12-20, 16:17

formsvackan skrev:
    Vercingetorix skrev:Att dåvarande (s)-finansministern Kjell-Olof Feldt själv officiellt gått ut och erkänt skulden i detta väger förstås lätt i förhållande till vad ett anonymt nick på ett ocensurerat dvärgforum säger?
    Vem f*n litar på en avdankad sosse Very Happy

It takes one to know one? ;-)

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-23, 05:18