Råttan
Vad ställer kommunismen till med då?
Vad ställer kommunismen till med då?
Uj uj uj, nu lär du bli stoppad i samma fack som jag och RCDao skrev:Håller helt med dig, Formsvackan!
Dao skrev:DMustein
Vem försvarar Nordkoreas och Irans kärnvapenarsenal?
En idiot, om jag får citera dina uttryck, borde se att debatten här inte handlar om detta!
Vare sig Iran eller Nordkorea har, mig veteligen hotat att använda massförstörelsevapen. Detta har däremot USA, Israel och en del andra länder gjort, och mer än så - verkligen använt dessa!!!
Din övertro om USA:s intentioner saknar faktabas ur historien!
Anledningen till att atombomberna fälldes över Japan kan diskuteras i all oändlighet. Själv sällar jag mig till den skara som är övertygade om att det skedde, enbart i syfte att "övertyga" Sovjeterna att de nog mådde bäst av att stanna hemma.Vercingetorix skrev:Hot om att använda kärnvapen. Att bara nämna västmakterna i sammanhanget känns lite förmätet, låt vara att USA använde två bomber i atomålderns barndom för att avsluta ett krig som annars riskerade att bli utdraget.
Jo, det vore inte så svårt. Hjälp befolkningen upp ur svält och fattigdom så sköter resen sig självblueheaven skrev:Kan ingen se till att den där despoten i platåskor och hög frisyr som hotar omvärlden stup i kvarten, låter sitt folk leva i förtryck och svält, utplånas?
formsvackan skrev:Jo, det vore inte så svårt. Hjälp befolkningen upp ur svält och fattigdom så sköter resen sig självblueheaven skrev:Kan ingen se till att den där despoten i platåskor och hög frisyr som hotar omvärlden stup i kvarten, låter sitt folk leva i förtryck och svält, utplånas?
Dao skrev:Idag är det självklart att inse att atombomberna i Japan inte hade med Andra världskriget att göra - men det är liksom en annan fråga...
Dao skrev:Det intressanta här är detta med "terrorbalans". Många till högern hävdar att USA:s upprustning var skälet till Sovjetunionens kollaps, och att terrorbalansen hindrade storkrig. Inga av dessa resonemang har mycket fakta bakom sig. Men det intressanta här är så att om det är bra att motparter har kärnvapen, s.k. terrorbalans - så måste det väl vara så även idag! Eller?
Jag är emot att NÅGON har kärnvapen!
Trilskas USA med att inte bara ha kvvar sina kärnvapen, utan även att bygga ut dessa, så kan jag inte förstå varför andra nationer skall förvägras detta! Speciellt om de står under allvarligt hot från supermakten!
formsvackan skrev:Varför skulle Sydkorea behöva frukta Nordkoreas kärnvapen ? Defensiva vapen utgör inget hot, annat än för en angripare.GustavAnder skrev:Seriös debatt med en som anser att Sydkorea inget har att frukta från ett kärnvapen bestyckat Nordkorea ?
Dao skrev:De jag nämnde var de kärnvapenmakter som var aggressiva och bedrev offensiva krig och olagliga ockupationer på något sätt! Givetvis kan man räkna in Ryssland i dessa, speciellt efter att de blev en nyliberal önskedröm - men USSR finns liksom inte längre, Vercingetorix!
Dao skrev:Alltså:
Nordkorea har ännu inte anfallit eller hotat något annat land. Händelserna som ledde till Koreakriget är minst sagt omtvistade...