fredrik rahm skrev:Så då är vi tillbaka vid sakinlägget hela denna debatt bygger på (med troll inslag av red) och en "uthyrning" framstår inte som så "orättvis och slavjobbaraktig längre.
för annars KAN man ju alltid gå en 10 -11år år på amskurser komvux och utbilda sig på uni och fortfarande inte få ett jobb, eller "slava" (hur kan man ens kalla jobb för slaveri ?) en 4 - 6 månader av sitt liv och därmed ha en 90% större chans att få ett annat jobb..
Detta är det fantastiska du surrar om Fredrik.
http://www.moderat.se/web/090424_2.aspxSocialt företagande på tillväxt
SUNDSVALL (ST) Prio 1 heter ett nytt företag som öppnade i Sundsvall i går.
Affärsidén är att hitta sysselsättning åt personer som befinner sig längst bort från arbetsmarknaden.
Artikel publicerad 2009-04-24
Regeringen har satsat 10 miljoner kronor under två år för att "öka kunskapen om de sociala företagen och deras roll". En satsning som bland annat märktes genom att Bertil Kjellberg, Moderaternas ekonomiske talesman i riksdagen, var plats under invigningen.
Prio 1 drivs som en ekonomisk förening. Intäkterna ska i första hand komma från Arbetsförmedlingen. 225 kronor om dagen för varje person som anvisas en plats på företaget.
De som beräknas komma befinner sig inom Fas 3 i jobbgarantin, det vill säga utanför A-kassan och med svårigheter att hitta jobb även när det är högkonjunktur.
– Vad vi ska erbjuda är möjligheter att träna på att arbeta, till exempel i kassan eller genom att tillverka saker, säger Sara Andersson.
Hon kallar sig social företagare och är drivande kraft i föreningen. Distinktionen är viktig, enligt henne, eftersom den speglar socialt engagemang som en förutsättning för verksamheten.
Överskottet ska, enligt Sara Andersson, återinvesteras i verksamheten. Prio 1 ska också ägna sig åt välgörenhet.Fas 3 i jobbgarantin är ingenting annat än slaveri och förnedring av människor som inte har möjlighet att försvara sig.
Målgrupp för fas 3
Alla som har förbrukat aktivitetsstöd i 450 dagar under de två första faserna i jobb- och utvecklingsgarantin ska anvisas till fas 3.
Målgruppen består, enligt information från Arbetsförmedlingen, av ungefär lika många kvinnor som män. Många är äldre (>55 % är 50 år eller äldre), mer än var tredje har ett dokumenterat funktionshinder som medför nedsatt arbetsförmåga och utbildningsnivån är relativt låg (30 % har högst grundskoleutbildning). Var tredje deltagare är utrikesfödd.
Åtgärdens utformning
Sysselsättningen ska motsvara den tid som den arbetssökande står till förfogande för arbete. Den som söker arbete på heltid ska således ha sysselsättning på heltid. En deltagare kan ha flera sysselsättningsperioder under sitt deltagande i fas tre. Fas 3-insatserna får pågå i högst två år, därefter ska det ske en omprövning. Under hela fas 3-perioden ska den arbetssökande fortsätta att söka jobb med stöd av AF.
Fas 3 är en sysselsättningsåtgärd och ska därför inte innehålla inslag av utbildning. Den enskilde kan dock få introduktionsinsatser och kompetensutveckling under sin sysselsättning.
Ersättning till deltagaren
I jobb- och utvecklingsgarantins tredje fas skiljer sig ersättningen åt mellan dem som kvalificerat sig för arbetslöshetsersättning och övriga:
* Arbetssökande som, innan anvisningen till jobb- och utvecklingsgarantin, har fått arbetslöshetsersättning, enligt lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring, är berättigade till fortsatt aktivitetsstöd
* Arbetssökande, som inte hade arbetslöshetsersättning innan anvisningen till jobb- och utvecklingsgarantin, är inte berättigade till aktivitetsstöd under fas 3.
Om en person, som är anvisad till jobb- och utvecklingsgarantins tredje fas, ansöker om försörjningsstöd får kommunen i sedvanlig ordning pröva om hon/han uppfyller villkoren för att få ekonomiskt bistånd.
För dem med aktivitetsstöd blir detta oförändrat, alltså 65 procents a-kassa.
De som står utan aktivitetsstöd hänvisas att söka socialbidrag (försörjningsstöd) hos kommunen.
Om en person, som är anvisad till jobb- och utvecklingsgarantins tredje fas, ansöker om försörjningsstöd får kommunen i sedvanlig ordning pröva om hon/han uppfyller villkoren för att få ekonomiskt bistånd.
Nu är det ju inte så enkelt att den arbetslösa i den ”samhällsnyttiga sysselsättningsåtgärden” säkert får något socialbidrag. Man räknar familjens samlade inkomster och det kan visa sig att familjen inte får något stöd alls.
Antingen får man då en slant för att komma upp till familjens socialbidragsnorm, eller så blir det till att ”jobba” åtta timmar om dagen utan en enda krona i ersättning. Beteckningen slaveri känns inte alltför främmande.