Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+8
formsvackan
theward
blueheaven
Redvictory
Mona Stalin.
Regndrottning
fredrik rahm70
captaincodd
12 posters

Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna?

fredrik rahm70
    fredrik rahm70

Antal inlägg : 3811

Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna? - Sida 2 Empty Sv: Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna?

Inlägg  fredrik rahm70 2009-05-24, 16:10

theward skrev:
    fredrik rahm skrev:theward..liten skillnad.. DU är sjuk..och inte långtidsarbetslös.

undrar varför röda debattörer alltid blandar ihop dom 2 begreppen..

kan det vara för att (s) ansåg att huvudelen långtidsarbetslösa skulle ha sjukpenning bara för en 4 år sedan??

STÖRSTA hindret för en LÅNGTIDSARBETSLÖS är och har alltid varit arbetsbetyg/intyg.

samma med unga som inte kommer in på arbetsmarknaden riktigt.

du kan ej Studera dig till ett sådant ej heller gå kurser eller åtgärder..inte ens plusjobben fixade detta

Nä jag blandar absolut inte ihop begreppen...

klart det är så, man måste i princip ha jobb, för att få jobb

Så då är vi tillbaka vid sakinlägget hela denna debatt bygger på (med troll inslag av red) och en "uthyrning" framstår inte som så "orättvis och slavjobbaraktig längre.

för annars KAN man ju alltid gå en 10 -11år år på amskurser komvux och utbilda sig på uni och fortfarande inte få ett jobb, eller "slava" (hur kan man ens kalla jobb för slaveri ?) en 4-5-6 månader av sitt liv och därmed ha en 90% större chans att få ett annat jobb..

blueheaven

Antal inlägg : 5228

Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna? - Sida 2 Empty Sv: Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna?

Inlägg  blueheaven 2009-05-24, 17:50

fredrikrahm skrev:.ja då MÅSTE man ju jobba själv och visa framfötterna.

Det vet jag för jag har varit arbetslös i två år nu.
    Jag har bara låtsats att jag har egen firma, för jag tror att man blir en stor människa om man är egenföretagare.
    Det har min terapeut sagt.

PETER HO....

LÄGG AV NU!
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70

Inlägg  fredrik rahm70 2009-05-24, 19:31

theward skrev:
    fredrik rahm skrev:theward..liten skillnad.. DU är sjuk..och inte långtidsarbetslös.

undrar varför röda debattörer alltid blandar ihop dom 2 begreppen..

kan det vara för att (s) ansåg att huvudelen långtidsarbetslösa skulle ha sjukpenning bara för en 4 år sedan??

STÖRSTA hindret för en LÅNGTIDSARBETSLÖS är och har alltid varit arbetsbetyg/intyg.

samma med unga som inte kommer in på arbetsmarknaden riktigt.

du kan ej Studera dig till ett sådant ej heller gå kurser eller åtgärder..inte ens plusjobben fixade detta

Nä jag blandar absolut inte ihop begreppen...

klart det är så, man måste i princip ha jobb, för att få jobb

Så då är vi tillbaka vid sakinlägget hela denna debatt bygger på (med troll inslag av red) och en "uthyrning" framstår inte som så "orättvis och slavjobbaraktig längre.

för annars KAN man ju alltid gå en 10 -11år år på amskurser komvux och utbilda sig på uni och fortfarande inte få ett jobb, eller "slava" (hur kan man ens kalla jobb för slaveri ?) en 4 - 6 månader av sitt liv och därmed ha en 90% större chans att få ett annat jobb..

formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2009-05-24, 20:58

fredrik rahm skrev:Så då är vi tillbaka vid sakinlägget hela denna debatt bygger på (med troll inslag av red) och en "uthyrning" framstår inte som så "orättvis och slavjobbaraktig längre.

för annars KAN man ju alltid gå en 10 -11år år på amskurser komvux och utbilda sig på uni och fortfarande inte få ett jobb, eller "slava" (hur kan man ens kalla jobb för slaveri ?) en 4 - 6 månader av sitt liv och därmed ha en 90% större chans att få ett annat jobb..

Detta är det fantastiska du surrar om Fredrik.

http://www.moderat.se/web/090424_2.aspx

Socialt företagande på tillväxt

SUNDSVALL (ST) Prio 1 heter ett nytt företag som öppnade i Sundsvall i går.
    Affärsidén är att hitta sysselsättning åt personer som befinner sig längst bort från arbetsmarknaden.

Artikel publicerad 2009-04-24

Regeringen har satsat 10 miljoner kronor under två år för att "öka kunskapen om de sociala företagen och deras roll". En satsning som bland annat märktes genom att Bertil Kjellberg, Moderaternas ekonomiske talesman i riksdagen, var plats under invigningen.

Prio 1 drivs som en ekonomisk förening. Intäkterna ska i första hand komma från Arbetsförmedlingen. 225 kronor om dagen för varje person som anvisas en plats på företaget.
    De som beräknas komma befinner sig inom Fas 3 i jobbgarantin, det vill säga utanför A-kassan och med svårigheter att hitta jobb även när det är högkonjunktur.

– Vad vi ska erbjuda är möjligheter att träna på att arbeta, till exempel i kassan eller genom att tillverka saker, säger Sara Andersson.

Hon kallar sig social företagare och är drivande kraft i föreningen. Distinktionen är viktig, enligt henne, eftersom den speglar socialt engagemang som en förutsättning för verksamheten.
    Överskottet ska, enligt Sara Andersson, återinvesteras i verksamheten. Prio 1 ska också ägna sig åt välgörenhet.

Fas 3 i jobbgarantin är ingenting annat än slaveri och förnedring av människor som inte har möjlighet att försvara sig.

Målgrupp för fas 3

Alla som har förbrukat aktivitetsstöd i 450 dagar under de två första faserna i jobb- och utvecklingsgarantin ska anvisas till fas 3.

Målgruppen består, enligt information från Arbetsförmedlingen, av ungefär lika många kvinnor som män. Många är äldre (>55 % är 50 år eller äldre), mer än var tredje har ett dokumenterat funktionshinder som medför nedsatt arbetsförmåga och utbildningsnivån är relativt låg (30 % har högst grundskoleutbildning). Var tredje deltagare är utrikesfödd.

Åtgärdens utformning

Sysselsättningen ska motsvara den tid som den arbetssökande står till förfogande för arbete. Den som söker arbete på heltid ska således ha sysselsättning på heltid. En deltagare kan ha flera sysselsättningsperioder under sitt deltagande i fas tre. Fas 3-insatserna får pågå i högst två år, därefter ska det ske en omprövning. Under hela fas 3-perioden ska den arbetssökande fortsätta att söka jobb med stöd av AF.

Fas 3 är en sysselsättningsåtgärd och ska därför inte innehålla inslag av utbildning. Den enskilde kan dock få introduktionsinsatser och kompetensutveckling under sin sysselsättning.

Ersättning till deltagaren

I jobb- och utvecklingsgarantins tredje fas skiljer sig ersättningen åt mellan dem som kvalificerat sig för arbetslöshetsersättning och övriga:

* Arbetssökande som, innan anvisningen till jobb- och utvecklingsgarantin, har fått arbetslöshetsersättning, enligt lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring, är berättigade till fortsatt aktivitetsstöd

* Arbetssökande, som inte hade arbetslöshetsersättning innan anvisningen till jobb- och utvecklingsgarantin, är inte berättigade till aktivitetsstöd under fas 3.

Om en person, som är anvisad till jobb- och utvecklingsgarantins tredje fas, ansöker om försörjningsstöd får kommunen i sedvanlig ordning pröva om hon/han uppfyller villkoren för att få ekonomiskt bistånd.

För dem med aktivitetsstöd blir detta oförändrat, alltså 65 procents a-kassa.
    De som står utan aktivitetsstöd hänvisas att söka socialbidrag (försörjningsstöd) hos kommunen.
    Om en person, som är anvisad till jobb- och utvecklingsgarantins tredje fas, ansöker om försörjningsstöd får kommunen i sedvanlig ordning pröva om hon/han uppfyller villkoren för att få ekonomiskt bistånd.

Nu är det ju inte så enkelt att den arbetslösa i den ”samhällsnyttiga sysselsättningsåtgärden” säkert får något socialbidrag. Man räknar familjens samlade inkomster och det kan visa sig att familjen inte får något stöd alls.
    Antingen får man då en slant för att komma upp till familjens socialbidragsnorm, eller så blir det till att ”jobba” åtta timmar om dagen utan en enda krona i ersättning. Beteckningen slaveri känns inte alltför främmande.
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70

Inlägg  fredrik rahm70 2009-05-24, 21:01

så dra årtionden på ams komvux läsa läsa läsa läsa..och sedan få en garantipension = rättvisa.

jobba ett par månader av sitt liv och få ett arbetsbetyg = orättvist?

ja vänstern visar ju om och om igen att jobb är orättvist och leva på andra är rättvist.

samt desto fler som gör detta desto mera rättvist.

för vi kommer ej ifrån att största HINDRET för långtidsarbetslösa och unga fortfarande är arbetsintyg/betyg och INTE studier eller åtgärder, faktum är ju att vi har en skrämmande stor del överstuderade långtidare, vilket leder till att snart måste man ha en magister examen för att dammsuga ett kontor
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2009-05-24, 21:15

fredrik rahm skrev:
    för vi kommer ej ifrån att största HINDRET för långtidsarbetslösa och unga fortfarande är arbetsintyg/betyg och INTE studier eller åtgärder, faktum är ju att vi har en skrämmande stor del överstuderade långtidare, vilket leder till att snart måste man ha en magister examen för att dammsuga ett kontor

Beträffande målgruppen för Fas 3, är ovanstående inget annat än struntprat.

Målgrupp för fas 3

Alla som har förbrukat aktivitetsstöd i 450 dagar under de två första faserna i jobb- och utvecklingsgarantin ska anvisas till fas 3.

Målgruppen består, enligt information från Arbetsförmedlingen, av ungefär lika många kvinnor som män. Många är äldre (>55 % är 50 år eller äldre), mer än var tredje har ett dokumenterat funktionshinder som medför nedsatt arbetsförmåga och utbildningsnivån är relativt låg (30 % har högst grundskoleutbildning). Var tredje deltagare är utrikesfödd.

Ytterst få av dessa kommer att få "jobba ett par månader av sitt liv och få ett arbetsbetyg" som innebär en väg ut på arbetsmarknaden igen. Definitivt inte i dessa tider med kraftigt ökande arbetslöshet.

Arbetspliktigt socialbidrag är vad det egentligen innebär !

Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Inlägg  Regndrottning 2009-05-24, 21:55

Fas 3 arbeten består av sådans arbetsuppgifter som det inte anställs någon att göra. Fas 3 arbeten får inte ta jobben från någon. Detta har jag fått tydligt besked om då jag kommer troligtvis att hamna där i oktober.

Arbetsförmedlingen har sagt till oss att tänka på olika föreningar, religös verksamheter och kommunala göromål som inte finns somm riktigt jobb. Som t.ex klassmamma.

Men det är vi arbetsökanden som skall hitta våra egna fas 3 jobb. Bara i nödfall blir vi anvisade.

queen
    theward
    theward

Antal inlägg : 6709

Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna? - Sida 2 Empty hur beräkna lönen??

Inlägg  theward 2009-05-24, 22:02

Regndrottning skrev:
    Fas 3 arbeten består av sådans arbetsuppgifter som det inte anställs någon att göra. Fas 3 arbeten får inte ta jobben från någon. Detta har jag fått tydligt besked om då jag kommer troligtvis att hamna där i oktober.

Arbetsförmedlingen har sagt till oss att tänka på olika föreningar, religös verksamheter och kommunala göromål som inte finns somm riktigt jobb. Som t.ex klassmamma.

Men det är vi arbetsökanden som skall hitta våra egna fas 3 jobb. Bara i nödfall blir vi anvisade.

queen
    eller ersättnningen??
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2009-05-24, 22:10

Regndrottning skrev:

queen
    Äntligen ett vettigt inlägg från någon som vet vad det är frågan om. Tack.
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70

Inlägg  fredrik rahm70 2009-05-24, 22:25

formsvackan skrev:
    Regndrottning skrev:

queen

lägg nu märke till att formsvackan liksom redcloud ej har egna åsikter i debatten Utan bara vill klistra in text säga emot och hoppa på andras åsikter och nedvärdera andra debattörer.

=)
    Redvictory
    Redvictory

Antal inlägg : 12028

Inlägg  Redvictory 2009-05-24, 22:28

fredrik rahm skrev:
    formsvackan skrev:
    Regndrottning skrev:

queen

lägg nu märke till att formsvackan liksom redcloud ej har egna åsikter i debatten Utan bara vill klistra in text säga emot och hoppa på andras åsikter och nedvärdera andra debattörer.

=)

Tro nu inte att någon ser så seriöst på dina inlägg eftersom du kör med nicnapping
    tex har du snott min bild! du är för patetisk fredrik!
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70

Inlägg  fredrik rahm70 2009-05-24, 22:33

red jag är ledsen men detta är lite för komplicerat för dig vilket nick du än använder lila du

seså gå och lek nu lilla du

japps och magiskt slutade min namnnappare att kopiera mina bilder och gjorde istället om bilden=)
    theward
    theward

Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna? - Sida 2 Empty vilken då?

Inlägg  theward 2009-05-24, 22:37

fredrik rahm skrev:red jag är ledsen men detta är lite för komplicerat för dig vilket nick du än använder lila du

seså gå och lek nu lilla du

japps och magiskt slutade min namnnappare att kopiera mina bilder och gjorde istället om bilden=)

Reinfeldt med hitlermustasch?

Men det kan du ju inte mena, för det är ju GA´s bild från början Rolling Eyes
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70

Inlägg  fredrik rahm70 2009-05-24, 22:40

nope han gjorde om darth vader och skrev jag heter fredrik looser eller ngt på den=)

och fortfarande är forumets största troll red vden enda som inte har ett nicknappar namn (bland dom mest aktiva)
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2009-05-24, 22:44

fredrik rahm skrev:
    =)
    Jag hittar inte en enda rad från RC i denna tråd. Att avfärda fakta som ”inklistrad text” är att göra det väl enkelt för sig. Du står med byxorna nere, och kan inget annat.

Jag hoppas innerligt att inte Regndrottning kände sig nedvärderad av mitt svar till henne.
    theward
    theward

Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna? - Sida 2 Empty inte den enda....

Inlägg  theward 2009-05-24, 22:45

fredrik rahm skrev:nope han gjorde om darth vader och skrev jag heter fredrik looser eller ngt på den=)

och fortfarande är forumets största troll red vden enda som inte har ett nicknappar namn (bland dom mest aktiva)

men jag tror det beror på vilket sätt man debatterar eller inte debatterar
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70

Inlägg  fredrik rahm70 2009-05-24, 22:47

ahh du menar deras hoppa på alla dom ej gillar?

berra och red v leder ju där i påhoppsligan all time.. men ÄNDÅ inga namnnappningar.

ganska klart att det faktiskt är red som namnnappar eftersom han gillar sånt

samt är det där döda borgare psykhot..
    Redvictory
    Redvictory

Inlägg  Redvictory 2009-05-24, 23:03

fredrik rahm skrev:ahh du menar deras hoppa på alla dom ej gillar?

berra och red v leder ju där i påhoppsligan all time.. men ÄNDÅ inga namnnappningar.

Sluta skicka meddelanden fredrik! jag svarar ändå aldrig! jag vill inte ha med såna som dig att göra! fattar du?
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70

Inlägg  fredrik rahm70 2009-05-24, 23:05

Redvictory skrev:
    fredrik rahm skrev:ahh du menar deras hoppa på alla dom ej gillar?

Sluta skicka meddelanden fredrik! jag svarar ändå aldrig! jag vill inte ha med såna som dig att göra! fattar du?

No title] - Today at 9:53 pm

skall du inte logga in på fredrikrahm kontot snart??

hur var det du skrev om mediciner .. dags att ta din snart??=)
    Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Inlägg  Regndrottning 2009-05-25, 00:49

Jag hoppas innerligt att inte Regndrottning kände sig nedvärderad av mitt svar till henne.

Nääää..... Varför skulle jag det? Du sade ju tack....

queen
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70

Inlägg  fredrik rahm70 2009-05-25, 00:55

Regndrottning skrev:

queen

frågar dig regn vad skulle hjälpa just dig lättast att få jobb..

mera ams kurser....(minns hur du "gillade" den senaste på ab) sk "plusjobb" alá sossarna innan 2006 massa trevlig komvux i en 4 år eller ett seriöst äkta vanligt arbetsbetyg/intyg?=)

för staten "fixar ej jobb" det är ej deras sak dock UNDERLÄTTAR dom att anställa och skapar anställning möjligheter.

om du vill att ngn skall "fixa " jobb är det snarare din lokala kommun du skall skrika på

ps är denna grupp 3 samma som socialgrupp3 dvs "ohjälpliga"?? ds

Nej jag har ej en otrevlig tomn eller vill nervärdera.. utan vill debattera.
    Redvictory
    Redvictory

Inlägg  Redvictory 2009-05-25, 07:52

fredrik rahm skrev:
    Regndrottning skrev:

queen

frågar dig regn vad skulle hjälpa just dig lättast att få jobb..

mera ams kurser....(minns hur du "gillade" den senaste på ab) sk "plusjobb" alá sossarna innan 2006 massa trevlig komvux i en 4 år eller ett seriöst äkta vanligt arbetsbetyg/intyg?=)

för staten "fixar ej jobb" det är ej deras sak dock UNDERLÄTTAR dom att anställa och skapar anställning möjligheter.

om du vill att ngn skall "fixa " jobb är det snarare din lokala kommun du skall skrika på

ps är denna grupp 3 samma som socialgrupp3 dvs "ohjälpliga"?? ds

Nej jag har ej en otrevlig tomn eller vill nervärdera.. utan vill debattera.

ha,ha,ha! sååå genomskinligt osmakligt omoraliskt !!!!!
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2009-05-25, 09:45

fredrik rahm skrev: eller ett seriöst äkta vanligt arbetsbetyg/intyg?=)
    RD har informerat dig om att de som "drabbas" av Fas 3, inte får aktiveras i "riktiga" jobb. Vilket värde tror du att ett "arbetsintyg" därifrån då har på dagens arbetsmarknad ?

MartinLindgren
    MartinLindgren

Antal inlägg : 15685

Inlägg  MartinLindgren 2009-05-25, 09:57

Äsch..., Mr. Rahm plaskar sedvanligt runt i okunskapens plaskdamm, och jagar sin badanka!
    Jag vet när han uppmanade mig, när jag berättade om mitt moment 22 läge hos krofogden,
    Då var det bara glida in hos fogden och slänga in en hundring i receptionen, så var problemen lösta?
    Om det vore så lätt, men väljer man som Mr. Rahm, okunskapens plakdamm och badankan, då leder väl det till hans goda råd, geek
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Antal inlägg : 15685

Inlägg  MartinLindgren 2009-05-25, 10:02

Du Mr. rahm, du verkar ha gjort en usel deal på din kaffemaskin, 10.000?
    Såg här nyss att nettonett, har en identisk för 3.490!

Leve den gammla järnhästen, kaffebryggaren!
    Den gör sitt jobb, varje morgon! bounce

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-01, 05:21