Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


4 posters

    Åtta till tio procent av svenska befolkningen har någon form av nätberoende.

    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Åtta till tio procent av svenska befolkningen har någon form av nätberoende. Empty Åtta till tio procent av svenska befolkningen har någon form av nätberoende.

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-05-23, 14:12

    Det handlar om kickar och belöning.
    Nu söker både kvinnor och män hjälp för sitt nätberoende.
    - Patienterna slår sönder saker när de inte får surfa, säger psykoterapeut Owe Sandberg.

    Åtta till tio procent av svenska befolkningen har någon form av nätberoende. Beteendet fungerar likadant som narkotikamissbruk. Man får abstinens i form av svettningar och skakningar när det inte går att surfa. Nu börjar allt fler söka hjälp.
    - Att sitta framför datorn ger samma effekter på hjärnans belöningssystem som heroin, säger psykolog och psykoterapeut Owe Sandberg.
    Fler kvinnor söker hjäp

    Han har en mottagning i Stockholm dit många söker sig för att få bukt med nätmissbruket. De vanligaste patienterna är unga män som spelar för mycket onlinespel. På senare tid har även vuxna kvinnor sökt hjälp mot sitt nätberoende.
    - De blir jättebesvikna när folk har slutat blogga eller inte har uppdaterat på länge. De tittar varje dag, varje sekund, säger Owe Sandberg.
    Beteendet botas med KBT-terapi. Föräldrar har fått hjälpa sina söner genom att förhindra surfandet.
    - Då har de slagit sönder saker hemma, det blir som en sorts avgiftning, säger han.
    "Går att känna igen"

    Han menar att nätberoendet är ett folkhälsoproblem och att socialtjänsten borde ge bistånd.
    Nu är det många föräldrar från välbärgade orter som Lidingö och Djursholm som kan hjälpa sina barn. Många andra har inte råd att söka hjälp.
    - En riktigt nätberoende människa går att känna igen, precis som en knarkare. Antingen är de överviktiga eller undernärda och kutryggiga. De har slutat tillföra kroppen det den behöver, säger Owe Sandberg.

    finns ju 3-4 st HÄR på forumet som sitter i 12-16 timmar dagligen inloggade=)

    fast man fick ju INTE skriva att vissa bara bytt ett missbruk emot ett annat.

    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Åtta till tio procent av svenska befolkningen har någon form av nätberoende. Empty Sv: Åtta till tio procent av svenska befolkningen har någon form av nätberoende.

    Inlägg  x-medborgare 2009-05-23, 14:36

    Ja stämmer väl både och tänkte på inloggningen.
    Men sitter ju inte här har idag varit ut med hundarna krattat gräsmattan damsugit kåken samt fixat lunch till goa familjen.
    Men inte loggat ut..
    Är aldrig inloggad på jobbet.. Very Happy
    Mona Stalin.
    Mona Stalin.


    Antal inlägg : 143
    Join date : 09-05-18

    Åtta till tio procent av svenska befolkningen har någon form av nätberoende. Empty Sv: Åtta till tio procent av svenska befolkningen har någon form av nätberoende.

    Inlägg  Mona Stalin. 2009-05-23, 17:18

    finns ju 3-4 st HÄR på forumet som sitter i 12-16 timmar dagligen inloggade=)


    I, me myself


    Senast ändrad av fredrikrahm den 2009-05-23, 17:25, ändrad totalt 1 gång
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Åtta till tio procent av svenska befolkningen har någon form av nätberoende. Empty Sv: Åtta till tio procent av svenska befolkningen har någon form av nätberoende.

    Inlägg  Regndrottning 2009-05-23, 17:24

    Vad skall jag säga?

    Jag sätter på datorn och loggar in på morgonen. Jag stänger av datorn när jag lägger mig.

    Men jag sitter inte hela dagarna framför datorn.... Jag har annat att göra också...
    Wink

    queen
    Mona Stalin.
    Mona Stalin.


    Antal inlägg : 143
    Join date : 09-05-18

    Åtta till tio procent av svenska befolkningen har någon form av nätberoende. Empty Sv: Åtta till tio procent av svenska befolkningen har någon form av nätberoende.

    Inlägg  Mona Stalin. 2009-05-23, 17:28

    Det är bara Martin som skrivit fler inlägg än jag har gjort på det här forumet, så ni förstår väl att jag bara projicerar, och att tråden i själva verket handlar om mig. HJÄLP mig......

    Sponsored content


    Åtta till tio procent av svenska befolkningen har någon form av nätberoende. Empty Sv: Åtta till tio procent av svenska befolkningen har någon form av nätberoende.

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-11, 19:19