Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+16
Secrist
Sniperace
theward
Thetaxpayer
Regndrottning
F.I.S.T
Dao
RedCloud
opus
MartinLindgren
Corven
Duffman
marxisten
palmevara
bobos
enigma
20 posters

Går politik och censur ihop?

enigma
    enigma

Antal inlägg : 96

Går politik och censur ihop? Empty Går politik och censur ihop?

Inlägg  enigma 2009-02-15, 17:02

Går det att debbatera politik med censur?
    Min syn på saken är att det inte går. Politik handlar ju faktiskt om hur och vad som är rätt i viss mån. Självklart måste det finnas någon riktlinje, som tex att följa ämne osv. Men i övrigt tycker jag att det är upp till var och en som skriver inlägg att se till att skriva mogna och trovärdiga inlägg, samt utgå från yttrandefrihetslagen. Mina erfarenheter från Aftonbladets moderatorer är skrämande oetiska. Det gick inte att föra en vättig konversation där försen moderatorerna var inne och censurerade. Många medlemar med mig försökte på alla vis klaga och få dem att inse att det bara leder till ilska och misstro. Men Aftonbladet lyssnade inte på oss forumsandvändare.

Vad anser ni andra om censur ihop med politik?
    bobos

Antal inlägg : 46

Går politik och censur ihop? Empty Censur är för ohederliga

Inlägg  bobos 2009-02-15, 19:50

Instämmer med dig Enigma.
    Censur är verkligen inte rätt redskap att skapa ordning med. Vet inget om aftonbladets forum dock. Härligt med ett forum utan censur.
    Kommer det många fler hit? Jag blev inbjuden av ett mail. Flera av mina vänner har också fått samma mail. Dom kommer säkert komma hit dem med om det blir lite fart här. Wink
    palmevara

Antal inlägg : 82

Går politik och censur ihop? Empty AB var vedervärdigt att debbatera på!

Inlägg  palmevara 2009-02-16, 09:46

Aftonbladet var totalt omöjligt att debbatera på. De som skötte gatekeeping (moderatorerna)sollade hej villt efter eget behag. Många med mig misstänkte ganska kraftigt att de själva deltog i debbaterna, och missbrukade sin makt genom mot yttrandefrihetens lagar, sollade bort de som inte följde deras värderingar!
    Vi talar inte om hot eller förtal eller någonting sådant, utan ren censur efter deras politiska tycke!

Ja att försöka få en ärlig debbat på AB var omöjligt.
    (Inte pga de users som skrev där, utan enbart på grund av makt missbruket från AB's moderatorer!
    marxisten
    marxisten

Antal inlägg : 5060

Går politik och censur ihop? Empty Att

Inlägg  marxisten 2009-02-16, 20:47

moderera för kränkningar och personangrepp är bara bra, men att göra som på Aftonbladet ta bort allt i princip bara förstör debatten. Kul med ett forum utan censur. Bara det inte spårar ur helt. Smile
    Duffman
    Duffman

Antal inlägg : 12

Går politik och censur ihop? Empty Sv: Går politik och censur ihop?

Inlägg  Duffman 2009-02-16, 23:14

Politik och censur går inte bara ihop, de går hand i hand...

I aftonbladets fall tror jag att det blev som jag sa för ett år sedan; jo närmare valet jo mer politisk uppstyrning och efter att ha lagd ut modereringen på entrepanad har man sonika beslutit att lägga ner.
    Att SD-debattörer har utmärkt sig seriöst sista halva året kan ha haft inflyande då ingen inom varken politiken eller media gärna ser opinionsbildande för SD överhuvudet..

Sen har någon nämnd ekonomi som orsak till AB stänger forum (också censur), och att vår reklamblockering kan ha betydning (ingen visning, inga pengar).
    Corven
    Corven

Antal inlägg : 1827

Inlägg  Corven 2009-02-17, 00:04

Sen tar väl AB forum upp rätt mycket hårddisk också, med tanke på att alla debatter finns kvar. Nu fyller iofs inte text särskilt mycket, men om man börjar räkna allt som skrivits, så lär diskarna vara rätt fyllda vid det här laget.

Och handen på hjärtat, så har debatten på forum under senaste halvåret knappt handlat om några ämnen, det har mest handlat om debattörernas förutfattade meningar om de andra debattörerna....

Nu vet jag inte hur detta forum är uppbyggt, jag skulle gärna se en moderering där man helt enkelt bara raderar den text som är "fel". Dvs om någon skriver ett inlägg, där 50 % handlar om ämnet, och resten om motdebattören, så kan man radera enbart den del som inte handlar om ämnet.

Men visst, det skulle kräva en hel del jobb....
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Antal inlägg : 15685

Inlägg  MartinLindgren 2009-02-17, 12:36

Håller med om att ett forum ocensurerat är schysst,självklart måste man hålla sig inom gränserna menn inte helt fel att helt plötsligt våga säga vad man tycker utan att oroa sig för att ha blivit raderad och avstängd utan att förstå varför,
    Det är bara välja själv, antingen gillar man läget,eller också inte,
    Men som det varit en längre tid på AB:s forum att några fåtal kan anmäla sönder och bort allt så fort det inte passar, inte fungerar här ser jag som rätt riktning,
    Det är vad jag vill kalla ett öppet demokratiskt diskutionsforum, och eftersom alla inte tycker likadant,så känns det rätt att man inte blir raderad för andra vägrar se andra verkligheter än sin egen? Very Happy
    opus

Antal inlägg : 8

Inlägg  opus 2009-12-18, 19:07

Ämnet känns mer aktuellt än någonsin på detta forum.
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Inlägg  RedCloud 2009-12-18, 19:28

Vad anser ni andra om censur ihop med politik?

Jag har svårt att tänka mig förintelseförnekare propagera öppet för sin sak....men i övrigt 100% fritt.
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Inlägg  Dao 2009-12-18, 19:35

Aftonbladet blev prickat för flera år sedan, för att de inte hade koll på debatterna. Allt som skrevs där stod Ab för som ansvariga utgivare, och när nynazister började skrävla där, blev AB straffade för detta. Då försökte de med moderatorer, vars arbete tydligen förlades detta på entrepenad - och dessa var minst sagt godtyckliga i sitt arbete!

Men det var knappast fråga om censur, enligt begreppets definition!

Då bildades AC-bladet, där inget i princip skulle förbjudas. Resultatet blev att debatt efter debatt förstördes närmast systematiskt genom mobbning, trackassering och rena personangrepp.

Då bildades Testaren, för de som verkligen ville debattera utan detta skiten. Problemet blev då att en hel del högerdebattörer drog sig ur, därför att de ansåg att just mobbing och personangrepp var godtagbara debattmetoder. Därför fanns det i princip inga att debattera med där...

Då blev jag tvungen att komma tillbaka hit, och mycket riktigt fick man lära sig att ta skit igen. I vanliga fall kan man ta skiten med en klackspark - men ibland tröttnar man och blir likadan...

Men det finns fortfarande tillräckligt mycket saklig debatt ändå för att vara kvar.

Men jag längtar verkligen efter att knna debattera, utan att behöva dras med de ickedmokratiska skitstövlarna som bara är här för att förstöra...

Om någon har ett tips om vart man skall gå, så säg gärna till. Under tiden får jag väl nöja mig med detta kraftigt censurerade debattsida!!!
    opus

Inlägg  opus 2009-12-18, 20:41

Vilken tur att inte en enda vänsterdebattör blivit avstängd.
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Antal inlägg : 17511

Går politik och censur ihop? Empty ...

Inlägg  F.I.S.T 2009-12-18, 20:55

Det är svårt att dra en gräns någonstans mellan yttrandefrihet och censur.

Vissa saker är ju självklara, att man inte ska kunna hota någon på forumet, men det är ändå lite godtyckligt vad olika människor upplever som hot, och vad admin tycker tex.

Problemet med vissa debattörers uppförande på detta forum, är inte i första hand att folk känner sig kränkta av en massa fula öknamn och okvädesord.... vilket iofs inte heller är bra...

Men det största problemet är att debatten försvinner när då den som blivit påhoppad ger tillbaks....
    Även om man inte ger tillbaks, utan försöker som jag låta dem stå för sin egen dumhet, så får dom lite som dom vill genom fokusförskjutning från ämnet.

Därför kan jag ha förståelse för att vissa försvunnit från forumet.

Ska du ha en riktigt bra sållning, så är det nästan en heltidssysselsättning att vara moderator...
    Tror nog att man måste låta det skrivna stå.... och ta bort debattörer istället, när de bryter mot alla regler och all debattetikett som finns....
    Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Inlägg  Regndrottning 2009-12-18, 20:57

opus skrev:Vilken tur att inte en enda vänsterdebattör blivit avstängd.

Det är inte tur, det är skicklighet! Vi vänster kan nämnligen hålla oss till ämnet..... Försök, får du se.... Wink

queen
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Antal inlägg : 17511

Inlägg  F.I.S.T 2009-12-18, 21:02

Regndrottning skrev:

Det är inte tur, det är skicklighet! Vi vänster kan nämnligen hålla oss till ämnet..... Försök, får du se.... Wink

queen

Ja det är faktiskt på det viset !
    Det finns väl några exempel på när nån enstaka vänsterdebattör oxå tappat humöret och hakat på verderböranda avstängda individer....
    Men på det stora hela så är det som i hockey....
    Man kan inte visa ut lika många från båda lagen, om det ena laget gör sig skyldiga till regelbrott i större utsträckning.....
    Thetaxpayer

Antal inlägg : 7997

Inlägg  Thetaxpayer 2009-12-18, 21:10

F.I.S.T skrev:
    Regndrottning skrev:

queen

Det finns väl några exempel på när nån enstaka vänsterdebattör oxå tappat humöret och hakat på verderböranda avstängda individer....
    Man kan inte visa ut lika många från båda lagen, om det ena laget gör sig skyldiga till regelbrott i större utsträckning.....

Intressant är ju att du FIST så snart lyckats finna den sanna vägen. Jag är dock av en annan uppfattning att vänstern är minst lika goda kålsupare. Måste nog hålla med OPUS här. Nu vet jag inte ännu vem som blivit avstängd men nog ser det lite tomt hut i det högra laget. Mycket märkligt.
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2009-12-18, 21:41

Thetaxpayer skrev:
    F.I.S.T skrev:
    Regndrottning skrev:

queen

Intressant är ju att du FIST så snart lyckats finna den sanna vägen. Jag är dock av en annan uppfattning att vänstern är minst lika goda kålsupare. Måste nog hålla med OPUS här. Nu vet jag inte ännu vem som blivit avstängd men nog ser det lite tomt hut i det högra laget. Mycket märkligt.

Jag finner det inte märkligt. Som jag har märkt är det faktisk de flesta debattörer, (?), som jag har blockerat, som blev avstängda. D.v.s. de som inte sade annat än påhopp och osakliga one-liners. Och, tyvärr var de flesta höger. Men, vad säger det om högern? Att det är orättvist mot dem? Kan man inte föra saklig debatt utan påhopp så gnäller de för de inte får förolämpa?

Så, ja, jag vill påstå att vänstern här har skött sig bättre än högern. Detta gäller allmänt, nte personligt. För det finns vänsterskribenter som jag inte är förtjusta i
    .

queen
    opus

Inlägg  opus 2009-12-18, 21:43

Det är svårt att dra en gräns någonstans mellan yttrandefrihet och censur.

Lättare att dra den mellan höger och vänster.

ca 7 högerdebattörer har blivit avstängda varav åtminstone 3 håller betydligt högre nivå än de värsta vänsterdebattörerna.

Fakta talar för sig själva.

Är det ingen som undrar vilken debattör som är admin ?
    Jag har en teori.
    Thetaxpayer

Inlägg  Thetaxpayer 2009-12-18, 21:57

opus skrev:Det är svårt att dra en gräns någonstans mellan yttrandefrihet och censur.

Lättare att dra den mellan höger och vänster.

ca 7 högerdebattörer har blivit avstängda varav åtminstone 3 håller betydligt högre nivå än de värsta vänsterdebattörerna.

Fakta talar för sig själva.

Är det ingen som undrar vilken debattör som är admin ?
    Jag har en teori.

Låt höra.
    opus

Inlägg  opus 2009-12-18, 22:38

Du ska få höra. Om inte annat i ett pm. Jag är lite intressrad av vad andra tror.

Tror ni att det är en höger elle vänsterskribent som bannat ~7 högernick och noll vänsternick?
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Inlägg  RedCloud 2009-12-18, 23:36

Tror ni att det är en höger elle vänsterskribent som bannat ~7 högernick och noll vänsternick?

Kan det bero på sådana här inlägg tex ?

I en minnestråd om Pinochets statskupp -79

"Det enda som var synd var att inte du befann dig i Chile 1973 och fick en kula mellan ögonen."

eller inlägg som hånade en till mig nyligen avliden vän ?

Du hittar grova saker hos vänstern också, men aldrig på den nivån, aldrig !
    theward
    theward

Antal inlägg : 6709

Inlägg  theward 2009-12-18, 23:39

RedCloud skrev:

"Det enda som var synd var att inte du befann dig i Chile 1973 och fick en kula mellan ögonen."

högern förnekar sig inte, det är alltid någon annans fel scratch
    Givetvis har forumet urarta men jag hävdar att det är till 75% högertrollens fel
    Thetaxpayer

Inlägg  Thetaxpayer 2009-12-19, 00:29

theward skrev:
    RedCloud skrev:

Givetvis har forumet urarta men jag hävdar att det är till 75% högertrollens fel

Hmm,

Lite ödmjukhet i alla fall. 75% säger du. Men ändå inga vänsternick avstängda. Vilken otur.
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2009-12-19, 00:36

Thetaxpayer skrev:
    theward skrev:
    RedCloud skrev:

Hmm,

Lite ödmjukhet i alla fall. 75% säger du. Men ändå inga vänsternick avstängda. Vilken otur.

Otur? Nej, det tycker jag inte.

Men att högern inte kan se att de flesta personangrepp och påhopp kommer först från högern. Nu har de avstängts, (nåja), för att de har 'trollat'. På vänstersida sker det mest försvar, även försvar som uttrycker sig såsom högern gör. Men, det är oftast högern som börjar!!!

Jag har även räknat på rena skitsnackstrådar som har skapats. Högern skapar dubbelt så många som från vänstern. Också detta är en klar indikation att högern vill mest snacka skit!

Givitvis gäller inte detta alla höger. Det finns ett par som är riktigt bra, Vercingetorix och Secrist, några som är bra när de vill vara det och flera som är riktig skit, rent ut sagt.

På vänster finns det de som jag inte gärna läser och även en som jag har blockerad, men för det mesta får vänstern försvara sig. De börjar inte angreppen.

queen
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Inlägg  Dao 2009-12-19, 16:11

Hur ser man om någon blivit avstängd?

Finns det då också en beskrvning om VARFÖR?

I nuläget har vi bara opus ord om antalet och vilka det är...
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2009-12-19, 16:15

Dao skrev:Hur ser man om någon blivit avstängd?

Finns det då också en beskrvning om VARFÖR?

I nuläget har vi bara opus ord om antalet och vilka det är...

Tyvärr kan vi inte se det i medlemslistan.... det enda stället som skulle vara möjligt, men förhoppningsvis kan kanske Admin skriva detta i ett inlägg...

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 09:09