Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+5
RedMentalCase
formsvackan
Secrist
redalert
RedCloud
9 posters

    Nytt avregelerings fiasko från naivliberlaerna.....eller vad var det vi sa

    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Nytt avregelerings fiasko från naivliberlaerna.....eller vad var det vi sa - Sida 3 Empty Sv: Nytt avregelerings fiasko från naivliberlaerna.....eller vad var det vi sa

    Inlägg  formsvackan 2012-05-11, 15:10

    redalert skrev:Jasså det säger du men är det verkligen övertänkt? cherry
    Ni har aldrig blivit "beskyllda" för något sådant tidigare och GA´s dumheter i ämnet förklarar förmodligen varför Very Happy
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Nytt avregelerings fiasko från naivliberlaerna.....eller vad var det vi sa - Sida 3 Empty Sv: Nytt avregelerings fiasko från naivliberlaerna.....eller vad var det vi sa

    Inlägg  Secrist 2012-05-11, 15:15

    RedCloud skrev:
    Men det är ändå rätt intressant att du inte vågar kritisera Mp.

    [fniss]

    Du har svårt att ta till dig ett ytterliggare allians-fiasko.... *ASG*

    Varför kommer ordet "fundamentalist" till mig när jag tänker på dig ?

    Säger mannen som har röst på samma parti i hela sitt liv. Rolling Eyes
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Nytt avregelerings fiasko från naivliberlaerna.....eller vad var det vi sa - Sida 3 Empty Sv: Nytt avregelerings fiasko från naivliberlaerna.....eller vad var det vi sa

    Inlägg  Sniperace 2012-05-11, 15:21

    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:ska man ha apotek, socialkontor, af-kontor, polisstation i varje småby ockå, fastän det inte är samhällsekonomiskt?
    Hur mäter du samhällsekonomin i detta sammanhang? Ska vi även ta bort hemtjänsten i orter med mindre än 20.000 invånare? Den är ju garanterat inte samhällsekonomisk, inte ens i storstäderna.

    varför skulle vi behöva det, vi har hemtjänst i orten jag bor på, men mindre än 3000 invånare, och denna servar även landsbygden runt byn, men det kan knappast jämföras med ett apotek tycker jag, som jag påtalat, det finns även apoteksombud.

    att bara ha en samhällsfunktion där de bara sitter o rullar tummarna kan inte vara en bra idé?
    Varför ha hemtjänst överhuvudtaget om det inte är samhällsekonomiskt?

    är det inte en helt annan sak, förespråkar du ett fullt utrustat apotek, systembolag, af-kontor och socialkontor i varje liten bondby? även om detta gör så att dessa sitter i stort sett sysslolösa?

    jag tror inte hemtjänsten åker runt på ställen de inte behövs heller.

    att jämföra hemtjänst och apotek verkar inte så logiskt tycker jag, kan inte apoteksombud lösa de flesta apotekstjänsterna? har man frågor är det inga problem att ringa till just det apoteket som levererar till ombudet.

    varför har vi inte fullt utrustade sjukhus i varje bonnhåla, visst rent principiellt vore det ju jättebra, men full bemanning osv, så många som skulle kunna få arbete även om de bara behövde rulla tummarna, men skatterna för att betala allt detta då?


    men man kan ju åka de milen till ett annat sjukhus, jag har 22kilometer dit, men det vore ju bra om det fanns bara en kilometer bort, skulle V ordna detta tror du, apotek, af-kontor, soc.kontor, systembolag sjukhus osv osv inom et par kilometer för ALLA var de än bor i sverige?
    jag vill kanske inte åka 90 kilometer för att komma till min neurolog eller neurokirugisk behandling, tänk om jag kunde få detta i byn jag bor i... Smile

    näää, det är glötterier.....

    detta med apoteken är en ickefråga som ju är så lättlöst, ett flertal av dessa orter har både två oich tre apotek, vissa bara et, men då även ombud, så vad är egentligen problemet, vi kanske ska kräva att apoteken kommer HEM till oss?
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Nytt avregelerings fiasko från naivliberlaerna.....eller vad var det vi sa - Sida 3 Empty Sv: Nytt avregelerings fiasko från naivliberlaerna.....eller vad var det vi sa

    Inlägg  formsvackan 2012-05-11, 15:59

    Sniperace skrev:är det inte en helt annan sak, förespråkar du ett fullt utrustat apotek, systembolag, af-kontor och socialkontor i varje liten bondby? även om detta gör så att dessa sitter i stort sett sysslolösa?
    Nej, jag ifrågasätter enbart det faktum att de privata kedjor som fick köpa apoteken gavs rätt att lägga ner olönsamma enheter. Jag anser att de skulle tvingats att se till helheten i affären och ålagts att fortsättningsvis hantera även de mindre apotek de faktiskt köpte. Du får gärna försöka förklara vitsen med att staten sålde ut apotek för nedläggning. I min värld har även invånarna i t.ex. Arvidsjaur rätt till fortsatt snabb tillgång till medicin och kvalificerad rådgivning. Regeringen tycks se människorna i Arvidsjaur som mindre värda. Gör även du det?
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Nytt avregelerings fiasko från naivliberlaerna.....eller vad var det vi sa - Sida 3 Empty Sv: Nytt avregelerings fiasko från naivliberlaerna.....eller vad var det vi sa

    Inlägg  RedMentalCase 2012-05-11, 17:07

    Ca 200 nya apotek har öppnats med den nya reformen, orter som förnekats Apotek av monopolet har nu fått Apotek,
    , vänstertidningen Aftonbladet fabulerar om att ett antal eventuellt ska läggas ner, nästa år, kanske ,eller nån annan gång.....

    Som sagt, bara idioter kallar den reformen för misslyckad. Idioter som inte bryr sig om fakta.

    kackerlackan befinner sig inte i verkligheten, Roffe eller Lennart, spelar ingen roll vad han kallar sig.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Nytt avregelerings fiasko från naivliberlaerna.....eller vad var det vi sa - Sida 3 Empty Sv: Nytt avregelerings fiasko från naivliberlaerna.....eller vad var det vi sa

    Inlägg  formsvackan 2012-05-11, 18:10

    RedMentalCase skrev:vänstertidningen Aftonbladet fabulerar om att ett antal eventuellt ska läggas ner, nästa år, kanske ,eller nån annan gång.....
    Somliga tycks vara förutseende Very Happy

    http://www.dt.se/brottsplats/1.4699075-grovt-ran-mot-apotek-i-sunnansjo
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Nytt avregelerings fiasko från naivliberlaerna.....eller vad var det vi sa - Sida 3 Empty Sv: Nytt avregelerings fiasko från naivliberlaerna.....eller vad var det vi sa

    Inlägg  Sniperace 2012-05-11, 22:24

    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:är det inte en helt annan sak, förespråkar du ett fullt utrustat apotek, systembolag, af-kontor och socialkontor i varje liten bondby? även om detta gör så att dessa sitter i stort sett sysslolösa?
    Nej, jag ifrågasätter enbart det faktum att de privata kedjor som fick köpa apoteken gavs rätt att lägga ner olönsamma enheter. Jag anser att de skulle tvingats att se till helheten i affären och ålagts att fortsättningsvis hantera även de mindre apotek de faktiskt köpte. Du får gärna försöka förklara vitsen med att staten sålde ut apotek för nedläggning. I min värld har även invånarna i t.ex. Arvidsjaur rätt till fortsatt snabb tillgång till medicin och kvalificerad rådgivning. Regeringen tycks se människorna i Arvidsjaur som mindre värda. Gör även du det?

    Blir de mindre värdsa för tt de istället för ett fullutrustat apotek som inte ger pewrsonalen full sysselsättning, men istället får ett lokalombud och full möjlighet att få telefonrådgivning och möjlighet att åka till ´närmaste fullutrustade apotek?

    Vi har inget fullutrustat sådant i min hemby, vill jag komma till det får jag åka 2,5 mil, kanske borde jag kräva ett fullutrusdtat sådant i min hemby, men VARFÖR?
    jag har när jag beställer på kvällen, medicinen till nästa dag, beställer jag på morgonen har jag det till middagstid, och som sagt rådgivning får jag GRATIS vuia telefon om det behövs, och en gång per vecka storhandlar vi i stan, i det ica masxi vi handlar finns ett alldelsés superbt privat apotek med underbar service, alltså kan jag kombinera vårt handlande med apoteksbesök och få ex rådgivning, eller helt enkelt diskutera olika generikas funkion på mig...

    så vad är det stora problemet?

    är jag mindre värd för att det inte finns ett apotek och systembolag på min ort? JAG säger NEJ till det och ser ingfa som helst problem i detta
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Nytt avregelerings fiasko från naivliberlaerna.....eller vad var det vi sa - Sida 3 Empty Sv: Nytt avregelerings fiasko från naivliberlaerna.....eller vad var det vi sa

    Inlägg  formsvackan 2012-05-13, 12:38

    Göran Hägglund (KD): Utförsäljningen av apoteken är bra för Sverige

    Om Kronans Droghandel menar allvar med sitt nedläggningshot kommer staten inte stillatigande titta på. Jag vill i det sammanhanget påminna om att staten fortfarande är aktiv inom branschen via Apoteket AB.
    Vi kommer se till så att läkemedelsförsörjningen fortsätter att fungera överallt och att reformens ambition om ökad tillgänglighet i hela landet blir verklighet, med eller utan Kronans Droghandels bidrag.



    Aha, vinsterna ska i vanlig högerordning hamna i privata fickor och staten ska av serviceskäl driva förlustbringande enheter. Finns det någon anledning att tro på en sådan ekonomisk begåvning och framförallt, finns det något anledning att rösta på en sådan butterickspolitiker?

    Sponsored content


    Nytt avregelerings fiasko från naivliberlaerna.....eller vad var det vi sa - Sida 3 Empty Sv: Nytt avregelerings fiasko från naivliberlaerna.....eller vad var det vi sa

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-16, 17:27