Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+11
R.O.F.L
Infra
berralarzon
Sossar ee lata
Sniperace
Redvictory
theward
Secrist
MartinLindgren
RedCloud
enigma
15 posters

    Sälja eller försöka behålla bostaden?

    berralarzon
    berralarzon


    Antal inlägg : 6964
    Join date : 09-03-08

    Sälja eller försöka behålla bostaden? - Sida 2 Empty Sv: Sälja eller försöka behålla bostaden?

    Inlägg  berralarzon 2009-12-18, 15:50

    Sossar ee lata skrev:
    Redvictory skrev:
    Secrist skrev:Hur många Svenskar har inte ännu idag lån kvar från den tiden, utan att äga någonting? De bor i hyreslägenheter och bär miljonskulder. De kommer aldrig någonsin kunna ta ett lån igen.

    Hört talas om skuldsanering?

    Skuldsanering inte alltid så bra! En av mina systrar hade en pizzeria och hamburgeri på slutet på 80 början på 90 som hon gick i konkurs med! det blev en personlig konkurs med skulder på 6-800 tusen! efter att min syster försökt göra upp med långivare m,m genom sk accord i nåt år så ledsnade hon och gick och fick hjälp med skuldsanering! det som hände då var att hon hamnade i UL register där det står att hon har skuldsanering och då blir det tvärnit på att hyra lägehet tel
    lån m,m m,m m,m ! hade hon orkat fortsätta några år till så hade hon kunnat låna till skulderna för en låg ränta! så skuldsanering har inte bara fördelar!

    Kan ju tillägga att min syster fortfarande bor hos min mamma och betalar nästan lika mycket per månad i lån som mig trots att hon inte äger nåt!snacka om att få hela livet förstört!

    Men red v, du vill ju att staten ska gå in "rädda" SAAB, ett företag som kommer sluta som din systers........kanske inte så smart om du tänker till.....

    Kinas skattebetalare gjorde det 2 miljarder bitvis så gör dom det.
    //berra

    Asch helvete vad det sved i din rumpa selEElata.
    ds:


    Senast ändrad av berralarzon den 2009-12-18, 15:52, ändrad totalt 1 gång
    Sossar ee lata
    Sossar ee lata


    Antal inlägg : 5378
    Join date : 09-12-18

    Sälja eller försöka behålla bostaden? - Sida 2 Empty och ingenting när pensionen kommer.......

    Inlägg  Sossar ee lata 2009-12-18, 15:51

    själv köpte jag huset för 4 milj, idag värt ca 7 enl statestiken, det är min pensionsförsäkring liksom.....
    Sossar ee lata
    Sossar ee lata


    Antal inlägg : 5378
    Join date : 09-12-18

    Sälja eller försöka behålla bostaden? - Sida 2 Empty Sv: Sälja eller försöka behålla bostaden?

    Inlägg  Sossar ee lata 2009-12-18, 15:53

    berralarzon skrev:
    Sossar ee lata skrev:
    Redvictory skrev:
    Secrist skrev:Hur många Svenskar har inte ännu idag lån kvar från den tiden, utan att äga någonting? De bor i hyreslägenheter och bär miljonskulder. De kommer aldrig någonsin kunna ta ett lån igen.

    Hört talas om skuldsanering?

    Skuldsanering inte alltid så bra! En av mina systrar hade en pizzeria och hamburgeri på slutet på 80 början på 90 som hon gick i konkurs med! det blev en personlig konkurs med skulder på 6-800 tusen! efter att min syster försökt göra upp med långivare m,m genom sk accord i nåt år så ledsnade hon och gick och fick hjälp med skuldsanering! det som hände då var att hon hamnade i UL register där det står att hon har skuldsanering och då blir det tvärnit på att hyra lägehet tel
    lån m,m m,m m,m ! hade hon orkat fortsätta några år till så hade hon kunnat låna till skulderna för en låg ränta! så skuldsanering har inte bara fördelar!

    Kan ju tillägga att min syster fortfarande bor hos min mamma och betalar nästan lika mycket per månad i lån som mig trots att hon inte äger nåt!snacka om att få hela livet förstört!


    Men red v, du vill ju att staten ska gå in "rädda" SAAB, ett företag som kommer sluta som din systers........kanske inte så smart om du tänker till.....

    Kinas skattebetalare gjorde det 2 miljarder bitvis så gör dom det.

    Men INGEN vill ju köpa bilarna SAAB bygger!!!!!
    //berra
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Sälja eller försöka behålla bostaden? - Sida 2 Empty Sv: Sälja eller försöka behålla bostaden?

    Inlägg  RedCloud 2009-12-18, 15:54

    det är min pensionsförsäkring liksom.....

    Ja om du är så innihelvet korkad att du tror på evig värdestegring så visst, tro det...
    berralarzon
    berralarzon


    Antal inlägg : 6964
    Join date : 09-03-08

    Sälja eller försöka behålla bostaden? - Sida 2 Empty Sv: Sälja eller försöka behålla bostaden?

    Inlägg  berralarzon 2009-12-18, 15:54

    Sossar ee lata skrev:själv köpte jag huset för 4 milj, idag värt ca 7 enl statestiken, det är min pensionsförsäkring liksom.....

    Inte mycke till pansion du har att förvänta vad betalar du i kyrkoskatt selEElata?
    //berra
    //berra talar till ett barn på ett barns språk..Wink
    ds:
    Sossar ee lata
    Sossar ee lata


    Antal inlägg : 5378
    Join date : 09-12-18

    Sälja eller försöka behålla bostaden? - Sida 2 Empty Lilla Red C

    Inlägg  Sossar ee lata 2009-12-18, 15:58

    se tillbaka i tiden så har du svaret, pappa min köpte ett hus i Täby -75 för 386.000, idag värt ca 4,5 miljoner.....men bo i hyresbostad ni, helt ok för mig, men det är det dummaste man kan göra!!
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Sälja eller försöka behålla bostaden? - Sida 2 Empty Sv: Sälja eller försöka behålla bostaden?

    Inlägg  RedCloud 2009-12-18, 16:01

    men det är det dummaste man kan göra!!

    jag kan dra vart jag vill, när jag vill, du sitter fast....för du tror väl inte pengar är allt ?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Sälja eller försöka behålla bostaden? - Sida 2 Empty Sv: Sälja eller försöka behålla bostaden?

    Inlägg  Sniperace 2009-12-18, 16:09

    martin7lindgren skrev:Sossar-ee-lata, varför denna namnändring?

    Förövrigt så tycker jag att Red Cloud verkar bo i en riktig oas, där förstår jag att han trivs,

    Bilden är ju nästan som att se in i ett vackert akvarium!
    för att han var en av dem som blev avstängd av Admin, och återkommer med nytt nick!

    och att bo så är underbart, en förmån värt mycket...
    enigma
    enigma


    Antal inlägg : 96
    Join date : 09-01-28
    Age : 49

    Sälja eller försöka behålla bostaden? - Sida 2 Empty Sv: Sälja eller försöka behålla bostaden?

    Inlägg  enigma 2009-12-18, 16:27

    Sossar ee lata skrev:se tillbaka i tiden så har du svaret, pappa min köpte ett hus i Täby -75 för 386.000, idag värt ca 4,5 miljoner.....men bo i hyresbostad ni, helt ok för mig, men det är det dummaste man kan göra!!

    Det är inte till människor som dig och din far jag talar när jag säger att det i framtiden är bäst att bo i hyreslägenhet och vara skuldfri. Jag talade till arbetare som ännu har lån att betala, folk som går på a-kassa, sjukskrivna som riskerar att bli utförsäkrade inom kort.
    (Alltså inte den kategori du är infödd i)
    För dessa människor är det snart inte fråga om de vill bo i hus eller lägenhet, snarare om hur de ska få tag i ett ställe att bo på. När A-kassan , sjukförsäkringen upphör, då är det socialen de hänvisas till. Socialen låter dig inte få några bidrag så länge du äger bil eller bostad. Du får stöd att hyra en bostad.

    Som du ser när du tittar på hur många hyreslägenheter det finns idag som står redo att uthyras, jämfört med hur många som kommer bli av med a-kassan, sjukbidrag så borde även du kunna lägga ihop och dra ifrån och se att det inte finns lägenheter till alla som tvingas sälja sin bostad.
    Likaså så kommer värdet på hus/bostadsrätter att falla platt i värde när detta börjar ske.

    Sedan har jag en fråga till dig ”Sossar ee lata”
    Varför är det så dumt att bo i hyreslägenhet? Du säger t.o.m. att det är det dummaste man kan, varför? Jo själv vill jag också bo i hus, det vill nog de flesta. Men man får liksom anpassa behoven efter vad man har råd med.
    Jag undrar om det inte snarare är så att du är rädd för att din fars hus ska dras med i prisraset som kommer ske inom 1 – 3 år. Synd att det är er egen politik som får er på fall.
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Sälja eller försöka behålla bostaden? - Sida 2 Empty Sv: Sälja eller försöka behålla bostaden?

    Inlägg  MartinLindgren 2009-12-18, 16:44

    Man kan säga vara frisk, välmående och arbetsför äga sin bostad!
    Sjuk, skadad eller arbetslös inte äga sin bostad!

    Borgarsverige i ett nötskal!
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Sälja eller försöka behålla bostaden? - Sida 2 Empty Sv: Sälja eller försöka behålla bostaden?

    Inlägg  MartinLindgren 2009-12-18, 16:48

    Ja visst, bara grattulera dom som har lyckan att bo som S-ee-L beskriver, inte alla förunnat,

    Men att trots den lyckan vara nedlåtande mot dom som inte är lika lyckligt lottade förstår jag inte?

    Men god jul på dig ändå S-ee-L! santa
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Sälja eller försöka behålla bostaden? - Sida 2 Empty Sv: Sälja eller försöka behålla bostaden?

    Inlägg  MartinLindgren 2009-12-18, 17:10

    Så fint som Red Cloud bor skulle han kunna sälja biljetter till en äkta svensk midsommarafton?

    Tänk själv, en midsommar med fint väder i trevligt sällskap på Reds uteplats, käka sill nersköljt med fint äkta brännvin för den som önskar, gillar man inte brännvinet, kan man ju skölja ner sillen med något annat!

    En riktig höjdare och inget annat! flower
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Sälja eller försöka behålla bostaden? - Sida 2 Empty Sv: Sälja eller försöka behålla bostaden?

    Inlägg  RedCloud 2009-12-18, 19:30

    Så fint som Red Cloud bor skulle han kunna sälja biljetter till en äkta svensk midsommarafton?

    ässsch, jag bjuder.....det är gratis
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Sälja eller försöka behålla bostaden? - Sida 2 Empty Sv: Sälja eller försöka behålla bostaden?

    Inlägg  Infra 2009-12-18, 19:37

    Enigmas frågeställning är intressant.
    Jag satsar en peng på att sälja.
    R.O.F.L
    R.O.F.L


    Antal inlägg : 8085
    Join date : 09-02-26

    Sälja eller försöka behålla bostaden? - Sida 2 Empty hmmm

    Inlägg  R.O.F.L 2009-12-18, 21:18

    Undrar hur mycket priserna på hus rasar i Trollhättan nu?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Sälja eller försöka behålla bostaden? - Sida 2 Empty Sv: Sälja eller försöka behålla bostaden?

    Inlägg  Sniperace 2009-12-19, 01:02

    Infra skrev:Enigmas frågeställning är intressant.
    Jag satsar en peng på att sälja.

    Jag skulle satsa på att hyra ut, jag kan utan vidare få 4000 i veckan UNDER SOMMAREN, under vintersportlovet och vissa andra perioder när danskar och tyskar kommer.....


    och under den tiden kan vi bo i vår "fådda" husvagn. Cool
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Sälja eller försöka behålla bostaden? - Sida 2 Empty Sv: Sälja eller försöka behålla bostaden?

    Inlägg  RedCloud 2009-12-19, 12:52

    Tack Infra för videolänken !!

    Mycket mycket intelligent folk bakom den produktionen.
    Sossar ee lata
    Sossar ee lata


    Antal inlägg : 5378
    Join date : 09-12-18

    Sälja eller försöka behålla bostaden? - Sida 2 Empty Sv: Sälja eller försöka behålla bostaden?

    Inlägg  Sossar ee lata 2009-12-20, 03:32

    enigma skrev:
    Sossar ee lata skrev:se tillbaka i tiden så har du svaret, pappa min köpte ett hus i Täby -75 för 386.000, idag värt ca 4,5 miljoner.....men bo i hyresbostad ni, helt ok för mig, men det är det dummaste man kan göra!!

    Det är inte till människor som dig och din far jag talar när jag säger att det i framtiden är bäst att bo i hyreslägenhet och vara skuldfri. Jag talade till arbetare som ännu har lån att betala, folk som går på a-kassa, sjukskrivna som riskerar att bli utförsäkrade inom kort.
    (Alltså inte den kategori du är infödd i)
    För dessa människor är det snart inte fråga om de vill bo i hus eller lägenhet, snarare om hur de ska få tag i ett ställe att bo på. När A-kassan , sjukförsäkringen upphör, då är det socialen de hänvisas till. Socialen låter dig inte få några bidrag så länge du äger bil eller bostad. Du får stöd att hyra en bostad.

    Som du ser när du tittar på hur många hyreslägenheter det finns idag som står redo att uthyras, jämfört med hur många som kommer bli av med a-kassan, sjukbidrag så borde även du kunna lägga ihop och dra ifrån och se att det inte finns lägenheter till alla som tvingas sälja sin bostad.
    Likaså så kommer värdet på hus/bostadsrätter att falla platt i värde när detta börjar ske.


    Ja jag är jääätte rädd att pappas hus ska rasa i pris till från 4,5 miljoner till 400.000.............

    Sedan har jag en fråga till dig ”Sossar ee lata”
    Varför är det så dumt att bo i hyreslägenhet? Du säger t.o.m. att det är det dummaste man kan, varför? Jo själv vill jag också bo i hus, det vill nog de flesta. Men man får liksom anpassa behoven efter vad man har råd med.
    Jag undrar om det inte snarare är så att du är rädd för att din fars hus ska dras med i prisraset som kommer ske inom 1 – 3 år. Synd att det är er egen politik som får er på fall.
    enigma
    enigma


    Antal inlägg : 96
    Join date : 09-01-28
    Age : 49

    Sälja eller försöka behålla bostaden? - Sida 2 Empty Sv: Sälja eller försöka behålla bostaden?

    Inlägg  enigma 2009-12-20, 04:20

    Sossar ee lata skrev:
    enigma skrev:
    Sossar ee lata skrev:se tillbaka i tiden så har du svaret, pappa min köpte ett hus i Täby -75 för 386.000, idag värt ca 4,5 miljoner.....men bo i hyresbostad ni, helt ok för mig, men det är det dummaste man kan göra!!

    Det är inte till människor som dig och din far jag talar när jag säger att det i framtiden är bäst att bo i hyreslägenhet och vara skuldfri. Jag talade till arbetare som ännu har lån att betala, folk som går på a-kassa, sjukskrivna som riskerar att bli utförsäkrade inom kort.
    (Alltså inte den kategori du är infödd i)
    För dessa människor är det snart inte fråga om de vill bo i hus eller lägenhet, snarare om hur de ska få tag i ett ställe att bo på. När A-kassan , sjukförsäkringen upphör, då är det socialen de hänvisas till. Socialen låter dig inte få några bidrag så länge du äger bil eller bostad. Du får stöd att hyra en bostad.

    Som du ser när du tittar på hur många hyreslägenheter det finns idag som står redo att uthyras, jämfört med hur många som kommer bli av med a-kassan, sjukbidrag så borde även du kunna lägga ihop och dra ifrån och se att det inte finns lägenheter till alla som tvingas sälja sin bostad.
    Likaså så kommer värdet på hus/bostadsrätter att falla platt i värde när detta börjar ske.


    Ja jag är jääätte rädd att pappas hus ska rasa i pris till från 4,5 miljoner till 400.000............. <------av "Sossar ee lata"

    Sedan har jag en fråga till dig ”Sossar ee lata”
    Varför är det så dumt att bo i hyreslägenhet? Du säger t.o.m. att det är det dummaste man kan, varför? Jo själv vill jag också bo i hus, det vill nog de flesta. Men man får liksom anpassa behoven efter vad man har råd med.
    Jag undrar om det inte snarare är så att du är rädd för att din fars hus ska dras med i prisraset som kommer ske inom 1 – 3 år. Synd att det är er egen politik som får er på fall.

    Det blir lite rörigt när du citerar mig mitt i ett citat från mig. Samt i samma färg. Kan du inte försöka göra det utanför "citat ramen"

    Mvh/ Enigma.
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Sälja eller försöka behålla bostaden? - Sida 2 Empty Sv: Sälja eller försöka behålla bostaden?

    Inlägg  theward 2009-12-20, 11:15

    Behålla, även jag ska barrikadera mig här hemma Wink

    jag har inte slitit hela mitt liv och gjort huset jag har nu til vad det är...
    För att tvingas sälja det för Alliansen gett FK order att bli hårdare, direkt inhumana i sina bedömningar

    Dessutom skulle mit boende, bli dyrare om jag skulle bo i motsvarande lägehet...

    jag har i dagens läge c.a 4500-5000 i total boendekostnad...(beroende på vedåtgång och hur mkt jag får betala för densamma)
    En trea går på 5500 minst och en tvåa 5000...(dock är en tvåa för liten)

    Så här kan man ju iofs också ifrågasätta soc regler scratch

    Fast de har väl lagar och paragrafer och är lika osmidiga som alla andra "instanser"
    avatar
    bobos


    Antal inlägg : 46
    Join date : 09-02-15

    Sälja eller försöka behålla bostaden? - Sida 2 Empty Sv: Sälja eller försöka behålla bostaden?

    Inlägg  bobos 2009-12-20, 14:42

    theward skrev:Behålla, även jag ska barrikadera mig här hemma Wink

    jag har inte slitit hela mitt liv och gjort huset jag har nu til vad det är...
    För att tvingas sälja det för Alliansen gett FK order att bli hårdare, direkt inhumana i sina bedömningar

    Dessutom skulle mit boende, bli dyrare om jag skulle bo i motsvarande lägehet...

    jag har i dagens läge c.a 4500-5000 i total boendekostnad...(beroende på vedåtgång och hur mkt jag får betala för densamma)
    En trea går på 5500 minst och en tvåa 5000...(dock är en tvåa för liten)

    Så här kan man ju iofs också ifrågasätta soc regler scratch

    Fast de har väl lagar och paragrafer och är lika osmidiga som alla andra "instanser"

    Jag tror att ingen vill att någon ska sälja sin bostad. Tror inte det är vad Enigma menar. Jag tror hon menar om det inte är ända utvägen för många snart. Detta för att mildra skadorna som kan ske om de [tvingas] sälja vid ett senare tillfälle. Om banken säljer någons lägenhet, hus eller annan form av privatägd bostad, ja då gör det detta med endast ett intresse nämligen att bli av med ekonomisk belastning. Sjunkande priser på bostäder är en enorm belastning för bankerna. Ca 80 % av alla banklån är baserade på fastigheters värde. Husen fungerar som låntagarens säkerhet för banken. Om huset sjunker i värde samtidigt som låntagaren inte kan betala sina lån då blir banken tvingad att tvångs sälja bostaden.
    avatar
    bobos


    Antal inlägg : 46
    Join date : 09-02-15

    Sälja eller försöka behålla bostaden? - Sida 2 Empty Sv: Sälja eller försöka behålla bostaden?

    Inlägg  bobos 2009-12-21, 02:33

    Somliga lär sig aldrig.
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Sälja eller försöka behålla bostaden? - Sida 2 Empty Sv: Sälja eller försöka behålla bostaden?

    Inlägg  Vercingetorix 2009-12-21, 02:36

    bobos skrev:Somliga lär sig aldrig.

    Point being, Enigma?
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Sälja eller försöka behålla bostaden? - Sida 2 Empty Lamt

    Inlägg  Secrist 2009-12-21, 03:03

    Din syster är bara en av många som drabbats. Men den våg som nu kommer inom 1-2 år kommer lamslå landet. Den kommer inte gå att länka samman med den globala krisen längre utan enbart drabba Sverige. Detta tack vare den politik som Alliansen kört. Alliansen har naturligtvis varit hårt piskade av sina ekonomiska partikällor (sponsorer) Svenskt Näringsliv.

    Nonsens. Det finns inget som styrker dessa påståenden.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Sälja eller försöka behålla bostaden? - Sida 2 Empty Skuldsanering

    Inlägg  Secrist 2009-12-21, 03:07

    Skuldsanering inte alltid så bra! En av mina systrar hade en pizzeria och hamburgeri på slutet på 80 början på 90 som hon gick i konkurs med! det blev en personlig konkurs med skulder på 6-800 tusen!

    Utan att kunna något om din syster så verkar det jättekonstigt att hon skulle fått skuldsanering för 8 000:-. Normalt ska skulderna vara av sådan storlek att de inte bedöms kunna betalas tillbaka inom överskådlig tid. Och det känns ju inte som om 8 000 kr kvalar in på det.

    Sponsored content


    Sälja eller försöka behålla bostaden? - Sida 2 Empty Sv: Sälja eller försöka behålla bostaden?

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-14, 18:09