Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+5
berralarzon
Ezzlirsk
lazy
x-medborgare
marxisten
9 posters

    Lettlands bödlar - Sveriges regering och banker knäcker grannlandet

    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Lettlands bödlar - Sveriges regering och banker knäcker grannlandet Empty Lettlands bödlar - Sveriges regering och banker knäcker grannlandet

    Inlägg  marxisten 2009-10-15, 20:32

    Lettlands bödlar - Sveriges regering och banker knäcker grannlandet 2495818406
    Inför svensk publik lägger finansminister Borg huvudet på sned och spelar socialt ansvarstagande. Det är inte mycket bevänt med ansvaret, det ynka extrabidrag som regeringen beviljat underskottstyngda kommuner valåret 2010 räcker knappt till att täcka kostnaderna för ökade socialbidrag. Men alltid lurar apspelet någon. Vilket är uträkningen. Med mindre än ett år kvar till nästa val är det morot som gäller, inte piska.

    Men när Borg vänder blicken över Östersjön, mot Lettland, förvandlas han i ett huj till den mest förskräcklige Mr Hyde. Han gapar och skriker och hotar för att tvinga den lettiska regeringen att slakta det lilla som ännu finns kvar av social trygghet. Allt för att rädda de svenska storbankerna från den devalvering som är Lettlands enda räddning.


    Man kan tycka att den lettiska borgerligheten var bottenlöst naiv när den efter Sovjets sammanbrott surfade ut på de fria marknadskrafternas oändliga ocean. Men så gjorde också EU, och inte minst Sverige, allt för att framställa kapitalismen som en ocean av oändliga möjligheter, en sockerkaka som naiva nyborgare slafsade i sig med glupande aptit.

    Men vad skall man då säga om de svenska storbankerna Swedbank, Nordea och SEB, som under loppet av drygt tio år lånat ut svindlande 131 miljarder kronor till det lilla fattiga Lettland, som regel utan eller till ytterst svaga säkerheter? Naivitet kan det inte handla om, inte mindre än ett årtionde efter den svenska finanskrisen i början på 1990-talet. Istället rör det sig om ett kalkylerat risktagande med rent koloniala extraprofiter som drivkraft.

    Finanskapitalet ville återupprätta det svenska väldet i Baltikum, denna gång med krediter som kolonialt vapen.

    Det gick bra till en början. De svenska krediterna gav god fart åt en lettisk låneekonomi och så länge bubblan pumpades upp flöt räntorna in hos Swedbank, Nordea och SEB. Det talas om 25 miljarder kronor i rena profiter. Men så sprack bubblan, lika oundvikligt som en såpbubbla. Med påföljd att de svenska bankerna sitter begravda till halsarna i dåliga lettiska lån, att läggas till de kreditförluster som den allmänna finanskrisen gett.


    I denna situation agerar Anders Borg torped åt Swedbank, Nordea och SEB. För att till varje pris rädda vad som räddas kan av fordringarna i Lettland.

    Det första budet är att den lettiska latsen under inga omständigheter får devalveras. Eftersom en devalvering skriver ner värdet på alla svenska fordringar i Lettland. Alltså kräver Anders Borg istället drastiska budgetnedskärningar som villkor för det räddningspaket som Sverige, EU och Internationella Valutafonden, IMF, ställt sig som gemensam garant för. Motsvarande 7,3 miljarder kronor skall sparas i lilla fattiga Lettlands statsbudget. Det motsvarar nedskärningar på över 10 procent.

    De hittills genomförda besparingarna har givit förfärande resultat. Lettlands BNP beräknas rasa med 18 procent i år, inte minst för att de offentliganställda fått sina löner sänkta med upp till 40 procent. Hälften av alla sjukhus har stängts och en av fem letter är nu utan jobb. Som alltid får de sämst ställda betala det högsta priset. Så föll matförsäljningen med 23,2 procent i augusti i år jämfört med samma månad i fjol. Människor saknar mat för dagen i Lettland. På grund av Anders Borg.

    Det är en social kollaps som utspelas i Lettland. Allt för att säkra de svenska storbankernas fordringar. Men ändå är Anders Borg inte nöjd. Han är tvärtom upprörd över att den lettiska regeringen bara lyckats spara hälften av det begärda och avtalade beloppet.

    ”Man kan inte bete sig på det sättet”, säger Borg ilsket. Med budskapet att lönerna måste sänkas ytterligare och fler sjukhus och skolor stängas. Lettisk välfärd – ja, lettiska liv – väger lätt jämfört med svenska bankers profiter.

    Man kan bara hoppas att det lettiska folket ber Anders Borg och hans inhemska hantlangare fara och flyga, något som en bred majoritet uttalat sig för i en nyligen genomförd undersökning. Lettland har ingen framtid som nysvensk koloni.


    Men också det svenska folket bör ta sig en ordentlig funderare över det som utspelar sig i Lettland. Där framträder Anders Borg och hans regering utan inställsam mask, som storkapitalets torpeder och indrivare. Lita på att det är denna Borg vi får smaka på efter valet 2010, om han får sitta kvar. Det är inte bara letterna som bör be Anders Borg dra åt helvete.

    Ledare
    Proletären nr 42, 2009


    Senast ändrad av marxisten den 2009-10-15, 21:31, ändrad totalt 5 gånger
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Lettlands bödlar - Sveriges regering och banker knäcker grannlandet Empty Sv: Lettlands bödlar - Sveriges regering och banker knäcker grannlandet

    Inlägg  x-medborgare 2009-10-15, 20:52

    hum impad av dig så ung så insatt och väldigt vältalig..
    Hade jag varit din morsa hade jag varit enormt stolt..

    Texten..

    Ja flera borde fundera och reagera.. Men va fan lettland det är ju inte i mitt vardagsrum..
    Kanske Borg och kompani skulle höja ett finger åt banker som ger dröm och fantasi krediter istället..
    Devalvera halvera skulden vad vet jag men stötta ditt granland.. Hur var det EU. Är vi inte alla bröder????
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Lettlands bödlar - Sveriges regering och banker knäcker grannlandet Empty Sv: Lettlands bödlar - Sveriges regering och banker knäcker grannlandet

    Inlägg  marxisten 2009-10-15, 21:06

    x-medborgare skrev:hum impad av dig så ung så insatt och väldigt vältalig..
    Hade jag varit din morsa hade jag varit enormt stolt..

    Texten..

    Ja flera borde fundera och reagera.. Men va fan lettland det är ju inte i mitt vardagsrum..
    Kanske Borg och kompani skulle höja ett finger åt banker som ger dröm och fantasi krediter istället..
    Devalvera halvera skulden vad vet jag men stötta ditt granland.. Hur var det EU. Är vi inte alla bröder????

    Ooops, glömde länka till tidningen. Så det var inte jag som är vältalig, men tack iaf. Smile
    Gällande min morsa är hon nog mest trött på upplysningar om vad som händer och sker i världen...

    Men du har rätt, detta är skrämmande och ingen reagerar. Ingen nämner det ens i våra Svenska tidningar.


    Senast ändrad av marxisten den 2009-10-15, 21:14, ändrad totalt 1 gång
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Lettlands bödlar - Sveriges regering och banker knäcker grannlandet Empty Sv: Lettlands bödlar - Sveriges regering och banker knäcker grannlandet

    Inlägg  marxisten 2009-10-15, 21:10

    Lettlands bödlar - Sveriges regering och banker knäcker grannlandet 42_lettland
    De giriga svenska bankdirektörerna Annika Falkengren på SEB och Swedbanks Michael Wolf har kraftigt bidragit till Lettlands ekonomiska kollaps. Ändå kräver finansminister Anders Borg mer nedskärningar och större lönesänkningar i Lettland för att rädda svenska banker från kreditförluster.

    Den lettiska regeringen står inför hårda påtryckningar från Sverige att kraftigt skära ned på statsutgifterna. Det skriver brittiska Financial Times i sin analysspalt ”Lex Column”.

    Enligt tidningen står Lettland inför två alternativ:

    • Ett dåligt scenario: Att kraftigt skära ner på statsutgifterna för att kunna få nästa lån på 75 miljarder kronor från internationella valutafonden IMF och andra långivare.

    • Ett riktigt dåligt scenario: Att inte klara av att skära ned på statsutgifterna i tillräcklig omfattning och därmed inte kunna få lånet.
    Enligt tidningen är Sverige mycket pådrivande för alternativ ett.

    Men att vältra över krisens bördor på Lettlands gamla, sjuka, arbetslösa och pensionärer vållar stora politiska slitningar inom den lettiska koalitionsregeringen. Västvärlden, Sverige och EU kräver en budgetminskning på sju miljarder per år men hittills har man endast kunnat komma överens om 4-5 miljarder, med övergivna skolor och sjukhus som resultat.

    Lettlands premiärminister Valdis Dombrokovskis förbereder nu ett regelverk som innebär att bolåntagare inte behöver återbetala sina lån för mer än värdet av den bostad som är säkerhet för lånet. Något som har fått Swedbank att hota med att mer eller mindre stoppa låneverksamhet landet. De svenska bankerna står för mer än hälften av all bankverksamhet i Lettland.

    Inblandning upprör
    De svenska påtryckningarna och den aktiva inblandningen i lettisk politik i syfte att skydda från ytterligare kreditförluster i samband med en devalvering, alternativt statsbankrutt, har upprört många letter. Protester kommer även från människor på den politiska högerskalan.

    ”Sluta plåga oss letter, Sverige” lyder rubriken i ett debattinlägg i Expressen 9 oktober av Didzis Melbiksis. Han anklagar Sverige, finansminister Borg och statsminister Reinfeldt för att ställa helt orimliga krav på letterna.

    ”Lettland har redan genomgått ett stålbad av nedskärningar. De stackas pensionärerna, som min synskadade pappa, får vara med och betala dyrt fast de inte har en promilles skuld i krisen”, skriver debattören, och hänvisar till en annan journalist som säger: ”Man slaktar en kossa för att få en mjölkapparat på avbetalning.”

    Apropå Anders Borgs kommentar om att ”Det internationella samfundets tålamod är mycket begränsat” skriver Melbiksis att letternas tålamod också har gränser.

    Det är skyddet av de svenska bankprofiterna som nu driver Anders Borg och Fredrik Reinfeldt till att plåga Lettland så att landet hotas av ekonomisk kvävning. Med risk för att Lettland svårligen kommer att återhämta sig inom en mätbar framtid.

    Men den kapitalistiska krisen i Sverige, vilken krisen i Baltikum späder på, ökar motsättningarna även inom den härskande klassen i Sverige. Medan Borg och Reinfeldt agerar som fiskala gendarmer finns andra inom den härskande eliten som ser större politiska faror med att strypa Lettland.

    ”Risk för social oro”
    I Dagens Nyheters ledare 6 oktober propageras för en lettisk devalvering.

    ”Men den nuvarande svältkuren, som går ut på att försvara latsens värde gentemot euron samtidigt som man stramar åt budgeten, leder till utdraget lidande för det lettiska folket och till politiska slitningar. Risken för social oro är tydlig, och i förlängningen kan den folkliga vreden mycket väl rikta sig västerut.”

    Trots allt står lettisk utlåning för futtiga fem procent av Swedbanks utlåning och tre procent av SEB:s utlåning.

    Det är för dessa futtiga procent som Sverige med Borg och Reinfeldt i spetsen, med uppbackning av EU, håller Lettlands fattiga i ett strypgrepp.

    ERIK ANDERSON
    Proletären nr 42, 2009
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Lettlands bödlar - Sveriges regering och banker knäcker grannlandet Empty Sv: Lettlands bödlar - Sveriges regering och banker knäcker grannlandet

    Inlägg  x-medborgare 2009-10-15, 21:33

    marxisten skrev:
    x-medborgare skrev:hum impad av dig så ung så insatt och väldigt vältalig..
    Hade jag varit din morsa hade jag varit enormt stolt..

    Texten..

    Ja flera borde fundera och reagera.. Men va fan lettland det är ju inte i mitt vardagsrum..
    Kanske Borg och kompani skulle höja ett finger åt banker som ger dröm och fantasi krediter istället..
    Devalvera halvera skulden vad vet jag men stötta ditt granland.. Hur var det EU. Är vi inte alla bröder????

    Ooops, glömde länka till tidningen. Så det var inte jag som är vältalig, men tack iaf. Smile
    Gällande min morsa är hon nog mest trött på upplysningar om vad som händer och sker i världen...

    Men du har rätt, detta är skrämmande och ingen reagerar. Ingen nämner det ens i våra Svenska tidningar.

    Tja du behöver inte oroa dig för upphovsmanen Jag har tänkt tanken många gånger förut när du skrivit.. Very Happy
    Såg här om dagen på tv just om lärarna som de som överhuvudtaget fick vara kvarhade fått sina löner halverade.
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Lettlands bödlar - Sveriges regering och banker knäcker grannlandet Empty Sv: Lettlands bödlar - Sveriges regering och banker knäcker grannlandet

    Inlägg  marxisten 2009-10-15, 21:40

    x-medborgare skrev:
    marxisten skrev:
    x-medborgare skrev:hum impad av dig så ung så insatt och väldigt vältalig..
    Hade jag varit din morsa hade jag varit enormt stolt..

    Texten..

    Ja flera borde fundera och reagera.. Men va fan lettland det är ju inte i mitt vardagsrum..
    Kanske Borg och kompani skulle höja ett finger åt banker som ger dröm och fantasi krediter istället..
    Devalvera halvera skulden vad vet jag men stötta ditt granland.. Hur var det EU. Är vi inte alla bröder????

    Ooops, glömde länka till tidningen. Så det var inte jag som är vältalig, men tack iaf. Smile
    Gällande min morsa är hon nog mest trött på upplysningar om vad som händer och sker i världen...

    Men du har rätt, detta är skrämmande och ingen reagerar. Ingen nämner det ens i våra Svenska tidningar.

    Tja du behöver inte oroa dig för upphovsmanen Jag har tänkt tanken många gånger förut när du skrivit.. Very Happy
    Såg här om dagen på tv just om lärarna som de som överhuvudtaget fick vara kvarhade fått sina löner halverade.

    Får jag tacka för att du tycker det... Försöker hålla mig på en begriplig nivå som är förståeligt och inte allt för jobbigt att läsa även för de som är över 25. Kul att du anser jag lyckas med det. Smile

    Gällande lärarnas löner så är det bara början innan kapitalets bestar är klara med lilla Lettland! Om de inte slutar snart vill säga. De har hittills bara lyckats skära ner HÄLFTEN av Borgs krav. Vi får se vad som finns kvar när de är klara gällande välfärd och trygghets system, om det finns något vill säga...


    Senast ändrad av marxisten den 2009-10-15, 22:33, ändrad totalt 1 gång
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Lettlands bödlar - Sveriges regering och banker knäcker grannlandet Empty Sv: Lettlands bödlar - Sveriges regering och banker knäcker grannlandet

    Inlägg  marxisten 2009-10-15, 22:32

    Har borgerligheten ingen kommentar inför detta faktum? Det kanske rent av är så att borgarna anser det är bra att vi har en bödel till finansminister som gör allt för att ruinera ett redan fattigt land!
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Lettlands bödlar - Sveriges regering och banker knäcker grannlandet Empty Sv: Lettlands bödlar - Sveriges regering och banker knäcker grannlandet

    Inlägg  lazy 2009-10-15, 22:45

    Vem har tvingat Lettland att låna ut pengar?
    Ezzlirsk
    Ezzlirsk


    Antal inlägg : 847
    Join date : 09-09-16
    Age : 44
    Ort : Σπάρτη

    Lettlands bödlar - Sveriges regering och banker knäcker grannlandet Empty Sv: Lettlands bödlar - Sveriges regering och banker knäcker grannlandet

    Inlägg  Ezzlirsk 2009-10-15, 22:48

    Kan TS lite mer djupkunnigt och specifikt påvisa varför det egentligen är så ondskefullt att låna ut pengar till fattiga länder? Eller är det det vanliga argumentum ad populum återigen?
    berralarzon
    berralarzon


    Antal inlägg : 6964
    Join date : 09-03-08

    Lettlands bödlar - Sveriges regering och banker knäcker grannlandet Empty Sv: Lettlands bödlar - Sveriges regering och banker knäcker grannlandet

    Inlägg  berralarzon 2009-10-15, 23:04

    lazy skrev:Vem har tvingat Lettland att låna ut pengar?

    Tips Lazy! Nordea Swedbank SEB..mm
    //berra
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Lettlands bödlar - Sveriges regering och banker knäcker grannlandet Empty Sv: Lettlands bödlar - Sveriges regering och banker knäcker grannlandet

    Inlägg  marxisten 2009-10-15, 23:08

    lazy skrev:Vem har tvingat Lettland att låna ut pengar?

    Och bankerna ska inte ta ansvar? Vem tvingade bankerna till detta!

    "Men vad skall man då säga om de svenska storbankerna Swedbank, Nordea och SEB, som under loppet av drygt tio år lånat ut svindlande 131 miljarder kronor till det lilla fattiga Lettland, som regel utan eller till ytterst svaga säkerheter? Naivitet kan det inte handla om, inte mindre än ett årtionde efter den svenska finanskrisen i början på 1990-talet. Istället rör det sig om ett kalkylerat risktagande med rent koloniala extraprofiter som drivkraft.

    Finanskapitalet ville återupprätta det svenska väldet i Baltikum, denna gång med krediter som kolonialt vapen.

    Det gick bra till en början. De svenska krediterna gav god fart åt en lettisk låneekonomi och så länge bubblan pumpades upp flöt räntorna in hos Swedbank, Nordea och SEB. Det talas om 25 miljarder kronor i rena profiter. Men så sprack bubblan, lika oundvikligt som en såpbubbla. Med påföljd att de svenska bankerna sitter begravda till halsarna i dåliga lettiska lån, att läggas till de kreditförluster som den allmänna finanskrisen gett."

    Utöver det så kan det väl knappast vara så att det ska vara meningen att SCB, NORDEA och SWEDBANKS profit kan vara viktigare är sjukvård och socialt skyddsnät! Borg begär detta, anser du detta är normalt.

    Det första budet är att den lettiska latsen under inga omständigheter får devalveras. Eftersom en devalvering skriver ner värdet på alla svenska fordringar i Lettland. Alltså kräver Anders Borg istället drastiska budgetnedskärningar som villkor för det räddningspaket som Sverige, EU och Internationella Valutafonden, IMF, ställt sig som gemensam garant för. Motsvarande 7,3 miljarder kronor skall sparas i lilla fattiga Lettlands statsbudget. Det motsvarar nedskärningar på över 10 procent.

    De hittills genomförda besparingarna har givit förfärande resultat. Lettlands BNP beräknas rasa med 18 procent i år, inte minst för att de offentliganställda fått sina löner sänkta med upp till 40 procent. Hälften av alla sjukhus har stängts och en av fem letter är nu utan jobb. Som alltid får de sämst ställda betala det högsta priset. Så föll matförsäljningen med 23,2 procent i augusti i år jämfört med samma månad i fjol. Människor saknar mat för dagen i Lettland. På grund av Anders Borg.

    Det är en social kollaps som utspelas i Lettland. Allt för att säkra de svenska storbankernas fordringar. Men ändå är Anders Borg inte nöjd. Han är tvärtom upprörd över att den lettiska regeringen bara lyckats spara hälften av det begärda och avtalade beloppet.

    ”Man kan inte bete sig på det sättet”, säger Borg ilsket. Med budskapet att lönerna måste sänkas ytterligare och fler sjukhus och skolor stängas. Lettisk välfärd – ja, lettiska liv – väger lätt jämfört med svenska bankers profiter.
    Alltså:
    BNP -18%
    De offenliganställdas löner -40%
    Hälften av sjukhusen stängda
    20% arbetslöshet
    23,2% mindre i matförsäljning i Augusti pga. fattigdom!
    7,3 miljarder (10% BNP) ska sparas. Man har fått ihop hälften nu

    Anser du Anders "Bödeln" Borg ska klaga, efter allt detta! ”Man kan inte bete sig på det sättet". VAD FAN SKA DE GÖRA MER? Vad begär han?

    Vilka är mest värda, lettiska liv eller Borgs och bankernas profithets! Vem tvingade bankerna till risklån från början? Letterna?

    Menar du på fullt allvar att du anser detta är rätt och försvarar Borg för hans krav!

    Dessutom Lazy, om nån har tvingats här är det LETTERNA, ingen annan!


    Senast ändrad av marxisten den 2009-10-15, 23:22, ändrad totalt 2 gånger
    GustavAnder
    GustavAnder


    Antal inlägg : 2835
    Join date : 09-04-05

    Lettlands bödlar - Sveriges regering och banker knäcker grannlandet Empty Sv: Lettlands bödlar - Sveriges regering och banker knäcker grannlandet

    Inlägg  GustavAnder 2009-10-15, 23:12

    marxisten skrev:Lettlands bödlar - Sveriges regering och banker knäcker grannlandet 2495818406


    ]

    Snygg bild.

    I övrigt, sluta gå på dina sektmöten, du slutar som ett vrak.
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Lettlands bödlar - Sveriges regering och banker knäcker grannlandet Empty Sv: Lettlands bödlar - Sveriges regering och banker knäcker grannlandet

    Inlägg  marxisten 2009-10-15, 23:15

    GustavAnder skrev:
    marxisten skrev:Lettlands bödlar - Sveriges regering och banker knäcker grannlandet 2495818406


    ]

    Snygg bild.

    I övrigt, sluta gå på dina sektmöten, du slutar som ett vrak.

    Lär dig läsa istället. Sekt möten, ska det komma från dig! Du blundar ju inför fakta. Vår finansminister sätter Lettland i konkurs och misär!

    Och den Bödeln är inte snygg, snarare en kopia av nåt groteskt svin utan nån medmänsklighet i sig!
    Med tanke på vad han gör och säger här så. ”Man kan inte bete sig på det sättet". Vad FAN begär han de ska göra mer? Låta folket leva i total misär för att våra bankers profithets? Då har han lyckats, de är redan på god väg till detta! Det är SWEDBANK och resten av bankerna som ska betala, när de är så korkade att de lånar ut utan något säkerhetsräknande! Inte Lettland befolkning.
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Lettlands bödlar - Sveriges regering och banker knäcker grannlandet Empty Sv: Lettlands bödlar - Sveriges regering och banker knäcker grannlandet

    Inlägg  lazy 2009-10-15, 23:23

    Men fortfarande är det så att ingen har tvingat Lettland att låna ut
    pengar. Wink
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Lettlands bödlar - Sveriges regering och banker knäcker grannlandet Empty Sv: Lettlands bödlar - Sveriges regering och banker knäcker grannlandet

    Inlägg  marxisten 2009-10-15, 23:24

    lazy skrev:Men fortfarande är det så att ingen har tvingat Lettland att låna ut
    pengar. Wink

    Absolut inte, Lettland har nämligen inte LÅNAT UT några pengar.
    GustavAnder
    GustavAnder


    Antal inlägg : 2835
    Join date : 09-04-05

    Lettlands bödlar - Sveriges regering och banker knäcker grannlandet Empty child of the folie....

    Inlägg  GustavAnder 2009-10-15, 23:27

    marxisten skrev:
    GustavAnder skrev:
    marxisten skrev:Lettlands bödlar - Sveriges regering och banker knäcker grannlandet 2495818406


    ]

    Snygg bild.

    I övrigt, sluta gå på dina sektmöten, du slutar som ett vrak.

    Lär dig läsa istället. Sekt möten, ska det komma från dig! Du blundar ju inför fakta. Vår finansminister sätter Lettland i konkurs och misär!

    Och den Bödeln är inte snygg, snarare en kopia av nåt groteskt svin utan nån medmänsklighet i sig!
    .



    Ett par inlägg till så kommer du snart att önska Borg död, som du sagt om så många andra av dina hatobjekt.
    Sök hjälp eller du slutar som ett vrak.
    Du låter som en medlem i AlQaida, eller Jehovas.
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Lettlands bödlar - Sveriges regering och banker knäcker grannlandet Empty Sv: Lettlands bödlar - Sveriges regering och banker knäcker grannlandet

    Inlägg  marxisten 2009-10-15, 23:30

    GustavAnder skrev:
    Ett par inlägg till så kommer du snart att önska Borg död, som du sagt om så många andra av dina hatobjekt.

    Nä, inte död, men han önskar tydligen att Lettlands befolkning ska dö annars skulle han inte fortsätta att begära de ska skära ner mer. Han ställer omänskliga krav på ett redan hårt utsatt land! Snarare önskar jag han ställde krav på svenska banker att inte låna ut 130 miljarder utan säkerhet, än att skälla på lilla Lettland.

    På vilket sätt finns det skäl att INTE protestera mot honom här? Han beter sig ju som ett regelrätt kapitalist svin!

    PS: "Så många andra hatobjekt". Vem mer än Bush har jag någonsin ens nämnt i ett sådant sammanhang!
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Lettlands bödlar - Sveriges regering och banker knäcker grannlandet Empty Sv: Lettlands bödlar - Sveriges regering och banker knäcker grannlandet

    Inlägg  x-medborgare 2009-10-15, 23:43

    Lazy självklart har ingen tvingat Lettland att ta lån.. Men det för tar ju inte bankernas ansvar att ha koll på betalnings förmåga räntor marknad etc..
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Lettlands bödlar - Sveriges regering och banker knäcker grannlandet Empty Sv: Lettlands bödlar - Sveriges regering och banker knäcker grannlandet

    Inlägg  marxisten 2009-10-16, 00:02

    x-medborgare skrev:Lazy självklart har ingen tvingat Lettland att ta lån.. Men det för tar ju inte bankernas ansvar att ha koll på betalnings förmåga räntor marknad etc..

    Hon skrev LÅNA UT. Inte ta lån. Smile

    Men man kan också se det som att de blev tvingade. Efter 1990 och Sovjets fall skulle de bygga upp sitt land. Lettland var i stort behov av kapital och pengar, svenska banker erbjöd lån till noll säkerhet, då ta man de. Det är ju nästan att muta letterna att låna pengar. Utsatt land med mycket lite pengar och blir erbjuden storlån till noll säkerhet. Bra förförisk kombination, tycker du inte det? Alltså blev det en sorts tvång att välja svenska banker.

    Dock har Lazy rätt i sak. Ingen har direkt tvingat de, men kanske indirekt? Hur som helst handlade inte något av mina inlägg om att det skulle skett under tvång! Dock så med jag att det i vilket fall tvång eller ej, inte Letternas fel att de inte kan betala tillbaka när Svenska Banker är så in i helvete korkade att de lånar ut 130 miljarder till noll säkerhet! Svenska Banker får skylla sig själva!


    Senast ändrad av marxisten den 2009-10-16, 00:04, ändrad totalt 1 gång
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Lettlands bödlar - Sveriges regering och banker knäcker grannlandet Empty Sv: Lettlands bödlar - Sveriges regering och banker knäcker grannlandet

    Inlägg  x-medborgare 2009-10-16, 00:04

    marxisten skrev:
    x-medborgare skrev:Lazy självklart har ingen tvingat Lettland att ta lån.. Men det för tar ju inte bankernas ansvar att ha koll på betalnings förmåga räntor marknad etc..

    Hon skrev LÅNA UT. Inte ta lån. Smile

    Men man kan också se det som att de blev tvingade. Efter 1990 och Sovjets fall skulle de bygga upp sitt land. Lettland var i stort behov av kapital och pengar, svenska banker erbjöd lån till noll säkerhet, då ta man de. Det är ju nästan att muta letterna att låna pengar. Utsatt land med mycket lite pengar och blir erbjuden storlån till noll säkerhet. Bra förförisk kombination, tycker du inte det? Alltså blev det en sorts tvång att välja svenska banker. Om man ser det från lite längre håll.

    Dock har Lazy rätt i sak. Ingen har direkt tvingat de, men kanske indirekt? Det är i vilket fall inte Letternas fel att Svenska Banker lånar ut 130 miljarder till noll säkerhet! Svenska Banker får skylla sig själva!

    Jo jag såg det Very Happy Men misstänker att det bara är en liten felskrivning från lazy.. Very Happy
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Lettlands bödlar - Sveriges regering och banker knäcker grannlandet Empty Sv: Lettlands bödlar - Sveriges regering och banker knäcker grannlandet

    Inlägg  marxisten 2009-10-16, 00:04

    x-medborgare skrev:
    marxisten skrev:
    x-medborgare skrev:Lazy självklart har ingen tvingat Lettland att ta lån.. Men det för tar ju inte bankernas ansvar att ha koll på betalnings förmåga räntor marknad etc..

    Hon skrev LÅNA UT. Inte ta lån. Smile

    Men man kan också se det som att de blev tvingade. Efter 1990 och Sovjets fall skulle de bygga upp sitt land. Lettland var i stort behov av kapital och pengar, svenska banker erbjöd lån till noll säkerhet, då ta man de. Det är ju nästan att muta letterna att låna pengar. Utsatt land med mycket lite pengar och blir erbjuden storlån till noll säkerhet. Bra förförisk kombination, tycker du inte det? Alltså blev det en sorts tvång att välja svenska banker. Om man ser det från lite längre håll.

    Dock har Lazy rätt i sak. Ingen har direkt tvingat de, men kanske indirekt? Det är i vilket fall inte Letternas fel att Svenska Banker lånar ut 130 miljarder till noll säkerhet! Svenska Banker får skylla sig själva!

    Jo jag såg det Very Happy Men misstänker att det bara är en liten felskrivning från lazy.. Very Happy

    Hon skrev det TVÅ ggr.
    GustavAnder
    GustavAnder


    Antal inlägg : 2835
    Join date : 09-04-05

    Lettlands bödlar - Sveriges regering och banker knäcker grannlandet Empty Fet.

    Inlägg  GustavAnder 2009-10-16, 00:09

    Snart skyller marxisten på helt och fullt på ICA när han ser en fet människa,
    det är ICAs fel att den feta människan köpt mat och blivit fet.

    Kommunist = IQ grönsak.

    PS För att undvika foliets hjärndöda anklagelser och psykosnack, jag har aldrig påstått att bankerna är helt utan ansvar. DS
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Lettlands bödlar - Sveriges regering och banker knäcker grannlandet Empty Money

    Inlägg  Secrist 2009-10-16, 00:14

    Island har redan genomgått detta stålbad precis som sverige gjorde i början på nittiotalet. Gör om, gör rätt. Vad är problemet?
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Lettlands bödlar - Sveriges regering och banker knäcker grannlandet Empty Sv: Lettlands bödlar - Sveriges regering och banker knäcker grannlandet

    Inlägg  x-medborgare 2009-10-16, 00:14

    GustavAnder skrev:Snart skyller marxisten på helt och fullt på ICA när han ser en fet människa,
    det är ICAs fel att den feta människan köpt mat och blivit fet.

    Kommunist = IQ grönsak.

    PS För att undvika foliets hjärndöda anklagelser och psykosnack, jag har aldrig påstått att bankerna är helt utan ansvar. DS

    GRÖNSAKER ÄR NYTTIGT du borde få i dig mer mår du bara bra av.. Very Happy
    GustavAnder
    GustavAnder


    Antal inlägg : 2835
    Join date : 09-04-05

    Lettlands bödlar - Sveriges regering och banker knäcker grannlandet Empty kannibal?

    Inlägg  GustavAnder 2009-10-16, 00:19

    x-medborgare skrev:
    GustavAnder skrev:Snart skyller marxisten på helt och fullt på ICA när han ser en fet människa,
    det är ICAs fel att den feta människan köpt mat och blivit fet.

    Kommunist = IQ grönsak.

    PS För att undvika foliets hjärndöda anklagelser och psykosnack, jag har aldrig påstått att bankerna är helt utan ansvar. DS

    GRÖNSAKER ÄR NYTTIGT du borde få i dig mer mår du bara bra av.. Very Happy

    Jag äter mycket grönsaker med stor glädje, rödbeta är en favorit,
    värre är det väl för kommunister, äter de grönsaker är de ju kannibaler.
    Säg att jag har Monty Phyton klass på min humor, please.

    Sponsored content


    Lettlands bödlar - Sveriges regering och banker knäcker grannlandet Empty Sv: Lettlands bödlar - Sveriges regering och banker knäcker grannlandet

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-13, 15:55