Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+6
Regndrottning
Susz X
enigma
palmevara
DirtyDog
fredrik rahm70
10 posters

    Vad är protektionism?

    avatar
    Ettan
    Gäst


    Vad är protektionism? Empty Vad är protektionism?

    Inlägg  Ettan 2009-03-03, 00:43

    Vad betyder protektionism? Jo det betyder att man skyddar någon/något.
    Har LO skyddat och informerat sina medlemmar? Har LO använt Medlearnas mediala organ för att hålla dem informerade? Aftonbladet ägs av LO.

    Är LO protektionister när det gäller arbetarna?
    Arbetare, Arbetsgivare, Ägare ge er syn på LO.
    avatar
    Knegarn
    Gäst


    Vad är protektionism? Empty Lo är ett skämt.

    Inlägg  Knegarn 2009-03-03, 01:41

    Lo vad fan har dom gjort för arbetarna de senaste 20 åren? Lo är infiltrerat av arbetsgivare, direktörer och överklass svin! Aftonbladet! Vadå aftonbladet? Aftonbladet är dött sedan länge! Idag är det hänt i veckan för homosexuella och bratts. Finns det nyheter överhuvud taget där? Det finns inga journalister eller reportrar åtminstånde. Så mycket vet jag.
    Sverige är ett minne blott. Här finns inga män med ryggrad längre. Bara massa tysta skuggor utan eget tänkande.
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Vad är protektionism? Empty Sv: Vad är protektionism?

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-03-03, 01:43

    eftersom oppositionen gemensamt i snart 3 år utnämnt alla arbetare till "överklassvin" som inte är värda ett "jobbavdrag".. kan man ju undra vad du menar[/color]
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Vad är protektionism? Empty Sv: Vad är protektionism?

    Inlägg  DirtyDog 2009-03-03, 02:28

    Protektionism går ut på att på olika sätt skydda varor och tjänster som produceras i det egna landet från konkurrens från andra länder. För att skydda sig kan landet använda en hel rad åtgärder som importavgifter, tullar, registreringsavgifter, importkvoter med mera. Motsatsen till protektionism är frihandel.

    Protektionism kan också handla om att utestänga gästarbete eller arbetskraftsinvandring.

    Detta leder till att utbudet på varor drastiskt minskar och allt blir dyrare. Dock så blir det bra för bilindustrin som nu slipper konkurrera med andra bilmärken och varför skall vi importera mat från andra länder då Rotmos och Isterband dög åt våra förfäder?

    Tyvärr drabbar protektionismen ofta exportföretagen så vinnare blir de som vänder sig till den inhemska marknaden.

    Men om Protektionism nu bidrar till något positivt för ett land, vem får isåfall betala priset för det?
    Om man betänker att hur mycket som importeras från t.ex. Kina så blir inte svaret så svårt att räkna ut.
    En sak är säker, de som blir förlorarna har det sämre ställt än svenskarna redan idag.
    avatar
    Jörgen
    Gäst


    Vad är protektionism? Empty Aaa Protektionism >Frihandel AAA

    Inlägg  Jörgen 2009-03-03, 02:46

    Hellre lite protektionism än Frihandel. Frihandel aka slavhandel aaa
    Dumma dumma arbetare som inte förstått detta försen nu. Men som man bäddar får man ligga aaaaa Wink Dax att lämna detta skitland. Fegare och dummare arbetare har nog Europa aldrig skådat. LO är ett skämt, en skymf mon människors intelligens. LO är så korupt att det stinker flera mil. Inte en enda kallelse till strejk eller protest. Bara tyst, tyst och tyst. Aftonbladet är som någon beskrev innan, bara en skvaller blaska. Finns inte tillstymelse till sanning eller moral i den dyngan längre.

    R.I.P Sweden.
    avatar
    palmevara


    Antal inlägg : 82
    Join date : 09-02-15

    Vad är protektionism? Empty LO borde vara Protektionister, men är det inte.

    Inlägg  palmevara 2009-03-03, 10:42

    LO borde varit Protektionister. Detta är syftet med hela LO. Men LO är sedan flera år tillbaka lika genomsyrat av borgare som självaste Socialdemokratiska partiet. Människor lever på hoppet om att Socialdemokraterna en dag ska gå tillbaka till sina rötter. Att Socialdemokraterna ska rensa ut infiltratörerna från sitt parti, från LO och från medians topp skikt. Dvs på den tidningen som borde varit arbetarnas kanal till sanningen. Tidningen som mörkad, vinklat och fört arbetarna bakom ljuset. Ja jag talar om Aftonbladet!

    Idag går allihop i den fria marknadens långa led mot en ny förintelse!
    För den som ännu inte sett sambandet mellan nu och före krigstiden i andra världskriget. Ja den måste inte bara vara blind, utan också extremt vilsekommen.
    De girigas jakt på mera penning vinster, trotts att de redan har mer än vad flera generationer skulle kunna spendera bort, ja detta leder människan tillbaka till naturens lagar. I naturens lagar tar man vad man kommer över för att överleva. Man är beredd att döda för att trygga sitt och sina avkommors förutsättningar att leva vidare. Det är hit vi i Europa och stora delar av världen nu börjat rusa! Ja rusa, inte gå. Nu går det fort.

    Närsomhelst, vilken dag som helst kan det brista! Frankrike, Tyskland England Europas tre största makthavare. Dom talar inte ens samma språk! Språket brukar vara en aqv de fyra huvudpunkterna för att kunna starta en Stat. Men i Europa var det penningflödet på den fria marknaden som var viktigast.

    Begrunda detta noga. Detta är inget hot, detta är min mardröm. En mardröm som verkar närma sig allt fortare!
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Vad är protektionism? Empty Sv: Vad är protektionism?

    Inlägg  DirtyDog 2009-03-03, 11:57

    palmevara skrev:Att Socialdemokraterna ska rensa ut infiltratörerna från sitt parti, från LO och från medians topp skikt. Dvs på den tidningen som borde varit arbetarnas kanal till sanningen. Tidningen som mörkad, vinklat och fört arbetarna bakom ljuset. Ja jag talar om Aftonbladet!
    Nu tappade kommunisten sin fagra mask. I parti och fack och dess företag skall det naturligtvis inte finnas utrymme för olika åsikter. Oliktänkande skall rensas ut så att "sanningen" (gapskratt!) kan framföras. Jisses!
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Vad är protektionism? Empty Sv: Vad är protektionism?

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-03-03, 12:10

    DirtyDog skrev:
    palmevara skrev:Att Socialdemokraterna ska rensa ut infiltratörerna från sitt parti, från LO och från medians topp skikt. Dvs på den tidningen som borde varit arbetarnas kanal till sanningen. Tidningen som mörkad, vinklat och fört arbetarna bakom ljuset. Ja jag talar om Aftonbladet!
    Nu tappade kommunisten sin fagra mask. I parti och fack och dess företag skall det naturligtvis inte finnas utrymme för olika åsikter. Oliktänkande skall rensas ut så att "sanningen" (gapskratt!) kan framföras. Jisses!

    Kalshnikov vänstern putsar vapnet, synd bara att huvuddelen är vapenvägrare=)
    enigma
    enigma


    Antal inlägg : 96
    Join date : 09-01-28
    Age : 49

    Vad är protektionism? Empty Sv: Vad är protektionism?

    Inlägg  enigma 2009-03-03, 12:13

    DirtyDog skrev:
    palmevara skrev:Att Socialdemokraterna ska rensa ut infiltratörerna från sitt parti, från LO och från medians topp skikt. Dvs på den tidningen som borde varit arbetarnas kanal till sanningen. Tidningen som mörkad, vinklat och fört arbetarna bakom ljuset. Ja jag talar om Aftonbladet!
    Nu tappade kommunisten sin fagra mask. I parti och fack och dess företag skall det naturligtvis inte finnas utrymme för olika åsikter. Oliktänkande skall rensas ut så att "sanningen" (gapskratt!) kan framföras. Jisses!

    Är inte det en åsikt? Det du inte tog med i ditt utplockade citat? Du censurerade en innebörd genom att utesluta följande.

    Människor lever på hoppet om att Socialdemokraterna en dag ska gå tillbaka till sina rötter. Att Socialdemokraterna ska rensa ut infiltratörerna från sitt parti, från LO och från medians topp skikt. Dvs på den tidningen som borde varit arbetarnas kanal till sanningen.

    Är inte "Människor lever på hoppet om att Socialdemokraterna en dag ska gå tillbaka till sina rötter." en åsikt? Då vet jag inte längre vad en åsikt är.

    Jag instämmer med vad Palmevara skriver. Detta är min ÅSIKT, och ja, jag hoppas Socialdemokraterna återgår till sina rötter. Jag tycker också partiet bytt ism och värdering, alltså ändrats inifrån.

    mvh Enigma (Lite Pirat partist, lite V, lite Socialdemokrat, före detta Fp)
    Ännu ej bestämt mig, så snälla ni, ingen löjlig indelning i fack nu!
    Det är min åsikt som är viktig, inte vilket lag man ska tillhöra! Jag är lite som Cleopatra, en politisk vilde.
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Vad är protektionism? Empty Sv: Vad är protektionism?

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-03-03, 12:17

    enigma skrev:
    DirtyDog skrev:
    palmevara skrev:Att Socialdemokraterna ska rensa ut infiltratörerna från sitt parti, från LO och från medians topp skikt. Dvs på den tidningen som borde varit arbetarnas kanal till sanningen. Tidningen som mörkad, vinklat och fört arbetarna bakom ljuset. Ja jag talar om Aftonbladet!
    Nu tappade kommunisten sin fagra mask. I parti och fack och dess företag skall det naturligtvis inte finnas utrymme för olika åsikter. Oliktänkande skall rensas ut så att "sanningen" (gapskratt!) kan framföras. Jisses!

    Är inte det en åsikt? Det du inte tog med i ditt utplockade citat? Du censurerade en innebörd genom att utesluta följande.

    Människor lever på hoppet om att Socialdemokraterna en dag ska gå tillbaka till sina rötter. Att Socialdemokraterna ska rensa ut infiltratörerna från sitt parti, från LO och från medians topp skikt. Dvs på den tidningen som borde varit arbetarnas kanal till sanningen.

    Är inte "Människor lever på hoppet om att Socialdemokraterna en dag ska gå tillbaka till sina rötter." en åsikt? Då vet jag inte längre vad en åsikt är.

    Jag instämmer med vad Palmevara skriver. Detta är min ÅSIKT, och ja, jag hoppas Socialdemokraterna återgår till sina rötter. Jag tycker också partiet bytt ism och värdering, alltså ändrats inifrån.

    mvh Enigma (Lite Pirat partist, lite V, lite Socialdemokrat, före detta Fp)
    Ännu ej bestämt mig, så snälla ni, ingen löjlig indelning i fack nu!
    Det är min åsikt som är viktig, inte vilket lag man ska tillhöra! Jag är lite som Cleopatra, en politisk vilde.

    Att sossarna skulle backa till 50-60 talets politik skulle inte ens jag som folkpartist säga något emot.

    OM orden solidaritet , rättvisa , jämlikhet skulle ebetyda nått igen skulle nog få klaga..

    tyvärr är detta en utopi och ganska kört..eftersom världen ser enormt annorlunda idag.

    lika verklighets främmande som sd´s "folkhemsdrömmar" enligt mej eller vänstens kollektiva orgier i statligt ägande

    jag har då inte under mina snart 39 år på jorden upplevt dessa slagord annat än på dammiga flaggor 1 maj hos sossar och VÄNSTER.

    Ironiskt nog sjunger ju 1a maj tåg egentligen "upp till kamp emot oss själva, och vår politik dom senaste 40åren"
    lol!


    Senast ändrad av fredrik rahm den 2009-03-03, 12:19, ändrad totalt 1 gång
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Vad är protektionism? Empty Sv: Vad är protektionism?

    Inlägg  Susz X 2009-03-03, 12:19

    palmevara skrev:LO borde varit Protektionister. Detta är syftet med hela LO. Men LO är sedan flera år tillbaka lika genomsyrat av borgare som självaste Socialdemokratiska partiet. Människor lever på hoppet om att Socialdemokraterna en dag ska gå tillbaka till sina rötter. Att Socialdemokraterna ska rensa ut infiltratörerna från sitt parti, från LO och från medians topp skikt. Dvs på den tidningen som borde varit arbetarnas kanal till sanningen. Tidningen som mörkad, vinklat och fört arbetarna bakom ljuset. Ja jag talar om Aftonbladet!

    Idag går allihop i den fria marknadens långa led mot en ny förintelse!
    För den som ännu inte sett sambandet mellan nu och före krigstiden i andra världskriget. Ja den måste inte bara vara blind, utan också extremt vilsekommen.
    De girigas jakt på mera penning vinster, trotts att de redan har mer än vad flera generationer skulle kunna spendera bort, ja detta leder människan tillbaka till naturens lagar. I naturens lagar tar man vad man kommer över för att överleva. Man är beredd att döda för att trygga sitt och sina avkommors förutsättningar att leva vidare. Det är hit vi i Europa och stora delar av världen nu börjat rusa! Ja rusa, inte gå. Nu går det fort.

    Närsomhelst, vilken dag som helst kan det brista! Frankrike, Tyskland England Europas tre största makthavare. Dom talar inte ens samma språk! Språket brukar vara en aqv de fyra huvudpunkterna för att kunna starta en Stat. Men i Europa var det penningflödet på den fria marknaden som var viktigast.

    Begrunda detta noga. Detta är inget hot, detta är min mardröm. En mardröm som verkar närma sig allt fortare!


    Viktigt det du beskriver Palmevara- en viktig verklighet som gärna görs allt för att tysta ned givetvis..
    Japp- det måste absolut läggas energi på att få bort infiltratörer av det slag du beskriver!Som för sin egemn propaganda i syfte att smutskasta. Samtidigt behövs en förändring på flera plan..
    Om de rätta rötterna ska ha en möjlighet alls...
    Viktigt oxå att inte gå på trollare som försöker trolla bort själva kärnan i detta..
    genom att verka vara lite föör intima i denna diskussionen.. pig
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Vad är protektionism? Empty Sv: Vad är protektionism?

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-03-03, 12:27

    Detta är en trend som är bekymmersam nog i sig, men den får en ytterligare dimension av det faktum att journalisterna är en alltmer uppenbart homogen grupp som lever i föreställningsvärldar på avstånd från vanliga svenskar" "Journalister röstar vänster i betydligt större utsträckning än andra. Knappt hälften av svenskarna gör det mot sextio procent av journalisterna."

    ja rensa ut dom??=)
    avatar
    re re re
    Gäst


    Vad är protektionism? Empty Maud fick ge sig till sist.

    Inlägg  re re re 2009-03-03, 13:48

    Maud gav sig till sist. Men vart fan var Lo? SAAB's Vd gjorde deras arbete!
    Det är SAABs VD vi kan tacka i Trollhättan för att vi fortfarande har en chans att inte kremeras med staden som kommer dö med Saabs fall. Fler sådana chefer och vi kommer på fötter åter.

    Vad fan händer med oss i Trollhättan och områdena runt oss om SAAB läggs ner? Vi kan inte sälja våra hus, bostadsmarknaden är stendöd. Ev. köpare får inga lån, Bankerna ger inte längre någon kredit för bostadsköp. 80% av oss har lån på husen!

    Vad händer när vår A-kassa tar slut?
    Du i norr, du i söder, tror du ni kommer behandlas på annat sätt när domino raderna når er? Jag kan tala om för er att när raderna passerar er så har dom sådan fart att ni inte kommer hinna släppa en fjärt innan ni är eliminerade.

    Inse fakta, LO har svikigt oss! Se på resten av Europa, där protesterar facken, och det ger utdelning. Våra förbannade grisar sitter i knät på Urban Bäckström!

    Fy FAN!
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Vad är protektionism? Empty Sv: Vad är protektionism?

    Inlägg  DirtyDog 2009-03-03, 15:22

    enigma skrev:Är inte det en åsikt? Det du inte tog med i ditt utplockade citat? Du censurerade en innebörd genom att utesluta följande.
    Människor lever på hoppet om att Socialdemokraterna en dag ska gå tillbaka till sina rötter. Att Socialdemokraterna ska rensa ut infiltratörerna från sitt parti, från LO och från medians topp skikt. Dvs på den tidningen som borde varit arbetarnas kanal till sanningen.
    Är inte "Människor lever på hoppet om att Socialdemokraterna en dag ska gå tillbaka till sina rötter." en åsikt? Då vet jag inte längre vad en åsikt är.
    Censurerade? Men lilla vän, jag CITERADE valda delar av en väldigt LÅNG text och det faktum att jag inte citerade ALLT är faktiskt inte att censurera. Den möjligheten har f.ö. endast Admin här på forumet.
    Men eftersom du anser att texten jag utelämnade är viktig så kan jag väl kommentera den också.
    Människor lever på hoppet...
    Vilka "människor" åsyftas? De som valt de som styr dagens socialdemokrater är det logiskt sett inte utan några "andra" människor helt klart?
    Självklart är detta en ÅSIKT (som rimligtvis inte delas av den majoritet av socialdemokraterna som valt nuvarande ledning) men VEM har egentligen påstått att det INTE är just en åsikt? Hur tänker du?
    LO's roll är att företräda arbetarna gentemot arbetsgivarna på arbetsmarknaden. Deras roll är INTE att agera som ett politiskt parti gentemot sittande regeringar. Om fackförbunden skall vara politiska i den bemärkelsen så krävs att det bildas lika många fackförbund som det finns politiska partier och den ordningen vill ju ingen ha. LO's medlemmar skall ha rätt att rösta på vänstern lika gärna som sossarna och även på moderaterna eller centern.
    Ledningen på facket skall lika självklart speglas av åsikterna bland deras medlemmar. För rikspolitiken har vi alltså politiska PARTIER och facken skall fullkomligt ge fan i hur medlemmarna röstar. Det är illa nog att de ensidigt stödjer ett parti med avsevärda belopp av medlemmarnas pengar.

    enigma skrev:Jag instämmer med vad Palmevara skriver. Detta är min ÅSIKT, och ja, jag hoppas Socialdemokraterna återgår till sina rötter. Jag tycker också partiet bytt ism och värdering, alltså ändrats inifrån.

    mvh Enigma (Lite Pirat partist, lite V, lite Socialdemokrat, före detta Fp)
    Ännu ej bestämt mig, så snälla ni, ingen löjlig indelning i fack nu!
    Det är min åsikt som är viktig, inte vilket lag man ska tillhöra! Jag är lite som Cleopatra, en politisk vilde.
    Att du instämmer med palmevara är nog ingen överraskning, tror du som han även att mordet på Olof Palme utfördes av [XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX] Laughing

    [Dirty Dog] varnas för falska anklagelser ang annan medlem av ACBLADET.
    Dirty Dog, du har rätten att föra din egen talan, men inte andras. Jag har efter anmälan granskat och funnit att du uppgett citat, påståenden hänvisade att komma från Palmevara. Detta inlägg var ren lögn monterad av dig i syfte att ifrågasätta Palmevaras trovärdighet som medlem av ACBLADET.

    Tolka varningen rätt. Uppstår denna form av förtal mot någon av våra medlemmar åter igen, så kommer du att bli utvisad från forumet.
    Admin 4 Mars 2009.


    Senast ändrad av DirtyDog den 2009-03-03, 15:36, ändrad totalt 1 gång
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Vad är protektionism? Empty Sv: Vad är protektionism?

    Inlägg  DirtyDog 2009-03-03, 15:34

    re re re skrev:Vad fan händer med oss i Trollhättan och områdena runt oss om SAAB läggs ner?
    Du borde istället ställa dig frågan: - Vad fan händer med oss i Trollhättan och områdena runt oss om SAAB inte säljer några bilar på en marknad som mer än halverats?

    Svaret är att ni kommer bli av med jobben. På 70-talet trodde idioterna att 100 miljarder skulle rädda den svenska varvsindustrin som var i samma situation som bilindustrin idag. De pengarna kastades BOKSTAVLIGT i sjön pga att politikerna i nån sorts felriktad lojalism lyssnade på åsikter som din. Tänk om dessa pengar istället hade satsats på något annat? Hur många jobb hade man inte kunnat skapa då?

    Ni piper om att Trollhättan drabbas så hårt utan att fundera på varför. Runt om i hela landet finns det folk som lider av att deras jobb har försvunnit (det är inget nytt fenomen) och att det kanske inte är lika många jobb i antal betyder inte att det är mindre synd om dem för det. Ofta är det fler jobb relaterat till folkmängd som försvunnit på andra platser. Trollhättan ligger inte direkt på landsbygden varför möjligheterna för er att hitta jobb utan att för den skull behöva flytta är avsevärt större. Om det är någon som ni borde gnälla på så är det SAAB som gjort er så beroende av dem och att sen inte sköta sin försäljning. Istället hyllar ni dessa klantarschlen för att de vågar kräva pengar från skattebetalarna?

    Patetiskt är nog allt jag kan säga om ditt anonyma inlägg.
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Vad är protektionism? Empty Sv: Vad är protektionism?

    Inlägg  Regndrottning 2009-03-03, 18:32

    DirtyDog skrev:
    re re re skrev:Vad fan händer med oss i Trollhättan och områdena runt oss om SAAB läggs ner?
    Du borde istället ställa dig frågan: - Vad fan händer med oss i Trollhättan och områdena runt oss om SAAB inte säljer några bilar på en marknad som mer än halverats?

    Svaret är att ni kommer bli av med jobben. På 70-talet trodde idioterna att 100 miljarder skulle rädda den svenska varvsindustrin som var i samma situation som bilindustrin idag. De pengarna kastades BOKSTAVLIGT i sjön pga att politikerna i nån sorts felriktad lojalism lyssnade på åsikter som din. Tänk om dessa pengar istället hade satsats på något annat? Hur många jobb hade man inte kunnat skapa då?

    Ni piper om att Trollhättan drabbas så hårt utan att fundera på varför. Runt om i hela landet finns det folk som lider av att deras jobb har försvunnit (det är inget nytt fenomen) och att det kanske inte är lika många jobb i antal betyder inte att det är mindre synd om dem för det. Ofta är det fler jobb relaterat till folkmängd som försvunnit på andra platser. Trollhättan ligger inte direkt på landsbygden varför möjligheterna för er att hitta jobb utan att för den skull behöva flytta är avsevärt större. Om det är någon som ni borde gnälla på så är det SAAB som gjort er så beroende av dem och att sen inte sköta sin försäljning. Istället hyllar ni dessa klantarschlen för att de vågar kräva pengar från skattebetalarna?

    Patetiskt är nog allt jag kan säga om ditt anonyma inlägg.

    Jag tror inte du har pejl på hur starkt beroende Trollhättan är av SAAB.

    SAAB är den stora aktören inom orten. Hela trestadsregionen kommer att drabbas hårt vid en nedläggning av SAAB. Det blir rena dominoeffekten om inte SAAB kan räddas på något sätt. Och jag säger inte att staten skall gå in och rädda... men jag säger heller inte att staten inte skall gå in. Det finns starka argument på båda sidor.

    Men hellre ser jag lite hjälp från staten för att införa en långsam
    avveckling än ett 'pang' nedläggning som kommer kosta staten många pengar.


    queen
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Vad är protektionism? Empty Sv: Vad är protektionism?

    Inlägg  DirtyDog 2009-03-03, 21:19

    Regndrottning skrev:
    Jag tror inte du har pejl på hur starkt beroende Trollhättan är av SAAB.
    Nåja, nu finns det förvisso 4 tusen andra företag på den fullständigt sosse-dominerade orten.
    Regndrottning skrev:
    SAAB är den stora aktören inom orten. Hela trestadsregionen kommer att drabbas hårt vid en nedläggning av SAAB. Det blir rena dominoeffekten om inte SAAB kan räddas på något sätt. Och jag säger inte att staten skall gå in och rädda... men jag säger heller inte att staten inte skall gå in. Det finns starka argument på båda sidor.
    Ett äkta politikersvar alltså.
    Regndrottning skrev:
    Men hellre ser jag lite hjälp från staten för att införa en långsam avveckling än ett 'pang' nedläggning som kommer kosta staten många pengar.
    queen
    "Lite" hjälp från staten skulle knappast göra någon skillnad i detta fall. Frågan är om gigantiska belopp skall investeras i bilindustri eller annan industri i dagsläget. Med tanke på den otroliga nedgången på bilförsäljning runtom i världen så känns det helt fel att investera i SAAB som inte kunde generera vinst ens i en högkonjuktur. Det spelar ingen roll om nån hävdar att man skall finansiera det med skatter på de rika, det är ändå alltid de utsatta som indirekt kommer förlora pengarna (som de rika betalar).
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Vad är protektionism? Empty Sv: Vad är protektionism?

    Inlägg  MartinLindgren 2009-03-04, 00:49

    Nu blåljuger du Mr.Raahhhmmmm igen! No
    När någonsin har den rödgröna oppositionen kallat arbetare för överklass svin? No
    Det har jag missat, när sa man det? Cool
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Vad är protektionism? Empty Sv: Vad är protektionism?

    Inlägg  DirtyDog 2009-03-04, 01:24

    martin7lindgren skrev:Nu blåljuger du Mr.Raahhhmmmm igen! No
    När någonsin har den rödgröna oppositionen kallat arbetare för överklass svin? No
    Det har jag missat, när sa man det? Cool
    Tror han syftar på att den rödgröna oppositionen hävdat att skattesänkningar bara gått till överklass-svinen.
    Eftersom överklassen inte jobbar och därmed inte får nåt jobbavdrag så stämmer det nog inte riktigt. Wink
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Vad är protektionism? Empty Sv: Vad är protektionism?

    Inlägg  Regndrottning 2009-03-04, 02:28

    Regndrottning skrev:

    SAAB är den stora aktören inom orten. Hela trestadsregionen kommer att drabbas hårt vid en nedläggning av SAAB. Det blir rena dominoeffekten om inte SAAB kan räddas på något sätt. Och jag säger inte att staten skall gå in och rädda... men jag säger heller inte att staten inte skall gå in. Det finns starka argument på båda sidor.

    Ett äkta politikersvar alltså.

    Vilket innebär att du inte kan refutera detta? Wink

    queen
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Vad är protektionism? Empty Sv: Vad är protektionism?

    Inlägg  DirtyDog 2009-03-04, 03:28

    Regndrottning skrev:
    Regndrottning skrev:

    SAAB är den stora aktören inom orten. Hela trestadsregionen kommer att drabbas hårt vid en nedläggning av SAAB. Det blir rena dominoeffekten om inte SAAB kan räddas på något sätt. Och jag säger inte att staten skall gå in och rädda... men jag säger heller inte att staten inte skall gå in. Det finns starka argument på båda sidor.

    Ett äkta politikersvar alltså.

    Vilket innebär att du inte kan refutera detta? Wink

    queen
    Hur kan man säga emot någon som inte tagit ställning? Laughing
    avatar
    carlwiss


    Antal inlägg : 72
    Join date : 09-02-20

    Vad är protektionism? Empty Sv: Vad är protektionism?

    Inlägg  carlwiss 2009-03-04, 18:29

    DirtyDog skrev:
    Regndrottning skrev:
    Regndrottning skrev:

    SAAB är den stora aktören inom orten. Hela trestadsregionen kommer att drabbas hårt vid en nedläggning av SAAB. Det blir rena dominoeffekten om inte SAAB kan räddas på något sätt. Och jag säger inte att staten skall gå in och rädda... men jag säger heller inte att staten inte skall gå in. Det finns starka argument på båda sidor.

    Ett äkta politikersvar alltså.

    Vilket innebär att du inte kan refutera detta? Wink

    queen
    Hur kan man säga emot någon som inte tagit ställning? Laughing
    avatar
    carlwiss


    Antal inlägg : 72
    Join date : 09-02-20

    Vad är protektionism? Empty Ekonomisystem

    Inlägg  carlwiss 2009-03-04, 18:31

    Så säg mig, var är hamstringen svaret på vår kris?
    Borde vi inte investera oss ur krisen? Dvs sattsa på arbetarna och konsumenterna.
    [size=18]
    [color=white]Om ni tittar var det är mest rött, så ser ni vart i tiden vi är påväg just nu.Vad är protektionism? Ekonomiskahjul


    Senast ändrad av carlwiss den 2009-03-04, 22:12, ändrad totalt 2 gånger
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Vad är protektionism? Empty Sv: Vad är protektionism?

    Inlägg  DirtyDog 2009-03-04, 21:14

    carlwiss skrev:
    Så säg mig, var är hamstringen svaret på vår kris?
    Borde vi inte investera oss ur krisen? Dvs sattsa på arbetarna och konsumenterna.
    Budgetunderskottet i statsfinanserna beräknas bli på drygt 120 miljarder detta år. Det handlar inte om att "hamstra", det handlar om att inte åter hamna i skuldfällan alltför hårt.

    Din bild var mycket märklig och dessutom obegriplig. Inget som jag skulle satt mitt namn under.
    Laughing
    avatar
    carlwiss


    Antal inlägg : 72
    Join date : 09-02-20

    Vad är protektionism? Empty Sv: Vad är protektionism?

    Inlägg  carlwiss 2009-03-04, 23:08

    DirtyDog skrev:
    carlwiss skrev:
    Så säg mig, var är hamstringen svaret på vår kris?
    Borde vi inte investera oss ur krisen? Dvs sattsa på arbetarna och konsumenterna.
    Budgetunderskottet i statsfinanserna beräknas bli på drygt 120 miljarder detta år. Det handlar inte om att "hamstra", det handlar om att inte åter hamna i skuldfällan alltför hårt.

    Din bild var mycket märklig och dessutom obegriplig. Inget som jag skulle satt mitt namn under.
    Laughing

    Okej, så här då.120 miljarder Kr i statsskuld detta året.
    Under sex månader tillbaka i tiden har Svenska kronan minskat i värde gentimot dollarn med 41%. Sverige har skuld i USA. Men USA räknar inte skulden i kronor utan i dollar. Alltså har Sveriges statskuld till USA ökat med 41% pga valuta ras.
    Valuta ras som beror på passivitet och minskad produktion i Sverige.
    Bnp rasade med 4,9 enheter. Under sista redovisade mätningen. (Sista kvartalet förra året) Ett resultat som kommer få kronan att fortsätta dala i värde.

    120 Miljarder kronor säger ingenting om Sveriges statsskuld. Det gör däremot kronans värde gentemot utlånar statens valuta. Kr –vs- Dollar. [Kr -41%] 120 miljarder [Kr]är bara en valör. Valören kan vara vad som helst, det spelar ingen roll. Det är valutan gentimot lånegivarens valuta som spelar roll.

    Sverige har alltså ökat statskulden med hela 41% genom pasitivitet.
    Du kan inte spara dig ur krisen. Detta sa Palme, Detta har Obama anammat.
    Detta är verkligheten. Precis så här står U-Länderna i skuld för alltid till de rika västländerna och USA.

    Sponsored content


    Vad är protektionism? Empty Sv: Vad är protektionism?

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-04-29, 19:03