Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+5
Sossar-e-lata
KickTheRasist
formsvackan
Redvictory
Susz X
9 posters

Sapmi åt Samerna...

Susz X
    Susz X

Antal inlägg : 6327

Sapmi åt Samerna... Empty Sapmi åt Samerna...

Inlägg  Susz X 2009-05-14, 18:39

Sapmi åt Samerna... Sameflaggan

Saxat:

"Förr kunde Sverige diktera samernas villkor ostört. Det går inte längre. År efter år kommer samma kritik från FN:s kommitté mot rasdiskriminering och Europarådets kommission för mänskliga rättigheter: Sverige följer inte internationella konventioner om landrättigheter, staten har berövat samerna kontrollen över fjälljakten och fjällfisket, Sametinget saknar inflytande över viktiga beslut, samerna måste själva betala när andra tvingar dem till domstol för att ta ifrån dem gamla rättigheter.

Men svenska staten försöker smussla undan kritiken. En del av den har inte ens blivit översatt till svenska."

http://www.aftonbladet.se/kultur/article5117201.ab

Är det rimligt att staten i Sverige tystar och inte bryr sig om
    vare sig kritik eller kommunikation med sveriges befolkning?
    Här samer..Personligen tycker jag denna grupp har en kutur
    att värna om..och vara stolt över- att den finns i Sverige!!
    Redvictory
    Redvictory

Antal inlägg : 12028

Sapmi åt Samerna... Empty Sv: Sapmi åt Samerna...

Inlägg  Redvictory 2009-05-14, 18:44

Susz X skrev:

Sapmi åt Samerna... Sameflaggan

Saxat:

"Förr kunde Sverige diktera samernas villkor ostört. Det går inte längre. År efter år kommer samma kritik från FN:s kommitté mot rasdiskriminering och Europarådets kommission för mänskliga rättigheter: Sverige följer inte internationella konventioner om landrättigheter, staten har berövat samerna kontrollen över fjälljakten och fjällfisket, Sametinget saknar inflytande över viktiga beslut, samerna måste själva betala när andra tvingar dem till domstol för att ta ifrån dem gamla rättigheter.

Men svenska staten försöker smussla undan kritiken. En del av den har inte ens blivit översatt till svenska."

http://www.aftonbladet.se/kultur/article5117201.ab

Är det rimligt att staten i Sverige tystar och inte bryr sig om
    vare sig kritik eller kommunikation med sveriges befolkning?
    Här samer..Personligen tycker jag denna grupp har en kutur
    att värna om..och vara stolt över- att den finns i Sverige!!

Självklart måste sverige värna om kulturen och samerna har en kultur som är väl värd att bevaras men nu blir det spännande att se vad forumalliansen tycker! kanske måste de gå in på www.regeringen.se för att kolla vad de ska tycka! Very Happy
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2009-05-14, 19:53

Då detta faktiskt kan ses från flera håll, bör man även låta andra komma till tals

Lennart Lundmark har återigen skrivet en partsinlaga som omger sig av ett löjets skimmer.
    1: 1977 bekräftade Sveriges riksdag samernas ställning som ursprungsfolk. Detta var ett politiskt beslut och inte ett beslut byggt på arkeologisk och populations-genetisk forskning. Som alla vet kan ett politiskt beslut ändras.

2: ca 4.500 renägare driver 900 renskötselföretag och omsätter tillsammans 150 miljoner kronor/år.Det betyder statistiskt att det är 5 renägande samer i varje företag. Från 150 miljoner måste de 56.700.000 kr i öronmärkta bidrag dras bort. Då återstår ca 93 miljoner i omsättning som delat på de 900 företagen vilket ger en omsättning på ca drygt 100.000 kr per företag och år. I varje renskötselföretag finns 5 renägare. 100.000 delat på 5 är en omsättning på 20 tusen kronor per företagare och år. Observera att detta är omsättningen -vad blir då vinsten. Svar obefintlig - givetvis.

Och för denna verksamhet utbetalas 67,7 miljoner i bidrag. De 4500 renägarna sitter på ett renkapital som motsvarar 1,4 miljarder kronor med utsträckt hand och tigger oförmögna/ovilliga att driva aktivt boskapsbruk i hägn.

3: Utöver dessa kostnader så får samerna A. Samefonden (innehållande 46 miljoner) = 9.5 milj/år. B. Kostnad för sametinget totalt 2008 = 38,8 milj/år. C. Renstängsel, löner mm. mm = 47,0 milj/år Totalt: drygt 95 miljoner betalar svenska skattebetalare till dessa 17 tusen invånare i bidrag! Observera att det är exlusiva pengar. Dessutom har Samerna givetvis samma rättigheter i välfärdssystemet som alla andra svenskar.

4: Att svenska staten dvs alla som är svenska medborgare, äger den svenska fjällvärlden har avgjorts i HD. Det är en ren lögn enligt internationell lagstiftning att påstå att lapparna någonsin har ägt områdena.

4: Slutligen så driver Lennart Lundmark ut i sunkmarkerna med sanningen när han antagligen hänvisar till FN:s ILO Konvention Nr. 169. vad gäller FN kritik mot Sverige. Det är rätt att Sverige inte har ratificerat konventionen men Sverige står inte ensamt. 92% (nittiotvå) av FN:s medlemsländer anser fördraget vara helt förkastligt.

Om samerna behandling i Sverige idag är att vara diskriminerad så vill jag också bli diskriminerad! Eller är det inte på tiden att vi kallar saker vid dess rätta namn - samerna är en extremt previligerad liten grupp egoister som vill ha mer.

Håkan Wickström Kungsholmen/Stockholm
    KickTheRasist
    KickTheRasist

Antal inlägg : 3622

Inlägg  KickTheRasist 2009-05-14, 21:18

formsvackan skrev:Då detta faktiskt kan ses från flera håll, bör man även låta andra komma till tals

Lennart Lundmark har återigen skrivet en partsinlaga som omger sig av ett löjets skimmer.
    1: 1977 bekräftade Sveriges riksdag samernas ställning som ursprungsfolk. Detta var ett politiskt beslut och inte ett beslut byggt på arkeologisk och populations-genetisk forskning. Som alla vet kan ett politiskt beslut ändras.

2: ca 4.500 renägare driver 900 renskötselföretag och omsätter tillsammans 150 miljoner kronor/år.Det betyder statistiskt att det är 5 renägande samer i varje företag. Från 150 miljoner måste de 56.700.000 kr i öronmärkta bidrag dras bort. Då återstår ca 93 miljoner i omsättning som delat på de 900 företagen vilket ger en omsättning på ca drygt 100.000 kr per företag och år. I varje renskötselföretag finns 5 renägare. 100.000 delat på 5 är en omsättning på 20 tusen kronor per företagare och år. Observera att detta är omsättningen -vad blir då vinsten. Svar obefintlig - givetvis.

Och för denna verksamhet utbetalas 67,7 miljoner i bidrag. De 4500 renägarna sitter på ett renkapital som motsvarar 1,4 miljarder kronor med utsträckt hand och tigger oförmögna/ovilliga att driva aktivt boskapsbruk i hägn.

3: Utöver dessa kostnader så får samerna A. Samefonden (innehållande 46 miljoner) = 9.5 milj/år. B. Kostnad för sametinget totalt 2008 = 38,8 milj/år. C. Renstängsel, löner mm. mm = 47,0 milj/år Totalt: drygt 95 miljoner betalar svenska skattebetalare till dessa 17 tusen invånare i bidrag! Observera att det är exlusiva pengar. Dessutom har Samerna givetvis samma rättigheter i välfärdssystemet som alla andra svenskar.

4: Att svenska staten dvs alla som är svenska medborgare, äger den svenska fjällvärlden har avgjorts i HD. Det är en ren lögn enligt internationell lagstiftning att påstå att lapparna någonsin har ägt områdena.

4: Slutligen så driver Lennart Lundmark ut i sunkmarkerna med sanningen när han antagligen hänvisar till FN:s ILO Konvention Nr. 169. vad gäller FN kritik mot Sverige. Det är rätt att Sverige inte har ratificerat konventionen men Sverige står inte ensamt. 92% (nittiotvå) av FN:s medlemsländer anser fördraget vara helt förkastligt.

Om samerna behandling i Sverige idag är att vara diskriminerad så vill jag också bli diskriminerad! Eller är det inte på tiden att vi kallar saker vid dess rätta namn - samerna är en extremt previligerad liten grupp egoister som vill ha mer.

Håkan Wickström Kungsholmen/Stockholm

Samerna är Ursprungsbefolkningen eller ??
    Sossar-e-lata
    Sossar-e-lata

Antal inlägg : 1357

Sapmi åt Samerna... Empty för mig är

Inlägg  Sossar-e-lata 2009-05-14, 21:34

Samer färgglada sprattelgubbar som stannat i utvecklingen... lol! men ok, ge dem lite skog och sina renar så är dom glada sen.
    x-medborgare

Antal inlägg : 4745

Inlägg  x-medborgare 2009-05-14, 21:40

Sossar-e-lata skrev:Samer färgglada sprattelgubbar som stannat i utvecklingen... lol! men ok, ge dem lite skog och sina renar så är dom glada sen.

Jag undrar just vem som stannat i utvecklingen????
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2009-05-14, 21:46

KickTheRasist skrev:Samerna är Ursprungsbefolkningen eller ??
    Ingen aning, men spelar det någon roll ?
    Sossar-e-lata
    Sossar-e-lata

Sapmi åt Samerna... Empty en idé!!!

Inlägg  Sossar-e-lata 2009-05-14, 22:08

kör upp alla "nysvenskar" till sameland, där kan de elda soptunnor och bilar..nej bilar kanske inte finns där, får bli renar istället lol! grillad ren lol! lol! så blir det lugnare i storstäderna
    Redvictory
    Redvictory

Inlägg  Redvictory 2009-05-14, 22:15

Sossar-e-lata skrev:kör upp alla "nysvenskar" till sameland, där kan de elda soptunnor och bilar..nej bilar kanske inte finns där, får bli renar istället lol! grillad ren lol! lol! så blir det lugnare i storstäderna

Du kan stanna i fjollträsk S-E-L så får vi vara för själva en stund!
    åk slalom i er lilla fjantbacke Very Happy
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2009-05-14, 22:21

Redvictory skrev:åk slalom i er lilla fjantbacke Very Happy
    Vad då fjantbacke, det är en äkta soptipp Very Happy
    Sossar-e-lata
    Sossar-e-lata

Sapmi åt Samerna... Empty vintern är över RV

Inlägg  Sossar-e-lata 2009-05-14, 22:23

nu gäller sol värme, mat & vin, 30 maj är det dax för Depeche i London, ska bli riktigt grymt cheers
    Redvictory
    Redvictory

Inlägg  Redvictory 2009-05-14, 22:36

formsvackan skrev:
    Redvictory skrev:åk slalom i er lilla fjantbacke Very Happy
    Vad då fjantbacke, det är en äkta soptipp Very Happy

Sopor-E-lata åker på en soppåse i fjollbacken Very Happy
    Sossar-e-lata
    Sossar-e-lata

Sapmi åt Samerna... Empty hohoho

Inlägg  Sossar-e-lata 2009-05-14, 22:53

man skrattar på sig RV, ni rödmuppar är för roliga!! lol! den ena mer patetisk än den andra, en har ont i tån, en är bara en idiot, en gnäller & gnällere etc etc, det ni har gemensat är bidragslivet, svaghet, mysbrallor på gk´s, invandrarälskare, och era tindrande ögon för fiffelMona, tur att ni är få och att flertalet av er bor i bidragsnorrland, för mig är allt ovanför Gävle Norrland, där börjar sjukskrivningtalen öka och man gillar att gnälla och snylta på andra.
    Redvictory
    Redvictory

Inlägg  Redvictory 2009-05-14, 23:00

Sossar-e-lata skrev:man skrattar på sig RV, ni rödmuppar är för roliga!! lol! den ena mer patetisk än den andra, en har ont i tån, en är bara en idiot, en gnäller & gnällere etc etc, det ni har gemensat är bidragslivet, svaghet, mysbrallor på gk´s, invandrarälskare, och era tindrande ögon för fiffelMona, tur att ni är få och att flertalet av er bor i bidragsnorrland, för mig är allt ovanför Gävle Norrland, där börjar sjukskrivningtalen öka och man gillar att gnälla och snylta på andra.

Här är det lugnt och skönt tills 08:orna kommer!
    jag har en syster som bor på hornsgatan fy fan vilket ställe att låta barnen växa upp på! barnen längtar hela året tills de får komma till sin sommarstuga i norrland

jag har varit mycket i stockholm och jag kan ärligt säga att jag skäms över att vi har en så smutsig Huvudstad som stinker piss! är det du som pissar överallt S-E-L? slussen är hur äcklig somhelst och där passerar massor av turister! vad får de för skev bild av sverige? JAG SKÄMS SÅ IN I HELSIKE!
    Redvictory
    Redvictory

Inlägg  Redvictory 2009-05-14, 23:10

Stockholm i mitt hjärta
    Mel: ”Stockholm i mitt hjärta”

Solen förmörkas av röken
    av bilar som släpper ut gas
    Stockholm, du krasande öken
    av ölburkar och krossat glas
    Vi storknar av äckliga dofter
    som stiger ur varje kloak
    här tvingas man på en gemenskap
    av stressade, utbrända vrak

Stockholm i mitt hjärta
    Låt mej besjunga dej nu
    Jag åldras i vissnande grönska
    Köernas stad, det är du
    Av städer jag känner på Jorden
    finns ingen som är lika dyr
    vid Stureplan skjuts vilt bland borden
    där överklassbarn står och spyr

Du rånas på alla kontanter
    blir skinnad av svarttaxi-bluff
    blir avsnäst av Östermalms tanter
    i rulltrappan får du en knuff
    På t-banans kissiga säten
    så knarkar man gärna i grupp
    I Strömmen vi lägger ut näten
    kanyler och lik får vi upp

Stockholm i mitt hjärta
    Här samlas Sveriges elit
    pratar om sånt som är viktigt
    VIP-kort och lön och kredit
    Och ser vi för mycket av skiten
    av langarna på Sergels Torg
    så dränker vi sorgen i spriten
    och baktalar Göteborg
    ja då dränker vi sorgen i spriten
    och baktalar Götebooorg
    seadog
    seadog

Antal inlägg : 55

Inlägg  seadog 2009-05-14, 23:19

Red Victory:

Den versionen var faktiskt riktigt bra. Very Happy Och jag är ändå en infödd 08:a
    Redvictory
    Redvictory

Inlägg  Redvictory 2009-05-14, 23:23

seadog skrev:Red Victory:

Den versionen var faktiskt riktigt bra. Very Happy Och jag är ändå en infödd 08:a

Ja det var ju lite ironi med glimten i ögat Very Happy
    KickTheRasist
    KickTheRasist

Inlägg  KickTheRasist 2009-05-14, 23:36

formsvackan skrev:
    KickTheRasist skrev:Samerna är Ursprungsbefolkningen eller ??
    Ingen aning, men spelar det någon roll ?

Ja det spelar ett stor roll egentligen !!
    Sossar-e-lata
    Sossar-e-lata

Sapmi åt Samerna... Empty Ja usch

Inlägg  Sossar-e-lata 2009-05-14, 23:37

Slussen e vidrig! den sidan av stan ät Martins hemmaplan och hans polare är inte min smak, allt söder om Östermalmstorg är smuts. Själv bor jag inte I stan utan i paradiset Djursholm, som att bo på landet men nära stan, kan inte bli bättre, lugna människor som vet hur man beter sig, och inga brinnande soptunnor så långt ögat når. Joggingspår och golfbana runt knuten samt priser på Villor som bara går uppåt, man har pensionen räddad med de 5 senaste årens uppgång. cheers natti natti, jag ska jobba imorgon så det är sovdax, prova att jobba någon dag....så kanske du RV kan få komma och hälsa på mig här på "gräddhyllan" som trädgårdsmästare. affraid
    KickTheRasist
    KickTheRasist

Inlägg  KickTheRasist 2009-05-14, 23:38

Sossar-e-lata skrev:kör upp alla "nysvenskar" till sameland, där kan de elda soptunnor och bilar..nej bilar kanske inte finns där, får bli renar istället lol! grillad ren lol! lol! så blir det lugnare i storstäderna

Problemet med dig är att även du är gäst
    i denna landet som jag !! har du inte
    förståt det din lille blonda neger ...!?

Twisted Evil
    Sossar-e-lata
    Sossar-e-lata

Sapmi åt Samerna... Empty kill the rasist

Inlägg  Sossar-e-lata 2009-05-14, 23:43

DETTA land heter det inte denna! Googla sfi......
    Redvictory
    Redvictory

Inlägg  Redvictory 2009-05-14, 23:56

Sossar-e-lata skrev:Slussen e vidrig! den sidan av stan ät Martins hemmaplan och hans polare är inte min smak, allt söder om Östermalmstorg är smuts. Själv bor jag inte I stan utan i paradiset Djursholm, som att bo på landet men nära stan, kan inte bli bättre, lugna människor som vet hur man beter sig, och inga brinnande soptunnor så långt ögat når. Joggingspår och golfbana runt knuten samt priser på Villor som bara går uppåt, man har pensionen räddad med de 5 senaste årens uppgång. cheers natti natti, jag ska jobba imorgon så det är sovdax, prova att jobba någon dag....så kanske du RV kan få komma och hälsa på mig här på "gräddhyllan" som trädgårdsmästare. affraid

Tyvärr får jag inte jobba pga min cellgiftsbehandling men så snart jag klarat denna så ska jag jobba på alla mina jobb samt mitt företag var så säker S-E-L men jag avstår att besöka djursholm! du vet orsaken Sopor-E-Lata
    x-medborgare

Antal inlägg : 4745

Inlägg  x-medborgare 2009-05-15, 00:01

Sossar-e-lata skrev:Slussen e vidrig! den sidan av stan ät Martins hemmaplan och hans polare är inte min smak, allt söder om Östermalmstorg är smuts. Själv bor jag inte I stan utan i paradiset Djursholm, som att bo på landet men nära stan, kan inte bli bättre, lugna människor som vet hur man beter sig, och inga brinnande soptunnor så långt ögat når. Joggingspår och golfbana runt knuten samt priser på Villor som bara går uppåt, man har pensionen räddad med de 5 senaste årens uppgång. cheers natti natti, jag ska jobba imorgon så det är sovdax, prova att jobba någon dag....så kanske du RV kan få komma och hälsa på mig här på "gräddhyllan" som trädgårdsmästare. affraid

Djusholm bland människor som vet hur man uppför sig..??
    Ja är det så man skall uppföra sig så är jag evigt tacksam att jag är född ute på värmdö.. Very Happy
    Å du det är inte soptunnor som brinner det är rökelse för att rensa luften efter.... Cool Cool
    Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Inlägg  Regndrottning 2009-05-15, 00:04

Var det inte s-e-l som bodde i Täby för en månad sedan?

queen
    Redvictory
    Redvictory

Inlägg  Redvictory 2009-05-15, 00:14

Regndrottning skrev:Var det inte s-e-l som bodde i Täby för en månad sedan?

queen

Jo granne med Bruno Reinfeldt! han brukade få köra Bruno ner till Täby Centrum då Bruno var packad för att få i ettans växel ha,ha,ha! i övrigt så är det Bruno som sett till att S-E-L blivit lite alkoholiserad på Rödvin Very Happy

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 08:41