Vad bra att du äntligen presenterade dig vid ditt rätta namn- har alltid undrat vad det varit EGENTLIGEN- du har ju bytt namn typ sju gånger..minst..
Senast ändrad av Susz X den 2009-05-12, 04:10, ändrad totalt 1 gång
Jollan skrev:Bättre sent än aldrig. Finns inga skäl att nån som deltagit i sån masslakt inte ska straffas för vad som gjorts. Alla som deltagit i såna brott har säkert nån egen förklaring till att dom gjort det, många av dom tycker också att deras förklaring kan ursäkta deras beteende. Det är väl nån försvarsmekanism för att orka med livet med vetskap om vad man gjort. Finns ju faktiskt ett otal människor som angett sig själva eller tagit livet av sig för att dom inte orkat med skuldkänslorna.Susz X skrev:Jollan skrev:Har sökt lite på hitler, bush, pentagon o annat men hittar inte ett smack som stöder att USA stöttade hitler. En massa forum där folk påstår saker och jämför bush o hitler hittar jag men ingenting som jag kan kalla säkra källor.
Har du något att klassa som säkra källor får du gärna förmedla dom
Yepp- så snart jag hittat dem..
Vad tycker du om depotreringenoch av nazisten då Jollan?
Och den starka viljan som finns i Tyskland- att erkänna
och vlja göra rätt? Till skillnad
från Sverige..
Men även om man i vissa lägen kan acceptera förklaringen på så sätt att man kan ha nån förståelse av situationer och händelseförlopp som resulterat i att en människa som levt ett vanligt liv hamnat i en roll som bödel där allt normalt beteende upphört så ursäktar det ingenting. Även om man "bara lytt order" så har man ett ansvar.
Tror nog dom flesta som under krigstid jobbat i koncentationsläger, fångläger, fängelser etc där misshandel, tortyr o avrättningar förekommer mer eller mindre systematiskt och godtyckligt i början kännt stort obehag och ovilja att delta i verksamheten. Men dom har av rädsla för att hamna på dom utsattas sida ändå deltagit. Några "glider med" men "gör" så lite som möjligt, hos andra slår det runt och dom vänder totalt och gör saker dom aldrig kunde tänkt sig själva bara något år tidigare.
Det är inte bara fångar som flytt såna ställen, finns ju faktiskt många som deserterat också. Gemensamt för dom som inte lyckades är ju att dom blivit dödade när dom åkt fast.
Förklaringarna är många men ursäkterna få. Dom enda som egentligen kan ursäktas är väl dom som sen barnsben blivit drillade att utföra såna brott. Dom har aldrig haft något val.
Jag var nyligen i Berlin, har varit i Tyskland flera gånger tidigare också men jag har då inte fått intryck av att dom har nån stark vilja att reda ut saker. Helst vill dom nog bara glömma både Hitler och andra världskriget.
Snarare har jag märkt av en ilska och bitterhet över att dom ska sona och skämmas det som tidigare generationer gjort.
Det var ju krav från hela EU och resten av världen som tvingade dom att bygga monument och museum som tydligt markerar och berättar vad som skett. Vill minnas att det var många heta diskussioner efter berlinmurens fall och alla renoveringar drog igång. Man såg monument, museum och massor av annat som konstant påminner om allt som skett i Berlin, ingen tillåts glömma. Det var hårda krav för att få ekonomiskt stöd till återuppbyggnaden, hade tyskarnas vilja fått bestämma efter återföreningen så hade det sett helt annorlunda ut. Dom höll ju trots allt bistånd på att köra sin ekonomi i botten på 90-talet när allt skulle renoveras i högre fart än kassan tillät.
Sverige och andra länder som var lite mer nazisympatiska under kriget har inte samma krav på sig från omvärlden att erkänna och reda ut, vi tillåts gräva ner och glömma synderna. Det är nog den stora skillnaden
Susz X skrev:
Skulle inte skada med större krav på Sverige tycker jag..
Jisses- här går våra skattepengar till prtistöd för nazister att bygga upp sin verksamhet- i Tyskland dras stödet ner markant.
Jag tycker det är pinsamt att vara svensk när det är så..att något som egentligen har exakt samma egenskaper som en sekt skall få bidrag..och kallas ideologi..Är det rimligt tycker du Jollan?
Tycker du det är rimligt att utländska förbrytare inom nazism skall avtjäna sitt straff och ges möjlighet att återgå i brott i stället för att utvisas och ta sitt straff i sitt hemland de flytt straff från?
Mig veterligen har en enda brottsling inom nazism utelämnats till Tyskland från Sverige- på Tysklands begäran. I Sverige stod det honom fritt att på sin herrgård utbilda trupper i nazismens tecken..Samt inneha ett yrke inom rättsväsendet som jurist..Är det verkligen rätt?
Susz X skrev:Politik är en sak..Men- ärligt..till en så stor SEKT..Är det rimligt?
https://acbladet.swedishforum.se/-f1/viking-hoppar-av-nazisekt-exklusive-intervju-kolla-adaktuson-vettja-t966.htm