Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+2
Kakmonstret
Dao
6 posters

    Skolpolitiken

    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 53

    Skolpolitiken - Sida 2 Empty Sv: Skolpolitiken

    Inlägg  Vercingetorix 2010-09-01, 02:10

    Dao skrev:
    Vercingetorix skrev:
    Dao skrev:
    Vercingetorix skrev:Det artikeln presenterar är skillnaden då pedagogerna använt sig av kommentarer eller betyg. Att riktlinjerna från skolverket tydligt talar om att man ska använda sig av båda instrumenten i sin undervisning nämns inte med en bokstav. Vinklingen av undersökningen är pinsamt påtaglig.

    Det handlade ju om det!!! Det var liksom poängen med artikeln..!!!

    Snacka om att vilja leta fel... att gnälla på...

    Ska man göra en undersökning bör man rimligtvis tillämpa de styrdokument som gäller, annars har undersökningen inget som helst syfte eller värde, mer än att bekräfta att styrdokumenten är adekvata...

    Gäller detta kravet bara när undersökningarna visar det du ine gillar? Laughing

    Undersökningen tar bara hänsyn till två var för sig ovidkommande parametrar: antingen en pedagog som gör ena halvan av sitt jobb, eller den som gör den andra halvan. Ingen i undersökningen utgick ifrån gällande styrdokument, dvs den verklighet vi lärare har att rätta oss efter förutsatt att vi vill utföra vårt jobb korrekt. Jag antar att undersökningens syfte BORDE ha varit att utröna huruvida betyg TILLSAMMANS med kommentarer/feedback fungerar som pedagogiskt verktyg.
    Denna undersökning motsvarar en undersökning som har som syfte att utröna vem som gör godast pizza, den som bara gör degen, eller den som bara lägger på fyllningen... Inte särskilt relevant...
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Skolpolitiken - Sida 2 Empty Sv: Skolpolitiken

    Inlägg  Dao 2010-09-01, 13:01

    Vercingetorix skrev:
    Dao skrev:
    Vercingetorix skrev:
    Dao skrev:
    Vercingetorix skrev:Det artikeln presenterar är skillnaden då pedagogerna använt sig av kommentarer eller betyg. Att riktlinjerna från skolverket tydligt talar om att man ska använda sig av båda instrumenten i sin undervisning nämns inte med en bokstav. Vinklingen av undersökningen är pinsamt påtaglig.

    Det handlade ju om det!!! Det var liksom poängen med artikeln..!!!

    Snacka om att vilja leta fel... att gnälla på...

    Ska man göra en undersökning bör man rimligtvis tillämpa de styrdokument som gäller, annars har undersökningen inget som helst syfte eller värde, mer än att bekräfta att styrdokumenten är adekvata...

    Gäller detta kravet bara när undersökningarna visar det du ine gillar? Laughing

    Undersökningen tar bara hänsyn till två var för sig ovidkommande parametrar: antingen en pedagog som gör ena halvan av sitt jobb, eller den som gör den andra halvan. Ingen i undersökningen utgick ifrån gällande styrdokument, dvs den verklighet vi lärare har att rätta oss efter förutsatt att vi vill utföra vårt jobb korrekt. Jag antar att undersökningens syfte BORDE ha varit att utröna huruvida betyg TILLSAMMANS med kommentarer/feedback fungerar som pedagogiskt verktyg.
    Denna undersökning motsvarar en undersökning som har som syfte att utröna vem som gör godast pizza, den som bara gör degen, eller den som bara lägger på fyllningen... Inte särskilt relevant...

    Artikeln tog upp om betygen!

    Inget annat!

    Eftersom den kom fram till saker som vissa här inte tycker om, var den fel!

    Alla undersökningar måste ha en begränsning för att kunna fungera. Frågan är vad man lär sig om resultaten - eller, som i detta fallet, man ens bryr sig om att försöka förstå vari betydelsen finns.

    Givetvis skall detta läggas in i helheten!

    Detta är hur undersökningar går till!

    Man kan inte bara tycka illa om de dessa spelregler när svaren de får inte passar en...
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 53

    Skolpolitiken - Sida 2 Empty Sv: Skolpolitiken

    Inlägg  Vercingetorix 2010-09-01, 13:20

    Dao skrev:
    Vercingetorix skrev:
    Dao skrev:
    Vercingetorix skrev:
    Dao skrev:
    Vercingetorix skrev:Det artikeln presenterar är skillnaden då pedagogerna använt sig av kommentarer eller betyg. Att riktlinjerna från skolverket tydligt talar om att man ska använda sig av båda instrumenten i sin undervisning nämns inte med en bokstav. Vinklingen av undersökningen är pinsamt påtaglig.

    Det handlade ju om det!!! Det var liksom poängen med artikeln..!!!

    Snacka om att vilja leta fel... att gnälla på...

    Ska man göra en undersökning bör man rimligtvis tillämpa de styrdokument som gäller, annars har undersökningen inget som helst syfte eller värde, mer än att bekräfta att styrdokumenten är adekvata...

    Gäller detta kravet bara när undersökningarna visar det du ine gillar? Laughing

    Undersökningen tar bara hänsyn till två var för sig ovidkommande parametrar: antingen en pedagog som gör ena halvan av sitt jobb, eller den som gör den andra halvan. Ingen i undersökningen utgick ifrån gällande styrdokument, dvs den verklighet vi lärare har att rätta oss efter förutsatt att vi vill utföra vårt jobb korrekt. Jag antar att undersökningens syfte BORDE ha varit att utröna huruvida betyg TILLSAMMANS med kommentarer/feedback fungerar som pedagogiskt verktyg.
    Denna undersökning motsvarar en undersökning som har som syfte att utröna vem som gör godast pizza, den som bara gör degen, eller den som bara lägger på fyllningen... Inte särskilt relevant...

    Artikeln tog upp om betygen!

    Inget annat!

    Eftersom den kom fram till saker som vissa här inte tycker om, var den fel!

    Alla undersökningar måste ha en begränsning för att kunna fungera. Frågan är vad man lär sig om resultaten - eller, som i detta fallet, man ens bryr sig om att försöka förstå vari betydelsen finns.

    Givetvis skall detta läggas in i helheten!

    Detta är hur undersökningar går till!

    Man kan inte bara tycka illa om de dessa spelregler när svaren de får inte passar en...

    Begränsningarna bör ju vara verklighetsförankrade och tillämpbara i verksamheten, annars blir resultatet irrelevant, oavsett om jag nu skulle råka gilla utfallet, eller inte.
    Jag håller naturligtvis med om att betyg utan kommentarer och feedback till eleverna är kass. Men dessa två är skilda storheter, och det tror jag att även du förstår. Betyg är ett mätinstrument och används i förlängningen till ett urval. (summatiskt)
    Kommentarer är tänkta att vara framåtskridande och leda till bättre betyg, kunskapsinhämtande och resultat. (formatiskt)

    Så bra att skolverket i sina styrdokument och riktlinjer beslutat att båda dessa storheter måste användas i kombination. Smile
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Skolpolitiken - Sida 2 Empty Sv: Skolpolitiken

    Inlägg  Dao 2010-09-01, 13:39

    Vercingetorix skrev:
    Dao skrev:
    Vercingetorix skrev:
    Dao skrev:
    Vercingetorix skrev:
    Dao skrev:
    Vercingetorix skrev:Det artikeln presenterar är skillnaden då pedagogerna använt sig av kommentarer eller betyg. Att riktlinjerna från skolverket tydligt talar om att man ska använda sig av båda instrumenten i sin undervisning nämns inte med en bokstav. Vinklingen av undersökningen är pinsamt påtaglig.

    Det handlade ju om det!!! Det var liksom poängen med artikeln..!!!

    Snacka om att vilja leta fel... att gnälla på...

    Ska man göra en undersökning bör man rimligtvis tillämpa de styrdokument som gäller, annars har undersökningen inget som helst syfte eller värde, mer än att bekräfta att styrdokumenten är adekvata...

    Gäller detta kravet bara när undersökningarna visar det du ine gillar? Laughing

    Undersökningen tar bara hänsyn till två var för sig ovidkommande parametrar: antingen en pedagog som gör ena halvan av sitt jobb, eller den som gör den andra halvan. Ingen i undersökningen utgick ifrån gällande styrdokument, dvs den verklighet vi lärare har att rätta oss efter förutsatt att vi vill utföra vårt jobb korrekt. Jag antar att undersökningens syfte BORDE ha varit att utröna huruvida betyg TILLSAMMANS med kommentarer/feedback fungerar som pedagogiskt verktyg.
    Denna undersökning motsvarar en undersökning som har som syfte att utröna vem som gör godast pizza, den som bara gör degen, eller den som bara lägger på fyllningen... Inte särskilt relevant...

    Artikeln tog upp om betygen!

    Inget annat!

    Eftersom den kom fram till saker som vissa här inte tycker om, var den fel!

    Alla undersökningar måste ha en begränsning för att kunna fungera. Frågan är vad man lär sig om resultaten - eller, som i detta fallet, man ens bryr sig om att försöka förstå vari betydelsen finns.

    Givetvis skall detta läggas in i helheten!

    Detta är hur undersökningar går till!

    Man kan inte bara tycka illa om de dessa spelregler när svaren de får inte passar en...

    Begränsningarna bör ju vara verklighetsförankrade och tillämpbara i verksamheten, annars blir resultatet irrelevant, oavsett om jag nu skulle råka gilla utfallet, eller inte.
    Jag håller naturligtvis med om att betyg utan kommentarer och feedback till eleverna är kass. Men dessa två är skilda storheter, och det tror jag att även du förstår. Betyg är ett mätinstrument och används i förlängningen till ett urval. (summatiskt)
    Kommentarer är tänkta att vara framåtskridande och leda till bättre betyg, kunskapsinhämtande och resultat. (formatiskt)

    Så bra att skolverket i sina styrdokument och riktlinjer beslutat att båda dessa storheter måste användas i kombination. Smile

    Varför då "mäta" något med metoder som inte gynnar eleverna, mer än de som inte har några problem?

    Varför då inte enbart ha kommentarer, baserade på DEN ELEVENS egna nivå?

    Är inte självförtroende viktigt?
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 53

    Skolpolitiken - Sida 2 Empty Sv: Skolpolitiken

    Inlägg  Vercingetorix 2010-09-01, 14:01

    Dao skrev:
    Vercingetorix skrev:
    Dao skrev:
    Vercingetorix skrev:
    Dao skrev:
    Vercingetorix skrev:
    Dao skrev:
    Vercingetorix skrev:Det artikeln presenterar är skillnaden då pedagogerna använt sig av kommentarer eller betyg. Att riktlinjerna från skolverket tydligt talar om att man ska använda sig av båda instrumenten i sin undervisning nämns inte med en bokstav. Vinklingen av undersökningen är pinsamt påtaglig.

    Det handlade ju om det!!! Det var liksom poängen med artikeln..!!!

    Snacka om att vilja leta fel... att gnälla på...

    Ska man göra en undersökning bör man rimligtvis tillämpa de styrdokument som gäller, annars har undersökningen inget som helst syfte eller värde, mer än att bekräfta att styrdokumenten är adekvata...

    Gäller detta kravet bara när undersökningarna visar det du ine gillar? Laughing

    Undersökningen tar bara hänsyn till två var för sig ovidkommande parametrar: antingen en pedagog som gör ena halvan av sitt jobb, eller den som gör den andra halvan. Ingen i undersökningen utgick ifrån gällande styrdokument, dvs den verklighet vi lärare har att rätta oss efter förutsatt att vi vill utföra vårt jobb korrekt. Jag antar att undersökningens syfte BORDE ha varit att utröna huruvida betyg TILLSAMMANS med kommentarer/feedback fungerar som pedagogiskt verktyg.
    Denna undersökning motsvarar en undersökning som har som syfte att utröna vem som gör godast pizza, den som bara gör degen, eller den som bara lägger på fyllningen... Inte särskilt relevant...

    Artikeln tog upp om betygen!

    Inget annat!

    Eftersom den kom fram till saker som vissa här inte tycker om, var den fel!

    Alla undersökningar måste ha en begränsning för att kunna fungera. Frågan är vad man lär sig om resultaten - eller, som i detta fallet, man ens bryr sig om att försöka förstå vari betydelsen finns.

    Givetvis skall detta läggas in i helheten!

    Detta är hur undersökningar går till!

    Man kan inte bara tycka illa om de dessa spelregler när svaren de får inte passar en...

    Begränsningarna bör ju vara verklighetsförankrade och tillämpbara i verksamheten, annars blir resultatet irrelevant, oavsett om jag nu skulle råka gilla utfallet, eller inte.
    Jag håller naturligtvis med om att betyg utan kommentarer och feedback till eleverna är kass. Men dessa två är skilda storheter, och det tror jag att även du förstår. Betyg är ett mätinstrument och används i förlängningen till ett urval. (summatiskt)
    Kommentarer är tänkta att vara framåtskridande och leda till bättre betyg, kunskapsinhämtande och resultat. (formatiskt)

    Så bra att skolverket i sina styrdokument och riktlinjer beslutat att båda dessa storheter måste användas i kombination. Smile

    Varför då "mäta" något med metoder som inte gynnar eleverna, mer än de som inte har några problem?

    Varför då inte enbart ha kommentarer, baserade på DEN ELEVENS egna nivå?

    Är inte självförtroende viktigt?

    På vilket sätt missgynnar betygen eleverna?
    (Undersökningen som visar att betyg i tidigare årskurser faktiskt gynnar barn, inte minst de från arbetarhem, diskvalificerades på rätt vaga grunder av de som gjorde den du refererar till. Lite lägligt, kan tyckas, om man har en förutfattad agenda att propagera för.)
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Skolpolitiken - Sida 2 Empty Sv: Skolpolitiken

    Inlägg  Dao 2010-09-01, 15:25

    Vercingetorix skrev:På vilket sätt missgynnar betygen eleverna?
    (Undersökningen som visar att betyg i tidigare årskurser faktiskt gynnar barn, inte minst de från arbetarhem, diskvalificerades på rätt vaga grunder av de som gjorde den du refererar till. Lite lägligt, kan tyckas, om man har en förutfattad agenda att propagera för.)

    Har tyvärr sett många begåvade elever bli helt handlingsförlamade så snart de kommer till betygsåldern, för att ogilla betygen. För de som har svårigheter på olika sätt; sociala, ekonomiska, psykologiska och liknande, får ständiga påminnelser om hur dåliga de är, etc, etc...

    Betygen gynnar barn, som har en trygg och stabil hemasituation - och detta har undersökningar visat tidigare.

    Det är dags att avmaskera dessa tramsheter, och se på lärandet som en helhet i samhället...

    Då platsar inte betygen, tyvärr.

    Har märkt att de enda lärare som tycker om betygen, är de som har så dålig pedagokik att de anser sig tvingas ha betygen som straffsystem!

    Men är man fixerad vid siffror och okänsliga bedömningar av ens barn, så skiter man i elevernas situation!

    De få positiva egenskaper som betyg skulle kunna ha, kan man också nå utan dessa!
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 53

    Skolpolitiken - Sida 2 Empty Sv: Skolpolitiken

    Inlägg  Vercingetorix 2010-09-01, 15:33

    "Har märkt att de enda lärare som tycker om betygen, är de som har så dålig pedagokik att de anser sig tvingas ha betygen som straffsystem!"

    Tackar för den passningen och avslutar därför mitt deltagande i denna debatt som annars hade kunnat bli saklig. Tycker man inte som du är man alltså inkompetent i sitt yrkesutövande.
    Narcissism, någon?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Skolpolitiken - Sida 2 Empty Sv: Skolpolitiken

    Inlägg  Dao 2010-09-01, 15:54

    Vercingetorix skrev:"Har märkt att de enda lärare som tycker om betygen, är de som har så dålig pedagokik att de anser sig tvingas ha betygen som straffsystem!"

    Tackar för den passningen och avslutar därför mitt deltagande i denna debatt som annars hade kunnat bli saklig. Tycker man inte som du är man alltså inkompetent i sitt yrkesutövande.
    Narcissism, någon?

    Nu syftade jag INTE på dig, utan på lärare jag mött i mitt arbete. Givetvis finns det undantag från detta. Tog du det personligt, så ber jag om ursäkt - det var inte min mening!
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Skolpolitiken - Sida 2 Empty Sv: Skolpolitiken

    Inlägg  F.I.S.T 2010-09-06, 12:35

    .
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Skolpolitiken - Sida 2 Empty Betyg

    Inlägg  Secrist 2010-09-06, 13:35

    Lärare är ju kända för att vara rätt gnälliga. VSB.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Skolpolitiken - Sida 2 Empty Upp

    Inlägg  Secrist 2010-09-06, 13:53

    ...
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Skolpolitiken - Sida 2 Empty Sv: Skolpolitiken

    Inlägg  Regndrottning 2010-09-06, 18:10


    Själv håller jag med om betyg i skolan. Jag har alltid varit fördet...och då, redan från första klass!

    Även ordning och uppförande skall finnas med på betygen.
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Skolpolitiken - Sida 2 Empty Sv: Skolpolitiken

    Inlägg  F.I.S.T 2010-09-06, 23:53

    Dao skrev:Äntligen några som vågar protestera mot de politiska moden som nu råder vad gäller skolpolitiken:

    http://www.fria.nu/artikel/84945

    Ur texten:

    "– Vi har gått igenom den forskningslitteratur som finns på området och det visar sig att betyget kan ha en negativ effekt på lärandet. En studie på elva- och tolvåringar där en grupp fick betyg och den andra gruppen fick kommentarer visade det sig att gruppen som fick kommentarer blev bättre på att lösa både enkla och komplexa uppgifter. Med betyg fokuserar eleverna bara på en siffra vilket inte är tillräckligt med information för att eleven ska kunna förbättra sig."

    "Han menar att Sverige ligger efter i utvecklingen av skolan och fokuserar på testhysteri, avreglering och ekonomiska incitament trots att rapporter från både USA och England har visat att den typen av politik inte fungerar.

    – Det jag säger om vikten av att ta tag i demokratifrågan skulle säkert Jan Björklund kalla ”flum”. Men jag hoppas på ett uppvaknande. Skolan är för detaljstyrd av politikerna. Det blir för mycket politik som man kan vinna val på, säger han."

    TACK!!!
    .

    Sponsored content


    Skolpolitiken - Sida 2 Empty Sv: Skolpolitiken

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 18:19