Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+17
Redvictory
marxisten
lazy
SiP
ericTheDog
MartinLindgren
Sniperace
Sossar ee lata
ANNA2LINK
RedMentalCase
x-medborgare
Dao
theward
RedCloud
F.I.S.T
redalert
Kakmonstret
21 posters

Stoppa våldtäkterna, DNA-testa alla män

Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Stoppa våldtäkterna, DNA-testa alla män - Sida 2 Empty Sv: Stoppa våldtäkterna, DNA-testa alla män

Inlägg  Dao 2010-08-30, 16:15

Kakmonstret skrev:
    Dao skrev:
    Kakmonstret skrev:Du verkar vara emot DNA-register.

Har du kanske våldtagit någon själv?

Är du sjuk i huvudet?

Svar negativt.

Min kommentar var riktad till Lennart, som hånar Anders Eklunds våldäkt mot Engla.
    Detta fick mig att tro att han har något att dölja.

Min kommentar var riktad mot dig, som bemöter någons inlägg med frågor om de är våldtäcksmän, vilket får mig att tro att hissen inte når ända upp på dig...

Vill du fortsätta, eller skall vi avbryta detta skitet nu genast?
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Stoppa våldtäkterna, DNA-testa alla män - Sida 2 Empty Sv: Stoppa våldtäkterna, DNA-testa alla män

Inlägg  Sniperace 2010-08-30, 16:19

Dao skrev:
    Sniperace skrev:vad är den "demokratiska" begränsningen att dna finns lagrat för polisiärt bruk?

som jag ser det är det inte några direkta problem, så länge dessa INTE får användas kommersiellt, som ex stå till försäkringsbolags tjänst för att de ska kunna se riskerna att den eller den drabbas av en viss sjukdom osv.

Det vore väl ganska underbart om man direkt kan ta fram den skyldige vid ett pedofilfall, våldtäkt, mord osv osv....

eller är det en romatisk dröm om att alla ska ha en "fair" chans att klara sig undan ett allvarligt brott?

Hört talas om integritet? Det är en av liberalismens grundpunkter!

Jag vill att polisen skall få resurser att lösa brott! Varför ta genvägar som bryter mot de mänskliga rättigheterna - för att bara spara pengar?

Och hur mycket mer "rätt" får man med detta, som skulle rättfärdiga en sådan begränsning av människors rättigheter?

Eller är män inte människor?

Jag begränsar mig inte till att enbart män skulle lämna dnaprov till ett register.

men jag fick inte svar på fråga hur detta blir integritetskränkande att det används enbart att hitta den som begått ex ett mord, att man där genom ett säkrat DNA genast kan hitta vem detta är.

Är det för att den som begått brottet ska ha en "rättvis" chans att komma undan?
    För att det ska vara svårare att hitta och bevisa?

på vilket vis är det integritetskränkande att de har denna info?

är det inte lika intregritetskränkande att de satt personnummer på alla svenska medborgare, är det inte kränkande att de har ett passfotoregister?

eller att skatteverket har nkomstuppgifter om alla i sverige?
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-08-30, 16:24

Sniperace skrev:
    Dao skrev:
    Sniperace skrev:vad är den "demokratiska" begränsningen att dna finns lagrat för polisiärt bruk?

som jag ser det är det inte några direkta problem, så länge dessa INTE får användas kommersiellt, som ex stå till försäkringsbolags tjänst för att de ska kunna se riskerna att den eller den drabbas av en viss sjukdom osv.

Det vore väl ganska underbart om man direkt kan ta fram den skyldige vid ett pedofilfall, våldtäkt, mord osv osv....

eller är det en romatisk dröm om att alla ska ha en "fair" chans att klara sig undan ett allvarligt brott?

Jag vill att polisen skall få resurser att lösa brott! Varför ta genvägar som bryter mot de mänskliga rättigheterna - för att bara spara pengar?

Och hur mycket mer "rätt" får man med detta, som skulle rättfärdiga en sådan begränsning av människors rättigheter?

Jag begränsar mig inte till att enbart män skulle lämna dnaprov till ett register.

men jag fick inte svar på fråga hur detta blir integritetskränkande att det används enbart att hitta den som begått ex ett mord, att man där genom ett säkrat DNA genast kan hitta vem detta är.

Är det för att den som begått brottet ska ha en "rättvis" chans att komma undan?

är det inte lika intregritetskränkande att de satt personnummer på alla svenska medborgare, är det inte kränkande att de har ett passfotoregister?

Att registrera alla mäns DNA för att de eventuellt blir våldtäcksmän - är emot all form av humanistiskt tänkande som jag ens hört talas om!

Jag svarade inte på din fråga, då den var korkad! Däremot gav jag svaret tydligt när jag skrev att polisen skall få resurser för att kunna lösa brott. Att du utifrån detta vill få det till att jag vill att brottslingar skall "#få chans" att komma undan - är smått sjukt må jag säga...

Register i sig är inte inkränkande, även om en del är gränsfall. Men det som tråden handlar om är kränkande - då man förutsätter att alla män kan bli våldtäcksmän!

Snacka om att det kommer att bli många som kommer att bryta mot en sådan lag!!! Vänster som höger!!! Laughing
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Inlägg  RedCloud 2010-08-30, 16:25

Chip i nacken ?

Kul ide, men den funkar inte på Lennart och CO, chipet kräver nämligen att det kan anslutas till nån slags högre hjärnfunktion.

nästa ide, tack !

Vem ÄR Lennart ?
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-08-30, 16:29

Dao skrev:
    Sniperace skrev:
    Dao skrev:

Att registrera alla mäns DNA för att de eventuellt blir våldtäcksmän - är emot all form av humanistiskt tänkande som jag ens hört talas om!

Jag svarade inte på din fråga, då den var korkad! Däremot gav jag svaret tydligt när jag skrev att polisen skall få resurser för att kunna lösa brott. Att du utifrån detta vill få det till att jag vill att brottslingar skall "#få chans" att komma undan - är smått sjukt må jag säga...

Register i sig är inte inkränkande, även om en del är gränsfall. Men det som tråden handlar om är kränkande - då man förutsätter att alla män kan bli våldtäcksmän!

Snacka om att det kommer att bli många som kommer att bryta mot en sådan lag!!! Vänster som höger!!! Laughing

Som jag krev, jag förutsätter att detta skulle gälla BÅDE män och kvinnor, även kvinnor begår brott, till och med våldtäkter... Sad

så återigen VAR ligger felet att ha allas DNA i register för att hitta brottslingar, och då samtidigt minska risken att oskyldiga döms?
    med din logik i detta är det ju att ge brottsligen en chaqns att klara sig undan eller hur?

mer resurser?
    det löser inte alla grova brott som faktiskt just ett dnaregister skulle kunna göra, men återigen VAR är problemet med att allas dna finns i register?

Hur skulle det kunna missbrukas av staten?
    varför är det kränkande att det finns?
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-08-30, 16:32

Sniperace skrev:Som jag krev, jag förutsätter att detta skulle gälla BÅDE män och kvinnor, även kvinnor begår brott, till och med våldtäkter... Sad

så återigen VAR ligger felet att ha allas DNA i register för att hitta brottslingar, och då samtidigt minska risken att oskyldiga döms?
    med din logik i detta är det ju att ge brottsligen en chaqns att klara sig undan eller hur?

mer resurser?
    det löser inte alla grova brott som faktiskt just ett dnaregister skulle kunna göra, men återigen VAR är problemet med att allas dna finns i register?

Det finns en orsak till att det inte finns ett register med allas fingeravtryck idag!

För övrigt - läs på om de mänskliga rättigheterna och liberalism!

Jag vill inte mina DNA skall finnas i något register! Då får du låsa in mig hellre...
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Antal inlägg : 15685

Inlägg  MartinLindgren 2010-08-30, 16:35

DNA testa alla män trumpetar kakan ut, alla män i hela världen då, eller hur menar du det ska fungera?
    Ska CarlGustav, Philip, Janmajor, Göran Hägglund, Maud Olofsson och dom andra gå i spetsen då, som goda föredömen!

Vem ska betala kalaset!

Hur tänker ni man ska göra om t.ex en tjej efter en krogsväng träffar en kille, och kanske blir våldtagen samma dag på vägen hem, och minnet sviktar, ska båda DNA lämnarna straffas då?

Eller ska hellre fria en skyldig, än fälla en oskyldig gälla då?

Hur många poliser till vilken kostad avses, för att kolla i stort sett halva befolkningen vid varje våldtäkt, låter både dyrt och resurskrävande?

Hur ska det gå till om en kvinna kommer hem från en utlandsemester med flirt blir våldtagen här hemma, då finns ju två DNA, det tvångsreggade och ett som inte finns med?
    Ska den reggade då kanske oskyldig ändå dömmas för det andra DNA:et inte finns med i det egna tvångsregistert?

Senast ändrad av MartinLindgren den 2010-08-30, 16:47, ändrad totalt 1 gång
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-08-30, 16:38

Dao skrev:
    Sniperace skrev:Som jag krev, jag förutsätter att detta skulle gälla BÅDE män och kvinnor, även kvinnor begår brott, till och med våldtäkter... Sad

mer resurser?

Det finns en orsak till att det inte finns ett register med allas fingeravtryck idag!

Jag vill inte mina DNA skall finnas i något register! Då får du låsa in mig hellre...

Men VARFÖR är du orolig för att få din dna i ett register?
    HUR kan det påverka dig och din situation?

Finns det annat är en ökad risk att åka dit om du begår ett brott?

är du emot att staten har din adress i register?

och ett fingeravtrycksregister, jag varför skulle inte det finnas, kanske vore det ett sätt att legitimera sig, kanske till och med tillsammans med näthinneregister?

*nnu har jag inte förstått din rädsla för ett dnaregister, JAG skrev ett skäl som jag ser som allvarligt, men inte så allvarligt att det skulle föranleda ett förbud mot sådant!

MartinLindgren
    MartinLindgren

Antal inlägg : 15685

Inlägg  MartinLindgren 2010-08-30, 16:52

Orolig, finns ju alla anledningar att vara om staten ska tvångs DNA alla män?
    Med tanke på att då vet ju alla kvinnor om det, tänk om någon blir härsken på en kille, då blir det ju lättaste saken i världen att placera ut en oskyldigs DNA!

Behöver föresten inte ens vara en tjej, det kan ju i princip vara varenda människa som planterat ut någons DNA?

Du menar på fullt allvar att du är för ett så rättsvidrigt förslag Sniper?
    ericTheDog

Antal inlägg : 15117

Inlägg  ericTheDog 2010-08-30, 16:59

Tänk er att staten hade tillgång till ett DNA-register. Tänk er att därefter kommer Lars Ohly till makten. Vilken mardröm. Nej tack till DNA-register. De riskerar ställa till med mycket mer skada än de någonsin kan göra nytta.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-08-30, 17:03

MartinLindgren skrev:Orolig, finns ju alla anledningar att vara om staten ska tvångs DNA alla män?
    Med tanke på att då vet ju alla kvinnor om det, tänk om någon blir härsken på en kille, då blir det ju lättaste saken i världen att placera ut en oskyldigs DNA!

Behöver föresten inte ens vara en tjej, det kan ju i princip vara varenda människa som planterat ut någons DNA?

Du menar på fullt allvar att du är för ett så rättsvidrigt förslag Sniper?

Men samtidigt skulle det kunna skydda mig från falska anklagelser, att placera utt ett falskt spermaspår torde vara väldigt svårt eller hur?

och som jag sa, det skulle självfallet INTE vara bara män i ett sådant, utan ALLA, och det är inte riktigt som du tror att ett dna osvikligen fäller någon, de ger som bäst ett bevis att denne varit på plats, föruom om de hittar ex sperman i en våldtagen och dödad kvinna, då är det ju väldigt otroligt att det skulle vara någon annan eller hur?
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-08-30, 17:03

ericTheDog skrev:Tänk er att staten hade tillgång till ett DNA-register. Tänk er att därefter kommer Lars Ohly till makten. Vilken mardröm. Nej tack till DNA-register. De riskerar ställa till med mycket mer skada än de någonsin kan göra nytta.

Vad skulle han kunna göra med det?
    SiP
    SiP

Antal inlägg : 4427

Inlägg  SiP 2010-08-30, 17:09

Så länge vi har en korrupt och skoningslös polismakt så funkar det inte med ett DNA register, fatta vilka resurser dessa skulle få om de hade tillgång till DNA om de vill sätta dit någon..
    Men gärna ett DNA register på GROVT dömda brottslingar..
    lazy
    lazy

Antal inlägg : 12772

Inlägg  lazy 2010-08-30, 17:16

SiP skrev:Så länge vi har en korrupt och skoningslös polismakt så funkar det inte med ett DNA register, fatta vilka resurser dessa skulle få om de hade tillgång till DNA om de vill sätta dit någon..

Tidigare dömda och de som döms för grova våldsbrott är så långt som
    jag också är villig att sträcka mig till.
    ericTheDog

Antal inlägg : 15117

Inlägg  ericTheDog 2010-08-30, 17:20

SiP skrev:Så länge vi har en korrupt och skoningslös polismakt så funkar det inte med ett DNA register, fatta vilka resurser dessa skulle få om de hade tillgång till DNA om de vill sätta dit någon..

Det vore helt okej.
    Kakmonstret
    Kakmonstret

Antal inlägg : 4120

Inlägg  Kakmonstret 2010-08-30, 17:34

lazy skrev:

Och Vänsterpartiets medlemsregister Smile
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-08-30, 18:17

Sniperace skrev:
    Dao skrev:

mer resurser?

Men VARFÖR är du orolig för att få din dna i ett register?
    HUR kan det påverka dig och din situation?

Finns det annat är en ökad risk att åka dit om du begår ett brott?

är du emot att staten har din adress i register?

och ett fingeravtrycksregister, jag varför skulle inte det finnas, kanske vore det ett sätt att legitimera sig, kanske till och med tillsammans med näthinneregister?

*nnu har jag inte förstått din rädsla för ett dnaregister, JAG skrev ett skäl som jag ser som allvarligt, men inte så allvarligt att det skulle föranleda ett förbud mot sådant!

Det är kränkande och förödmjukande!

Förutom olagligt... och i strid mot Folkrätten...
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-08-30, 18:18

lazy skrev:

Låter helt OK.

Möjligen också på frivillig basis!
    marxisten
    marxisten

Antal inlägg : 5060

Inlägg  marxisten 2010-08-30, 18:24

Finns både för och nackdelar med DNA test på alla.

Polisen skulle nog vara överlyckliga om man tog DNA - fingeravtryck på alla nyfödda.
    Väldigt många brottslingar skulle kunna fångas in med mycket mindre resurser än idag osv.

Problemet är om det är ett brott mot den personliga integriteten eller ej.
    Sedan är det frågan när de får användas osv.

Vet i fan vad jag står i frågan. Har nog ingen åsikt om det, utan får kolla närmre på frågan när och om det blir aktuellt. Dock är en sak säker. Jag är emot så länge de bara skulle gälla ena könet eller en specifik folkgrupp. Antingen är de alla eller ingen, oavsett vad.
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Inlägg  RedMentalCase 2010-08-30, 18:44

[b]DNA testa alla män trumpetar kakan ut, alla män i hela världen då, eller hur menar du det ska fungera?
    Ska CarlGustav, Philip, Janmajor, Göran Hägglund, Maud Olofsson och dom andra gå i spetsen då, som goda föredömen!

Vem ska betala kalaset! (martin)

Kostar inget, man ska bara minska på dina och andra parasiters bidrag.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-08-30, 18:56

marxisten skrev:Finns både för och nackdelar med DNA test på alla.

Polisen skulle nog vara överlyckliga om man tog DNA - fingeravtryck på alla nyfödda.
    Väldigt många brottslingar skulle kunna fångas in med mycket mindre resurser än idag osv.

Vet i fan vad jag står i frågan. Har nog ingen åsikt om det, utan får kolla närmre på frågan när och om det blir aktuellt. Dock är en sak säker. Jag är emot så länge de bara skulle gälla ena könet eller en specifik folkgrupp. Antingen är de alla eller ingen, oavsett vad.

Låt säga att vi har ett sådant arkiv, och Sverige hamnar under ockupation! Vad bra detta register skulle vara för ockupationsmakten! Eller om vi får en regering med mindre nogräknade auktoriteter!

Vad glada de skulle vara med ett sådant register!

Tyskarna skulle varit oerhört tacksamma om de hade haft ett sådant i de ockuperade zonerna!!! Very Happy
    marxisten
    marxisten

Antal inlägg : 5060

Inlägg  marxisten 2010-08-30, 19:04

Dao skrev:
    marxisten skrev:Finns både för och nackdelar med DNA test på alla.

Låt säga att vi har ett sådant arkiv, och Sverige hamnar under ockupation! Vad bra detta register skulle vara för ockupationsmakten! Eller om vi får en regering med mindre nogräknade auktoriteter!

Vad glada de skulle vara med ett sådant register!

Tyskarna skulle varit oerhört tacksamma om de hade haft ett sådant i de ockuperade zonerna!!! Very Happy

Som sagt, beror helt på hur de förvaras och vad de ska användas till. Men de är en fråga som jag tar ställning i då de kommer förslag om det. Very Happy
    Redvictory
    Redvictory

Antal inlägg : 12028

Inlägg  Redvictory 2010-08-30, 19:28

Kakmonstret skrev:http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/brottochstraff/article7695065.ab

Jag är beredd att hålla med, men tycker att hela befolkningen bör DNA-testas. även kvinnor begår andra grova brott.

Dessutom kan man med ett DNA-register lättare identifiera folk vid olyckor.

Jag skulle inte ha något emot att DNA-testas.

Undrar hur många kulturberikare som skulle vägra?

Littorin skulle säkert vägra! (vi vet varför) Very Happy
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Inlägg  RedCloud 2010-08-30, 19:50

sniper skrev:Men VARFÖR är du orolig för att få din dna i ett register?

För att idag är de för att stoppa våldtäkter, imorgon kanske de är i försäkringsbolagens händer.

"-du bär på ett sjukdomsanlag i dina gener, du får inte försäkra dig hos oss"

Ingen levande själ idag kan lova att detta DNA-register uteslutande kommer att användas vid grova brott.

De som tvivlar kan ju kanske minnas hur man fick fram Anna Linds mördares DNA.

hint: PKU registret som "bara" skulle användas i medicinskt syfte.

Så nej Sniper, detta register är farligt.
    redalert
    redalert

Antal inlägg : 13973

Inlägg  redalert 2010-08-30, 20:01

RedCloud skrev:
    sniper skrev:Men VARFÖR är du orolig för att få din dna i ett register?

För att idag är de för att stoppa våldtäkter, imorgon kanske de är i försäkringsbolagens händer.

"-du bär på ett sjukdomsanlag i dina gener, du får inte försäkra dig hos oss"

Ingen levande själ idag kan lova att detta DNA-register uteslutande kommer att användas vid grova brott.

De som tvivlar kan ju kanske minnas hur man fick fram Anna Linds mördares DNA.

hint: PKU registret som "bara" skulle användas i medicinskt syfte.

Så nej Sniper, detta register är farligt.

Kors i taket rc har ett vettigt inlägg!

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 10:29