Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+7
Thecharmed
F.I.S.T
DMustaine
Vercingetorix
Infra
Kakmonstret
Redvictory
11 posters

1,5 miljoner Svenskar står utan A-kassa

Redvictory
    Redvictory

Antal inlägg : 12028

1,5 miljoner Svenskar står utan A-kassa Empty 1,5 miljoner Svenskar står utan A-kassa

Inlägg  Redvictory 2010-08-28, 20:07

http://www.tv4play.se/nyheter/nyhetskanalen?videoId=1.1762055

Dubbelt så många som för fyra år sedan! det har ett klart samband med Alliansens höjning av A-kassan! är ni stolta och nöjda nu anhängare?
    Kakmonstret
    Kakmonstret

Antal inlägg : 4120

1,5 miljoner Svenskar står utan A-kassa Empty Sv: 1,5 miljoner Svenskar står utan A-kassa

Inlägg  Kakmonstret 2010-08-28, 20:10

Jag har aldrig haft någon akassa, eller varit med i någon fackförening.
    Redvictory
    Redvictory

1,5 miljoner Svenskar står utan A-kassa Empty Sv: 1,5 miljoner Svenskar står utan A-kassa

Inlägg  Redvictory 2010-08-28, 20:14

Kakmonstret skrev:Jag har aldrig haft någon akassa, eller varit med i någon fackförening.

Ok! jag tolkar det som att du är nöjd och belåten! fler som är nöjda bland avgrundshögern?
    Infra
    Infra

Antal inlägg : 29644

Inlägg  Infra 2010-08-28, 20:22

Ja! Vi går ett nytt Fattigsverige till mötes.
    Själv har jag låtit hemförsäkringen förfalla
    sedan ett år. Vad skall jag försäkra? Skiten
    under skorna?

Senast ändrad av Infra den 2010-08-28, 20:25, ändrad totalt 1 gång
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2010-08-28, 20:25

Kakmonstret skrev:Jag har aldrig haft någon akassa, eller varit med i någon fackförening.

Nä. Sjukskrivna behöver ingen A-kassa. Razz
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Antal inlägg : 4633

Inlägg  Vercingetorix 2010-08-28, 20:32

Tydligen prioriterar människor, eftersom jobbskatteavdraget är betydligt större än a-kassehöjningen...
    DMustaine
    DMustaine

Antal inlägg : 3914

Inlägg  DMustaine 2010-08-28, 20:45

Jag är inte med i kassan lr helvetesfacket! Cool
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Inlägg  Vercingetorix 2010-08-28, 20:53

DMustaine skrev:Jag är inte med i kassan lr helvetesfacket! Cool

Me neither...
    Jag FICK inte ens vara med när jag påbörjade min anställning... För facket...
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Antal inlägg : 17511

Inlägg  F.I.S.T 2010-08-28, 20:55

DMustaine skrev:helvetesfacket! Cool

Där skulle du behöva vara med ....
    Redvictory
    Redvictory

Inlägg  Redvictory 2010-08-28, 20:59

Du var ju med innan höjningen såklart! Very Happy
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2010-09-04, 03:51

Redvictory skrev:

Ja. 100 000-tals svenskar som jobbar och gör rätt för sig
    har inte längre råd med denna försäkring.
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2010-09-04, 10:31

Vercingetorix
    Vercingetorix

Inlägg  Vercingetorix 2010-09-04, 11:13

Infra skrev:
    Redvictory skrev:

...vilket naturligtvis är absolut skitsnack...
    Thecharmed
    Thecharmed

Antal inlägg : 197

Inlägg  Thecharmed 2010-09-04, 11:23

För två år sedan var jag bara vikarie en period, så valde jag att gå ur, då vissa månader var det väldigt kass med jobb, kanske bara någon dag eller två, men för min del innebar det då att jag i stort sätt fick lägga halva min minilön till A-kassan, efter deras höjningar. Det spelar ingen roll om man har 1 timmes jobb på en månad, så måste man lägga full ersättning till A-kassan, det vill säga runt 500 spänn!
    Min syrra, som har halv sjukersättning och jobbar halvtid, är ändå tvingad att betala fullt till kassan. Förr var det som så att man betalade efter hur man eventuellt skulle behöva nyttja den...

Dumt Sad
    Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Inlägg  Regndrottning 2010-09-04, 11:28

Vercingetorix skrev:
    Infra skrev:
    Redvictory skrev:

...vilket naturligtvis är absolut skitsnack...

Nej, det är det inte.

Som jag tidigare har redovisat inom HRF så äts tusenlappen upp av fack-och a-kassaavgifterna.

265 kr/facket, 430 kr/ a-kassan 0ch 57 kr/grupplivsförsökring. Samt den slopade avdragsrätten. Det blir ganska exakt 1000 kr/månaden.

Du får även tänka att det är långt ifrån alla som har fast jobb. Det finns många extrapersonal som arbetar stundvis som också måste betala dessa avgifter. Och de får inte ens 1000 kr i skattereduktion.

Sen finns det alla riktigt lågavlönade som städerskor, restuarangbiträden, grillkiskpersonal och dyl..... Bara inaom Hotell-och resturang finns det tusentals människor som INTE HAR RÅD!!
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Inlägg  RedMentalCase 2010-09-04, 11:32

Att lämna a kassan är ju ett huvudlöst beslut om man inte själv klarar av en arbetslöshet.
    Egen total ansvarslöshet kan
    väl för f-n inte skyllas på andra än en själv.

RDs "räkneexempel " är gjort av en total idiot, har hon gjort det själv ?Smile
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Inlägg  Vercingetorix 2010-09-04, 12:23

Rd, du kan endast ta hänsyn till höjningarna i ditt exempel, och inte som du gjort, totalkostnaderna. En stor del av summan du redovisar hade du fått betala ändå, för akasseavgiften var väl knappast gratis före valet -06?
    Thecharmed
    Thecharmed

Inlägg  Thecharmed 2010-09-04, 12:29

Det har blivit drygt 200% dyrare att vara med A-kassan+ fack under Alliansens styre och det är ingen tillfällighet... tror du verkligen det VC?

Vercingetorix
    Vercingetorix

Inlägg  Vercingetorix 2010-09-04, 12:33

En vanlig löntagare har fått ca 1600:-/månad mer att röra sig med. Det är ingen tillfällighet det heller.
    Thecharmed
    Thecharmed

Inlägg  Thecharmed 2010-09-04, 12:58

Men det är ju som bekant den högra delen som är känt för att ta ut avgifter istället för skatter. Vad som blir kvar i plånboken är väl ändå det som räknas?
    Dessa 1500:- (innan skatt!) blir det inte mycket kvar av när avgifterna till A-kassa och försäkringar av olika slag höjs?

Istället blir det ju de som inte har några jobb, vilket just nu är ganska många, som får kraftigt förhöjda avgifter,...och inga 1500:- mer i plånboken. Det är inte arbetarnas fel att den kapitalistiska ekonomin svänger värre än en ett pendelur..
    Thecharmed
    Thecharmed

Inlägg  Thecharmed 2010-09-04, 14:00

fetupp
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2010-09-04, 17:08

Vercingetorix skrev:Rd, du kan endast ta hänsyn till höjningarna i ditt exempel, och inte som du gjort, totalkostnaderna. En stor del av summan du redovisar hade du fått betala ändå, för akasseavgiften var väl knappast gratis före valet -06?

Före valet var totalsumman 265 kr. Det inkluderade faack-, a-kasse och försäkringsavgifter. Plus ett avdragsberättigande.

757- 265= 492 mer i månaden att betala! PLUS slopat avdragsrätt som gjorde ett par tusen kr om året!

Var det meningen att skatteavdraget skulle gå till ökaade avgifter eller till ökad komsumtion?
    datic
    datic

Antal inlägg : 347

Inlägg  datic 2010-09-04, 17:45

har du en månadslön mellan 15000-20000 så kostar det ca 300 kr att enbart vara med i HRF, så om siffran du nämner stämmer så är det ju tydligt att facket har utnyttjat situationen och höjt sin medlemsavgift riktigt mycket, men det är knappats regeringens fel...

om nu a-kassan ska ses som en försäkring så är det väl rimligt att den bär sina egna kostnader som vilken annan försäkring som helst, det är inget konstigt

Det mest logiska och rättvisa skulle vara om vi skapades en a-kassa som är gemensam för alla som arbetar, på så sätt skulle vi alla kunna dela solidariskt på kostnaden

Men eftersom facken envisas med att det ska vara en a-kassa per fack så blir givetvis avgiften högre för de fack som har en hög arbetslöshet, så läge facket vill ha en a-kassa per bransch så får de med hög arbetslöshet lida - men det får du ta upp med facket!
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

1,5 miljoner Svenskar står utan A-kassa Empty Money

Inlägg  Secrist 2010-09-05, 01:22

Och varför skulle man inte ha råd med det? Jobbskatteavdraget betalar höjningen många gånger om.
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2010-09-05, 10:17

Secrist skrev:Ja. 100 000-tals svenskar som jobbar och gör rätt för sig

Och varför skulle man inte ha råd med det? Jobbskatteavdraget betalar höjningen många gånger om.

Du har inte läst ett enda ord jag har sagt, va?

Jobbavdraget gör det bra för folk med fast, heltidsanställningar. För de andra....icke!

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-23, 01:07