Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

5 posters

Ny förtroendemätning

Kakmonstret
    Kakmonstret

Antal inlägg : 4120

Ny förtroendemätning Empty Ny förtroendemätning

Inlägg  Kakmonstret 2010-08-23, 00:35

Så här 28 dagar före valet kommer SIFO med en ny förtroendemätning för Mona Sahlin respektive Fredrik Reinfeldt.

Endast 18 % har förtroende för Sahlin

63 % har förtroende för Reinfeldt.

Det är den största skillnaden sedan SIFO började med dessa mätningar 2007.

1000 personer intervjuades.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fa-har-fortroende-for-sahlin_5172863.svd

http://di.se/
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Antal inlägg : 17511

Ny förtroendemätning Empty Sv: Ny förtroendemätning

Inlägg  F.I.S.T 2010-08-23, 00:38

Kakmonstret skrev:Så här 28 dagar före valet kommer SIFO med en ny förtroendemätning för Mona Sahlin respektive Fredrik Reinfeldt.

Endast 18 % har förtroende för Sahlin

63 % har förtroende för Reinfeldt.

Det är den största skillnaden sedan SIFO började med dessa mätningar 2007.

1000 personer intervjuades.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fa-har-fortroende-for-sahlin_5172863.svd

http://di.se/

Vad tror du det beror på då , att inte partipolitiska opinionen stämmer överens med denna statistik ???
    Kakmonstret
    Kakmonstret

Inlägg  Kakmonstret 2010-08-23, 00:44

Ja du.

Reinfeldt är populärare än sitt parti. Naturligtvis vore det omöjligt för Moderaterna att ligga på 63 %, dock så bidrar Reinfeldts popularitet till att M sannolikt kommer få ca 29-33 % av rösterna och kan bli Sveriges största parti.

För Sahlin är det tvärtom. Hennes impopularitet bidrar till att sänka S. Med en mer populär partiledare hade S haft högre siffror. För S del handlar valet om att för första gången sedan valet 1911 undvika att hamna under 30 %.

Reinfeldt är i nuläget ett lyft för Moderaterna.

Sahlin är ett sänke för S. Hon har haft dåliga siffror under en lång tid, och inte varit i närheten av att vända dessa. Nu när det är så kort innan valet lär inte mycket förändras heller.
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2010-08-23, 00:46

Kakmonstret skrev:Ja du.

Reinfeldt är populärare än sitt parti. Naturligtvis vore det omöjligt för Moderaterna att ligga på 63 %, dock så bidrar Reinfeldts popularitet till att M sannolikt kommer få ca 29-33 % av rösterna och kan bli Sveriges största parti.

För Sahlin är det tvärtom. Hennes impopularitet bidrar till att sänka S. Med en mer populär partiledare hade S haft högre siffror. För S del handlar valet om att för första gången sedan valet 1911 undvika att hamna under 30 %.

Reinfeldt är i nuläget ett lyft för Moderaterna.

Sahlin är ett sänke för S. Hon har haft dåliga siffror under en lång tid, och inte varit i närheten av att vända dessa. Nu när det är så kort innan valet lär inte mycket förändras heller.

Men det svara fortfarande inte på min fråga faktiskt
    Kakmonstret
    Kakmonstret

Inlägg  Kakmonstret 2010-08-23, 00:46

Självklart vore det också intressant att se vilket förtroende folk har för den politik som de olika partierna står för. Men sådana undersökningar görs inte.

Det är massmedia som ligger bakom utvecklingen till att hetsa fram en slags personkult bland folk och fä att välja mellan.
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2010-08-23, 00:55

Kakmonstret skrev:Självklart vore det också intressant att se vilket förtroende folk har för den politik som de olika partierna står för. Men sådana undersökningar görs inte.

Det är massmedia som ligger bakom utvecklingen till att hetsa fram en slags personkult bland folk och fä att välja mellan.

Ja massmedia är i allra högsta grad medskyldiga....
    .. men det jag är ute efter är att politiken kommer i skymundan, och att det egentligen inte är så många som gillar Moderaternas politik ... utan Reinfeldt som person i media och hur han för sig i debatterna....

... det tycker då jag är en olycklig utveckling för demokratin
    Rudolf med röda mulen
    Rudolf med röda mulen

Antal inlägg : 76

Inlägg  Rudolf med röda mulen 2010-08-23, 02:11

F.I.S.T skrev:Vad tror du det beror på då , att inte partipolitiska opinionen stämmer överens med denna statistik ???

Det här är faktiskt en väldigt intressant frågeställning! Jag tar mig friheten att spåna lite angående detta...

Som jag ser det finns det 3 anledningar till diskreptansen mellan folks bristande förtroende för Mona Sahlin och att Socialdemokraterna får ca 30% i opnionsundersökningarna:
    1) Vaneröstning.
    2) Känsloröstning.
    3) Egoismröstning.

Vaneröstning
    Det är väldigt många (framför allt äldre) som bara röstar av gammal vana. "Jag har röstat på socialdemokraterna i alla val sen Jesus var en bebis så därför kommer jag att rösta på dom nu med!". Vanans makt är stor.

Känsloröstning
    Det finns en del olika varianter här. För vissa är det som en slags identifiering. Har man varit sosse i 40-50 år så är man sosse. Det spelar ingen roll att politiken är åt helvete eller att där står en liten flicksnärta som gör bort sig i tid och otid. Man överger inte sig själv.
    Det finns även de som tycker att det känns fint att rösta på sossarna. Man känner att man gjort en insats för de sämre bemedlade eftersom sossarna alltid går till val på välfärden. En röst på sossarna blir lite som att skänka en tia till Rädda Barnen. Ungefär som en god gärning.

Egoismröstning
    Det finns de som resonerar att man är sig själv närmast. Om du är arbetslös och hör att sossarna vill höja a-kassan från 580 kr per dag till 950 kr per dag så inser du att det skulle få en stor påverkan på din ekonomi. Man skiter i vem som betalar... bara man får det bättre. Detta är bara ett exempel men du förstår konceptet. Det är klart att det är frestande att bara se till sig själv. Oavsett om du är arbetslös, pensionär eller sjukskriven osv.
    ANNA2LINK

Antal inlägg : 10893

Inlägg  ANNA2LINK 2010-08-23, 03:37

F.I.S.T skrev:
    Kakmonstret skrev:Självklart vore det också intressant att se vilket förtroende folk har för den politik som de olika partierna står för. Men sådana undersökningar görs inte.

Ja massmedia är i allra högsta grad medskyldiga....
    .. men det jag är ute efter är att politiken kommer i skymundan, och att det egentligen inte är så många som gillar Moderaternas politik ... utan Reinfeldt som person i media och hur han för sig i debatterna....

... det tycker då jag är en olycklig utveckling för demokratin

Ja verkligen... Utåt sätt är Reinfeldt "mjuk", men för ej en "mjuk" politik... Folk luras av att tro att Moderaterna är så folkliga...
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2010-08-23, 11:06

Rudolf med röda mulen skrev:
    F.I.S.T skrev:Vad tror du det beror på då , att inte partipolitiska opinionen stämmer överens med denna statistik ???

Det här är faktiskt en väldigt intressant frågeställning! Jag tar mig friheten att spåna lite angående detta...

Som jag ser det finns det 3 anledningar till diskreptansen mellan folks bristande förtroende för Mona Sahlin och att Socialdemokraterna får ca 30% i opnionsundersökningarna:
    1) Vaneröstning.
    2) Känsloröstning.
    3) Egoismröstning.

Vaneröstning
    Det är väldigt många (framför allt äldre) som bara röstar av gammal vana. "Jag har röstat på socialdemokraterna i alla val sen Jesus var en bebis så därför kommer jag att rösta på dom nu med!". Vanans makt är stor.

Känsloröstning
    Det finns en del olika varianter här. För vissa är det som en slags identifiering. Har man varit sosse i 40-50 år så är man sosse. Det spelar ingen roll att politiken är åt helvete eller att där står en liten flicksnärta som gör bort sig i tid och otid. Man överger inte sig själv.
    Det finns även de som tycker att det känns fint att rösta på sossarna. Man känner att man gjort en insats för de sämre bemedlade eftersom sossarna alltid går till val på välfärden. En röst på sossarna blir lite som att skänka en tia till Rädda Barnen. Ungefär som en god gärning.

Egoismröstning
    Det finns de som resonerar att man är sig själv närmast. Om du är arbetslös och hör att sossarna vill höja a-kassan från 580 kr per dag till 950 kr per dag så inser du att det skulle få en stor påverkan på din ekonomi. Man skiter i vem som betalar... bara man får det bättre. Detta är bara ett exempel men du förstår konceptet. Det är klart att det är frestande att bara se till sig själv. Oavsett om du är arbetslös, pensionär eller sjukskriven osv.

Ganska bra analyserat Mulen, bortsett från att du glömde nämna att dessa 3 ex i lika hög grad gäller för andra partier... typ låt oss säga moderaterna.
    Vaneröstning finns med allra största säkerhet i samma utsträckning där, det finns en kärna i alla partier som inte engagerar sig i nutida politik, och inte anstränger sig för att se andra vinklingar på tillvaron....

Känsloröstning tror jag är den största orsaken på siffrorna är så höga för Reinfeldts person ... men inte för hans politik...
    Det var en kvinna vid förra valet som blev intervjuad ang politik, och valde bort GP för att han verkade så bufflig.... men Reinfeldt sa hon, hade "så goa varma ögon...
    Så det stämmer att känslopolitik påverkar väljare... bara inte på det sättet du presenterade det hela

Och då slutligen egoiströstning... intressant att du skulle ta upp detta som ett argument MOT det block som står FÖR solidaritet med medmänniskor som har det svårt...'
    ... och försöka få det till ett argument som inte skulle gälla borgerligheten, vars politik till största delen går ut på att stoppa mer i egen plånbok, trots att den redan är på bristningsgränsen...

... mycket märkligt resonerande av Mulen Shocked
    Rudolf med röda mulen
    Rudolf med röda mulen

Inlägg  Rudolf med röda mulen 2010-08-24, 13:38

F.I.S.T skrev:Ganska bra analyserat Mulen, bortsett från att du glömde nämna att dessa 3 ex i lika hög grad gäller för andra partier... typ låt oss säga moderaterna.
    Vaneröstning finns med allra största säkerhet i samma utsträckning där, det finns en kärna i alla partier som inte engagerar sig i nutida politik, och inte anstränger sig för att se andra vinklingar på tillvaron....

Känsloröstning tror jag är den största orsaken på siffrorna är så höga för Reinfeldts person ... men inte för hans politik...
    Det var en kvinna vid förra valet som blev intervjuad ang politik, och valde bort GP för att han verkade så bufflig.... men Reinfeldt sa hon, hade "så goa varma ögon...
    Så det stämmer att känslopolitik påverkar väljare... bara inte på det sättet du presenterade det hela

Och då slutligen egoiströstning... intressant att du skulle ta upp detta som ett argument MOT det block som står FÖR solidaritet med medmänniskor som har det svårt...'
    ... och försöka få det till ett argument som inte skulle gälla borgerligheten, vars politik till största delen går ut på att stoppa mer i egen plånbok, trots att den redan är på bristningsgränsen...

... mycket märkligt resonerande av Mulen Shocked

Du har självklart rätt i att de 3 exempel som jag anger även gäller alla andra partier men... det intressanta är inte alla de som röstar enligt dessa 3 exempel och samtidigt har förtroende för sitt partis ledare utan dessa 3 exempel blir en intressant förklaringsmodell för alla de som inte har förtroende för sin partiledare men ändå väljer att rösta på det partiet. I dagsläget så har vi en situation där det för Moderaterna fler som har förtroende för Reinfeldt än som (enligt opinionsundersökningarna) tänker rösta på Moderaterna samtidigt som vi ser ett liknande fast omvänt förhållande för Socialdemokraterna dvs att det är förhållandevis få som har förtroende för Mona Sahlin men som ändå kan tänka sig att rösta på Socialdemokraterna. Frågeställningen jag adresserade var just denna och det är i det ljuset som min argumentation bör ses.

Det är därför som ditt motargument vad gäller det jag skrev om vaneröstning faller för du pekar bara på den grupp som helt skiter i politiken (på båda sidor). Här finner vi de som både har förtroende för Mona Sahlin och tänker rösta på Socialdemokraterna (samt samma sak för t.ex. Moderaterna och Fredrik Reinfeldt). Dessa personer är alltså rätt ointressanta för att förklara fenomenet som vi funderar över. Då fungerar vaneröstningen som förklaringmodell bättre om man tänker sig alla de som tänker till lite, inte har förtroende för Mona Sahlin men ändå tänker rösta på Socialdemokraterna klart bättre.

Vi är rörande överens om att känsloröstning påverkar i stor utsträckning och visst är det så att t.ex. utseende har betydelse. Jag minns att Göran Persson helt klart blev mycket mer sympatisk när han bytte glasögon och jag tror inte jag var ensam om att tycka det. Bill Clinton fick tydliga instruktioner att lite då och då bita sig i underläppen när han sa något viktigt. Det funkade varje gång på något outgrundligt sätt. Sådana små saker påverkar våra känslor. Märkligt men men... så är det så du har helt klart rätt i att andra saker än rim och reson ligger bakom många människors val men... jag tror nog mer på de känslomässiga anledningar jag angav än dina därför att de känslomässigt är så starkare. Vi jämför Reinfeldts goa ögon med min egen identitet. Har du röstat på Socialdemokraterna i säg 40 år så identifierar du dig med stor sannolikhet ganska starkt med den socialdemokratiska ideologin. Då röstar du inte på Moderaterna bara för att Reinfeldt har goa, varma ögon...
    Sen förklarar ditt argument inte frågeställningen för du vänder på frågeställningen. Frågeställningen var hur det kommer sig att Socialdemokraterna har så höga opinionssiffror relativt Mona Sahlins förtroendesiffror. Inte varför Moderaterna har hägre opinionssiffror än Socialdemokraterna. Med andra ord så kan du inte förklara varför så många fler säger sig vilja rösta på Socialdemokraterna trots att Mona Sahlin har lågt förtroende... för att siffrorna för Reinfeldts förtroende är så höga. Du gör helt enkelt en tankelapsus här...

Återstår egoismröstningen...
    Återigen gör du ett tankefel. Jag argumenterar inte mot något block i över huvudtaget. Du lyckas dock med är att förstärka mina argument för egoismröstningen. Du menar att Socialdemokraterna står för solidaritet vilket i din tankevärd betyder att Socialdemokraterna vill ge mer till de svaga i samhället. Om vi skulle ponera att du är en av dessa svaga så borde du väl känna att du hellre röstar på Socialdemokraterna än Moderaterna eftersom du känner större trygghet, får mer pengar osv med det alternativet eller hur? Som svag dvs som arbetslös, sjukskriven, pensionär osv så ser du mindre till det stora perpektivet och i störe utsträckning till det lilla perspektivet dvs dig själv och det är här jag menar att egoismröstningen kommer in för om du röstar på Socialdemokraterna bara för att du känner att du själv tjänar på det så är det samma sorts egoismröstning som de som tycker sig tjäna på Moderaternas politik röstar på Moderaterna utan att fundera över Sverige i det stora perspektivet. Förklaringsmodellen håller eftersom det finns så många fler som har det svårt än som är snuskigt rika. Det är alltså så många fler som skulle välja att rösta på Socialdemokraterna av egoistiska skäl än på Moderaterna av egoistiska skäl.
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2010-08-24, 14:38

Rudolf med röda mulen skrev:

Då fungerar vaneröstningen som förklaringmodell bättre om man tänker sig alla de som tänker till lite, inte har förtroende för Mona Sahlin men ändå tänker rösta på Socialdemokraterna klart bättre.

Bra försök Mulen, men det håller inte det du säger. För det första är det väl de moderater, socialdemokrater och andra partiers röstare som INTE tänker till som är de som vaneröstar...
    För det andra är förklaringen ganska enkel till varför dessa opinionssiffror skiljer sig så mycket mellan person och parti....
    Reinfeldt har bättre lyckats hantera sina skelett i garderoben, och hans skelett har varit av politisk karaktär, medan Monas har kretsats kring privatliv och privatperson, och individuella misstag.....
    Så anledningen är helt enkelt att många gillar Reinfeldt som offentlig person, och anser att han ger ett trovärdigt INTRYCK.... och tydligen det motsatta mot Mona... eftersom allt hon gör och säger bemöts av borgerligheten med argumentet trekiantigformad choklad...
    Medan många tycker om Socialdemokraternas POLITIK och anser detta vara viktigare än personkult

Rudolf med röda mulen skrev:jag tror nog mer på de känslomässiga anledningar jag angav än dina därför att de känslomässigt är så starkare.

Så du hävdar att moderater är känslokallare .... ??? isf väldigt intressant

Rudolf med röda mulen skrev:Sen förklarar ditt argument inte frågeställningen för du vänder på frågeställningen. Frågeställningen var hur det kommer sig att Socialdemokraterna har så höga opinionssiffror relativt Mona Sahlins förtroendesiffror. Inte varför Moderaterna har högre opinionssiffror än Socialdemokraterna. Med andra ord så kan du inte förklara varför så många fler säger sig vilja rösta på Socialdemokraterna trots att Mona Sahlin har lågt förtroende... för att siffrorna för Reinfeldts förtroende är så höga. Du gör helt enkelt en tankelapsus här...

Delvis beror nu alla dessa för valets slutresultat egala och inte nödvändigtvis så förtroendeingivande undersökningar, då få vet vilka intressen som ligger bakom dem.... delvis beror de på hur du ställer frågorna ....
    För övrigt så har jag nu svarat på denna din fråga alldeles ovan.... så det var alltså ingen tankepaus från mig, men du väljer nog att se det på det viset då det kanske förenklar för dig i din motivering till varför du tycker som du tycker

Rudolf med röda mulen skrev:Återigen gör du ett tankefel. Jag argumenterar inte mot något block i över huvudtaget. Du lyckas dock med är att förstärka mina argument för egoismröstningen. Du menar att Socialdemokraterna står för solidaritet vilket i din tankevärd betyder att Socialdemokraterna vill ge mer till de svaga i samhället. Om vi skulle ponera att du är en av dessa svaga så borde du väl känna att du hellre röstar på Socialdemokraterna än Moderaterna eftersom du känner större trygghet,år mer pengar osv med det alternativet eller hur?

För det första är det du som gör tankefelet här, eftersom du förutsätter att jag röstar socialdemokratiskt, vilket jag inte gör, utan snarare hävdade att vänsterblockets politik står för en solidaritet med de svaga i sammhälet, på ett sätt som Alliansen inte ens nuddar vid...
    För det andra Så är vi många vänsterblocksröstare som inte är sjukskrivna, eller arbetslösa..... annars skulle väl sjukskrivna och arbetslösa utgöra ca 45 % av befolkningen... och så illa är det inte ..... inte än !!!
    Så du gör tankefelet att man måste vara sjuk eller arbetslös för att kunna rösta på en solidarisk politik... men det är just de som inte förstår begreppet solidaritet, som gör sådana uttalanden

Rudolf med röda mulen skrev:Som svag dvs som arbetslös, sjukskriven, pensionär osv så ser du mindre till det stora perpektivet och i störe utsträckning till det lilla perspektivet dvs dig själv och det är här jag menar att egoismröstningen kommer in för om du röstar på Socialdemokraterna bara för att du känner att du själv tjänar på det så är det samma sorts egoismröstning som de som tycker sig tjäna på Moderaternas politik röstar på Moderaterna utan att fundera över Sverige i det stora perspektivet. Förklaringsmodellen håller eftersom det finns så många fler som har det svårt än som är snuskigt rika. Det är alltså så många fler som skulle välja att rösta på Socialdemokraterna av egoistiska skäl än på Moderaterna av egoistiska skäl.

Återigen ett bra försök till förvanskning av sanningen Mulen.
    Men här gör du inte bara tankefel, utan även lägger du in din högst personliga fördom om att sjukskrivna, arbetslösa och pensionärer inte skulle se till det stora perspektivet...
    Och jag röstar fortfarande inte på socialdemokraterna ! Cool
    Sedan tillhör jag de som anser att hela landet, och alla dess medborgare skulle tjäna på om klyftorna vore mindre, och alla vore inkluderade i välfärden, och inte som Reinfeldt vill uttrycka det "välfärdens kärna"... som det hörs på namnet att alla inte inkluderas, utan enkom kärnan, vilka han nu tycker är kärnan....
    Det finns återigen för din information, massor av socialdemikrater och vänsterpartister och miljöpartister som inte är sjukskrivna, arbetslösa eller pensionärer... som helt uppenbart väljer att rösta på dessa partier fast det kostar dem nån 100-iong extra i skatt, detta kallas solidariskt tänkande Mulen, och ingår inte i Allianspolitiken eller dess anhängaes tankesätt...

så tankefelet ligger nog tyvärr hos dig RMRM
    Rudolf med röda mulen
    Rudolf med röda mulen

Inlägg  Rudolf med röda mulen 2010-08-24, 16:04

F.I.S.T...

Urprunglig frågeställning:
    Hur kommer det sig att Socialdemokraterna har runt 30% i opinionsunderökningar när Mona Sahlin bara har runt 20% i undersökningar gällande förtroende?

Din frågeställning:
    Hur kommer det sig att Moderaterna har ökat så mycket i olika opinionsundersökningar och Socialdemokraterna minskat så mycket?

Att du inte förstår skillnaden mellan dessa frågeställningar är synd men jag kan inte mer än peka på var du går fel. Att du inte förstår att svaret på den ursprungliga frågeställningen inte kan bli att Reinfeldt ger ett trovärdigt intryck är bara att beklaga.

Ursprunglig fråga:
    Varför är det så många fler som är villiga att rösta på Socialdemokraterna än som har förtroende för Mona Sahlin?

F.I.S.T.s svar:
    Därför att Reinfeldt ger ett trovärdigt intryck.

Förutom dina goddag-yxskaft-tänk är det påfallande mycket svammel utan struktur i det du skriver. Du blandar hejvilt mellan olika saker och det blir bara en förvirrande cocktail av det hela som avslutas med "där-ser-du-jag-hade-rätt". Fullständigt omöjligt att bemöta.
    datic
    datic

Antal inlägg : 347

Inlägg  datic 2010-08-24, 16:27

Rudolf med röda mulen skrev:Varför är det så många fler som är villiga att rösta på Socialdemokraterna än som har förtroende för Mona Sahlin?
    [/color]

för att de tror att Mona, vid en eventuell valvinst, inte klarar den granskning media kommer att utsätta henne för, och när hon avgår blir det en annan statsminister än Mona...
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2010-08-24, 17:30

[quote="Rudolf med röda mulen"]F.I.S.T...

Rudolf med röda mulen skrev:Urprunglig frågeställning:
    Hur kommer det sig att Socialdemokraterna har runt 30% i opinionsunderökningar när Mona Sahlin bara har runt 20% i undersökningar gällande förtroende?

Varför betecknar du denna frågeställning som ursprunglig ??

Rudolf med röda mulen skrev:Din frågeställning:
    Hur kommer det sig att Moderaterna har ökat så mycket i olika opinionsundersökningar och Socialdemokraterna minskat så mycket?
    Att du inte förstår skillnaden mellan dessa frågeställningar är synd men jag kan inte mer än peka på var du går fel. Att du inte förstår att svaret på den ursprungliga frågeställningen inte kan bli att Reinfeldt ger ett trovärdigt intryck är bara att beklaga.

Nej så var inte min frågeställning.....
    min frågeställning var varför opinionen skiljer sig vad gäller politik och person... remember ???

Rudolf med röda mulen skrev:Ursprunglig fråga:
    Varför är det så många fler som är villiga att rösta på Socialdemokraterna än som har förtroende för Mona Sahlin?

F.I.S.T.s svar:
    Därför att Reinfeldt ger ett trovärdigt intryck.

Återigen du började besvara mitt inlägg och uttryckte att det var en intressant frågeställning, men det var inte den frågeställningen jag gjorde....

Rudolf med röda mulen skrev:Förutom dina goddag-yxskaft-tänk är det påfallande mycket svammel utan struktur i det du skriver. Du blandar hejvilt mellan olika saker och det blir bara en förvirrande cocktail av det hela som avslutas med "där-ser-du-jag-hade-rätt". Fullständigt omöjligt att bemöta.
    [/color]

Och där sprack bubblan om Mulen som den eminente debattören, huruvida du anser att mina inlägg är omöjliga att bemöta, beror till största delen på bristande kapacitet från den som inte klarar av att bemöta dem....
    '
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2010-08-25, 15:38

datic skrev:
    Rudolf med röda mulen skrev:Varför är det så många fler som är villiga att rösta på Socialdemokraterna än som har förtroende för Mona Sahlin?
    [/color]

för att de tror att Mona, vid en eventuell valvinst, inte klarar den granskning media kommer att utsätta henne för, och när hon avgår blir det en annan statsminister än Mona...

Nej det är inte min uppfattning..... Jag upplever Mona som en duktig politiker, men det finns bättre alternativ, pga av att högersidan för enkelt kan misskreditera henne pga en trekantig chokladbit....

Du kan även välja att se det som att förd politik är viktigare än person, därför är sossarna större än sin partiledare i opinion....

... och vidare skulle det vara intressant hur de ställer frågan på undersökningarna

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-26, 16:26