ANNA2LINK skrev:Kanske bygger mina åsikter om invandrare eller det hårda samhällsklimatet på rädsla. Oro och rädsla för hur det svenska samhället håller på att utveckla sig.
Jag har ingenting emot vem man är eller vart man kommer ifrån, vilken religion man har eller någonting det jag vänder mig emot är den ökade otrygghet som finns i samhället, tjejer som är rädda för att gå hem ensamna på kvällar pga våldet mot kvinnor, våldet på våra gator et c.
Brott begås av alla typer av kategorier av människor, men vi kan inte komma ifrån att invandrare är överrepresenterade på våra fängelser. Varför är det så?
Ska inte dom människor som kommer hit känna en trygghet att dom kommer till ett sådant fritt, demokratiskt land som Sverige utan att begå en massa brott som faktiskt är fel??? Varför är det vanligt att invandrare begår brott??? Vart i samhället är det fel??? Är det dom svenska reglerna/lagarna som är otydliga eller vad beror det på???
Kan detta ha med just kulturkrockar att göra???
Det är Sverige som vi alla i detta land ska leva i och känna oss trygga i då måste vi alla hjälpa till så att vi får ett sådant samhälle. Det gäller alla.
Detta med det hårda tuffa Sverige hoppas jag ska bli bättre och bättre. Ingen ska behöva vara rädd i sitt eget land, ingen och vi alla människor bör närma oss varandra och inte låta våra religioner styra vem vi ska träffa eller inte...
Låt oss hoppas på en positiv framtid med positiv framtidstro och ett mångkulturellt land där alla kan träffas och umgås och lära känna varann oavsätt vem man är eller vart man kommer ifrån...
Ja, jag får också intrycket at du blandar sunt förnuft med lite konstig magkänsla här...
Jag kan ibland också få dessa känslor. Men jag har lärt mig att acceptera två saker, som gör att jag slappnar av och kan till stor del förhålla mig saklig i ämnet:
Det är dels insikten att ett samhälle står alltid i förändring! Detta oavsett vilka som bor här eller inte!
Den andra är att i grunden är alla människor på denna planet mycket lika varandra. All vill ha medinflytande, säkerhet och trygghet på något sätt. De "krockar" som sker är oftast missförstånd eller konsekvensen av sådana.
Min huvudsakliga uppgift här inne är att försöka döda fördomar, andras såväl som mina egna, för att försöka få bort dessa missförstånd!
Ja, varför är invandrare överrepresenterade vad gäller brott? Detta är frågan som rasisten vill undvika - för man kan inte besvara denna fråga utan att faktiskt även se kritiskt på vårt eget samhälle, på oss själva!
Först är det inte så att alla typer av invandrare är överrepresentiva. SCB säger ofta när de kommer ut med sina uppgifter att statistiken är inte så klar som man först kan tro. Mina analyser i denna fråga tar jag upp i mitt nästa inlägg!
Sedan förutsätter du att vårt samhälle faktiskt innebär trygghet för alla, vilket jag tycker är ganska underligt. Gång efter gång kommer det fram att denna trygghet och lika värde som finns hoss oss normalt, inte gäller för alla. Vi har ett "normalsamhälle", där du är OK om du tillhör det som kan ses som "normal", alltså inte sticker ut för mycket och är "annorlunda"! Detta märker de som medvetet gör om sig till att bl annorlunda - men även de som inte har något val, de med arabiskt namn, eller mörk hy! Det gäller inte alla, men problemet är tillräckligt stort för att just vara DET problemet som gör en skillnad!