Sniperace 2010-05-28, 10:23
F.I.S.T skrev: Sniperace skrev: F.I.S.T skrev: Sniperace skrev: F.I.S.T skrev: Secrist skrev:Jag kan då känna större empati med säkert ca 5 miljarder människor som behöver den bättre än Madde... inte ett dugg synd om henne faktiskt... inte pga media jallafallVänsterns berömda empati. De väljer själva vilka de vill tycka synd om. Har du pengar så förtjänar du ingen empati.
Snacka om självmål ... du väljer att tycka synd om en människa som är född in i rikedom, med pengar och en trygg familj, ....finaste utbildningarna som fins att få, 140.000.000 om året i apanage till familjen....
och har dessutom skyddats rejält från offentligheten...
Men du brukar vara tyst vad gäller empatin i andra fall...
märkligt att om man inte slickar röv på infödda kungligheter så tycker du att det är aytt inte känna empati....
... vad var det du sa ?.... "De väljer själva vilka de vill tycka synd om"
så om den som får cancer är det inte synd om denne pga att han/hon är född rik?
att det inte är synd om de anhöriga om deras barn mördas - för att de är rika?
DET kallar jag verkligen empati.
att vara rik skyddar INTE för sorger och bedrövelser, och med stark mediabevakning och drev kan det bli svårt.
jag skulle til ochmed tycka synd om DIG om din kära svek dig fastän du säkert har det bättre ställt än mig, jag lider nämligen INTE av missriktad avundsjuka mot de som har
Stackars prinsessa
det är lika synd om henne som om lilla Gunilla som blev sviken av sin kille, när det gäller sådant ser jag inte anledning att blanda in rikedomar.
en rik sörjer förlusten av en död anhörig lika mycket som en fattig
osv osv så jag ser ingen anledning att gnälla över rikedomen i sådana fall eller hur?
en rik känner lika stor sorg at ha blivit sviken av sin älskade som en fattig, tror du inte det?
så att fara ut i hån osv bara för att en person är rik, blir liksom att visa på AVUNDSJUKA...
Avundsjuka på vad ? ... nej du Snipe, här cyklar du som vanligt. Det är inte avund, även om det snart är Forumhögerns enda argument till allting....
Avundsjuka kommer paradoxalt nog nästan alltid uppifrån i samhället
men vad är det då som styr att man inte har empati för den som är rik men har det för att den andre INTE är rik, det nappar jag inte på.
jag anser INTE att det är ett giltigt skäl att inte jobba för att ett förhållande spruckit, varken för svensson eller för bernadotte, rik eller fattig kvittar, men jag håller med om att det berör Madde mer än det berör lilla Beata pga mediauppståndelse och drev i denna, det bör väl varje normalt tänkande människa förstå eller hur?
Men ändå vill jag inte påstå att det skulle ge legitimitet att utebli från sina uppgifter.
så, jag ser iallafall det som synd om den människa som blir sviken OAVSETT ved denne heter eller tjänar, där ligger skillnaden mellan oss, du har bara empati för den mindre bemedlade, fastän båda har samma känslor