+4
RedCloud
lazy
Sniperace
F.I.S.T
8 posters
Kaffetråden
F.I.S.T- Antal inlägg : 17511
- Inlägg 1
Kaffetråden
Här kan vi fortsätta diskutera kaffemärken
Sniperace- Antal inlägg : 32948
- Inlägg 2
Sv: Kaffetråden
Har nyss druckit en mugg av Zoégas Passion Colombia lätt mörkrost, det smakade riktigt gott, svart och starkt utan socker...
dricker bara kaffe när jag får besök, annars blir det the vid frukost och kväll...
dricker bara kaffe när jag får besök, annars blir det the vid frukost och kväll...
lazy- Antal inlägg : 12772
- Inlägg 3
Zoegas intenzo väcker mig på morgonen men vid jul är det alltid
Mollbergs blandning som gäller.
Mollbergs blandning som gäller.
- Inlägg 4
Jag är nog det tydligaste exemplet på att kaffe är en "sällskapsdryck" eftesom jag faktiskt gärna tar en kopp på stan med kompisar, och mycket villigt tar emot när jag blir bjuden. Men HEMMA har jag aldrig kaffe.
Delvis har det att göra med samma sak som sockerbehovet för mig.
Att när jag är i affären så tänker jag så förbannat nyttigt och ekonomiskt.... så det gör att när suget tränger på hemma vid.... finns där inget att okynnesäta som oftast....
Så när jag "tröstäter", blir det cocktailtomater, och en grovbröd med purjolök på
Men när kaffe kokas vill jag ha det starkt
Delvis har det att göra med samma sak som sockerbehovet för mig.
Att när jag är i affären så tänker jag så förbannat nyttigt och ekonomiskt.... så det gör att när suget tränger på hemma vid.... finns där inget att okynnesäta som oftast....
Så när jag "tröstäter", blir det cocktailtomater, och en grovbröd med purjolök på
Men när kaffe kokas vill jag ha det starkt
- Inlägg 5
Jag dricker aldrig kaffe på stan, eller går på fik, kaffe blir det på skyttegården två kvällar i veckan, hemma när vi får besök, och det fåtal gånger jag är på besök hos någon.
Kaffebönor finns ALLTID hemma eftersom det nästan dagligen kommer någon och hälsar på, och sockersug, det finns nog aldrig hos mig sedan jag en dag för många år sedan bara slutade med socker i kaffe och the, jag hade då 4 bitar socker i en vanlig kaffekopp, idag äcklas jag om där är så mycket som en halv bit....
men som sagt kaffe i alla former är något jag gillar annars, och som det sagts innan, SVAGT kaffe är en pina, det smakar fruktansvärt och går inte att göra något åt, skulle det däremot vara för starkt kan man ju spä ut det lite, även om jag aldrig råkat ut för det
Kaffebönor finns ALLTID hemma eftersom det nästan dagligen kommer någon och hälsar på, och sockersug, det finns nog aldrig hos mig sedan jag en dag för många år sedan bara slutade med socker i kaffe och the, jag hade då 4 bitar socker i en vanlig kaffekopp, idag äcklas jag om där är så mycket som en halv bit....
men som sagt kaffe i alla former är något jag gillar annars, och som det sagts innan, SVAGT kaffe är en pina, det smakar fruktansvärt och går inte att göra något åt, skulle det däremot vara för starkt kan man ju spä ut det lite, även om jag aldrig råkat ut för det
RedCloud- Antal inlägg : 23039
- Inlägg 6
Hä ska va krav å rättvisemärkt, samt kokt på björkved...
MartinLindgren- Antal inlägg : 15685
- Inlägg 7
"Kaffepetter" (för den som minns frukostklubben) undrar, har inte kaffetråden sprungit vilse, borde kanske stå på aktuellt sidan?
- Inlägg 8
MartinLindgren skrev:"Kaffepetter" (för den som minns frukostklubben) undrar, har inte kaffetråden sprungit vilse, borde kanske stå på aktuellt sidan?
Jo, kanske det, men vi behöver inte vara så kinkiga med det, jag tror inte att någon skadas eller tar illa vid sig av att den ligger här!
MartinLindgren- Antal inlägg : 15685
- Inlägg 9
Återigen Sniper, (läs ironi)
Du verkar ha djävligt svårt att ta saker för vad dom är?
Nu tyckte ju jag att "kaffepetter") förtjänade ett omnämnande i kaffetråden!
Men så där allmänt tar ju F.I.S.T upp ett ämne som berör dom flesta varje dag!
Är du lika tjafsig i skytteklubben som här på forumet Sniper?
Om någon skjuter prick, börjar du då ifrågsätta vad som hänt om något störande ljud påverkat träffen?
Sorry Sniper, men varenda gång du visar dig, tänker man på den här gråa postkassörskan?
Postkassörskan som inte finns längre!
Om någon skjuter prick, börjar du då ifrågsätta vad som hänt om något störande ljud påverkat träffen?
Sorry Sniper, men varenda gång du visar dig, tänker man på den här gråa postkassörskan?
- Inlägg 10
MartinLindgren skrev:Återigen Sniper, (läs ironi)
Vad gapar o skriker du nu för?
min enda åsikt var ju att denna nyskapade tråd var bra, och att den passar bra här?
nu får du förklara istället för att brista ut i raseriutbrott, tänk på hjärtat det är inte nyttigt att vara så arg,,,,
men visst jag kan skriva KAFFEPETTER så kanske du känner dig bättre, men ärligt sagt, jag förstår inte varför du brister ut i sådana hatiska utbrott.
Men vad man tänker på när du visar dig ska jag inte ens nämna....
Senast ändrad av Sniperace den 2010-05-07, 14:33, ändrad totalt 1 gång
Regndrottning- Antal inlägg : 6691
- Inlägg 11
När jag var barn kom min pappa på en jättebra affärsidé....Från advent , fram till jul ville han ställa upp en bod på stan och sälja kaffehalv till alla frusna 'gubbar' som tvingats ut i julhandeln...
R.O.F.L- Antal inlägg : 8085
- Inlägg 12
Arabica till min espressomaskin som ingick i husbygget. En smaksensation!
- Inlägg 13
Cappucino på Vetekatten är en höjdare efter shoppingrundan, syrrans
och mitt favoritställe, speciellt vintertid.
- Inlägg 14
Jag tror att en kaffetråd funkar rätt bra här ändå, om man ser till många andra suspekta ämnen...
För övrigt så håller jag med RC Krav och rättvisemärkt ät finfint
För övrigt så håller jag med RC Krav och rättvisemärkt ät finfint
x-medborgare- Antal inlägg : 4745
- Inlägg 15
lazy skrev:Cappucino på Vetekatten är en höjdare efter shoppingrundan, syrrans
Ja vetekatten har man varit på x antal gånger
- Inlägg 16
x-medborgare skrev:lazy skrev:Cappucino på Vetekatten är en höjdare efter shoppingrundan, syrrans
Det vetekatten förresten "X" antal gånger ... ja du får då till det
- Inlägg 17
hi hi tolkningen är fri..F.I.S.T skrev:x-medborgare skrev:lazy skrev:Cappucino på Vetekatten är en höjdare efter shoppingrundan, syrrans
Det vetekatten förresten "X" antal gånger ... ja du får då till det
- Inlägg 18
Appropå Kaffe ... favorit i repris
Majonäsburken och två koppar kaffe
När saker och ting i Ditt liv nästan har blivit för mycket för Dig att hantera, när dygnets 24 timmar inte känns nog, kom ihåg majonäsburken och två koppar kaffe:
En professor stod inför sina filosofistudenter med några föremål på bordet framför sig. När lektionen började lyfte han under tystnad upp en mycket stor och tom majonäsburk av glas och började fylla den upp till kanten med golfbollar. Han frågade sedan sina studenter om burken var full. Studenterna samtyckte till att den var det.
Då lyfte professorn upp en ask med småsten och hällde dem i burken. Han skakade den lätt. småstenarna rullade ner i tomrummen mellan golfbollarna. Återigen frågade han studenterna om burken var full. De höll med om att den var det.
Därefter lyfte professorn upp en ask med sand och hällde sanden i burken. Sanden fyllde upp resten av tomrummen. Han frågade ännu en gång om burken var full. Återigen svarade studenterna med ett enhälligt 'ja'.
Då lyfte professorn fram två koppar kaffe som stått under bordet och hällde hela deras innehåll i burken, vilket effektivt fyllde upp det återstående tomrum som kunde finnas kvar mellan sandkornen. Studenterna skrattade.
Nu, sa professorn medan skratten klingade ut, vill jag att ni tänker er att den här burken representerar ert liv.
Golfbollarna representerar de viktiga sakerna som familj, barn, hälsa och annat som ligger passionerat i ert hjärta. Sådant som - om allt annat gick förlorat och bara dessa saker återstod - ändå skulle uppfylla och berika ert liv.
Småstenarna representerar andra saker som betyder något, som hem, jobb och bil.
Sanden representerar allt annat - småsakerna.
Om ni lägger sanden i burken först, fortsatte professorn, går det inte att få plats med golfbollarna eller småstenen.
Samma sak är det med livet. Om du lägger all tid och energi på småsaker finns det inte plats för det som är viktigt för dig.
Så, var uppmärksam på det som är oumbärligt för din lycka och förnöjsamhet. Umgås med dina barn. Ta med din partner ut på middag. Ägna en omgång till, åt det som gör dig passionerad.
Tids nog kan du städa huset och annat som är mindre viktigt. Ta hand om "golfbollarna" först - sakerna som verkligen betyder något.
Återställ det som är viktigast i ditt liv. Resten är bara sand.
En av studenterna räckte upp sin hand och frågade vad kaffet representerar.
Professorn log och sade, jag är glad att du frågar.
Kaffet finns med för att visa er att hur fullt och pressat ert liv än känns, så finns det alltid plats för en fika med en vän.
- Inlägg 19
x-medborgare skrev:lazy skrev:Cappucino på Vetekatten är en höjdare efter shoppingrundan, syrrans
Saknar du aldrig stan x-et? Åtminstone ngn gång ibland?
- Inlägg 20
lazy skrev:x-medborgare skrev:lazy skrev:Cappucino på Vetekatten är en höjdare efter shoppingrundan, syrrans
Jag vet att frågan är ställd till X-et, men eftersom jag oxå är X-stockholmar kan jag ju säga att jag INTE saknar Sthlm... Däremot är det underbart fint att turista där. En av de vackraste belägna städerna i världen... och ändå vill jag inte bo där
Heja DIF
- Inlägg 21
Nej, mitt i smeten vill inte jag heller bo, räcker med att jobba
där och åka in på fritiden när man känner för det men jag ska
villigt erkänna att jag får "abstinens" när jag är på en längre
semester och det är väldigt skönt att komma hem igen.
- Inlägg 22
lazy skrev:Nej, mitt i smeten vill inte jag heller bo, räcker med att jobba
Ja men den abstinensen handlar väl om att borta bra hemma bäst kanske.
Men blir det inte långa resor då om du jobbar i smeten (är du bagare förresten ).... men bor utanför... Detta var en av de saker jag avskydde med Sthlm ,.-.. att det var så förbaskat ocentralt... if you get my point
- Inlägg 23
lazy skrev:x-medborgare skrev:lazy skrev:Cappucino på Vetekatten är en höjdare efter shoppingrundan, syrrans
Nä faktiskt inte alls... Vet när jag var uppe i november blev bara nervös på all trafik.. Alla ljud... Tror att det är det jag uppskattar mest här tystnaden..
- Inlägg 24
x-medborgare skrev:lazy skrev:x-medborgare skrev:lazy skrev:Cappucino på Vetekatten är en höjdare efter shoppingrundan, syrrans
Nä faktiskt inte alls... Vet när jag var uppe i november blev bara nervös på all trafik.. Alla ljud... Tror att det är det jag uppskattar mest här tystnaden..
Tystnad finns i Sthlm oxå ... när Reinfeldt talat om för de sina vad de ska tycka
... och i Timrå, när Djurgårn piskar Timrå i EON arena
- Inlägg 25
F.I.S.T skrev:lazy skrev:Nej, mitt i smeten vill inte jag heller bo, räcker med att jobba
Ja men den abstinensen handlar väl om att borta bra hemma bäst kanske.
Men blir det inte långa resor då om du jobbar i smeten (är du bagare förresten ).... men bor utanför... Detta var en av de saker jag avskydde med Sthlm ,.-.. att det var så förbaskat ocentralt... if you get my point
Ha,ha, nää bagare är jag verkligen inte! Resorna är faktiskt helt ok men
det beror väl på att jag samåker så vi är fyra pers. som har väldigt
roligt till och från jobbet och det är lättare att komma ut från Sthlm på
morgonen när man jobbat natt än det är att komma in.