Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+2
MartinLindgren
Dao
6 posters

    Vita dagen 1 Juli

    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Vita dagen 1 Juli Empty Vita dagen 1 Juli

    Inlägg  Dao 2010-04-26, 17:36

    1:a Juli fortsätter vi med att uppmana "Vita dagen"
    En dag för att uppmärksamma alla de barn som far illa i Sverige, Europa och världen.

    Rädda Barnen bad alla förra året att ta ställning mot barnaga genom att bära något vitt den 1 juli 2009 då det var exakt 30 år sedan lagen om barnaga slog igenom. – en hatt, en tröja eller en vit ros i knapphålet.

    Den 1 juli 2009 tog också Sverige över ordförandeklubban i EU och Rädda Barnen krävde att våra folkvalda parlamentariker tog sitt ansvar att föra upp barnens rättigheter på dagordningen. I dag har 15 av EU:s 27 länder följt Sveriges exempel och Rädda Barnen kämpar för att fler ska följa med.

    Gör som jag säger annars får du stryk!
    – i 170 länder anses det fortfarande vara ok att slå, smiska, knuffa eller dra i håret – i alla fall så länge du gör det mot ett barn och kallar det uppfostran.

    Vi fortsätter att använda denna dag som en minnesdag emot något så avskyvärt som barnmisshandel genom att bära något vitt eller/och tända ett ljus i våra fönster för dessa små utsatta själar! Du deltar alltså ifrån ditt eget hem.

    Jag ber er alla att sprida inbjudan vidare till era vänner, släktingar och bekantar så att allt fler människor ansluter sig till denna tysta manifestation för barns rättigheter att få växa upp tryggt med kärlek i sina hjärtan och hem.

    "Jag ska gråta med mitt hjärta och stå upp för de yngre med mitt mod. Jag ska lära, upplysa och agera. Jag tar mitt ansvar för varje barn jag ser far illa. Jag gör det inte för min egen del utan jag gör det för barnens rätt till trygghet och kärlek"

    Med den "tysta" manifestationen menas att det inte kräver någon större ansträngning utav de som deltar för att kunna delta och att man kan befinna sig vart som helst i Sverige, världen och ändå kunna ställa sig på barnens sida.
    Bara för att en manifestation är "tyst" betyder det inte att den inte ses eller talar ett tydligt språk.
    Givetvis ska man agera om man ser ett barn fara illa, denna manifestation påvisar INTE att vi inte ska stå upp högt för barnen med röst, mod och kärlek, tvärtom!!! Våga se, Våga agera..... Men glöm inte att våga stå för att ta ställning i frågan! Denna manifestation tillåter oss alla att göra det. Ibland kan det vara svårt att veta hur man kan hjälpa, Du kan hjälpa genom att ställa dig enad tillsammans med många andra i en fråga som sällan pratas högt om!!!
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Vita dagen 1 Juli Empty Sv: Vita dagen 1 Juli

    Inlägg  MartinLindgren 2010-04-26, 17:54

    VITA DAGEN? Varför inte, för min del är det första gången jag hör talas om den dagen?

    Om det beror på att jag aldrig blivit slagen av mina föräldrar, och aldrig ens tänkt tanken på att slå mina barn,

    Eller om Rädda Barnen varit dåliga på att föra ut budskapet låter jag vara osagt
    Men som sagt,aldrig hört talas om det tidigare, men nu vet jag!
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Vita dagen 1 Juli Empty Sv: Vita dagen 1 Juli

    Inlägg  x-medborgare 2010-04-26, 17:57

    Tänk att det BARA är 30 år sedan den lagen kom... När jag växte upp var det tydligen fritt att spöa skiten ur mig.. Very Happy Very Happy

    Fast det gorde dom inte... Cool
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Vita dagen 1 Juli Empty Sv: Vita dagen 1 Juli

    Inlägg  Dao 2010-04-26, 18:08

    Tyvärr blir barn illa behandlade fortfarande, och det är inte alltid det är fysiska problem. De rent mentala är minst lika fruktansvärda!

    Och vi får nog inte glömma det ökande antalet fattiga barn i Sverige!
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Vita dagen 1 Juli Empty Sv: Vita dagen 1 Juli

    Inlägg  x-medborgare 2010-04-26, 18:16

    Dao skrev:Tyvärr blir barn illa behandlade fortfarande, och det är inte alltid det är fysiska problem. De rent mentala är minst lika fruktansvärda!

    Och vi får nog inte glömma det ökande antalet fattiga barn i Sverige!

    ja tyvärr är det så psykisk ohälsa är svårare att se ibland
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Vita dagen 1 Juli Empty Sv: Vita dagen 1 Juli

    Inlägg  Infra 2010-04-26, 18:27

    Dao skrev:1:a Juli fortsätter vi med att uppmana "Vita dagen"
    En dag för att uppmärksamma alla de barn som far illa i Sverige, Europa och världen.

    Rädda Barnen bad alla förra året att ta ställning mot barnaga genom att bära något vitt den 1 juli 2009 då det var exakt 30 år sedan lagen om barnaga slog igenom. – en hatt, en tröja eller en vit ros i knapphålet.

    Den 1 juli 2009 tog också Sverige över ordförandeklubban i EU och Rädda Barnen krävde att våra folkvalda parlamentariker tog sitt ansvar att föra upp barnens rättigheter på dagordningen. I dag har 15 av EU:s 27 länder följt Sveriges exempel och Rädda Barnen kämpar för att fler ska följa med.

    Gör som jag säger annars får du stryk!
    – i 170 länder anses det fortfarande vara ok att slå, smiska, knuffa eller dra i håret – i alla fall så länge du gör det mot ett barn och kallar det uppfostran.

    Vi fortsätter att använda denna dag som en minnesdag emot något så avskyvärt som barnmisshandel genom att bära något vitt eller/och tända ett ljus i våra fönster för dessa små utsatta själar! Du deltar alltså ifrån ditt eget hem.

    Jag ber er alla att sprida inbjudan vidare till era vänner, släktingar och bekantar så att allt fler människor ansluter sig till denna tysta manifestation för barns rättigheter att få växa upp tryggt med kärlek i sina hjärtan och hem.

    "Jag ska gråta med mitt hjärta och stå upp för de yngre med mitt mod. Jag ska lära, upplysa och agera. Jag tar mitt ansvar för varje barn jag ser far illa. Jag gör det inte för min egen del utan jag gör det för barnens rätt till trygghet och kärlek"

    Med den "tysta" manifestationen menas att det inte kräver någon större ansträngning utav de som deltar för att kunna delta och att man kan befinna sig vart som helst i Sverige, världen och ändå kunna ställa sig på barnens sida.
    Bara för att en manifestation är "tyst" betyder det inte att den inte ses eller talar ett tydligt språk.
    Givetvis ska man agera om man ser ett barn fara illa, denna manifestation påvisar INTE att vi inte ska stå upp högt för barnen med röst, mod och kärlek, tvärtom!!! Våga se, Våga agera..... Men glöm inte att våga stå för att ta ställning i frågan! Denna manifestation tillåter oss alla att göra det. Ibland kan det vara svårt att veta hur man kan hjälpa, Du kan hjälpa genom att ställa dig enad tillsammans med många andra i en fråga som sällan pratas högt om!!!

    Jag skall stryka min vita bomullsskjorta och hänga
    undan den tills det blir dags.
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Vita dagen 1 Juli Empty Sv: Vita dagen 1 Juli

    Inlägg  RedCloud 2010-04-26, 19:08

    Allt vad ni gjort mot dessa minsta bland mina små, det har ni också gjort mot mig

    Snickar´n från Nazareth
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Vita dagen 1 Juli Empty Rädda

    Inlägg  Secrist 2010-04-26, 23:19

    Varför ska jag skänka pengar till Rädda Barnen? Det får väl han göra som skrämt dem! Razz

    Sponsored content


    Vita dagen 1 Juli Empty Sv: Vita dagen 1 Juli

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-17, 09:57