Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+12
Secrist
berralarzon
Corven
Dao
captaincodd
F.I.S.T
RedCloud
Kakmonstret
redalert
MartinLindgren
lazy
R.O.F.L
16 posters

Den gröna utopin........

Corven
    Corven

Antal inlägg : 1827

Den gröna utopin........ - Sida 3 Empty Sv: Den gröna utopin........

Inlägg  Corven 2010-04-21, 08:10

Secrist skrev:

Och alternativen kommer att poppa upp som genom ett mirakel i samma ögonblick som de rödgröna vinner i september (om det skulle sluta så illa)? Eller tror du att det är så att Mp siktar på att vinna storstadsröster och gärna offrar lite lantisväljare på köpet? Storstadsmänniskor är inte beroende av bilen och vem bryr sig om en massa gnälliga lantisar? Kan vi anta att det är så Mp resonerar?

Nej, det tror jag inte, min kännedom om mp säger ungefär det samma som din. Och jag skulle aldrig rösta på dom. Dom är lite för rabiata och hänsynslösa i min smak. Det finns ingen riktig balans där mellan folkets behov och deras politik. Och det förlorar dom nog mest själva på i längden. När man utesluter en stor del av befolkningen genom att glömma alla dom som bor utanför städerna, så skjuter man nog sig själv i foten tror jag.

Mitt inlägg var en protest mot påståendet att dom vill FÖRBJUDA flygtrafiken söder om Sundsvall, vilket inte är sant, dom vill göra den överflödig.

Om dom får fram miljövänliga alternativ, och bygger ut kollektivtrafiken på ett sätt som även lantisar har glädje av, så har jag inga problem med att dom höjer bränsleskatten.

Men jag tror inte på skattehöjning som ett medel för att få folk att förbruka mindre. Då måste dom höja skatten så enormt mycket, och det tror jag inte dom får igenom.
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Den gröna utopin........ - Sida 3 Empty Kollektiv

Inlägg  Secrist 2010-04-21, 22:24

Om dom får fram miljövänliga alternativ, och bygger ut kollektivtrafiken på ett sätt som även lantisar har glädje av, så har jag inga problem med att dom höjer bränsleskatten.

Vilket faller på sin egen orimlighet. Kostnaderna för att få en effektiv kollektivtrafik i detta avlånga och glest befolkade land skulle bli astronomiska och knappast vara motiverade för att sänka sveriges CO2-utsläpp några promille.

Folk behöver bilen om våra politiker nu hade tänkt sig att det ska finnas ett sverige utanför storstäderna och eftersom det inte idag finns några realistiska alternativ till förbränningsmotorn så är det idiotiskt att straffbeskatta vanliga svenskar ännu mer för att visa vem som bestämmer.
    Secrist
    Secrist

Den gröna utopin........ - Sida 3 Empty Miljö

Inlägg  Secrist 2010-04-21, 22:27

Svergige hade varit ett U-lsand i miljöfrågorna om inte MP kommit till och styrt upp medvetandet ...

Hallå, tror du på det själv eller? Det var faktiskt inte Mp som uppfann miljöfrågorna (även om de har varit drivande i att föra upp det på agendan). Ohly sade irriterat för en tid sedan att Mp faktiskt inte har monopol på miljöfrågorna. Vilket han faktiskt har rätt i.

Och sen räcker det inte att sitta med armarna i kors, slå sig för bröstet som du gör, spec inte när man som du inte verkar bry dig ...

Ett märkligt påstående eftersom jag är medlem i Svenska Naturskyddsföreningen sedan många år. Är du med där?
    Corven
    Corven

Inlägg  Corven 2010-04-21, 22:29

Men dom vill fortfarande inte förbjuda flygtrafiken...
    Secrist
    Secrist

Den gröna utopin........ - Sida 3 Empty Flyg

Inlägg  Secrist 2010-04-21, 22:31

Men dom vill fortfarande inte förbjuda flygtrafiken...

Och var skrev jag det....?
    Corven
    Corven

Inlägg  Corven 2010-04-21, 22:33

Du har inte skrivit det, men inledningsinlägget i hela denna tråd innehåller det påståendet.
    Secrist
    Secrist

Den gröna utopin........ - Sida 3 Empty Flyg och far

Inlägg  Secrist 2010-04-21, 22:36

Jag anar problem...

Mellan Socialdemokraterna och Miljöpartiet finns en djup klyfta i synen på flyget.

Miljöpartiet anser att flyget har så stor negativt klimatpåverkan att allt inrikesflyg söder om Sundsvall bör avvecklas helt på sikt och ersättas med snabbtåg.
    – Vi kan göra inrikesflyget onödigt. Satsar vi ordentligt på snabbtåg behövs inte flyg på kortare sträckor som Malmö–Stockholm och Stockholm–Göteborg, säger Peter Eriksson.

Lena Hallengren anser däremot att tanken på ett Sydsverige fritt från inrikesflyg är ”helt orealistiskt”.
    – Visst ska varje transportsystem bära sina egna miljökostnader. Men flyget måste spela en viktig roll i vårt transportsystem i framtiden, säger hon.
    Corven
    Corven

Inlägg  Corven 2010-04-21, 22:51

Nu är det väl inte så att man vill ha bort allt inrikesflyg söder om Sundsvall, men att flyga t ex mellan Göteborg och Malmö, som man kan göra idag, ÄR onödig miljöpåverkan.
    Att flyga från Göteborg till Luleå däremot, det är vettigare.

Det är de korta inrikesflygningarna man vill göra överflödiga. Och det kan jag faktiskt hålla med dom om. Om man räknar tiden från man åker hemifrån, och till man är på adressen dit man ska, så är flyget ingen stark konkurrent för resor i södra Sverige. För man måste ju räkna in den tid det tar att dels ta sig till flygplatsen, sen incheckning och allt vad det innebär. Man kan inte bara se på att, jamen det tar ju bara en timme att flyga... Ja, själva tiden i luften är så kort, men allt runtomkring gör att resan inte blir snabbare.

Jag åkte till Köpenhamn rätt mycket för några år sen, och trots att jag bodde i Knivsta, så var tiden från jag gick hemifrån till jag var på hotellet kortare när jag tog X2000, än om jag flög.
    Secrist
    Secrist

Inlägg  Secrist 2010-04-21, 23:01

Nu är det väl inte så att man vill ha bort allt inrikesflyg söder om Sundsvall, men att flyga t ex mellan Göteborg och Malmö, som man kan göra idag, ÄR onödig miljöpåverkan.
    Att flyga från Göteborg till Luleå däremot, det är vettigare.

Visst, men det ska ju inte staten bestämma. Och det handlar trots allt om att inget flygbolag kan överleva på några få sträckor. Man behöver en bredd annars är man dödsdömd som bolag.
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Inlägg  Dao 2010-04-21, 23:23

Secrist skrev:
    Visst, men det ska ju inte staten bestämma. Och det handlar trots allt om att inget flygbolag kan överleva på några få sträckor. Man behöver en bredd annars är man dödsdömd som bolag.

Staten sköter s.k. miljöpolitiken!
    Secrist
    Secrist

Den gröna utopin........ - Sida 3 Empty Miljö

Inlägg  Secrist 2010-04-21, 23:29

Staten sköter s.k. miljöpolitiken!

Fast det är inte statens uppgift att lägga ner bolag efter behag.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-04-21, 23:35

Secrist skrev:Staten sköter s.k. miljöpolitiken!

Fast det är inte statens uppgift att lägga ner bolag efter behag.

Nej!
    Secrist
    Secrist

Den gröna utopin........ - Sida 3 Empty Bra

Inlägg  Secrist 2010-04-21, 23:39

Nej!

Nä, då så. Då är vi överens med andra ord.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-04-21, 23:40

Secrist skrev:Nej!

Nä, då så. Då är vi överens med andra ord.

Beror vilket påstående du syftar till: DEn du sade först eller den du sade efteråt...
    Secrist
    Secrist

Den gröna utopin........ - Sida 3 Empty Bolag

Inlägg  Secrist 2010-04-21, 23:42

Beror vilket påstående du syftar till: DEn du sade först eller den du sade efteråt...

Att det inte är statens uppgift att lägga ner privata bolag efter behag.
    Corven
    Corven

Inlägg  Corven 2010-04-22, 13:19

Secrist skrev:

Staten ska inte bestämma. Staten ska göra det överflödigt...... Om ingen använder sig av de korta flyglinjerna så läggs dom ner helt enkelt. Utan att staten har förbjudit något. Man har erbjudit bättre alternativ i så fall.
    Secrist
    Secrist

Inlägg  Secrist 2010-04-22, 17:47

Staten ska inte bestämma. Staten ska göra det överflödigt...... Om ingen använder sig av de korta flyglinjerna så läggs dom ner helt enkelt. Utan att staten har förbjudit något. Man har erbjudit bättre alternativ i så fall.

Visst, men det ska inte ske via straffbeskattning av flyget för att gynna sitt eget monopol.
    Corven
    Corven

Inlägg  Corven 2010-04-22, 19:56

Nej, definitivt inte.

Alternativen ska finnas på plats innan man kan börja fundera på att använda skatter som medel för att minska utsläppen.

Att höja skatten på drivmedel för att få folk att minska sitt bilåkande, när man inte har något alternativ är lika smart som alliansens tro att ekonomiska problem (sänkt a-kassa, trots att man höjt avgiften till den samma,)gör att folk får jobb, trots att det inte finns några jobb att få.....
    Secrist
    Secrist

Den gröna utopin........ - Sida 3 Empty Skatt

Inlägg  Secrist 2010-04-22, 22:37

Att höja skatten på drivmedel för att få folk att minska sitt bilåkande, när man inte har något alternativ är lika smart som alliansens tro att ekonomiska problem (sänkt a-kassa, trots att man höjt avgiften till den samma,)gör att folk får jobb, trots att det inte finns några jobb att få.....

Och det vill Mp göra. Rejält! 2kr litern enligt förslaget. Hur man kan tycka det är fördelningspolitiskt rätt och riktigt är rätt märkligt. scratch
    x-medborgare

Antal inlägg : 4745

Inlägg  x-medborgare 2010-04-22, 22:41

Secrist skrev:Att höja skatten på drivmedel för att få folk att minska sitt bilåkande, när man inte har något alternativ är lika smart som alliansens tro att ekonomiska problem (sänkt a-kassa, trots att man höjt avgiften till den samma,)gör att folk får jobb, trots att det inte finns några jobb att få.....

Och det vill Mp göra. Rejält! 2kr litern enligt förslaget. Hur man kan tycka det är fördelningspolitiskt rätt och riktigt är rätt märkligt. scratch

Tja MP.. Tycker som ovan och Corven ovan men tyvärr får vi MP på köpet. Som sagt var är alternativen för alla som inte på i stora staden..
    Secrist
    Secrist

Den gröna utopin........ - Sida 3 Empty På köpet

Inlägg  Secrist 2010-04-22, 22:42

Tja MP.. Tycker som ovan och Corven ovan men tyvärr får vi MP på köpet. Som sagt var är alternativen för alla som inte på i stora staden..

Och ni får Ohly på köpet. Mannen som varken Mona eller Mp vill ha med i samarbetet.
    lazy
    lazy

Antal inlägg : 12772

Inlägg  lazy 2010-04-22, 22:43

Stackars de som bor i glesbygden, förresten, var det inte just de
    som de rödgröna skulle "vurma" för?
    x-medborgare

Inlägg  x-medborgare 2010-04-22, 22:45

Secrist skrev:Tja MP.. Tycker som ovan och Corven ovan men tyvärr får vi MP på köpet. Som sagt var är alternativen för alla som inte på i stora staden..

Och ni får Ohly på köpet. Mannen som varken Mona eller Mp vill ha med i samarbetet.

Livet är hårt *ASG* Tycker faktiskt MP är värre än Ohly
    x-medborgare

Inlägg  x-medborgare 2010-04-22, 22:47

I Örebro krokarna så vurmar MP för storstaden och ännu flera höghus För det är mera miljövänligt typ kollektivtrafiken.. Vet inte om dom tycker lika i hela landet.
    Jag för min del tycker att hela Sverige skall räknas Alla kan och vill inte bo i stan.
    Secrist
    Secrist

Den gröna utopin........ - Sida 3 Empty Stad

Inlägg  Secrist 2010-04-22, 22:50

Jag för min del tycker att hela Sverige skall räknas Alla kan och vill inte bo i stan.

Absolut. Storstäder ger mig klaustrofobi. Shocked

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 17:31