Sniperace 2009-05-05, 16:41
SiP skrev: Sniperace skrev: SiP skrev:Sen kan man ju välja om man vill sitta hemma och pilla naveln eller om man vill försöka jobba...
Det är oftast inte handikappet som stoppar, utan viljan.
Annars kan man ju alltid lägga en ost på ryggen....
Men sedan kvittar det HUR mycket man än vill jobba om man inte kan göra sig förtjänt av sin lön, dvs dra in vad man kostar till arbetsgivaren.
Det finns nog inte många som agerar välgörenhet och anställer enbart för att en sjuk inte ska behöva vara hemma.
Vem tror du en normal arbetsgivare väljer, den som är frisk och stark och som lätt jobbar in sin lön, eller en sjuk som ofta behöver stanna hemma och som inte klarar av att göra en arbetsinsats som betalar sig?
Det du skriver är alltså att om någon har ett handikapp av någon form så är det bara att glömma att jobba??
De jag träffar på mitt jobb som är handikappade klara sina uppgifter galant, häromdagen träffade jag en nätverkstekniker i Stockholm, han var gravt synskadad, men gjorde precis lika mycket som någon annan där, men jag kanske skall tala om för honom att han bara är till last för sin arbetsgivare och bör gå hem???
B.t.w. Arbetsgivare har i dag möjlighet att få bidrag om de anställer en långtidssjukskriven.....
Nej, jag menar att man SKA kämpa och göra allt för att lyckas, men ska den som ÄR sjuk och därför INTE får några jobb, och som både läkare FK och arbetsförmedling tvingar stå utanför arbetslivet istället ta sitt liv?
HUR tycker du de ska försörja sig?
Hur tycker du till ex min far som var totalförlamad skulle arbeta, med bara två fingrar rörliga?
Vilka saker vill du att en som har fruktansvärda smärtor och känselrubbningar samt allmän fumlighet ska arbeta med? köra stadsbussen?
Din blinde vän, hur tror du han skulle klara sitt jobb om hans händer dessutom var förlamade?
Du får nog lära dig livets verklighet, vill du betala för att alla sjukpensionerade ska vara på skyddad verkstad så får du vara beredd på att det blir DYRT, varje sådan plats kommer kosta väldigt mycket mer än det ger, och pga de åtgärder som behövs runt detta blir dyrare än att TVINGA dessa att vara hemma.
Det verkar som du TROR att de VILL vara hemma, men sanningen är att de flesta faktiskt inte har någon högre önskan än att de var friska och FICK jobba