Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+6
lazy
R.O.F.L
formsvackan
Secrist
ericTheDog
Sniperace
10 posters

    Dags att stänga denna chattsida snart?

    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Dags att stänga denna chattsida snart? - Sida 2 Empty Sv: Dags att stänga denna chattsida snart?

    Inlägg  formsvackan 2015-12-15, 20:23

    Secrist skrev:Inte i mitt fall. Vi är tillbaka till 1500-talet och inga personer med invandrarbakgrund ännu.
    INAVEL Smile

    "tillbaka till 1500-talet" är bra gjort då våra kyrkböcker i de flesta församlingarna inte upptog vanligt folk förrän en bra bit in på 1600-talet. I min hemförsamling år 1672.
    Secrist skrev:Däremot flera som utvandrat till USA.
    Ekonomiska flyktingar förmodar jag Smile
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Dags att stänga denna chattsida snart? - Sida 2 Empty Sv: Dags att stänga denna chattsida snart?

    Inlägg  Sniperace 2015-12-15, 20:55

    formsvackan skrev:
    Secrist skrev:Inte i mitt fall. Vi är tillbaka till 1500-talet och inga personer med invandrarbakgrund ännu.
    INAVEL Smile

    "tillbaka till 1500-talet" är bra gjort då våra kyrkböcker i de flesta församlingarna inte upptog vanligt folk förrän en bra bit in på 1600-talet. I min hemförsamling år 1672.
    Secrist skrev:Däremot flera som utvandrat till USA.
    Ekonomiska flyktingar förmodar jag Smile
    De tändes nog knappast som flyktingar, och de kom inte till ett land som skulle försörja dem.
    Och jag tror inte de ställde krav på sådant heller.

    Vad tror du själv?

    Nej de kom till ett kontinent som skulle befolkas, där fanns plats och arbete för alla, men det gavs inga fria bostäder, gratis mat och inga dagliga penningsummor ut de fick klara sig själva genom eget arbete och de besparingar de hade med sig.
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Dags att stänga denna chattsida snart? - Sida 2 Empty Sv: Dags att stänga denna chattsida snart?

    Inlägg  redalert 2015-12-15, 21:20

    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    Secrist skrev:Inte i mitt fall. Vi är tillbaka till 1500-talet och inga personer med invandrarbakgrund ännu.
    INAVEL Smile

    "tillbaka till 1500-talet" är bra gjort då våra kyrkböcker i de flesta församlingarna inte upptog vanligt folk förrän en bra bit in på 1600-talet. I min hemförsamling år 1672.
    Secrist skrev:Däremot flera som utvandrat till USA.
    Ekonomiska flyktingar förmodar jag Smile
    De tändes nog knappast som flyktingar, och de kom inte till ett land som skulle försörja dem.
    Och jag tror inte de ställde krav på sådant heller.

    Vad tror du själv?

    Nej de kom till ett kontinent som skulle befolkas, där fanns plats och arbete för alla, men det gavs inga fria bostäder, gratis mat och inga dagliga penningsummor ut de fick klara sig själva genom eget arbete och de besparingar de hade med sig.

    Nu talar du nog över svackans huvud. Rolling Eyes
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Dags att stänga denna chattsida snart? - Sida 2 Empty Sv: Dags att stänga denna chattsida snart?

    Inlägg  formsvackan 2015-12-15, 22:01

    Sniperace skrev:Vad tror du själv?
    Att det är jämförbart med skogsfinnarnas inflyttning till Sverige på 1600-talet. De fick en bit mark där de fick försörja sig bäst de kunde.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Dags att stänga denna chattsida snart? - Sida 2 Empty Sv: Dags att stänga denna chattsida snart?

    Inlägg  Sniperace 2015-12-15, 22:54

    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:Vad tror du själv?
    Att det är jämförbart med skogsfinnarnas inflyttning till Sverige på 1600-talet. De fick en bit mark där de fick försörja sig bäst de kunde.
    det var långt ifrån alla som fick mark osv....
    Men jämför med dagens situation o h på den tiden i Amerika så fattar du väl att det är en enorm skillnad.
    Då var behov a immigranter enormt i Amerika där fanns stora möjligheter för alla som kom och kunde arbeta osv.
    Idag här i Sverige är et arbetslöshet och bostadsbrist, det går inte att erbjuda en bit mark där de kan bygga en stuga och börja försörja sig på att odla majs eller potatis.

    Nu krävs istället att de försörja av skattebetalarna som ska böja sig för religiösa och kulturella krav.
    Tacka fan att det inte funkar, det hade heller inte funkat under den tid Amerika byggdes upp, hade det där framställts sådana krav bleve de inte långlivade.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Dags att stänga denna chattsida snart? - Sida 2 Empty Sv: Dags att stänga denna chattsida snart?

    Inlägg  Secrist 2015-12-16, 01:00

    formsvackan skrev:
    Secrist skrev:Inte i mitt fall. Vi är tillbaka till 1500-talet och inga personer med invandrarbakgrund ännu.
    INAVEL Smile

    "tillbaka till 1500-talet" är bra gjort då våra kyrkböcker i de flesta församlingarna inte upptog vanligt folk förrän en bra bit in på 1600-talet. I min hemförsamling år 1672.
    Secrist skrev:Däremot flera som utvandrat till USA.
    Ekonomiska flyktingar förmodar jag Smile

    Att vi kommit så långt tillbaka beror nog i första hand på att min pappa släktforskat från och till sedan 80-talet. Exakta anledningen till att de sökte lyckan i USA vet vi inte. Det vi vet är tex att i början på 1900-talet så finns det en kvinnlig släkting som återkom till USA efter att ha varit hemma och skiftat ett arv. Noterat under tillgångar står det "$1000". En ganska ansenlig summa på den tiden. En annan släkting ägde under ungefär samma tid en lägenhet på Manhattan. Den skulle man haft idag. Very Happy
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Dags att stänga denna chattsida snart? - Sida 2 Empty Sv: Dags att stänga denna chattsida snart?

    Inlägg  formsvackan 2015-12-16, 21:39

    Secrist skrev:Att vi kommit så långt tillbaka beror nog i första hand på att min pappa släktforskat från och till sedan 80-talet.
    Betalar man för att få tillgång till kyrkböckerna på Riksarkivet och för läsbarhetens skull t.ex. ArkivDigital tar det idag inte speciellt lång tid att komma tillbaka till böckernas början, i alla fall inte om man bara är ute efter att fixa sin egen "stamtavla".  Risken är dock stor att "man blir hungrig när man äter" och börjar snoka efter sådant man inte planerat, något som då garanterat medför ett arbete utan slut ...... Wink
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Dags att stänga denna chattsida snart? - Sida 2 Empty Sv: Dags att stänga denna chattsida snart?

    Inlägg  Infra 2015-12-16, 22:13

    BeHå skrev:Dåligt intresse eller bara dåligt kunnande, vad säger ni två stollar på vänsterkanten som fortfarande finns kvar från avgrundsvänstern, infra och foliet?
    Rolling Eyes

    Eftervärldens dom kommer att bli hård mot BH och hela råttgänget.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Dags att stänga denna chattsida snart? - Sida 2 Empty Sv: Dags att stänga denna chattsida snart?

    Inlägg  Secrist 2015-12-17, 00:32

    formsvackan skrev:
    Secrist skrev:Att vi kommit så långt tillbaka beror nog i första hand på att min pappa släktforskat från och till sedan 80-talet.
    Betalar man för att få tillgång till kyrkböckerna på Riksarkivet och för läsbarhetens skull t.ex. ArkivDigital tar det idag inte speciellt lång tid att komma tillbaka till böckernas början, i alla fall inte om man bara är ute efter att fixa sin egen "stamtavla".  Risken är dock stor att "man blir hungrig när man äter" och börjar snoka efter sådant man inte planerat, något som då garanterat medför ett arbete utan slut ...... Wink

    Tja, det är ju en hobby men precis som du säger. Eftersom vi inte tillhör någon av de gamla anrika högadliga släktena så lär vi inte komma tillbaka så mycket längre i tiden utan det handlar mer om att jobba på "bredden" och att lära sig mer om varje person.

    Sponsored content


    Dags att stänga denna chattsida snart? - Sida 2 Empty Sv: Dags att stänga denna chattsida snart?

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-09-22, 06:35