Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

4 posters

Fråga till Infra

DirtyDog
    DirtyDog

Antal inlägg : 5089

Fråga till Infra Empty Fråga till Infra

Inlägg  DirtyDog 2015-10-31, 19:43

Har någon påstått att den borgerlige talmannen Westerberg gjorde fel då han accepterade alliansens avskedsansökan och i stället
    lät uppdraget att bilda regering gå till Stefan Löfven?

Det låter väldigt märkligt då talmannen rimligtvis inte har så många alternativ om befintlig regering väljer att avgå. Talmannens roll är dessutom enligt mig väldigt liten.

Fredrik Reinfeldt kunde efter valet ha valt att försöka sitta kvar. Han skulle då, enligt bestämmelserna i grundlagen, komma att prövas i en omröstning senast två veckor efter att den nya riksdagen (uppdelade enligt senaste valresultatet) har tillträtt.

För att tvinga bort statsministern krävs det att en majoritet av riksdagsledamöterna, 175 stycken, röstar emot honom. Lägger många partier ned sina röster så kan det därför räcka om ett mindre antal stöder honom för att han ska kunna sitta kvar.
    Alltså kunde Reinfeldt obekymrat (nåja) ha valt att regera vidare efter valförlusten om han räknade med att SD hellre skulle lägga ned sina röster än att rösta in Lövén som statsminister.

Talmannen kan inte påverka detta överhuvudtaget.

Reinfeldt insåg att vem som än satt vid makten även satt i knät på SD. SD behövde egentligen inte ens lägga tid på någon egen budget (som ändå aldrig skulle gå igenom) utan kunde istället hoppas på att de 2 blocken förstår vem det är som man bör fjäska för om man vill få igenom sin budget och att SG därigenom stödjer den budget som de gillar bäst.
    Då SD fällde Alliansens vårbudget bara ett halvår tidigare med hjälp av de röd-gröna visste han att det kunde hända igen.
    Därför ansåg han att det var taktiskt riktigt att låta de röd-gröna känna på samma elände när de ändå inte kunde räkna med stöd från SD längre.

Det är ALLTID talmannens plikt att tillfråga det största blocket först efter att en regering avgått om de vill försöka att bilda en regering.
    De tillfrågade blocket kan då välja mellan att försöka nå en majoritet genom att samarbeta med ytterligare partier eller så kan de helt enkelt försöka med en minoritetsregering (som alliansen gjorde perioden innan) med förhoppningen om att det aldrig bildas en majoritet som går emot dem.

Detta innebär dock inte att han ger dem regeringsmakten. Det kan endast riksdagen göra genom att nån av de andra blocken godkänner att en minoritet bildar en regering.

Lövén valde det sistnämnda och valde att inte inkludera vänsterpartiet eftersom dessa inte gjorde någon nytta eftersom de ändå inte gav blocket någon majoritet utan istället skulle upplevas som en bojsten vid förhandlingar med den nya oppositionen.

Detta innebär dock inte att alliansen godkännde deras politik utan man gör ändå egna budgetar (skuggbudget) och röstar självklart också på dessa. Skulle man istället rösta på nån annans budget (normalt regeringens) så blir man ju även medskyldig till allt negativt som en sådan budget kan medföra och väljarna skulle omgående bli galna av besvikelse. Moderata politiker som röstar för skattehöjningar brukar sällan bli långvariga.

Genast uppstod dock ett problem med detta. Tungan på vågen (SD) hotade med att rösta på oppositionens budget än sin egen.

Lövén hotade med att isåfall genomföra nyval.

SD gjorde som man hotat med och Lövén ändrade sig. Makten var viktigare än budgeten. Wink
    Istället så förhandlade man med alliansen om DÖ som gjort att SD vuxit kraftigt på alliansens bekostnad.

Vem påstår alltså att talmannen gjort fel? Hur skulle han annars gjort när alliansen inte ville vara en minoritetsregering?
    Skulle han inte vänt sig till ledaren för det största oppositionsblocket?

Din fråga är verkligen korkad, fast det begriper du tydligen inte själv?
    Infra
    Infra

Antal inlägg : 29644

Fråga till Infra Empty Sv: Fråga till Infra

Inlägg  Infra 2015-11-01, 14:10

DirtyDog skrev:Har någon påstått att den borgerlige talmannen Westerberg gjorde fel då han accepterade alliansens avskedsansökan och i stället
    lät uppdraget att bilda regering gå till Stefan Löfven?

Det låter väldigt märkligt då talmannen rimligtvis inte har så många alternativ om befintlig regering väljer att avgå. Talmannens roll är dessutom enligt mig väldigt liten.

Fredrik Reinfeldt kunde efter valet ha valt att försöka sitta kvar. Han skulle då, enligt bestämmelserna i grundlagen, komma att prövas i en omröstning senast två veckor efter att den nya riksdagen (uppdelade enligt senaste valresultatet) har tillträtt.

För att tvinga bort statsministern krävs det att en majoritet av riksdagsledamöterna, 175 stycken, röstar emot honom. Lägger många partier ned sina röster så kan det därför räcka om ett mindre antal stöder honom för att han ska kunna sitta kvar.
    Alltså kunde Reinfeldt obekymrat (nåja) ha valt att regera vidare efter valförlusten om han räknade med att SD hellre skulle lägga ned sina röster än att rösta in Lövén som statsminister.

Talmannen kan inte påverka detta överhuvudtaget.

Reinfeldt insåg att vem som än satt vid makten även satt i knät på SD. SD behövde egentligen inte ens lägga tid på någon egen budget (som ändå aldrig skulle gå igenom) utan kunde istället hoppas på att de 2 blocken förstår vem det är som man bör fjäska för om man vill få igenom sin budget och att SG därigenom stödjer den budget som de gillar bäst.
    Då SD fällde Alliansens vårbudget bara ett halvår tidigare med hjälp av de röd-gröna visste han att det kunde hända igen.
    Därför ansåg han att det var taktiskt riktigt att låta de röd-gröna känna på samma elände när de ändå inte kunde räkna med stöd från SD längre.

Det är ALLTID talmannens plikt att tillfråga det största blocket först efter att en regering avgått om de vill försöka att bilda en regering.
    De tillfrågade blocket kan då välja mellan att försöka nå en majoritet genom att samarbeta med ytterligare partier eller så kan de helt enkelt försöka med en minoritetsregering (som alliansen gjorde perioden innan) med förhoppningen om att det aldrig bildas en majoritet som går emot dem.

Detta innebär dock inte att han ger dem regeringsmakten. Det kan endast riksdagen göra genom att nån av de andra blocken godkänner att en minoritet bildar en regering.

Lövén valde det sistnämnda och valde att inte inkludera vänsterpartiet eftersom dessa inte gjorde någon nytta eftersom de ändå inte gav blocket någon majoritet utan istället skulle upplevas som en bojsten vid förhandlingar med den nya oppositionen.

Detta innebär dock inte att alliansen godkännde deras politik utan man gör ändå egna budgetar (skuggbudget) och röstar självklart också på dessa. Skulle man istället rösta på nån annans budget (normalt regeringens) så blir man ju även medskyldig till allt negativt som en sådan budget kan medföra och väljarna skulle omgående bli galna av besvikelse. Moderata politiker som röstar för skattehöjningar brukar sällan bli långvariga.

Genast uppstod dock ett problem med detta.  Tungan på vågen (SD) hotade med att rösta på oppositionens budget än sin egen.

Lövén hotade med att isåfall genomföra nyval.

SD gjorde som man hotat med och Lövén ändrade sig. Makten var viktigare än budgeten. Wink
    Istället så förhandlade man med alliansen om DÖ som gjort att SD vuxit kraftigt på alliansens bekostnad.

Vem påstår alltså att talmannen gjort fel?  Hur skulle han annars gjort när alliansen inte ville vara en minoritetsregering?
    Skulle han inte vänt sig till ledaren för det största oppositionsblocket?

Din fråga är verkligen korkad, fast det begriper du tydligen inte själv?

Lägg undan pekpinnen . Det där mästran-
    det har jag redan klarat av genom att länka
    till Riksdagsordningen.

Så snart jag får svar på den sedan
    två veckor ställda frågan till EtD, Snippan,
    Lazy och SDSecrist angående talman Wester-
    bergs eventuella misstag ska jag besvara alla
    senare ställda frågor till mej i tur och ord-
    ning.

Låt oss inte gå händelserna i förväg.
    Det bör räcka med ett enkelt Ja eller Nej.
    Very Happy
    DirtyDog
    DirtyDog

Antal inlägg : 5089

Inlägg  DirtyDog 2015-11-02, 03:53

Infra skrev:Lägg undan pekpinnen . Det där mästran-
    till Riksdagsordningen.
    Varför länkar du till saker som du inte själv begriper?
    Det som jag beskriver ovan är FAKTA och talmannen har inget annat alternativ än att följa reglerna (vilket han också gjorde).
    Vad EtD, Snipern, Lazy och Secrist anser är ju inte så intressant.
    Om de har PÅSTÅTT att talmannen gjorde fel så är ju frågan fel ställd.
    ALLA vet att talmannen gjorde det han SKALL göra om regeringen avgår och frågan borde då varit "VARFÖR anser ni att talmannen skall bryta mot riksdagsreglerna?"

Denna fråga kräver dock att de HAR påstått att talmannen har gjort fel.
    Har de inte gjort det så är rimligtvis frågeställaren en inavlad idiot som påstår saker som inte stämmer, eller hur?
    Infra skrev:Så snart jag får svar på den sedan
    ning.
    Very Happy
    Måste erkänna att jag inte begriper varför de inte svarar på din fråga?

Kan du inte förklara för mig varför du ställer frågan?
    För att se om de vet hur riksdagen fungerar?
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2015-11-02, 09:51

DirtyDog skrev:
    till Riksdagsordningen.
    Det som jag beskriver ovan är FAKTA och talmannen har inget annat alternativ än att följa reglerna (vilket han också gjorde).
    ALLA vet att talmannen gjorde det han SKALL göra om regeringen avgår och frågan borde då varit "VARFÖR anser ni att talmannen skall bryta mot riksdagsreglerna?"

Har de inte gjort det så är rimligtvis frågeställaren en inavlad idiot som påstår saker som inte stämmer, eller hur?
    ning.
    Very Happy

Han har fått svar av alla att talmannen följt alla regler men tyvärr är han inte nog mentalt rustad att fatta detta.
    Infra
    Infra

Antal inlägg : 29644

Inlägg  Infra 2015-11-02, 20:56

Sniperace skrev:
    DirtyDog skrev:
    till Riksdagsordningen.

ning.
    Very Happy

Han har fått svar av alla att talmannen följt alla regler men tyvärr är han inte nog mentalt rustad att fatta detta.
    Om talmannen följt alla regler - vad faan gnäller ni om då? Twisted Evil
    Jag har fortfarande inte fått svar från EtD. Jag är missnöjd med det.
    Evil or Very Mad
    ericTheDog

Antal inlägg : 15117

Inlägg  ericTheDog 2015-11-02, 23:32

Jag har hört att talmannen gick mot röd gubbe vid minst ett tillfälle 1984.
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2015-11-02, 23:57

ericTheDog skrev:Jag har hört att talmannen gick mot röd gubbe vid minst ett tillfälle 1984.
    o fi faan DÅ gjorde han fel... :-)

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 15:45