Ring Invandrarverket och fråga. Eller ring "Studenthem"Secrist skrev:Infra skrev:Du som tog över ett helt hus från de båda gamla systrarnaSecrist skrev:lazy skrev:Apropå trådrubriken så misstänker jag att det är precis tvärtom, folk söker i större utsträckning information på alternativ media, jag tackar för att jag i Avpixlats newsdesk hittade detta:
14:55 | 15-09-12
Norrköping Studenterna som bor på Campus Fenix, känner sig oroade. De upplever att hyresvärden gör allt för att de ska flytta.
Bernhard Lebourne, ägare av fastighet, har tecknat kontrakt med Norrköpings kommun att från och med 1 september hyra ut 14 mindre lägenheter, som ska användas för ensamkommande flyktingbarn. Det är lägenheter i den östra flygeln på gamla lasarettet där salarna gjordes om till boende för studenter. Ett 40-tal har bott där, men ett tiotal har flyttat, då de känt sig tvingade av hyresvärden Lebourne.
I maj sade fastighetsägaren upp sitt avtal med Studentbo, som fram till dess var de som hyrde ut lägenheterna till studenterna. I samband med det lovades studenterna likvärdiga bostäder något som han, enligt studenterna, inte har lyckats med.
– Vi fick ett brev i juli där det stod att hyresvärden ville disponera lägenheter i den här flygeln till annat. Vi blev då erbjudna lägenheter i flygeln mitt emot som skulle vara likvärdiga, säger Christian Hansson, en av studenterna som bor i fastigheten.
Christian gick på visning av lägenheterna, men anser inte att de var likvärdiga med den han har i dag.
– Den var mindre och den var sämre skött och jag sa givetvis nej. Nu verkar det som han gör allt för att få oss att flytta, säger han.
Moa Eriksson bor våningen över Christian, den våning som det nu flyttat in ensamkommande flyktingbarn på. Moa fick samtidigt som de nya hyresgästerna kom ett mejl från hyresvärden där det står att hon av trygghets- och säkerhetsskäl mot dem inte får använda det gemensamma köket.
– Det verkar som han gör allt för att tvinga oss här ifrån, säger både Moa och Christian.
http://www.nt.se/nyheter/norrkoping/studenter-tvingas-flytta-fran-boende-11994513.aspx
På tal om att "ställa grupper mot varandra.
Det lär vara betydligt mer lönsamt att ta hand om ensamkommande flyktingar än att hyra ut till fattiga studenter.
(och gissningsvis bor där ensam) Kan väl öppna både ditt hjärta
och din dörr för ensamkommande studenter. Du kan samla gamla
kläder i källaren som dom kan få prova.
Jag tycker också synd om studenterna men vad kan man göra i dag
då hela bostadsmarknaden har förvandlats till ett enda stort, jävla
geschäft?
Nja, det var deras mammas hus. Men källaren börjar bli ganska fräsch faktiskt. Hur många somalier får man in per kvadratmeter?
och be dom skicka några ensamkommande studenter.