Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+6
ericTheDog
RedMentalCase
DirtyDog
Sniperace
R.O.F.L
redalert
10 posters

    Åsa Romson och miljön

    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Åsa Romson och miljön - Sida 2 Empty Sv: Åsa Romson och miljön

    Inlägg  Infra 2014-10-24, 21:41

    Sniperace skrev:
    Infra skrev:
    Secrist skrev:
    Infra skrev:
    Secrist skrev:
    Infra skrev:
    Secrist skrev:
    Infra skrev:
    Secrist skrev: Very Happy

    Åsa Romson och miljön - Sida 2 Mp

    Exempel på SDSecrists vulgära, politiska tänkande.

    Säger han som spammar forumet med tecknade hån mot alliansen och SD.
    Ursäkta. Men alla dessa verkar numera ingå i samma brunblåa allians.

    Deprimerad över de rödgrönas fiaskoartade start?
    Tvärtom.

    Så du är glad över deras fiaskoartade start? scratch
    Jag är glad för att alliansens försök att svärta
    ner dom har resulterat i rena praktfiaskot.
    Jagctvivlar på att denna regering blir långvarig, snart är Ronson, Fridolin och Löfven ute i kylan och ett nyval ger SD ännu fler mandat.
    Blött i byxan? Det är bara din våta dröm.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Åsa Romson och miljön - Sida 2 Empty Sv: Åsa Romson och miljön

    Inlägg  Secrist 2014-10-24, 22:24

    Infra skrev:
    Sniperace skrev:
    Infra skrev:
    Secrist skrev:
    Infra skrev:
    Secrist skrev:
    Infra skrev:
    Secrist skrev:
    Infra skrev:
    Secrist skrev: Very Happy

    Åsa Romson och miljön - Sida 2 Mp

    Exempel på SDSecrists vulgära, politiska tänkande.

    Säger han som spammar forumet med tecknade hån mot alliansen och SD.
    Ursäkta. Men alla dessa verkar numera ingå i samma brunblåa allians.

    Deprimerad över de rödgrönas fiaskoartade start?
    Tvärtom.

    Så du är glad över deras fiaskoartade start? scratch
    Jag är glad för att alliansens försök att svärta
    ner dom har resulterat i rena praktfiaskot.
    Jagctvivlar på att denna regering blir långvarig, snart är Ronson, Fridolin och Löfven ute i kylan och ett nyval ger SD ännu fler mandat.
    Blött i byxan? Det är bara din våta dröm.

    Tja, om SD röstar emot så faller regeringen.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Åsa Romson och miljön - Sida 2 Empty Sv: Åsa Romson och miljön

    Inlägg  Sniperace 2014-10-24, 23:15

    Infra skrev:
    Sniperace skrev:
    Infra skrev:
    Secrist skrev:
    Infra skrev:
    Secrist skrev:
    Infra skrev:
    Secrist skrev:
    Infra skrev:
    Secrist skrev: Very Happy

    Åsa Romson och miljön - Sida 2 Mp

    Exempel på SDSecrists vulgära, politiska tänkande.

    Säger han som spammar forumet med tecknade hån mot alliansen och SD.
    Ursäkta. Men alla dessa verkar numera ingå i samma brunblåa allians.

    Deprimerad över de rödgrönas fiaskoartade start?
    Tvärtom.

    Så du är glad över deras fiaskoartade start? scratch
    Jag är glad för att alliansens försök att svärta
    ner dom har resulterat i rena praktfiaskot.
    Jagctvivlar på att denna regering blir långvarig, snart är Ronson, Fridolin och Löfven ute i kylan och ett nyval ger SD ännu fler mandat.
    Blött i byxan? Det är bara din våta dröm.
    nwj inte ett dugg.
    Men de flesta, politiker inklusive v,s och mp har samma psikt, och det är att vid ett nyvsl kommer SD att öka, samma sak visar ALLA opinionsundersökningar utan undantag.

    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    Åsa Romson och miljön - Sida 2 Empty Sv: Åsa Romson och miljön

    Inlägg  ericTheDog 2015-06-03, 17:03

    Åsa Romson fortsätter använda giftfärg:

    Saxat från DI 3/6:

    I dag säger hon till På Kryss att färgen var och är tillåten just på hennes båt, trots att den innehåller 37 viktprocent kopparoxid, jämfört med närmast tillåtna färg för östersjöbruk på 8,5 viktprocent. Romson hänvisar till undantag från Kemikalieinspektionens regler som i sin tur hänvisar till ett EU-direktiv, som bland annat handlar om i fall båten används för fritidsbruk eller ej. Men eftersom direktivet infördes i svensk lag först 1996 och båten är äldre än så, så träffar inte reglerna om fritidsbåt hennes och hennes sambos träskuta.

    Även fortsättningsvis tänker hon använda sig av kopparfärg, om än mindre giftig.

    "Vi kan inte skrapa av alla de lager vi har om vi skulle lägga på nytt. Jag är medveten om att alla de kopparhaltiga färgerna har en viss påverkan. Det är i förlängningen inte helt oproblematiskt", säger hon till båttidningen.

    På Miljöpartiets hemsida avråds från båtbottenfärger av alla dess slag.



    Vad är egentligen nytt? Gick mp till val på att alla båtar före 1996 ska fortsätta målas med extremt giftig färg tills den dag de skrotas?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Åsa Romson och miljön - Sida 2 Empty Sv: Åsa Romson och miljön

    Inlägg  Sniperace 2015-06-03, 17:12

    ericTheDog skrev:Åsa Romson fortsätter använda giftfärg:

    Saxat från DI 3/6:

    I dag säger hon till På Kryss att färgen var och är tillåten just på hennes båt, trots att den innehåller 37 viktprocent kopparoxid, jämfört med närmast tillåtna färg för östersjöbruk på 8,5 viktprocent. Romson hänvisar till undantag från Kemikalieinspektionens regler som i sin tur hänvisar till ett EU-direktiv, som bland annat handlar om i fall båten används för fritidsbruk eller ej. Men eftersom direktivet infördes i svensk lag först 1996 och båten är äldre än så, så träffar inte reglerna om fritidsbåt hennes och hennes sambos träskuta.

    Även fortsättningsvis tänker hon använda sig av kopparfärg, om än mindre giftig.

    "Vi kan inte skrapa av alla de lager vi har om vi skulle lägga på nytt. Jag är medveten om att alla de kopparhaltiga färgerna har en viss påverkan. Det är i förlängningen inte helt oproblematiskt", säger hon till båttidningen.

    På Miljöpartiets hemsida avråds från båtbottenfärger av alla dess slag.



    Vad är egentligen nytt? Gick mp till val på att alla båtar före 1996 ska fortsätta målas med extremt giftig färg tills den dag de skrotas?
    en äcklig hycklande kvinna som verkar anse att hon ska slippa vara föredöme men tvinga alla andra att offra för miljön, alla utom hon och hennes kompisar, tvi tvi och åter tvi, och henne har vi till möjlig statsminister om nollan löfven blir indisponerad
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Åsa Romson och miljön - Sida 2 Empty Sv: Åsa Romson och miljön

    Inlägg  Sniperace 2015-06-03, 17:13

    ericTheDog skrev:Åsa Romson fortsätter använda giftfärg:

    Saxat från DI 3/6:

    I dag säger hon till På Kryss att färgen var och är tillåten just på hennes båt, trots att den innehåller 37 viktprocent kopparoxid, jämfört med närmast tillåtna färg för östersjöbruk på 8,5 viktprocent. Romson hänvisar till undantag från Kemikalieinspektionens regler som i sin tur hänvisar till ett EU-direktiv, som bland annat handlar om i fall båten används för fritidsbruk eller ej. Men eftersom direktivet infördes i svensk lag först 1996 och båten är äldre än så, så träffar inte reglerna om fritidsbåt hennes och hennes sambos träskuta.

    Även fortsättningsvis tänker hon använda sig av kopparfärg, om än mindre giftig.

    "Vi kan inte skrapa av alla de lager vi har om vi skulle lägga på nytt. Jag är medveten om att alla de kopparhaltiga färgerna har en viss påverkan. Det är i förlängningen inte helt oproblematiskt", säger hon till båttidningen.

    På Miljöpartiets hemsida avråds från båtbottenfärger av alla dess slag.



    Vad är egentligen nytt? Gick mp till val på att alla båtar före 1996 ska fortsätta målas med extremt giftig färg tills den dag de skrotas?
    en äcklig hycklande kvinna som verkar anse att hon ska slippa vara föredöme men tvinga alla andra att offra för miljön, alla utom hon och hennes kompisar, tvi tvi och åter tvi,  och henne har vi till möjlig statsminister om nollan löfven blir indisponerad
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Åsa Romson och miljön - Sida 2 Empty Sv: Åsa Romson och miljön

    Inlägg  formsvackan 2015-06-03, 20:44

    Sniperace skrev:
    ericTheDog skrev:Åsa Romson fortsätter använda giftfärg:

    Saxat från DI 3/6:

    I dag säger hon till På Kryss att färgen var och är tillåten just på hennes båt, trots att den innehåller 37 viktprocent kopparoxid, jämfört med närmast tillåtna färg för östersjöbruk på 8,5 viktprocent. Romson hänvisar till undantag från Kemikalieinspektionens regler som i sin tur hänvisar till ett EU-direktiv, som bland annat handlar om i fall båten används för fritidsbruk eller ej. Men eftersom direktivet infördes i svensk lag först 1996 och båten är äldre än så, så träffar inte reglerna om fritidsbåt hennes och hennes sambos träskuta.

    Även fortsättningsvis tänker hon använda sig av kopparfärg, om än mindre giftig.

    "Vi kan inte skrapa av alla de lager vi har om vi skulle lägga på nytt. Jag är medveten om att alla de kopparhaltiga färgerna har en viss påverkan. Det är i förlängningen inte helt oproblematiskt", säger hon till båttidningen.

    På Miljöpartiets hemsida avråds från båtbottenfärger av alla dess slag.



    Vad är egentligen nytt? Gick mp till val på att alla båtar före 1996 ska fortsätta målas med extremt giftig färg tills den dag de skrotas?
    en äcklig hycklande kvinna som verkar anse att hon ska slippa vara föredöme men tvinga alla andra att offra för miljön, alla utom hon och hennes kompisar, tvi tvi och åter tvi,  och henne har vi till möjlig statsminister om nollan löfven blir indisponerad
    Och du använder naturligtvis endast blyfri ammunition ?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Åsa Romson och miljön - Sida 2 Empty Sv: Åsa Romson och miljön

    Inlägg  Sniperace 2015-06-03, 21:04

    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:
    ericTheDog skrev:Åsa Romson fortsätter använda giftfärg:

    Saxat från DI 3/6:

    I dag säger hon till På Kryss att färgen var och är tillåten just på hennes båt, trots att den innehåller 37 viktprocent kopparoxid, jämfört med närmast tillåtna färg för östersjöbruk på 8,5 viktprocent. Romson hänvisar till undantag från Kemikalieinspektionens regler som i sin tur hänvisar till ett EU-direktiv, som bland annat handlar om i fall båten används för fritidsbruk eller ej. Men eftersom direktivet infördes i svensk lag först 1996 och båten är äldre än så, så träffar inte reglerna om fritidsbåt hennes och hennes sambos träskuta.

    Även fortsättningsvis tänker hon använda sig av kopparfärg, om än mindre giftig.

    "Vi kan inte skrapa av alla de lager vi har om vi skulle lägga på nytt. Jag är medveten om att alla de kopparhaltiga färgerna har en viss påverkan. Det är i förlängningen inte helt oproblematiskt", säger hon till båttidningen.

    På Miljöpartiets hemsida avråds från båtbottenfärger av alla dess slag.



    Vad är egentligen nytt? Gick mp till val på att alla båtar före 1996 ska fortsätta målas med extremt giftig färg tills den dag de skrotas?
    en äcklig hycklande kvinna som verkar anse att hon ska slippa vara föredöme men tvinga alla andra att offra för miljön, alla utom hon och hennes kompisar, tvi tvi och åter tvi,  och henne har vi till möjlig statsminister om nollan löfven blir indisponerad
    Och du använder naturligtvis endast blyfri ammunition ?
    jag är inte miljöpartist som har på agendan att ta bort detta.
    men vid jakt med kula använder jag en homogen kopparkula.
    på skjutbanan använder jag blykula men alla sådana tas upp i miljökulfång byggd av undertecknad och inget bly hamnar någon annanstans än just i dennas uppsamlingskärl.
    har du problem med detta och går jag på något vis här emot den åsikt jag torgför?

    Det är just vad Romson gör.... en stor miljöbov mot vad hon själv bekämpar hos andra.
    Tycker du inte hon borde leva som hon lär och kräver av andra?
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    Åsa Romson och miljön - Sida 2 Empty Sv: Åsa Romson och miljön

    Inlägg  ericTheDog 2015-06-04, 00:56

    Vi vanliga arbetare ska som vanligt bara hålla käften och fortsätta betala allt högre skatter.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Åsa Romson och miljön - Sida 2 Empty Sv: Åsa Romson och miljön

    Inlägg  formsvackan 2015-06-04, 16:46

    Sniperace skrev:Tycker du inte hon borde leva som hon lär och kräver av andra?
    Nja, hon får väl leva som alla andra. Kräva kan hon bara göra lagstiftningsvägen, något som då "drabbar" även henne.

    För övrigt anser jag att boende inom tullarna, i synnerhet miljöpartister, inte ska få bestämma över sådant som försigår utom nämnda tullar. Av vilken anledning ska t.ex. åtgärder avseende vargstammen i Värmland bestämmas av miljömuppar på Södermalm ? Borde inte värmlänningarna vara bättre skickade att fatta vettiga beslut ?

    Avgifter för SL-kort och parkering i innerstaden kan nollåttorna bestämma själva. Resten av beslutsfattandet borde överlämnas till dem som "drabbas" av besluten.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Åsa Romson och miljön - Sida 2 Empty Sv: Åsa Romson och miljön

    Inlägg  Secrist 2015-06-04, 19:22

    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:Tycker du inte hon borde leva som hon lär och kräver av andra?
    Nja, hon får väl leva som alla andra. Kräva kan hon bara göra lagstiftningsvägen, något som då "drabbar" även henne.

    För övrigt anser jag att boende inom tullarna, i synnerhet miljöpartister, inte ska få bestämma över sådant som försigår utom nämnda tullar. Av vilken anledning ska t.ex. åtgärder avseende vargstammen i Värmland bestämmas av miljömuppar på Södermalm ? Borde inte värmlänningarna vara bättre skickade att fatta vettiga beslut ?

    Avgifter för SL-kort och parkering i innerstaden kan nollåttorna bestämma själva. Resten av beslutsfattandet borde överlämnas till dem som "drabbas" av besluten.

    Åsa Romson och miljön - Sida 2 Groddrottningen
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Åsa Romson och miljön - Sida 2 Empty Sv: Åsa Romson och miljön

    Inlägg  Sniperace 2015-06-04, 19:47

    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:Tycker du inte hon borde leva som hon lär och kräver av andra?
    Nja, hon får väl leva som alla andra. Kräva kan hon bara göra lagstiftningsvägen, något som då "drabbar" även henne.

    För övrigt anser jag att boende inom tullarna, i synnerhet miljöpartister, inte ska få bestämma över sådant som försigår utom nämnda tullar. Av vilken anledning ska t.ex. åtgärder avseende vargstammen i Värmland bestämmas av miljömuppar på Södermalm ? Borde inte värmlänningarna vara bättre skickade att fatta vettiga beslut ?

    Avgifter för SL-kort och parkering i innerstaden kan nollåttorna bestämma själva. Resten av beslutsfattandet borde överlämnas till dem som "drabbas" av besluten.
    så du har alltså ingen direkt åsikt om de som predikar en sak men inte lever efter det?

    Ex präster som donerar om synd och sexuell lössläppthet men som själv knulla runt och syndar svårt?

    Att politiker innan sexköpslagen infördes och son då var väldigt fördömande mot just sexköp och som ändå var flitiga sexköpare tycker du det var helt okej eftersom det då var tillåtet?

    Nej Åsa Romson är en äcklig hycklare i detta och borde skämmas ögonen ur sig.

    Och du har rätt att nollåttorna inte skulle ha rätten att styra landsbygdens folk Och deras levnadsvillkor När det de beslutar inte drabbar dem själva.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Åsa Romson och miljön - Sida 2 Empty Sv: Åsa Romson och miljön

    Inlägg  formsvackan 2015-06-04, 23:12

    Sniperace skrev:Nej Åsa Romson är en äcklig hycklare i detta och borde skämmas ögonen  ur sig.
    Jävla trams. Menar du att hon skulle ha bränt upp båten pga den befintliga bottenfärgen ?
    Ska vi införa körförbud och tvångsskrotning på alla bilar som drar för mycket bränsle ? Är du beredd att skrota din Cadillac för att göra miljöfanatikerna glada ?

    Det enda riktiga är väl att införa lämpliga begränsningar avseende nya produkter, både bilar och bottenfärger. Men, GE FAN I det som redan existerar. Inga jävla retroaktiva krav tack. Detta måste även gälla Åsa Romson trots att jag önskar både henne och hennes parti dit pepparn växer.  
    Sniperace skrev:Och du har rätt att nollåttorna inte skulle ha rätten att styra landsbygdens folk Och deras levnadsvillkor När det de beslutar inte drabbar dem själva.
    Vi som saknar både tunnelbana och operahus måste väl ändå få en chans att överleva på vettiga villkor.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Åsa Romson och miljön - Sida 2 Empty Sv: Åsa Romson och miljön

    Inlägg  Sniperace 2015-06-04, 23:24

    Jag förespråkar inte miljöflummeriet det är hon som gör detta.

    Hon kunde utan vidare valt att använda miljögodkänd färg till sin båt men valde av bekvämlighet en förbjuden sådan.

    Du svarade inte på frågan jag ställde
    är en präst som utåt förespråkar att sex ska ske inom äktenskapet men sedan i lönndom killar runt något att se upp till?

    Anser du inte denne som föraktfulla som predikar en sak men sedan gör tvärtom själv?

    Just så gör Åsa Romson och en stor del av miljöpartister.
    Predikar en sak för folket men gör tvärtom själva för att det är tillåtet och bekvämare för dem.
    de är alltså inga föredömen och har EG inte rätten då att kräva att ANDRA ska vara rädda om naturen :')
    jag vill varken gå på opera eller åka tunnelbana, men jag vill gärna ta mig lika långa sträckor till samma billiga pris som de gör i Stockholms lokaltrafik.

    Men int fan kör de bussar var femte minut mellan Hästhult och Hässleholm :-)
    Där går inga bussar alls... så där är bil en nödvändighet.
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    Åsa Romson och miljön - Sida 2 Empty Sv: Åsa Romson och miljön

    Inlägg  ericTheDog 2015-06-04, 23:37

    Jag för min del tycker politiker som lever som de lär ger ett trovärdigare intryck. För foliet verkar det räcka med att man inte bryter mot lagen för att behålla trovärdighet. Vi andra ser detta mer som en hygienfaktor.

    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Åsa Romson och miljön - Sida 2 Empty Sv: Åsa Romson och miljön

    Inlägg  formsvackan 2015-06-05, 00:01

    Sniperace skrev:Du svarade inte på frågan jag ställde
    Jo, du förstod bara inte.
    Sniperace skrev:Anser du inte denne som föraktfulla som predikar en sak men sedan gör tvärtom själv?
    Du anser att felet i sammanhanget består av gärningen, jag anser att det är predikan. Människan förändras inte bara för att någon förmedlar ett för denne själv just där och då viktigt budskap.

    Det är fan löjeväckande när Å.R. och andra miljöfanatiker menar att jag, just jag ska rädda klimat och miljö genom att minska mina utsläpp. I brist på tunnelbana behöver jag bilen och alternativet att hosta upp en halv miljon för en ny s.k. miljövänligare bil är inget som tilltalar mig. Inte heller är tillverkningen av biljäveln speciellt miljövänlig.

    Klimatproblematiken kan inte lastas på gräsrötterna, i synnerhet inte som man gör nada åt de stora bovarna i världen. Stänger man alla kolkraftverk ska jag kanske ta mig en funderare, men så länge som kor tillåts fisa och vulkaner spy ut enorma mängder aska och växthusgaser tänker jag fortsätta köra mitt fyrhjulsdrivna monster till och från både Konsum och Apoteket, trots att den då drar 2 l/mil. Skulle det komma en buss var tionde minut vore saken en annan.


    Å andra sidan har människorna inom tullarna det ännu jävligare, de har bara inte insett detta, ännu ....

    Dessutom utbyggdes storstäderna ytterligare efter den första datans uppkomst. Vi kan också finna klara skäl till deras försvinnande: de avfolkades så snart som datorna möjliggjort ett rationellt samhälle. Det enda beträffande storstäderna som är oklart är orsakerna till deras uppkomst. Men i denna centrala fråga svävar vi i okunnighet.

    Alla känner vi väl från turistbesök dessa stora stenöknar med deras oregelbundna, kantiga och groteska ”begrsformationer”, som först på senare tid börjat täckas med grönska. Vi har väl alla försökt att tänka oss in i hur det kan ha känts att leva instängd i något av deras otaliga kyffen. De gator som bryter igenom husmassiven användes en gång som upplag för de otaliga bilar som den tiden producerade – var skulle man annars ha gjort av allt skrotet när de laserstyrda farkosterna infördes? – Och dessutom var det pietetsfullt. Gatorna var nämligen vid vår tideräknings början normalt packade med bilar. Man tycks ha skilt mellan bilar som stod parkerade och dem som stod i bilkö, men vari skillnaden bestod är oklart.

    Vi skall inte underskatta svårigheterna att i våra dagar få en verklig uppfattning av det normala livet i en storstad. Det öronbedövande larmet och den fruktansvärda stanken från de giftgaser som bilarna utspydde, har vi inga förutsättningar att föreställa oss. Försök har gjorts att reproducera dessa förhållanden. Vid ett tillfälle snart efter storstädernas avfolkning reparerade man alla bilarna på en stor gata och fyllde deras tankar med bensin. Folk fick sätta sig i dem och vrida på rattarna. Mellanrummet mellan bilarna packades med turister som strömmat till för att uppleva ”en dag i storstaden”. Men när bilarna började sitt öronbedövande larm och deras giftgaser strömmade ut, råkade turisterna i panik. medicinska prov visade att normala människor endast kan uthärda en kort tid i sådan miljö utan allvarliga psykiska men.  Vissa förgiftningsfaktorer av avgaserna har också fastställts. Föreställningen har därför aldrig upprepats. Det mesta av vad som förut varit bilar har nu förvandlats till rostbruna avlagringar i de igenslammade kloakerna.

    Moderna historiker diskuterar på allvar tre olika teorier för storstadens uppkomst. Teorierna kallas ignoransteorien, termitteorien och pyramidteorien. Tungt vägande skäl har anförst för samtliga, men det är svårt att avgöra vilken som är den riktiga.

    Ignoranstiden utgår ifrån att man skall läsa protokollen och referaten från den tiden efter ordalydelsen. När en person uttalade att han helst ville förlägga sitt arbete till en storstad, skulle detta endast betyda att han verkligen ansåg att arbetsförhållandena var bäst för honom där. En av orsakerna till detta skulle kunna vara att kommunikationer mellan människorna, utbyte av tankar och fattandet av beslut till övervägande del försiggick vid sammanträden, där ett större eller mindre antal människor packats samman i ett rum. Förutsättningen för att människorna på den tiden skulle kunna samtala med varandra var nämligen att de var inom hörhåll, dvs. vanligen i samma rum. Det var därför en fördel att alla sammanträden förlades till en stor stad, då dess innevånare ätt kunde färdas från det ena sammanträdet till det andra. Det är dock svårt att acceptera denna tankegång bl.a. därför att storstäderna växte – och växte mest – långt efter det att telefonen och televisionen hade gjort det möjligt för människorna att samtala och se varandra utan att vara i samma rum.

    Ett annat argument är att handeln bäst försiggick i en storstad. Detta faller på sin egen orimlighet. Det kunde uppenbarligen inte vara fördelaktiskt att först forsla varor in till storstaden, och sen – efter försäljningen – ut igen, när man betänker hur enorma kommunikationssvårigheterna var. Vi vet ocks att det viktigaste i en god affär var goda parkeringsplatser, och sådana var det ju maximalt svårt att ordna just i en storstad.

    Man kan på detta sätt gå igenom det ena argumentet efter det andra. Det är omöjligt att finna något enda bärande skäl för byggandet av storstäder.

    Ignoransteorien hävdar nu att det visserligen för oss är självklart att storstaden var ett missfoster, men att dåtidens människor var för okunniga, ignoranta, för att inse detta. Som stöd för denna teori har anförts att vid den tiden den mänskliga samlevnadens problem aldrig analyserats på ett tillfredsställande sätt. Vi kan urskuldande tillägga att det knappast var möjligt att göra detta före datornas uppkomst. Den rudimentära planering som förekom sköttes av personer som rekryterats mera till följd av sin maktlystnad än sin kompetens. Det har gjorts gällande att de styrandes intelligens ofta var underhaltig.

    Ignoransteorien har mött kraftiga invändningar. Först och främst har det klarlagts att det inte alls varit så klent beställt med de styrandes intelligens. Studiet av födelsedagshyllningar och avskedstal från den tiden visar tvärtom att alla de makthavande utmärkt sig genom en enastående vishet, klokhet och framsynthet. Vidare finner man i dåtidens böcker och tidningar en helt nedgörande kritik av storstaden som lämplig miljö för samlevnad, och det finns bevis för att denna kritik bragts till de styrandes kännedom tillsammans med förslag om andra organisationsformer. Men det är även klart att tillståndet i storstäderna ständigt förvärrades. Kommunikationerna försämrades, bullret blev allt mer outhärdligt, luften förgiftades, stressen ökade, nervsammanbrott blev allt vanligare, kriminaliteten tilltog osv. Samtidigt motiverade de styrande i regel sina beslut med att de avsåg att vilja förbättra kommunikationerna, minska bullret, göra luften hälsosam och livet behagligt och effektivt. Ignoransteorien förutsätter alltså att de beslut som fattades i det långa loppet ofta – eller snarare i regel – hade precis motsatt effekt mot vad som åsyftades. Detta förefaller orimligt. Det måste ha funnits andra motiv fastän dessa inte kommit till uttryck i de bevarade dokumenten. Vi måste alltså – om vi inte accepterar ignoransteorien – förutsätta att de viktiga argumenten kamouflerats av hyckleri, eller av djupare liggande psykologiska skäl. Det är måhända signikativt att en av dåtidens största kulturpersonligheter uttalade att ”orden är till för att dölja tankarna”.

    Det är denna argumentation som fört fram den s.k. termit-teorien. Före datornas tid stod människan i intim kontakt med naturen. Hon levde till stor del på naturens produkter och avskydde att företa sig något som ”stred mot naturen”. när hon byggde sitt samhälle, sökte hon därför ivrigt efter förebilder till detta i naturen. Hon fann att av alla djur hade myrorna och särskilt termiterna bäst lyckats att konstruera ett stabilt ehuru föga progressivt samhälle. Hennes kanske omedvetna ideal för sitt eget samhälle blev därför termitstacken. Den blev förebilden för storstäderna.

    Ett stöd för denna teori finner vi i det idealiserande av den flitiga myran som förekommer i dåtidens litteratur. Husen utformades gärna som termitstackar, och myllret i storstäderna liknades ibland vid myrornas trängsel i myrstackarna. Man visste från biologiska studier att livet i termitstacken reglerades genom ett system av doftämnen, och det kan hända att avgaserna från bilarna hade en sådan funktion.

    En annan teori är den s.k. pyramidteorien (även kallad ”litofil-teorien”). Enligt denna skall storstaden vara en analogi till pyramiderna. Dessa fyllde ju inte någon nyttig funktion i samhällslivet utan byggdes av religiösa skäl. Det är endast om man lever sig in i de gamla egyptiernas föreställningsvärld som man möjligen tror sig kunna förstå att de lade ned så mycket arbete på att bygga pyramider. Nu är ju storstäderna enormt mycket större stenanhopningar än pyramiderna. Men man kan visa att i förhållande till de olika kulturernas prestationsförmåga är storstäderna nästan precis lika stora som pyramiderna. Man har därför trott sig kunna uppställa den allmäna satsen att varje kultur har en strävan att sammanföra så mycket sten som står i dess förmåga. Denna omedvetna drift att samla sten (den litofila driften) kamoufleras sedan, hos egyptierna med religiösa motiv och hos människorna vid vår tideräknings början med alla de lätt genomskådade svepskälen för storstadsbyggande. Det är för övrigt möjligt att man i alltför hög grad förbisett den roll religiösa motiv spelat in på storstadens organisation. Att så många människor tillbragte en stor del av dagen att sitta i en plåtlåda och vrida på ett hjul skulle kunna bero på att detta tillstånd var lämpligt för religiös kontemplation. Hjulet kan ha varit en dyrkansvärd symbol för den tekniska kulturen. Det finns också uppgifter om att de som satt i bilköer flitigt anropade vissa på den tiden mycket populära gudamakter.

    Vi har här redovisat de viktigaste argumenten för och emot de olika teorierna utan att ta ställning i denna viktiga vetenskapliga fejd. Det är endast att tillägga att termitteorien och litofilteorien länge dominerat diskussionen, men att på senare tid ignoransteorien allt mera trätt i förgrunden. Detta kan möjligen sammanhänga med den allmänna tendens till nedvärdering av den mänskliga prestationsförmågan som måhända är naturlig inför den omvälvning som nu förestår.



    Hannes Alfven 1966.
    Very Happy
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    Åsa Romson och miljön - Sida 2 Empty Sv: Åsa Romson och miljön

    Inlägg  ericTheDog 2015-06-05, 02:56

    Tro mig, de flesta som bor i eller runt Sveriges enda någorlunda stora stad, har ingen vettig tillgång till tunnelbana. Bussarna går visserligen varje halvtimme - tyvärr till fel destination. Det råder en total okunskap kring de kommunala färdmedlens ineffektivitet. En resa på 8 km tar oftast c:a en timme kommunalt med byten och väntetider. Samma resa avverkas på tio minuter med bil.

    Myten om bilköerna i innerstan är extremt överdriven. När jag ska till stan tar jag alltid bilen då det är såväl billigast, bekvämast och mest tidseffektivt.
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Åsa Romson och miljön - Sida 2 Empty Sv: Åsa Romson och miljön

    Inlägg  lazy 2015-06-05, 11:06

    ericTheDog skrev:Tro mig, de flesta som bor i eller runt Sveriges enda någorlunda stora stad, har ingen vettig tillgång till tunnelbana. Bussarna går visserligen varje halvtimme - tyvärr till fel destination. Det råder en total okunskap kring de kommunala färdmedlens ineffektivitet. En resa på 8 km tar oftast c:a en timme kommunalt med byten och väntetider. Samma resa avverkas på tio minuter med bil.

    Myten om bilköerna i innerstan är extremt överdriven. När jag ska till stan tar jag alltid bilen då det är såväl billigast, bekvämast och mest tidseffektivt.

    Pendeltågen ska vi inte ens tala om, när var det senast en dag utan problem? Signalfel, folk som springer på spåren och igår om personen var rätt informerad, folk som satt inne i tunneln på Södra station och försökte laga mat(!) med totalstopp för alla tåg som resultat p.g.a "rökdis," samma persons formulering. Laughing
    R.O.F.L
    R.O.F.L


    Antal inlägg : 8085
    Join date : 09-02-26

    Åsa Romson och miljön - Sida 2 Empty Sv: Åsa Romson och miljön

    Inlägg  R.O.F.L 2015-06-05, 11:28

    lazy skrev:
    ericTheDog skrev:Tro mig, de flesta som bor i eller runt Sveriges enda någorlunda stora stad, har ingen vettig tillgång till tunnelbana. Bussarna går visserligen varje halvtimme - tyvärr till fel destination. Det råder en total okunskap kring de kommunala färdmedlens ineffektivitet. En resa på 8 km tar oftast c:a en timme kommunalt med byten och väntetider. Samma resa avverkas på tio minuter med bil.

    Myten om bilköerna i innerstan är extremt överdriven. När jag ska till stan tar jag alltid bilen då det är såväl billigast, bekvämast och mest tidseffektivt.


    Pendeltågen ska vi inte ens tala om, när var det senast en dag utan problem? Signalfel, folk som springer på spåren och igår om personen var rätt informerad, folk som satt inne i tunneln på Södra station och försökte laga mat(!) med totalstopp för alla tåg som resultat p.g.a "rökdis," samma persons formulering.  Laughing
    kulturkrock'?  Laughing
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Åsa Romson och miljön - Sida 2 Empty Sv: Åsa Romson och miljön

    Inlägg  lazy 2015-06-05, 23:02

    R.O.F.L skrev:
    lazy skrev:
    ericTheDog skrev:Tro mig, de flesta som bor i eller runt Sveriges enda någorlunda stora stad, har ingen vettig tillgång till tunnelbana. Bussarna går visserligen varje halvtimme - tyvärr till fel destination. Det råder en total okunskap kring de kommunala färdmedlens ineffektivitet. En resa på 8 km tar oftast c:a en timme kommunalt med byten och väntetider. Samma resa avverkas på tio minuter med bil.

    Myten om bilköerna i innerstan är extremt överdriven. När jag ska till stan tar jag alltid bilen då det är såväl billigast, bekvämast och mest tidseffektivt.


    Pendeltågen ska vi inte ens tala om, när var det senast en dag utan problem? Signalfel, folk som springer på spåren och igår om personen var rätt informerad, folk som satt inne i tunneln på Södra station och försökte laga mat(!) med totalstopp för alla tåg som resultat p.g.a "rökdis," samma persons formulering.  Laughing
    kulturkrock'?  Laughing

    Enligt luttrad person från räddningstjänst, troligtvis.. Smile
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    Åsa Romson och miljön - Sida 2 Empty Sv: Åsa Romson och miljön

    Inlägg  ericTheDog 2015-06-06, 23:09

    lazy skrev:
    ericTheDog skrev:Tro mig, de flesta som bor i eller runt Sveriges enda någorlunda stora stad, har ingen vettig tillgång till tunnelbana. Bussarna går visserligen varje halvtimme - tyvärr till fel destination. Det råder en total okunskap kring de kommunala färdmedlens ineffektivitet. En resa på 8 km tar oftast c:a en timme kommunalt med byten och väntetider. Samma resa avverkas på tio minuter med bil.

    Myten om bilköerna i innerstan är extremt överdriven. När jag ska till stan tar jag alltid bilen då det är såväl billigast, bekvämast och mest tidseffektivt.


    Pendeltågen ska vi inte ens tala om, när var det senast en dag utan problem? Signalfel, folk som springer på spåren och igår om personen var rätt informerad, folk som satt inne i tunneln på Södra station och försökte laga mat(!) med totalstopp för alla tåg som resultat p.g.a "rökdis," samma persons formulering.  Laughing


    Den som stökar på ett flygplan till den grad att en extralandning blir nödvändig, tvingas numera betala kalaset själv. Sen dessa regler infördes så blev det ganska snabbt slut på detta idiotiska beteende från rika muppar.

    Det måste bli ett slut på daltandet med packet. Den som orsakar att tågen inte kan åka ska självfallet betala en rimlig ersättning till samtliga drabbade passagerare. Har man inga pengar? Då får man jobba tills man betalat. Vad är problemet? Jo, vänstermuppar i beslutsposition.

    Sponsored content


    Åsa Romson och miljön - Sida 2 Empty Sv: Åsa Romson och miljön

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 19:30