Har kommit underfund med att det finns konstiga regler vid registreringsbesiktning av släp.
Jag har ett släp registrerat med totalvikt 850kg, men min nuvarande bil får jag bara dra 820kg, så jag vände mig till ett besiktningsföretg för att regga ner detta till just 820kg, jag fick svaret att det är möjligt, jag måste bara göra en modifiering av släpet så at detr blir grund för sänkning av totalvikten.
Jag fick två alternativ, det ena var att byta kulhandske, där finns de som bara är godkända för 750kg, sätter jag på en sådan och regbesiktigar får jag den nya vikten 750kg.
Jag kunde annars byta DÄCK till däck som är li-klassade till 820kg, dvs 410 per däck, det innebär att man letar upp ett som har siffran 75 eller 76 efter storleksklassen.
efter bytet är det bara att regbesiktiga och få denna nya totalvikt.
NU kommer det roliga, efter denna besikting finns INGET hinder att åter montera den GAMLA kulhandsken som var godkände för upp till 1600kg, eller byta tillbaka till de gamla däcken, detta är nämligen FULLT tillåtet, utan några som helst hinder.
Så nu är frågan VARFÖR måste man byta en av dessa saker för att få totalvikten sänkt om det ändå sedan är tillåtet att sätta tillbaka de gamla igen?
Jag har ett släp registrerat med totalvikt 850kg, men min nuvarande bil får jag bara dra 820kg, så jag vände mig till ett besiktningsföretg för att regga ner detta till just 820kg, jag fick svaret att det är möjligt, jag måste bara göra en modifiering av släpet så at detr blir grund för sänkning av totalvikten.
Jag fick två alternativ, det ena var att byta kulhandske, där finns de som bara är godkända för 750kg, sätter jag på en sådan och regbesiktigar får jag den nya vikten 750kg.
Jag kunde annars byta DÄCK till däck som är li-klassade till 820kg, dvs 410 per däck, det innebär att man letar upp ett som har siffran 75 eller 76 efter storleksklassen.
efter bytet är det bara att regbesiktiga och få denna nya totalvikt.
NU kommer det roliga, efter denna besikting finns INGET hinder att åter montera den GAMLA kulhandsken som var godkände för upp till 1600kg, eller byta tillbaka till de gamla däcken, detta är nämligen FULLT tillåtet, utan några som helst hinder.
Så nu är frågan VARFÖR måste man byta en av dessa saker för att få totalvikten sänkt om det ändå sedan är tillåtet att sätta tillbaka de gamla igen?