Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


3 posters

    konstighet vid regbesiktning

    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    konstighet vid regbesiktning Empty konstighet vid regbesiktning

    Inlägg  Sniperace 2014-05-28, 22:31

    Har kommit underfund med att det finns konstiga regler vid registreringsbesiktning av släp.

    Jag har ett släp registrerat med totalvikt 850kg, men min nuvarande bil får jag bara dra 820kg, så jag vände mig till ett besiktningsföretg för att regga ner detta till just 820kg, jag fick svaret att det är möjligt, jag måste bara göra en modifiering av släpet så at detr blir grund för sänkning av totalvikten.
    Jag fick två alternativ, det ena var att byta kulhandske, där finns de som bara är godkända för 750kg, sätter jag på en sådan och regbesiktigar får jag den nya vikten 750kg.

    Jag kunde annars byta DÄCK till däck som är li-klassade till 820kg, dvs 410 per däck, det innebär att man letar upp ett som har siffran 75 eller 76 efter storleksklassen.

    efter bytet är det bara att regbesiktiga och få denna nya totalvikt.

    NU kommer det roliga, efter denna besikting finns INGET hinder att åter montera den GAMLA kulhandsken som var godkände för upp till 1600kg, eller byta tillbaka till de gamla däcken, detta är nämligen FULLT tillåtet, utan några som helst hinder.

    Så nu är frågan VARFÖR måste man byta en av dessa saker för att få totalvikten sänkt om det ändå sedan är tillåtet att sätta tillbaka de gamla igen?
    Smile
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    konstighet vid regbesiktning Empty Sv: konstighet vid regbesiktning

    Inlägg  formsvackan 2014-05-28, 23:23

    Sniperace skrev:Har kommit underfund med att det finns konstiga regler vid registreringsbesiktning av släp.

    Jag har ett släp registrerat med totalvikt 850kg, men min nuvarande bil får jag bara dra 820kg, så jag vände mig till ett besiktningsföretg för att regga ner detta till just 820kg, jag fick svaret att det är möjligt, jag måste bara göra en modifiering av släpet så at detr blir grund för sänkning av totalvikten.
    Jag fick två alternativ, det ena var att byta kulhandske, där finns de som bara är godkända för 750kg, sätter jag på en sådan och regbesiktigar får jag den nya vikten 750kg.

    Jag kunde annars byta DÄCK till däck som är li-klassade till 820kg, dvs 410 per däck, det innebär att man letar upp ett som har siffran 75 eller 76 efter storleksklassen.

    efter bytet är det bara att regbesiktiga och få denna nya totalvikt.

    NU kommer det roliga, efter denna besikting finns INGET hinder att åter montera den GAMLA kulhandsken som var godkände för upp till 1600kg, eller byta tillbaka till de gamla däcken, detta är nämligen FULLT tillåtet, utan några som helst hinder.

    Så nu är frågan VARFÖR måste man byta en av dessa saker för att få totalvikten sänkt om det ändå sedan är tillåtet att sätta tillbaka de gamla igen?
    Smile
    Varför ska du överhuvudtaget regga ner ?

    Du lär få dra släpet med din bil så länge som släp och last inte väger över 820 kg.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    konstighet vid regbesiktning Empty Sv: konstighet vid regbesiktning

    Inlägg  Sniperace 2014-05-29, 10:23

    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:Har kommit underfund med att det finns konstiga regler vid registreringsbesiktning av släp.

    Jag har ett släp registrerat med totalvikt 850kg, men min nuvarande bil får jag bara dra 820kg, så jag vände mig till ett besiktningsföretg för att regga ner detta till just 820kg, jag fick svaret att det är möjligt, jag måste bara göra en modifiering av släpet så at detr blir grund för sänkning av totalvikten.
    Jag fick två alternativ, det ena var att byta kulhandske, där finns de som bara är godkända för 750kg, sätter jag på en sådan och regbesiktigar får jag den nya vikten 750kg.

    Jag kunde annars byta DÄCK till däck som är li-klassade till 820kg, dvs 410 per däck, det innebär att man letar upp ett som har siffran 75 eller 76 efter storleksklassen.

    efter bytet är det bara att regbesiktiga och få denna nya totalvikt.

    NU kommer det roliga, efter denna besikting finns INGET hinder att åter montera den GAMLA kulhandsken som var godkände för upp till 1600kg, eller byta tillbaka till de gamla däcken, detta är nämligen FULLT tillåtet, utan några som helst hinder.

    Så nu är frågan VARFÖR måste man byta en av dessa saker för att få totalvikten sänkt om det ändå sedan är tillåtet att sätta tillbaka de gamla igen?
    Smile
    Varför ska du överhuvudtaget regga ner ?

    Du lär få dra släpet med din bil så länge som släp och last inte väger över 820 kg.
    trodde jag med, och kollade med polis och transportstyrelsen båda säger NEJ till det.
    Har du möjligen länk och källa till detta, ingen skulle bli gladate än jag att få klart besked på detta.


    Men vad säger du om dessa idiotregler, som jag ser det vore det mer rimligt att bara skriva ner max tillåten lastvikt med de trettio kilona.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    konstighet vid regbesiktning Empty Sv: konstighet vid regbesiktning

    Inlägg  formsvackan 2014-05-29, 14:41

    Sniperace skrev:trodde jag med, och kollade med polis och transportstyrelsen båda säger NEJ till det.  
    Har du möjligen länk och källa till detta, ingen skulle bli gladate än jag att få klart besked på detta.

    http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag/fordon/fordonsregler/slap/slapvagn--husvagn/hur-tung-slapvagn-eller-husvagn-far-din-bil-dra-/

    Högsta vikt bromsat släp
    Här kan du utläsa den högsta tillåtna släpvagnsvikten (släpvagnens tjänstevikt + lastens vikt) som gäller för bilen. Vikten får inte överskridas. Det kan innebära att släpvagnen inte får lastas så mycket som släpvagnens registreringsbevis anger.


    Varför denna formulering om det är som du säger ?


    Körkortet kan dock medföra problem

    Högsta totalvikt på släpet för B-körkort
    För den som har B-körkort får släpvagnens totalvikt inte överstiga den vikt som anges här. Uppgift om släpvagnens totalvikt finns på släpvagnens registreringsbevis. Observera dock att hur mycket du får lasta även beror på vilken bil som ska dra släpvagnen - se punkt 1.



    Totalvikten på min bil är 2.510kg vilket innebär att körkortet endast räcker till 990kg släp (totalvikt) trots att bilen får dra 2.800kg. Ska jag dra ett tyngre släp måste jag alltså göra detta med en mindre bil. Helsjukt !
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    konstighet vid regbesiktning Empty Sv: konstighet vid regbesiktning

    Inlägg  DirtyDog 2014-05-29, 19:06

    formsvackan skrev:Det kan innebära att släpvagnen inte får lastas så mycket som släpvagnens registreringsbevis anger.

    Varför denna formulering om det är som du säger ?
    Det är körkortet som avgör.

    Fabrikat: VW PICK-UP DH 2,5 TDI
    Tjänstevikt: 1920 kg
    Totalvikt: 2800 kg
    Max släpvagnsvikt bromsad släpvagn: 2000 kg
    Max släpvagnsvikt obromsad släpvagn: 750 kg
    Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp: 4500 kg

    Släpvagn:
    Fabrikat: THULE CE100035R
    Tjänstevikt: 610 kg
    Max lastvikt: 390 kg
    Totalvikt: 1000 kg
    Bromsad: Ja


    Vad ekipaget väger vid transport har i praktiken endast betydelse om man har E-körkort.
    Då får pickisen ovan dra dubbelt så mycket som totalvikten på släpet ovan har. Dock går max vid en totalvikt på 4 500 kg för bilen så har man en släpvagn som väger 2 000 kg så får man inte lasta bilen med mer än 580 kg när man utan släpet får lasta 880 kg.

    Saknar man E-körkort så saknar vikten på ekipaget betydelse utan då räknas istället hur mycket ekipaget KAN väga. Man lägger då ihop totalvikten för bil och släp och får då totalvikten 3 800 kg vilket är 300 kg för mycket för B-körkort.
    Man måste alltså banta totalvikten med 300 kg på nåt sätt. För släpets del innebär det att det endast får lasta 90 kg vilket kan kännas lite fjuttigt för ett släp som rymmer drygt 10 kbm?  Twisted Evil 

    En maxlast på 580 kg (vilket inkluderar förare och 4 passagerare) känns nog lite fjuttigt för bilen som har lastutrymme på 4 kbm. Kanske bättre då att byta fordon (eller skaffa E-körkort). Wink

    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    konstighet vid regbesiktning Empty Sv: konstighet vid regbesiktning

    Inlägg  Sniperace 2014-05-29, 19:28

    Frågan är om det är tillåtet att dra annat än ett helt tomt sälp som är reggat till högre vikt än vad körkortsklassen tillåter.
    kollar man på
    https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx

    där med min bil + mitt släp, den säger att jag får inte dra detta med DEN bilen eftersom jag då kommer över 3500kg med 30kg.

    vid förfrågan med personal på transportstyrelsen blev det raka svaret att jag får inte oavsett om jag ser till att jag ser till att få en totalvikt under eller precis på 820kg.
    Det blir olovlig körning med denna kombination.

    men fortfarande undrar jhag över det vanvettiga att tvingas byta däck eller kulhandske så att den blir antingen ett 750kg-släp eller 820 med däck med rätt belastningsindex, efter regbesiktningen finns INGA lagliga hinder att åter köra med däck med mycket högre belastningsindex eller kulhanske som är gjord för ex 2500kg.

    Här borde ju det enda rätta vara att de bara sänker tillåten lastvikt med 30kg i regbeviset
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    konstighet vid regbesiktning Empty Sv: konstighet vid regbesiktning

    Inlägg  DirtyDog 2014-05-29, 20:19

    Sniperace skrev:Frågan är om det är tillåtet att dra annat än ett helt tomt sälp som är reggat till högre vikt än vad körkortsklassen tillåter........................................
    vid förfrågan med personal på transportstyrelsen blev det raka svaret att jag får inte oavsett om jag ser till att jag ser till att få en totalvikt under eller precis på 820kg.
    Det blir olovlig körning med denna kombination.
    Som jag skrev ovan så spelar det ingen roll om både bil och släp är utan last om du har B-körkort. Det är endast om du har E-körkort som den faktiska vikten på ekipaget har betydelse.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    konstighet vid regbesiktning Empty Sv: konstighet vid regbesiktning

    Inlägg  Sniperace 2014-05-29, 20:35

    DirtyDog skrev:
    Sniperace skrev:Frågan är om det är tillåtet att dra annat än ett helt tomt sälp som är reggat till högre vikt än vad körkortsklassen tillåter........................................
    vid förfrågan med personal på transportstyrelsen blev det raka svaret att jag får inte oavsett om jag ser till att jag ser till att få en totalvikt under eller precis på 820kg.
    Det blir olovlig körning med denna kombination.
    Som jag skrev ovan så spelar det ingen roll om både bil och släp är utan last om du har B-körkort. Det är endast om du har E-körkort som den faktiska vikten på ekipaget har betydelse.
    yupp, och som sagt, jag har bara B-kort, och accepterar detta, men det jag ser som galet är det jag beskrev om just regbesiktningen.
    som jag skrev, jag MÅSTE byta däcken till sådana med belastningsinex 75 eller 76, då godkänd det att den reggas ner till 820kg.
    Efter denna står det mig HELT fritt att åter montera de gamla däcken med belastninsgindex 82t vilket är 475kg per däck, dvs 950kg Smile

    Samma sak om jag byter kulhandsken, den jag har är godkänd för 1600kg, men skulle då sätte en som bara är godkänd för 750kg, och samma där, efter godkänd regbesiktning kan jag utan hinder återmontera den gamla om jag så vill utan några som helst legala hinder.

    Vore det då inte enklare att bara minska totalvikten med 30kg, utan modifikation som ändå sedan inte är bindande

    Sponsored content


    konstighet vid regbesiktning Empty Sv: konstighet vid regbesiktning

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-11-26, 22:37