Alliansen körde fullständigt över röran.
Den fjunige Fridolin framstod som ett fån.
ericTheDog skrev:Alliansen körde fullständigt över röran.
Det som främst talar emot alliansen är att allt fler insett konsekvenserna av alliansens politik, framförallt äldre människor som av egen erfarenhet vet att det finns bättre alternativ.RedMentalCase skrev:det som talar emot är att Alliansen suttit länge och folk vill ha nåt annat, kvittar lika vilket
opinoinon ?RedMentalCase skrev:Fantasier från Säter, foliet spekulerar varför den rödgröna röran har ledningen I opinoinonsundersökningarna...
formsvackan skrev:Det som främst talar emot alliansen är att allt fler insett konsekvenserna av alliansens politik, framförallt äldre människor som av egen erfarenhet vet att det finns bättre alternativ.RedMentalCase skrev:det som talar emot är att Alliansen suttit länge och folk vill ha nåt annat, kvittar lika vilket
Dao skrev:Intressant detta med högerns huvudargumenten mot de rödgröna, att det skulle vara att dessa inte presenterat ett gemensamt regeringsalternativ, och att de är splittrade.
De rödgröna låter helt enkelt VÄLJARNA välja hur regerandet skall se ut.
Så fungerar det i vår typ av demokrati.
Vad gäller högerväljare har de nu bara ett enda alternativ - moderatpolitik, men mindre kryddor av de andra.
Tror faktiskt att en stor del av stödet för SD går att finna i detta, där högerväljare inte har andra alternativ att rösta mot moderaterna, än att gå dit...
Håller helt med, jag skulle ångra en röst på ett parti som började samarbete med kommunister.Thetaxpayer skrev:Dao skrev:Intressant detta med högerns huvudargumenten mot de rödgröna, att det skulle vara att dessa inte presenterat ett gemensamt regeringsalternativ, och att de är splittrade.
Vad gäller högerväljare har de nu bara ett enda alternativ - moderatpolitik, men mindre kryddor av de andra.
Tror faktiskt att en stor del av stödet för SD går att finna i detta, där högerväljare inte har andra alternativ att rösta mot moderaterna, än att gå dit...
Hur låter de väljarna välja om de inte talar om hur en eventuell regering kommer att se ut?
Om jag vetat tex att Moderaterna skulle hoppa isäng med de gröna kommunisterna så är det väldigt tveksamt att de skulle fått min röst. Sådant borde de gå ut med innan ett val. Så man vet vad man faktiskt röstar på.
Thetaxpayer skrev:Hur låter de väljarna välja om de inte talar om hur en eventuell regering kommer att se ut?
Om jag vetat tex att Moderaterna skulle hoppa isäng med de gröna kommunisterna så är det väldigt tveksamt att de skulle fått min röst. Sådant borde de gå ut med innan ett val. Så man vet vad man faktiskt röstar på.
Sniperace skrev:Håller helt med, jag skulle ångra en röst på ett parti som började samarbete med kommunister.
Så jag tycker nog att det ärligaste är att innan valet klart redogöra vilka man tänker samarbeta med
Dao skrev:Sniperace skrev:Håller helt med, jag skulle ångra en röst på ett parti som började samarbete med kommunister.
Så jag tycker nog att det ärligaste är att innan valet klart redogöra vilka man tänker samarbeta med
Trodde ni tyckte om valfrihet, men jag kanske misstog mig...
formsvackan skrev:Det som främst talar emot alliansen är att allt fler insett konsekvenserna av alliansens politik, framförallt äldre människor som av egen erfarenhet vet att det finns bättre alternativ.RedMentalCase skrev:det som talar emot är att Alliansen suttit länge och folk vill ha nåt annat, kvittar lika vilket
Dao skrev:Intressant detta med högerns huvudargumenten mot de rödgröna, att det skulle vara att dessa inte presenterat ett gemensamt regeringsalternativ, och att de är splittrade.
Dao skrev:Thetaxpayer skrev:Hur låter de väljarna välja om de inte talar om hur en eventuell regering kommer att se ut?
Om väljarna inte ger ett parti ensam majoritet, så finns alternativet att antingen bilda regering ändå, och hoppas på stöd från olika håll i olika frågor. Alternativt är att man går ihop med en eller flera andra partier, som tillsammans kan möjliggöra den politik som gäller.
Att begränsa valmöjligheten som arrogansen valt att göra, är tvärt om. Man lyssnar INTE på väljarna i valet, utan väljer istället att FÖREGÅ valet.
Detta är en klar begränsning av den demokratiska process vi faktiskt byggt ut i Sverige.
Det har fått effekten att exempelvis SD kunnat få en ganska stabil bas i riksdagen. Om arrogansen börjar bete sig som mogna och självständiga partier, lär flera av deras tidigare stödjare söka sig tillbaka till dem. Det gäller först och främst arrogansens småpartier...
Kan inte tala för dig - men jag vill att min röst räknas i valet, mer än att bara gå till ett block som jag inte känner igen...
Sniperace skrev:Dao skrev:Sniperace skrev:Håller helt med, jag skulle ångra en röst på ett parti som började samarbete med kommunister.
Det ÄR valfrihet eftersom mest makt går till de partier som får flest röster, på exakt samma sätt som sker när andra går samman EFTER valet utan att innan klargjort att de kommer göra så.
i första fallet ÄRLIGHET och öppenhet, i andra fallet oärlighet och slutenhet.
Dao skrev:Sniperace skrev:Dao skrev:Sniperace skrev:Håller helt med, jag skulle ångra en röst på ett parti som började samarbete med kommunister.
Det ÄR valfrihet eftersom mest makt går till de partier som får flest röster, på exakt samma sätt som sker när andra går samman EFTER valet utan att innan klargjort att de kommer göra så.
i första fallet ÄRLIGHET och öppenhet, i andra fallet oärlighet och slutenhet.
Hur kan det ses som valfrihet, när antalet valalternativ begränsas radikalt med er metod?
Det är betydligt mindre ärligt eller öppet än den traditionella metoden, där folk får välja olika partier. Besluten sluts före valet och alternativen försvinner. Idag vet man att en röst på folkpartiet ger moderaterna mer makt, så varför rösta på folkpartiet?
Även arroganspartierna är splittrade, men deras splittring spelar ingen roll - då det är upp till moderaterna att bestämma, även hur mycket av de andra småpartierna som skall få "komma fram".
Då är sossarna betydligt ärligare och öppnare, som går ut med sin egen politik, och nämner vilka de kan tänka sig att regera med. Sedan får väljarna besluta utifrån detta!
Öppet och ärligt!